03.07.2009, 00:00
Majanduspohmell ehk bensiiniga tuld kustutamas
Majandusteadlane Andres Arrak peab käibemaksu tõstmist põhimõtteliseks veaks, mille põhjuseks on poliitikute varasemad lollused.
Aasta tagasi oli 2007. aasta augustis USAst vallandunud finantskriis juba
rullumas Euroopasse, ent keskmine eestimaalane sulpis endiselt roosas udus ja
kulutas ennastunustavalt. Raha oli odav ning see põhjustas
ebaratsionaalset tarbimist ja investeerimist. Kõik tundus
kättesaadav ja lubatav. Toimunut võiks võrrelda
situatsiooniga, kus odav oleks viin. Kui palju inimesi suudaks jääda
mõistlikuks, kui näiteks viinapudel maksaks poes viis krooni?
Kõik pidutsesid, nii tootjad kui tarbijad, nii laenu andjad kui
laenu võtjad, nii era- kui avalik sektor. Kõik tegid vigu. Ja
seda nii Ameerikas, Aasias kui Euroopas. Lihtsalt mõni pidutses
vähem ja mõni rohkem. Mõni tegi rohkem ja mõni
vähem vigu. Pohmell on praegu kõigil. Kes rohkem pidutses, sel
tugevam.
Pohmellil ja pohmellil on vahe
Ent oluline vahe on era- ja avaliku sektori vahel. Kui erasektor pidutseb
(loe: teeb ebaratsionaalseid majanduslikke otsuseid), siis valutab tema enese
pea. Kui aga avalik sektor teeb rumalusi, siis kelle pea valutab? Peale
valitsuse enda ka teiste oma, eelkõige maksumaksjate oma.
2008. aasta sügisel käesoleva aasta eelarvet tehes ja seda
jõulude ajal riigikogus kinnitades oli koolilapselegi selge, et
majanduslangus on juba käes.
Ent antud valimislubadused
sundisid lihtsameelset edasi mängima ja kujutlema, et õhtu ei saabu
kunagi. Ülitähtsa dokumendi – riigieelarve – seaduseks
hääletamine meenutas oma kerguselt mõne loomakaitseseaduse
parandusettepaneku menetlemist. Ja praeguseks on vitsad käes ning
häid lahendusi pole.
Valitsus on tänamatu kahvli ees. Ja
Eesti valitsus ei ole ainukene, kes on püüdnud tuld bensiiniga
kustutada. Tuntuim näide: võttis aastakümneid, et valitsused
aru saaksid – inflatsiooni ja tööpuudusega samaaegne
võitlemine ei anna tulemust. (Uus-Meremaa päritolu majandusteadlane
William Phillips sai kuulsaks nimetatud vastuolu kirjeldava Phillipsi
kõvera kaudu.)
Euro poputamine külmutab
majanduse
Eesti valitsuse ülesanne on kevadsuvel 2009
sama tänamatu. Ühelt poolt tuleb turgutada majandust ja aidata see
august välja. Et Ameerikas usutakse põhi käes olevat ja
börsiindeksid teevad ülespidi rekordeid, see hetkel Eestit ei aita.
Tööpuudus kasvab endiselt, pangalaenude tingimused on endiselt karmid
ja kinnisvara on ikka veel mitmeks aastaks ette valmis ehitatud.
Seega inimesed ootavad valitsuselt aktiivset sekkumist. Ja kohalikud
valimised on ukse ees.
Samal ajal on Eesti Pank ja peaminister
lubanud, et euro tuleb aastal 2011. Järele jäänud pooleteise
aastaga tuleb täita kurikuulsad Schengeni kriteeriumid. Olulisim, millega
hetkel maadleme on nn eelarvedefitsiidi kriteerium ehk siis eelarvedefitsiidi
surumine kolme protsendi piiridesse sisemajanduse koguproduktiga
võrreldes. See eeldab esiteks kulude kärpimist ja teiseks tulude
kasvatamist ehk siis maksude tõstmist. Mõlemad jahutavad
majandust veelgi rohkem maha.
Ja nii seisabki valitsus dilemma ees,
kas elavdada majandust ja jätta hüvasti euroga või suruda
eelarve hambad ristis tasakaalu ja saada euro. Euro toetaks kahtlemata
investeeringuid ja majanduskasvu pikaajaliselt. Ent need eurot lähendavad
meetmed tähendavad niigi soikuva majanduse pistmist
sügavkülmikusse. Veelgi enam – tulude kasvatamiseks
mõeldud maksutõusud (käibe- ja aktsiisimaks, keskkonnatasud)
võivad ohtu seada ühe teise Schengeni kriteeriumi –
inflatsiooni näitaja, mis ei tohi olla kõrgem kolme madalaima
europiirkonna keskmisest pluss 1–1,5 protsendipunkti.
Reservid v&o
tilde;inuks olla suuremadki
Antud valguses ei saa kuidagi
anda positiivset hinnangut riigikogus enne suvepuhkust langetatud otsustele.
Lihtne ent sama raudne majandusteaduslik loogika ütleb, et majanduse
tõusu faasis tuleb seda maha jahutada (eriti ülekuumenenud
majandust) ning languse faasis turgutada. Meie langetasime ülikiire
tõusu aastatel tulumaksu. Mis iseenesest ei olegi halb idee, kuna
ümberkaudsete naabrite tulumaksumäär on kohati veelgi madalam.
Seega oleks tingimustes, kus rahapoliitilised võimalused on
ülipiiratud (väike, avatud majandus, valuutakomitee) majanduse
mahajahutamise ainukeseks tingimuseks valitsuse eelarvekulude külmutamine
ja reservide kasvatamine.
Eesti käitus kahtlemata targemalt kui
Läti (ja võib olla ka Leedu), kellel reserve pole. Eesti oli tubli.
Enne kriisi algust oli Eestis erinevates reservides ligi 30 miljardit krooni.
Peaminister oli vähemalt pool aastat rusikaga vastu rinda tagunud ja
lubanud, et me reserve mingil juhul ei puuduta. Ühel hetkel saime
ajalehest teada, et suur osa ongi juba läinud. Tagantjärele targutus
ütleb, et reservid oleks võinud olla kaks kuni kolm korda suuremad,
kui oleksime majanduse jahutamise eesmärki tõsiselt võtnud.
Reservid on (peaaegu) otsas ning reservide ja laenuraha abil
eelarve tasakaalustamist ei pea Brüssel lubatavaks. Viimane on iseenesest
nonsenss. Üldine majandusreegel kõlab – säästa
headel aegadel, et siis mustadel päevadel sealt võtta. Huvitav,
miks üksikisiku ja ettevõtte tasandil kehtiv ei rakendu avaliku
sektori suhtes? Ja nii ei jäänudki valitsusel muud üle, kui
kärpida avaliku sektori kulusid, kärpida ja edasi lükata
teatavaid sotsiaaltoetusi ning tõsta makse.
Mis puutub
avaliku sektori kuludesse, siis kindlasti ei piisa kaheksaprotsendilisest
kärpest.
Viimaste aastate tõus oli kordades kiirem.
Lätis kärbitakse kulusid 30 protsenti. Õpetajate palka ehk
siis hariduskulusid ei tohi ka kindlasti kärpida. Hea, et jäi
puutumata vanemahüvitis.
Hariduskulude kõrval on lapsed
see teine valdkond, mis peaks olema puutumatu mis tahes aegadel.
Töötuskindlustusmaksu tõus kahtlemata kahandab
töövõtjate ehk tarbijate tulusid ja kasvatab
tööandjate kulusid. Mis ei ole hea majanduse turgutamise vajadust
silmas pidades.
Seda tõusu poleks ehk olnud vaja teha, kui
vahepeal poleks kasvueufoorias langetatud töötuskindlustusmaksu kaks
korda. Ent ilmselgelt ei saa töötuid omapäid jätta ja
vastav fond vajab täiendamist. Hea on see, et vallandamine nüüd
kiiremaks ja odavamaks muutub.
Tööturgude paindlikkus on
majanduse langusest väljatuleku ja ümberstruktureerimise seisukohalt
ülioluline. Töötu abirahad ei tohi olla liiga helded ja kesta
liiga pikka aega, vastasel juhul osutub pikaajaline tööpuudus liiga
pikaks. Seda tõestab erinevate riikide tööturu
statistika.
Valitsejad õppigu majandust
Ja lõpuks maksutõusudest. Nagu juba öeldud, valiti
tulumaksu tõstmise asemel tarbimise ja erinevate ressursside
maksustamine. Tuletan meelde, häid lahendusi eelnevate vigade kontekstis
ei ole. Kõlab veel üks majanduslik põhitõde: headel
aegadel tuleb stimuleerida säästmist ja halbadel aegadel tarbimist.
Meie nüüd tegime jälle vastupidist. Kusjuures rohkem pihta
saavad seekord just vaesemad kihid. Lisaks seame ohtu inflatsioonikriteeriumi
täitmise.
Võib kergesti saabuda nokk-kinni-saba-lahti
situatsioon, kus eelarvekriteerium (euroga liitumiseks) on küll
täidetud, aga inflatsioo
nikriteerium täitmata.
Niisiis – häda
mõistuse pärast. Meie esimene tõeline majanduslangus
sellepärast ongi vajalik, et ehk tähtsustub ettevõtlikkus ja
üldine majanduslik haritus. Seda nii põhi- kui kõrgkoolis.
Riigikogust ja valitusest rääkimata. Viimastel on
nüüd ehk põhjust eelmisel suvel saadud majandusõpik
läbi lugeda.
Andres Arrak on Mainori Kõrgkooli
ettevõtluse instituudi direktor.