15.05.2009, 00:00
Kulla mees, kus sa lähed?
Kunstnik Kristina Norman viis 9. mail Tõnismäele kuldse sõduri, mille politsei kähku ära koristas. Kuldsõdur on osa projektist, mis esindab Eestit Veneetsia kunstibiennaalil.
Las läheb pealegi Veneetsiasse!
Kadri Liik,
Rahvusvahelise Kaitseuuringute keskuse juhataja
Demokraatlik ja
enesekindel riik võiks vastuolulisse kunsti rahulikult suhtuda.
Iseenesest oleks ju väga tore, kui pronkssõduri temaatika liigukski
Tallinna tänavatelt Veneetsia kunstipaviljonidesse ning ajalehtede
poliitikakülgedelt kultuurikülgedele.
Võimalik
muidugi, et selleks on veel liiga vara. Mõistan väga hästi ka
politseinikke – kas neid oli üldse teavitatud, et
Tõnismäel tahetakse 9. mail natuke kunsti teha? Kui mitte, siis
kust nemad pidid teadma, millega tegu. Ning nende töö on ju karta
halvimat ja seda ära hoida, nii et neile ei tasu midagi pahaks panna.
Mis puudutab suhteid Venemaaga, siis siin on vaja aru saada, et Venemaa
alustab Eesti vastu propagandasõda siis, kui ta seda endale vajalikuks
peab, mitte siis, kui Eesti midagi teeb.
Kui Venemaa leiab, et on
hea aeg tüli kiskuda, siis ta kindlasti hakkab kuldsõdurit selleks
ära kasutama, kusjuures on võimatu prognoosida, millises
võtmes: kas väites, et Eesti kiusab kunstnikku, või
väites, et Eesti kunstnik mõnitab pronkssõdurit. Või
lausa mõlemat korraga – ka see viimane ei käiks Moskva
bütsantslikele propagandameistritele sugugi üle jõu.
Ma aga pigem arvan, et seekord väga suurt lärmi ei tule. Aeg pole
hea – Moskva on Eurovisioniga hõivatud, lisaks majandusmured,
sisetülid, lisaks nad loodavad juuli alguses Obamaga suhteid luua ning ei
oleks mõistlik enne seda tippkohtumist kõigi oma naabritega
korraga tülli minna.
Venemaa praeguse juhtkonna silmis
on kaasaegne kunst oma mitmetähenduslikkuses üks väga
kahtlane asi, nad umbusaldavad seda vaistlikult, see on nende jaoks
võõras maailm, aga kui minna kedagi ründama, siis on hubasem
võtta relvad, mida tunned.
Kokkuvõtteks – minu
meelest mingu see kuldsõdur pealegi Veneetsiasse. Põhiline, et me
ei saada sinna Muhamedi karikatuure, sellise teo tagajärgedega ei suudaks
me omade jõududega enam võib-olla toime tulla...
Täiesti mõttetu projekt!
Heinz Valk,
kunstnik
Kuldse sõduri värk jäi minu jaoks
täiesti mõistetamatuks. Ma ei leia sealt mitte kui midagi. Ei
positiivsust, ei negatiivsust. Ei provokatsiooni, ei kaasatundmist. See noor
kunstnik ei ole midagi seletanud ka. Kes tuleb sinna juurde mingi kaklus
või maetakse kuju maha ja kaevatakse üles – ma ei tea. Minu
pärast olgu ta seal külili või pea peal.
Veneetsia
biennaalile valib töid žürii, kuhu on teadlikult valitud inimesed,
kes ainult niisugust kunsti väärtustavad või kunstiks peavad.
Õlimaal või graafika või skulptuur polegi nagu kunst.
Leo Lapin on nende joaks nagu täielik tuhakott.
Mitte kunst, vaid sütik
Rauno Thomas Moss, kunstnik
Teoorias olen nõus Peeter Toropiga, kelle arvates ei peaks
ühiskond kuju püstitamisele üldse reageerima, sest see on
naerukoht ja üle dramatiseerida pole mõtet.
Provokatiivne on mõtteavaldus, nagu see oleks nüüd
võimalus vaadelda, kui sõltumatu Eesti kunst tegelikult on.
Sõltumatu millest – inimlikkusest?
Kunstnikuna olen
nördinud, et selline julmus ja juhmus rüütab end millegagi, mida
ta pole, ehk väitega, et tegu on kaasaegse kunstiga.
Väga rumal aktsioon
Pavel Ivanov,
ajakirjanik
Tean, et see naisterahvas on püüdnud
epateerida ka aasta tagasi – juba siis pan
i ta Tõnismäele üles väikese kujukese. Ma ei tea, kui
suur on selle projekti kunstiline väärtus. Ma olen kuulnud, et see
pidi olema lepitusaktsioon.
Kõige suurem lepitus eestlaste
ja venelaste kogukonna vahel oleks see, kui pronkssõduri küsimuses
oleks paar aastat täielik vaikus.
Mitte kunst, vaid
sütik
Rauno Thomas Moss, kunstnik
Teoorias olen
nõus Peeter Toropiga, kelle arvates ei peaks ühiskond kuju
püstitamisele üldse reageerima, sest see on naerukoht ja üle
dramatiseerida pole mõtet.
Provokatiivne on
mõtteavaldus, nagu see oleks nüüd võimalus vaadelda,
kui sõltumatu Eesti kunst tegelikult on. Sõltumatu millest
– inimlikkusest?
Kunstnikuna olen nördinud, et selline
julmus ja juhmus rüütab end millegagi, mida ta pole,
ehk väitega, et tegu on kaasaegse kunstiga.
Väga rumal aktsioon
Pavel Ivanov, ajakirjanik
Tean, et see naisterahvas on püüdnud epateerida ka aasta tagasi
– juba siis pani ta Tõnismäele üles väikese
kujukese. Ma ei tea, kui suur on selle projekti kunstiline väärtus.
Ma olen kuulnud, et see pidi olema lepitusaktsioon.
Kõige
suurem lepitus eestlaste ja venelaste kogukonna vahel oleks see, kui
pronkssõduri küsimuses oleks paar aastat täielik vaikus.
See inimene on püstiloll!
Tiit Hennoste,
meediaõppejõud
Lugesin alguses uudist, et keegi
suvaline isik on kuju Tõnismäele viinud, ja selle peale oli mu
reaktsioon, et see inimene on püstiloll. Kui ma kuulsin, et tegu on
kunstiprojektiga, siis sai sellest õlakehitus. Aga kui ma lugesin selle
kunstniku arvamusi asjast ja kogu projektist tänases Päevalehes, siis
sain ma aru, et see kunstnik on lihtsalt loll.
Kui kunstnik tahab
teha ilmselgelt poliitilist kunstiprojekti (NB! poliitiline ei ole sama kui
provokatsiooniline), siis peaks tal olema vähemalt elementaarsed arusaamad
sellest, kuidas toimib poliitika, kommunikatsioon ja ühiskond. Mu arust ei
saa see daam ega tema kuraator neist asjust mitte midagi aru. Kunstnikul on
alati olnud õigus olla loll. Aga siis ei tohiks ka teha poliitilist
kunsti.
See oligi sümptom ja case-study!
Kristina Norman
Kuldsõduri autor
Kuidas olete rahul asjade käiguga pärast kuldmehe väljapanemist Tõnismäele?
Kuldsõdur oligi mõeldud sümptomina ja ma pole eriti üllatunud saadud reaktsioonidest. Aga asjade käiguga saan olla rahul alles pärast oma Veneetsia biennaali installatsiooni valmimist.
Kas kunstnik peab vastutama võimalike tõsiste tagajärgede pärast, mida tema teosed võivad esile kutsuda?
Muidugi on see ülioluline. Ta peab hoolikalt kaaluma oma eetilist positsiooni iga oma teose avalikustamise puhul ja tegema mõnikord väga raskeid valikuid. Samas on selge, et ka kunstnik on inimene, ja kõikidel inimestel on sotsiaalne vastutus – on nad õpetajad, politseinikud või muusikud.
Mida seal Veneetsias lisaks kujule eksponeeritakse?
Veneetsia projekt on nn Pronkssõduri case-study. Alates monumendi avamisest 1947. aastal kuni tänapäevani, kus ta asub Sõjaväekalmistul. Ekspositsioon jaotub viie ruumi vahel. Igas ruumis saab näha sama sümbolit, mis asetub iga kord uude konteksti, milles ta omandab uue tähenduse. Kolm videoinstallatsiooni, üks kineetiline objekt ja Kuldsõdur.
Näitusega kaasneb illustreeritud raamat, milles kirjutavad teemakohaselt Alexander Astrov, Airi Triisberg, Andres Kurg, Marco Laimre ja mina ise.
Kristina Norman
Kuldsõduri autor
Kuidas olete rahul asjade käiguga pärast kuldmehe väljapanemist Tõnismäele?
Kuldsõdur oligi mõeldud sümptomina ja ma pole eriti üllatunud saadud reaktsioonidest. Aga asjade käiguga saan olla rahul alles pärast oma Veneetsia biennaali installatsiooni valmimist.
Kas kunstnik peab vastutama võimalike tõsiste tagajärgede pärast, mida tema teosed võivad esile kutsuda?
Muidugi on see ülioluline. Ta peab hoolikalt kaaluma oma eetilist positsiooni iga oma teose avalikustamise puhul ja tegema mõnikord väga raskeid valikuid. Samas on selge, et ka kunstnik on inimene, ja kõikidel inimestel on sotsiaalne vastutus – on nad õpetajad, politseinikud või muusikud.
Mida seal Veneetsias lisaks kujule eksponeeritakse?
Veneetsia projekt on nn Pronkssõduri case-study. Alates monumendi avamisest 1947. aastal kuni tänapäevani, kus ta asub Sõjaväekalmistul. Ekspositsioon jaotub viie ruumi vahel. Igas ruumis saab näha sama sümbolit, mis asetub iga kord uude konteksti, milles ta omandab uue tähenduse. Kolm videoinstallatsiooni, üks kineetiline objekt ja Kuldsõdur.
Näitusega kaasneb illustreeritud raamat, milles kirjutavad teemakohaselt Alexander Astrov, Airi Triisberg, Andres Kurg, Marco Laimre ja mina ise.