19.09.2008, 00:00
Lähme Švejkile külla!
Loendamatute vaatamisväärsustega Tšehhimaa on eesti autoturisti jaoks igati mõistlikul kaugusel. Mida aga teel ja kohal olles tähele panna?
Pärast Eesti ja teiste Ida-Euroopa maade liitumist Schengeni lepinguga on
autoga Euroopas reisimine lausa lust ja lillepidu. Ainult anna gaasi ja keera
rooli. Näiteks puhkusereis Tšehhimaale ei vaja üldse mingit
ettevalmistust. Pane aga muudkui ajama ja…
Tegelikult on see
jama. Võtame näiteks lihtsaima küsimuse. Millist teed
mööda Prahasse sõita?
Kui seda Poolat ees
ei oleks…
Algus on selge – Via Balticat
mööda läbi Läti, Leedu ja Poola idaosa kuni Varssavini.
Edasi tekib mitu võimalust. Mina usaldasin TomTomi navit ja lasin end
suunata läbi Wroc?awi kulgevale marsruudile. See oli ränk viga. Teed
läbivad lugematuid külasid, kus kehtib kiirusepiirang 50 km/h ja igal
teisel nurgal seisab fotoradar (automaatne kiiruskaamera). Liiklus on tihe nagu
Tallinnas Liivalaia tänaval ning edenemine vaevaline.
Kuid
inimesed on leidlikud ja Poolas “kaunistab” paljusid
sõiduautosid tohutu pikk katuseantenn.
Selle otstarve
jääb esiti arusaamatuks, kuid asi on lihtne. Antenn on mõeldud
raadiojaama (“lällari”) tarvis, millega liiklejad (eriti
veoautojuhid) üksteist ohtude eest hoiatavad. Nii et kui keegi kuskil on
fotoradari välklambi ette jäänud, levib info sellest radarist
kiiresti. Ja siis võibki näha pilti, kus mõne 70 märgi
all ei vaevu kohalikud gaasipedaali lahtigi laskma, teises kohas aga venivad
kuulekalt üksteise sabas nagu lambukesed. Turistil on rahulikuma elu nimel
mõistlik siiski piiranguid järgida ja vältida
võimalikke diskussioone Poola politseiga.
Kui vaadelda
Poolat transiitmaana, suundub lõunasse (Tšehhimaale,
Slovakkiasse, Ungarisse, Austriasse, Sloveeniasse jne) ainult üks tee:
Varssavist läbi Katowice ja Bielsko-Bia?a Cieszyni/T?šini
piiripunkti. See teeb reisi Prahasse küll 150 kilomeetrit pikemaks, kuid
säästab närve ja tõenäoliselt ka aega. Viimane
pudelikael sel marsruudil on nüüd samuti likvideeritud: 40
kilomeetrit Bielsko-Bia?ast Tšehhi piirini kulgeb mööda
vastset neljarealist euroteed.
Kiirelt mööda
kiirteid
Tšehhimaal läheb juba lihtsamalt.
Esimesest ettejuhtuvast tanklast tuleb osta vinjett, mis annab õiguse
kiirteid (tšehhi keeles dalnice) kasutada. Kuuajaline vinjett maksab 330
Kc (1 Tšehhi kroon on umbes 0,67 meie krooni). T?šinist Prahasse
saab sõita tõeliselt valge inimese kombel: algul mööda
tavalist neljarealist, hiljem mööda kiirteed. Kiirteede võrku
hakati tollases Tšehhoslovakkias rajama juba enne Teist
maailmasõda. Vahepeal soikunud töid jätkati 1960. aastatel.
Teed on põhjalikult, hoole ja armastusega ehitatud, kuid betoonist
pealispinda ei suudetud päris siledaks teha, vuugikohtadest
rääkimata. Uue aja tihe liiklus, eriti rasked veoautod, on hakanud
parempoolsesse sõiduritta tasapisi roopaid sisse vajutama. Need pole
eriti sügavad, ent vägagi tuntavad. Praha-Brno maanteel on
lõike, kus sõiduautoga paremas reas liigelda kuidagi ei taha.
Masin hakkab nii hullusti vibreerima, et ähvardab kohe-kohe laiali
laguneda. Ent teede põhjalik rekonstrueerimine käib
tšehhidele üle jõu.
Harilikud maanteed on
üsna kitsad ning tihtipeale moodustuvad mitmekümne auto pikkused
kolonnid. Kui ühtegi veoautot pundis pole, siis liikumiskiirust see suurt
ei mõjuta. Suurematel teedel on tõusudele tihtipeale kolmas rada
juurde ehitatud, mis laseb aeglasematest sõidukitest lihtsa vaevaga
mööduda.
Kui ikkagi juhtute veoauto sappa, varuge
kannatust. Tšehhimaal leidub palju teid (ja k&o
tilde;ik on asfalteeritud) ning ehk pöörab “segaja”
järgmisel ristmikul ära. Tihe teedevõrk võib aga
tekitada probleeme, kui marsruudi koostamisel pimesi navit usaldada. Nimelt
võib masin arvata, et kiireim tee punktist A punkti B kulgeb
mööda kahe meetri laiusi metsateid, kus iga 50 meetri järel on
kurv ning iga kolme kilomeetri takka küla. Kui seada eesmärgiks kiire
kohalejõudmine, mitte kohaliku koloriidiga tutvumine, on targem
selliseid teid vältida. Vana hea paberkaart näitab kohe ära, kui
navi teid “põnevale” marsruudile tahab suunata.
Praha linnas pole aga üldse mõtet autoga liikuda. Liiklus on seal
küll hästi korraldatud, aga parkimiskoha leidmine äärmiselt
raske. See-eest toimivad suurepäraselt metroo, trammid ja bussid.
24tunnise kehtivusega pilet maksab 100 Kc ning kehtib ka
ööliinidel.
Tšehhid oskavad raha
küsida
Praha on üks Euroopa suuremaid
turismimekasid, kuid taskukohase öömaja leidmine pole seal probleem.
Kui säästlikult läbi ajada ning seada hinna ülempiiriks
1000 Kc kahe inimese ja öö kohta, ulatub valik vaiksetes rajoonides
asuvatest rohelusse uppuvatest pansionitest kuni äärelinna
hiiglaslike hosteliteni. Kindlasti tasub tähelepanu pöörata
lisateenustele. Mõnel pool ei kuulu hommikusöök hinna sisse,
teisal tahetakse jälle parkimise eest lisa.
Tšehhimaal
kui arenenud turismitööstusega riigis osatakse üldse hästi
raha küsida. Suuremate turismiatraktsioonide juures on parkimine kindlasti
tasuline ning maksab 50–100 Kc. Giidiga ekskursioon lossis või
kindluses maksab 150–200 krooni. Kui aga soovite inglise, vene või
mõnes muus võõrkeeles rääkivat giidi,
võib arvestada kuni kaks korda kõrgema hinnaga. Igal vähegi
suuremal objektil on kolm-neli eri marsruuti, nii et kogu ilu nägemiseks
kuluks terve varandus ja pool päeva aega.
Autokütus on
Tšehhimaal küll kallis, aga mitte üle mõistuse. Bensiin
maksis augusti algul umbes 31 Kc liiter, diislikütus oli paari krooni
võrra kallim. Hindade “juhuslikku” kokkulangemist nagu meil
seal ei näe. Mingit geograafilist või muud seaduspärasust ma
ka ei leidnud ning üksteisest paari kilomeetri kaugusel asuvates tanklates
võib liitri hind rahulikult terve (tšehhi) krooni võrra
erineda.
Tanklate võrk on tihe, aga sugugi kõik ei
tööta 24 tundi ööpäevas.
Kui veel riigiti
kütusehindadest rääkida, siis Leedus on need selgelt madalaimad
ja Poolas kõrgeimad. Nii et tegelikus elus pole mõtet
üritada paagitäiega Varssavisse jõuda. Pigem tuleb rehkendada
umbes 600kilomeetrise otsaga. Viimasel viiel kilomeetril enne Leedu-Poola piiri
on teeääred tanklatega palistatud. Kui seal paak täis valada,
jõuab sellega kenasti Prahasse või kaugemalegi.