10.10.2008, 00:00
Mammutfirmad ostavad tarkvara Lasnamäelt
Peaaegu märkamatult teeb Tallinna firma Fotki veebimootoreid ärimaailma gigantidele, kelle aastakäibed ulatuvad poole triljoni kroonini.
Üks neist gigantidest on seitsmes Euroopa ja Lõuna-Ameerika riigis
tegutsev Itaalia telekomihiid Telecom Italia, teine USA suuruselt neljas
jaemüügikett, üle 3800 poe omav Sears.
Eesti ühe
huvitavama veebiäri nimi on Fotki ja seda juhivad
“maailmakodanik” Dmitri Don ning tema eestlannast abikaasa Katrin
Lilleoks.
“Jah, me “varustame” (tarkvaraga
– T. T.) tervet maailma, kuid keegi ei tea sellest eriti midagi!”
tunnistab Dmitri muiates.
Ekspress teatas mullu juunis loos
“Dmitri Lasnamäelt ajab suurejoonelist veebiäri”, et
Fotki.com valiti YouTube’i ja MySpace’i kõrval maailma
25 parima sotsiaalvõrgustiku hulka.
Fotki rahvusvahelist
veebisaiti, mille põhiturud on USA, Kanada ja Suurbritannia, ent mis on
popp ka Eestis, Leedus ja Islandil, kasutab Doni sõnul iga
päev 25–30 miljonit inimest. Aktiivselt laeb sinna oma fotosid
üles kasutajate hulk, mis on võrreldav Eesti rahvaarvuga.
Veebisaidi tagatuba ehk arendustiim, mida juhib Venemaa kodanik Pavel Merdin
ja mis koosneb umbes 25 noorest eestivenelasest, töötab
Lasnamäel Pae tänaval.
Ent see ambitsioonikas punt ei
tegele ainult Fotki.comi haldamisega, vaid litsentseerib ka enda
väljatöötatud fotojagamise tarkvara ehk nii-öelda
fotomootorit mitmetele nimekatele suurfirmadele. See mootor võimaldab
eri moel ja paindlikult saitidel pildimaterjali esitada.
Telecom Italia soetas Eestist pildimootori oma multifunktsionaalsele
veebiportaalile Alice.it.
Esimene versioon eestlaste
veebividinast pandi saidil tööle mullu novembris.
Don tulistab klientide nimesid nagu kuulipildujast. Teine suur
Fotki kunde on USA kaubandusgigant Sears, kes kasutab tarkvara interaktiivsel
kodumajapidamise saidil ManageMyHome.com. Edasi üks USA suuremaid
reisikorraldajaid Mark Travel, Las Vegase meediakontsern
Vegas.com, turismifirmad Funjet.com jne. Äärepealt oleks
tarkvarakaubaks läinud ka USA kosmeetika- ja tervisekauba
müüjaga NuSkin.
USA turg on Fotki jaoks tähtsaim.
Don ja Lilleoks asutasid Fotki.comi kümme aastat tagasi ühes New
Yorgi korteris. Hiljuti koliti lombitagune esindus läänerannikule San
Franciscosse, sest Doni sõnul pole idarannik õige koht äri
ajamiseks.
“Siin (USA idakaldal – T. T.)
kardetakse investeerida valdkondadesse, mida ei tunta. Nagu
näiteks internet. Küsitakse lolle küsimusi, nagu
“miks peaksid inimesed tahtma oma fotosid veebi üles
panna?”. Kui lähed firmale arvet avama, küsib pank “mis
äri ajad?” ning kui annad ausa vastuse, öeldes
“internetiäri”, näidatakse sulle ust! Nende
jaoks on internet kõik üks porno, hasartmängud ja must
raha!” kirjeldab Don.
Kes arvab, et Fotki on rahamasin,
eksib. Tänavu ootab Don Fotki käibeks kaks miljonit dollarit
(üle 20 miljoni krooni), mis pole tema hinnangul just väga palju. Uue
hingamise peaksid ettevõttele andma täiendavad investeeringud.
Fotki omanik on otsinud investoreid Eestist, aga ka näiteks
USA idakaldalt, kus ta suhtles kolme aasta jooksul tulutult vähemalt 50
“ennasttäis riskikapitalistiga”, kelle portfellid kubisevad
tundmatutest ettevõtetest.
Läänerannikul seevastu
elatakse Doni sõnul hoopis teises maailmas. Kliima on
ettevõtlussõbralik, väärt kontakte kukub sülle
igal sammul, kapitalistid mõistavad veebiäri.
Euroopast on Fotkil Doni sõnul koguni paari investoriga käed
löödud. “Üks neist on riskikapit
alifond, teine suur meediafirma. Aga nimesid ei saa veel öelda,”
salapäratseb firmaomanik, lubades uudiseid mõne kuu pärast.