• LARP on ingliskeelne lühend sõnadest live action roleplay.  
  • LARP on rollimäng, kus osalejad saavad kokku ning näitlevad üldjoontes kokku lepitud põhimõtete või stsenaariumide järgi väljamõeldud või reaalseid tegelasi.
  • Rollimängijad hindavad mängudes ümber­kehastumise võimalust kellekski teiseks, loomingulist lähenemist näitlemisele, sõprade-tuttavatega kokkusaamist. Samuti harrastavad mitmed teatava perioodi tegelaste taaskehastajad oma kostüümides ajaloos toimunud sündmuste taas läbi mängimist.
  • Larpid tuginevad sageli raamatutele, filmidele ja väljamõeldud fantaasiamaailmadele.

Deemon nimega Peremees
Roll: Iidmaal elav kõikvõimas deemon nimega Peremees jälgib, et kõik mängus sujuks. Viimases, järjekorras kümnendas Iidmaa mängus on deemon tagasi tõmbunud vaikseks talumeheks, sest hiljuti üritas ta haarata Iidmaal võimu. “See kukkus tal läbi ja nüüd ta peidab end, luurab mööda nurki,” räägib Agur Karukäpp Peremehest, kes on üks mängu viiest deemonist. Peremees tuli Iidmaale neljandas LARPis, alguses olevat ta olnud hirmus äge ja ülbe.

Deemoni käest ei tohi näiteks midagi suvalist küsida, siis saab küsija tavaliselt karistada, temast möödudes peab kummardama. Kui teistel on aga vaja maagiat või loitse, siis saavad deemonid korraldada riitusi ja neile peab ohverdama.

Iidmaa on kurjuse ja kaose maailm, seal on igavene öö, mis kutsuti välja seeria teises mängus. Sellest ajast saati toimuvad kõik Iidmaa mängud ka päriselus öösiti.

“Mängijate peamine ülesanne on ellu jääda – seal on vampiirid, libahundid ja kooljad ja igasugused kollid igapäevane nähtus. Ja nad tahavad üldiselt inimesi ära tappa, ka deemonid võtavad inimesi väga hästi ohvriteks vastu,” selgitab mees. “Inimesi surutakse reservaatidesse, jalust ära – niipalju hoitakse neid elus, et vampiirid saaksid verd juua ja et oleks, kellest kooljaid teha.”

Päriselu: Tavaelus on Agur Karukäpp (31) Jõgeval sotsiaaltöötaja, täpsemalt ohvriabitöötaja, kes tegeleb peamiselt perevägivalla ohvritega. Inimeste aitamine oli Aguri pärusmaa ka varem – kümme aastat töötas ta tuletõrjujana. Ka ­kirjutab jutte ja õudukaid: pseudonüümi Maniakkide Tänav all on ta avaldanud raamatu “Mu aknad on puust ja seinad ­paistavad läbi”.

Ööhiilgur ja vampiirid
Roll: Eesti vampiiride valitseja korraldas enda juures peo, kuhu olid kokku kutsutud kõik riigi vampiirisuguvõsad. Pidu toimus Läänemaal Suure-Lähtru mõisas, ­mille maja­perenaine on Emilie Tiits.

Prints teatas seal, et tema on valitsemisest väsinud. “Siis hakkasid need intriigitsemised peale. Mina ennast sellesse palju ei seganud, sest ma olin ju printsi teenija ja guul – see, kellest imetakse verd. Ma jooksin seal ringi ja valasin inimestele ja libahuntidele juua vere ekvivalenti, mingit siirupilurri. Natuke nuhkisin ka,” selgitab üle saja aasta vanune Emilie.  

Päriselu: Miina Liias (27) on Tartu Kõrgema Kunstikooli nahadisaini tudeng. Omandatavat haridust saab ta rakendada ka oma taaskehastamise hobis.

“Ma olen oma käsitööga palju igasugustel üritustel käinud – teen ehteid, nahkkotte, olen riideid õmmelnud, mida iganes.” Miina on ka Eesti Tolkieni-huviliste seltsi, Keskmaa Ordu liige.  

Tolkieni päkapikk Zirak
Roll: Päkapikk Zirak on J. R. R. Tolkieni loodud Keskmaa fantaasia­maailmas elav tegelane. Sealsamas Keskmaal toimub muuseas ka filmi “Sõrmuste isand” tegevus.

Rollimänguseeria teises mängus “Beleriandi lood: hingede kutse” on Ziraki ülesanne luua soodsaid kaubandusteid, sobitada uusi tutvusi ja teha Nogrodi kuninga saadikuna edukat poliitikat. “Lõppkokkuvõttes läks päkapikkudele see mäng hästi. Sai nagu kõik oluline tehtud,” hindab rollimängija oma tegelase ülesande edu.

Augustis Navesti jõe ääres toimunud mängus kasutatud grimm ja kostüümid on tema sõnul täiesti uus tase Eesti rollimängudes – tegelased nägidki välja nagu filmis.    

päriselu: Lennart Käämer (19) on tegelnud rollimängimisega kolm aastat. Ta kuulub Keskmaa Ordusse, mis korraldab Tolkieni fantaasiamaailmas toimuvaid rollimänge. Tänavu lõpetab noormees Kopli ametikooli, kus ta õpib käsitööd – rohkem on ta tegelnud ehtekunstiga. Ja nagu nii mõnigi teine rollimängija siit galeriist, tegeleb ka Lennart väikestviisi proosa kirjutamisega.

Alice’i imedemaa muna ja galaktiline rokkstaar 
Roll: Raamatus “Alice imedemaal” ja samanimelises rollimängus tegutsenud muna nimega Humpty-Dumpty. “Muna on selline vastuoluline persoon: ühelt poolt õrn ja habras, teisest küljest paras adrenaliinisõltlane. Kuningriigi seisukohalt oli tähtis, et ta püsiks terve – ettekuulutus kõlas, et kui Humpty-Dumpti katki läheb, on dünastial lõpp. Aga talle meeldis näiteks kuskilt alla hüpata ja ta kandis isegi endaga naasklit kaasas, et teised saaksid teda torkida ja kriimustada,” seletab rollimängur, kelle imedemaa tegelaskuju läkski lõpuks katki. 
Päriselu: Tartlane Andrus Joala (47) tegeleb majaplaanide koostamisega: “Vene ajal nimetati seda hoonete tehniliseks inventariseerimiseks.” Andrus ütleb, et ta pole lapsepõlvemängudest siiamaani üle saanud. Tal on ka väike raadio teel juhitav allveelaev, puldiga helikopter ja viimasena ehitas nupu­mees endale raadio teel juhitava väikese purjeka.
 
Roll: Galaktilise rokkstaari Timm Kuti elu suursündmus toimus kosmilise kruiisilaeva pardal, kus bändil Yx Z (Üks Tsett) tuli anda kontsert. Timm mängis seal kitarri ja süntesaatorit. Douglas Adamsi raamatul “Pöidla­küüdi reisijuht galaktikas” põhinev maailm on otsast lõpuni täis absurdihuumorit. “Kosmoselaev sõitis ebatõenäosuse veojõu abil, mis tähendab, et muutis kõik teised punktid ajas ja ruumis peale sihtkoha äärmiselt ebatõenäoliseks. See tekitas ka mõningaid reaalsuse nihkeid, näiteks kosmose­laevas toimusid sündmused, mis olid juba varem toimunud,” selgitab Joala. Kosmoselaeva LARP toimus Tartus rollimängukeskuses Urg.
Päriselu: Vanema Joala poeg Tiit Joala (23) õpib Tartu Kõrgemas kunsti­koolis fotograafiat, aga tegeleb natuke ka näitlemisega. Viimati oli Emajõe suveteatris “Jumalaema kiriku kellamehes” statistiks. 

Õukonna narr ja kuninganna
Roll: Õukonna narr peab kõike Alice’i imedemaal toimunut pildile jäädvustama ja temal on ainsana õigus avalikult kuninganna sõnale vastu astuda. “Üritasin temaga natuke vaielda, aga ta on suhteliselt kõva sõnaga, see ei õnnestunud hästi,” meenutab Märt narrielu.
Päriselu: Tallinlane Märt Pokk (35) tegeleb lukkude müümise ja lukuspetsifikatsioonide koostamisega. “Kui ehitatakse või renoveeritakse maja, siis mina mõtlen välja, missugused lukud seal peavad olema.” Vabal ajal meeldib Pokile pildistada, korvpalli mängida ja orienteeruda. Rollimänge on ta mänginud seitse aastat.

Roll: Kuninganna. “Minu põhiline tegevus seisneb selles, et ma olen kindel, et kuningal on hertsoginnaga sohilaps, kuningas kaob pidevalt ära tema juurde. Ja teine asi oli valvata muna, et see katki ei läheks. See on hästi armas mäng, kõik on niivõrd päris. Meil on isegi kaardid!”
Päriselu: Eveli Volmre (31) teadis juba kolm kuud enne mängu, et tema on kuninganna, ja tegi selle ajaga endale uhke sametkostüümi. “See on kõik käte vahel kokku õmmeldud,” selgitab Eveli ja tõdeb, et Tartus botaanikaaias oli sellega suvel 34kraadises kuumuses väga raske olla. Suure osa oma päevadest on tallinlanna Eveli kokk, aga peale selle armastab ta ka luuletusi kirjutada ja ühenduse Lonkava Hundi Koda liikmena taaskehastamisega tegelda.

Rikka linnapea järeltulija
Roll: Daniel-Mark Liivoja on rikka linnapea järeltulija, kellel on palju probleeme naistega. Kaasaegsel maskiballil Lehtses Pruuna mõisas tutvustas Liivoja oma sugulastele parajasti uut pruuti, keda tema ema ei sallinud ja isa oli kahevahel. Lisaks olid Danielil finantsprobleemid: noormees tegeles välismaalt autode ja antiikesemete importimisega. Üks hiljutine suurtehing läks aga viltu ja ta võttis maffialt miljoneid dollareid laenu. “Ja ma pidin võla selleks samaks südaööks ära maksma. Kõik lõppes siiski hästi, mul õnnestus onu käest laenu saada,” räägib Daniel-Mark. 
Päriselu: Andrus Dovbnja (26) töötab Eesti Energias välisvõrkude (alajaamad, õhuliinid, maakaablid) projekteerijana. 2002. aastast rollimänge mänginud mees armastab tegelda ka kergejõustiku ja tai chiga.  

Muinasaegse Eesti sõdalane
Roll: Eesti muinasajal elanud sõjapealiku nimi on Väemeel. “Suvel pärimuskultuuri festivalil “Mütofest” toimunud kuningliku peo rollimängus oli minu ülesanne vaadata, et mu rahvas käituks seal hästi ja väärikalt. Et minu võitlejad osaleksid turniiridel ja kaitseksid meie kodukandi au,” teatab Väemeele nimel Kristjan.
Päriselu: Kristjan Oad (18) on taaskehastamisklubi Idatee Vardjad liige. Mõnikord kirjutab ta oma lõbuks ilukirjanduslikke tekste – ka need on inspireeritud Eesti vanemast ajaloost. Tallinna Inglise Kolledži abiturient valmistas muinasaegse Eesti sõdalase varustuse komplekti põhiliselt ise. Asjad põhinevad kindlatel ajaloolistel eeskujudel. Täielikku autentsust ehk ajastutäpsust rikub ainult eeskujude erinev vanus. “Need olid rikka inimese riided – näiteks selle kuueriide pidi importima välismaalt. Varustuses on rõngassärk, kaheksanda sajandi eeskuju järgi tehtud kiiver, mõõk on muinasaja lõpu eeskuju alusel.”  

LARP on rollimäng, kus osalejad saavad päriselus kokku ning näitlevad mingisuguste üldjoontes kokku lepitud põhimõtete või stsenaariumide järgi väljamõeldud tegelasi. LARP on ingliskeelne lühend sõnadest Live Action Roleplay.   

 

Rollimängijad hindavad mängudes ümberkehastumise võimalust kellekski teiseks, loomingulist lähenemist näitlemisele, sõprade-tuttavatega kokkusaamist. Samuti harrastavad mitmed teatava perioodi tegelaste taaskehastajad oma kostüümides ajaloos toimunud sündmuste taas läbi mängimist.

Larpid tuginevad sageli raamatutele, filmidele ja väljamõeldud fantaasiamaailmadele.