“Kena, kui see nii on, miks mitte maksta kopsakamat krediitkaarditasu, kui sellega liitub hüve,” arutlesime kaasas olnud kaaslasega. Seda enam, et reisin keskmisest eestlasest sagedamini ja vahel on hea lounge’is rahus olla, internetist kas või ­uudiseid lugeda või vajadusel tööd teha.


Sestap ma siis südamerahus Priority Passi kasutasingi, ka koos lastega reisides, samas oma lohakuse tõttu kordagi konto väljavõtet üksipulgi uurimata. Suve lõpus ja sügisel käisime pikemal reisil Hispaanias ja Ameerikas. Hakkasin alles pärast seda oma krediitkaardi ja jooksva konto arveid üle vaatama – ükskõikne nagu ma rahaasjades üldjuhul olen. Alles siis märkasin, et minu arvelt on korduvalt maha võetud summasid 27 dollarit ja 81 dollarit ilma, et nende päritolu mulle meenuks.


Swedbankist täpsemalt asja uurides selgus, et tõepoolest – ma olen luhvtitanud Priority Passi eest tuhandeid. Olen ise tobu olnud ja joodud pudeli vee eest maksnud järjepidevalt üle 340 krooni ja koos laste mahladega iga kord ligi 1000 krooni.


Samas ei ole mul olnud aimugi lounge’i külastamise hinnakirjast. Ka ei ole ­keegi lounge’is nimetanud, et see ­teenus – ­võimalus olla suhtelises rahus, juua karastus­jooke ja kui oleks himu, ka kangemat kraami – oleks mulle tasuline või röövelliku hinnaga. Lähtusin infost, mida mulle pangatöötaja oli uut toodet pakkudes andnud.


Olen pangas allkirjastanud krediitkaardi lepingulisa, kus on märgitud, et Priority Passi kaart võimaldab siseneda lennujaamade salongooteruumidesse ja kasutada seal pakutavaid teenuseid. Lisaks on mind teavitatud, et “Hansapangal on õigus konto omaniku mis tahes arvelduskontolt kinni pidada salongikülastustasu, mille suurus isiku kohta on ära toodud Hansapanga hinnakirjas”.


Tõsi, hinnakirja pole mulle ­esitletud ja ise ei taibanud ma ka seda küsida, kuna kõrvus kumises maagiline sõna “tasuta”. Pealegi ei ole lepingus viidet Priority Passi tasemele – on see Standard, Standard Plus või Prestige, millest viimane on kliendile tõesti tasuta, ka külaliste kaasamisel.


Swedbanki väikelaenude ja krediitkaar­tide müügijuht Evely Leinsaar rõhutab nüüd, et “klient tutvub lepinguga enne allkirjastamist, mis on kliendi kohustus, ning tal on õigus küsida juurde täpsustavaid küsimusi ja ka hinnakirja esitamist”.


Ta kirjutab: “Pank maksab Priority Passi liikmestaatuse eest, et Teil oleks olemas õigus antud lounge külastada. Priority Pass pakub oma liikmestaatust ka otse klientidele ning samas teeb ta osade pankadega koostööd, pakkudes oma kaarti näiteks lisateenusena krediitkaardile nagu Swedbankilegi ja siis ei ole ära määratud konkreetse kaardi taset nii nagu seda kodulehel leida võib. Swedbank tasub kliendi eest liikmemaksu ning kliendi enda kanda jääb külastustasu Teie poolt võetud krediitkaardi puhul.”


Seega – kuidas peaks siiski klient teadma, milline Priority Pass tema krediitkaar­di juurde kuulub ja millistel tingimustel, kui sellesisulist täpsustavat ja selgitavat lepingut ei ole?


Kust võiks lihtsameelne arvata, et pangaametniku jutt on vale või “toodetel” röögatud lisatingimused, mida paber ei sätesta ja pangatöötaja veerand sõnagagi ei maini?


Tuustida kindluse mõttes panga internetilehe sadu aknaid? Selleks, et üleida netist Priority Passi hinnakirja, on vaja klienditeenindaja abi ja seejärel kahlata läbi 44 lehekülge krediitkaardi hinnakirju!


Olgu võrdluseks, et näiteks Handels­banken pakub Platinumi krediitkaardi ja Nordea First Cardi omanikele lounge’i külastust null krooni eest ehk tasuta.


Lohutuseks pakub Swedbank mulle 200 krediitkaardi preemiapunkti, mille eest saaksin osta 20 protsenti soodsamalt tammepuust kummuti või lauad-toolid või saada 150 punkti eest küpsisekarbi!


“On väga kahetsusväärne, et on tekkinud vääritimõistmine,” kirjutab Evely Lein­saar.


“Tootetingimustega tutvumine on väga oluline enne toote omanikuks saamist ning omalt poolt teevad meie teenindajad kõik, et vajalik info kliendini jõuaks. Teie juhtum on täna üksikjuhtum, mistõttu ei saa me rääkida klientide massist, kes oleks tootetingimusi valesti mõistnud.”


Siiski – ma ei usu, et olen ainus ullike, kes pole osanud küsida papkatäit pabereid, mis mõne lepingureaga tegelikult kaasnema peaks, selleks et kontolt ei kaoks tuhanded.
Pank: klient eksis, mitte meie
  • Klient allkirjastab Visa Platinumi krediitkaardi lepingut sõlmides lepingu lisa, kus on kõik Priority Passi tingimused ära toodud.
  • Lounge’i külastamise eest peab klient ise tasuma vastavalt hinnakirjale – nii nagu lepingu lisas kirjas, mis sai kliendi poolt allkirjastatud. Kõik teenuse kasutamisega seotud hinnad on panga hinnakirjas selgesõnaliselt kirjas ning hinnakiri on kättesaadav nii kontoritest kui internetilehel.
  • Kirjavahetuses kliendiga selgitasime, et meie andmetel on American Expressi Platinum-krediitkaart ainuke krediitkaart Eestis, mille juurde on krediitkaardi omanikule tasuta nii liikmestaatus kui lounge’i külastused.
  • Visa Platinumi krediitkaardi juurde kuulub Priority Passi liikmekaart, mille liikmetasu maksab Swedbank, aga külastuste eest tasub klient.
Evely Leinsaar

Swedbanki väikelaenude ja krediitkaartide müügijuht