Tänaseks 25 aastat toimunud konkurss on jõudnud enam kui 140 linna ning 50 riiki, kus igal aastal valitakse parim ettevõtja – inimene, kes võtab ette ja muudab maailma.

Rahvusvaheliselt on tegu kõige laiaulatuslikuma konkursiga, millest võtab maailmas igal aastal osa umbes 900 ettevõtjat. Kui heita pilk ajalukku ning vaadata eelmiste aastate võitjaid, siis näeme seal tänaseid kuulsusi, näiteks Jeff Bezos (Amazon.com),

Sergey Brin ja Larry Page (Google), Howard ­Schultz (Starbucks Corp), Ingvar ­Kamprad (IKEA), Andrea Illy (Illy caffè) jt. Ka peatselt Tallinna külastav Cirque de Soleil – maailma tsirkusekunsti absoluutne tipp – ning selle taga seisev Guy Lalibertè on tunnustatud Entrepreneur Of The Year 2006 Canada tiitliga ning pärjatud seejärel ka World Entrepreneur Of The Year 2007 auhinnaga. Neil aastatel, kui eespool mainitud ettevõtjad konkursi võitsid, tundis avalikkus neid veel vähe või üldsegi mitte.

Konkurss aitabki esile tuua selliseid ettevõtjaid, kes on olnud eestvedajaks kiiresti kasvavatele globaalsetele äridele – Aasta Ettevõtja konkurss osutab tuleviku suurtegijatele.

Kui pöörduda tagasi meie väikesesse Eestisse, siis seda põhimõtet on konkurss järginud ka siin. Eesmärk on tuua esile ettevõtjad, kes on ühelt poolt kiires kasvufaasis, kuid ühtlasi näidanud võimet globaalses konkurentsis ellu jääda. Kui paljud teist teadsid

Jaan Puusaagi enne aasta ettevõtja 2008 ­tiitli saamist? Tänaseks on Jaan üks olulisemaid eksportiva tööstuse eestkõnelejaid avalikkuses ning vallutamas uusi turge ­Lõuna-Ameerikas. Aasta Ettevõtja konkursi missioon on tutvustada laiemale avalikkusele ettevõtjaid, kes oma usinuse ja nutikusega suudavad vallutada maailma.

Sõltumatu žürii ja läbipaistev metoodika

Aasta ettevõtja valib sõltumatu žürii, kes hindab iga ettevõtjat lähtuvalt kuuest aspektist: ettevõtlik meelelaad, strateegia alused ning konkurentsieelised, innovatsioon, töömeetodid ja protsessid, majandus­edu, eetika ning ühiskondlik panus. Kandideerima on oodatud ettevõtjad, kellel on ettevõttes oluline osalus (25 protsenti või rohkem) ning kes juhivad, otsustavad ja vastutavad firmades, mille käive on vähemalt 2 miljonit eurot ning töötajate arv 10 või enam.

Käesoleval aastal said kutse ligi 700 kandidaati, kellest Ernst & Young valis välja 19 ettevõtjat. Iga kandidaadiga kohtuti personaalselt ning kahetunnise intervjuu käigus said ettevõtjad rääkida nii endast, oma maailmavaatest kui ka ettevõtte spetsiifilistest aspektidest.

Intervjuude kokkuvõtete põhjal tuli žüriil selgitada välja need, kes pääsevad edasi finaali. Kuigi Ernst & Young korraldab Aasta Ettevõtja konkurssi, oleme end teadlikult taandanud ja laseme võitjad valida välja inimestel, kes kas tegelevad pidevalt või on seotud ettevõtlusega. Žüriisse kuuluvad ettevõtlusega igapäevaselt seotud inimesed: Hans H. Luik (Eesti Eks­press), Ants Laos (Viru Keemia Grupp), Aavo Kokk (Catella Corporate Finance), ­Heldur Meerits (Audentes), Marika Priske (Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium) ning eelmise aasta parim ettevõtja Peter Hunt (Wendre).

Žürii kasutab otsustamiseks põhjalikku intervjuud, samuti viimase kolme aasta finantstulemusi, et hinnata ettevõtjate lähiajaloo arengut.

Viimastel aastatel on žürii väga oluliseks pidanud ekspordivõimekust ning rahvusvahelist ulatust. Eesti on niivõrd väike turg, mis piirab pikaajalist kasvu. Seega vajame ettevõtjaid, kes omavad rahvusvahelist kogemust ning ka käegakatsutavaid tulemusi ekspordi kujul. Teine selgepiiriline trend on olnud mõju tööhõivele, sest 12–13protsendiline tööpuudus riigis vajab lahendamist – ja kes suudaks lahendada seda probleemi paremini kui ettevõtjad. Kolmas oluline punkt on ettevõtja isiklik rahaline panus ettevõttesse ehk teisisõnu hinnatakse ettevõtja riskivalmidust.

Päeval, mil valitakse Eesti aasta ettevõtja, on žüriil võimalus kohtuda finalistidega isiklikult. Kuna žürii valib siiski ettevõtjat – inimest, kes seisab ettevõtte taga –, siis on tähtis kohtuda silmast silma. Isiklik kontakt ning vabas vormis arutelu annab hea pildi ettevõtja olemusest, tulemustest ning tulevikuplaanidest – annab võimaluse teha just see õige valik tunnustamaks kedagi aasta ettevõtja tiitliga ning juhatada ta rahvusvahelisse konkurssi Monte Carlosse.

Monte Carlo punasel vaibal

Iga aasta juunis, kohe pärast rahvusvahelist vormelietappi, algavad Monte Carlo kesklinnas ettevalmistused uueks suurejooneliseks pidustuseks. Nizza lennujaama saabunud ettevõtjad lennutatakse helikopteriga Monte Carlosse, kus neid võtavad Hotel Hermitage’is vastu Ernst & Youngi eri riikide esindajad. Ettevõtjatele on see suurepärane võimalus luua uusi kontakte ning suhelda rahvusvahelise meediaga. Kogu üritus kestab kokku neli päeva ning viimase päeva õhtul rullitakse lahti punane vaip, et välja kuulutada World Entrepreneur Of The Year’ võitja. Ka siin tuleb enne kõikide riikide esindajatel kohtuda personaalselt žüriiga. Kuigi võitja saab olla vaid üks, ei järjestata siin ettevõtjaid paremuse järgi, vaid kõiki koheldakse võrdselt ja tunnustatakse vääriliselt.

Tarmo Toiger
Ernst & Youngi Entrepreneur of the Year programmijuht