Eesti ühe huvitavama veebiäri nimi on Fotki ja seda juhivad “maailmakodanik” Dmitri Don ning tema eestlannast abikaasa Katrin Lilleoks.


“Jah, me “varustame” (tarkvaraga – T. T.) tervet maailma, kuid keegi ei tea sellest eriti midagi!” tunnistab Dmitri muiates.


Ekspress teatas mullu juunis loos “Dmitri Lasnamäelt ajab suurejoonelist veebiäri”, et Fotki.com valiti YouTube’i ja MySpace’i kõrval maailma 25 parima sotsiaalvõrgustiku hulka.


Fotki rahvusvahelist veebisaiti, mille põhiturud on USA, Kanada ja Suurbritannia, ent mis on popp ka Eestis, Leedus ja Islandil, kasutab Doni sõnul iga päev 25–30 miljonit inimest. Aktiivselt laeb sinna oma fotosid üles kasutajate hulk, mis on võrreldav Eesti rahvaarvuga.


Veebisaidi tagatuba ehk arendustiim, mida juhib Venemaa kodanik Pavel Merdin ja mis koosneb umbes 25 noorest eestivenelasest, töötab Lasnamäel Pae tänaval.


Ent see ambitsioonikas punt ei tegele ainult Fotki.comi haldamisega, vaid litsentseerib ka enda väljatöötatud fotojagamise tarkvara ehk nii-öelda fotomootorit mitmetele nimekatele suurfirmadele. See mootor võimaldab eri moel ja paindlikult saitidel pildimaterjali esitada.


Telecom Italia soetas Eestist pildimootori oma multifunktsionaalsele veebiportaalile Alice.it.


Esimene versioon eestlaste veebividinast pandi saidil tööle mullu novembris.


Don tulistab klientide nimesid nagu kuu­lipildujast. Teine suur Fotki kunde on USA kaubandusgigant Sears, kes kasutab tarkvara interaktiivsel kodu­majapidamise saidil ManageMyHome.com. Edasi üks USA suuremaid reisikorraldajaid Mark Travel, Las Vegase meediakontsern Vegas.com, turismifirmad Funjet.com jne. Äärepealt oleks tarkvarakaubaks läinud ka USA kosmeetika- ja tervisekauba müüjaga NuSkin.


USA turg on Fotki jaoks tähtsaim. Don ja Lilleoks asutasid Fotki.comi kümme aastat tagasi ühes New Yorgi korteris. Hiljuti koliti lombitagune esindus läänerannikule San Franciscosse, sest Doni sõnul pole idarannik õige koht äri ajamiseks.


“Siin (USA idakaldal – T. T.) ­kardetakse investeerida valdkondadesse, mida ei ­tunta. Nagu näiteks internet. Küsitakse ­lolle küsimusi, nagu “miks peaksid inimesed taht­ma oma fotosid veebi üles panna?”. Kui lähed firmale arvet avama, küsib pank “mis äri ajad?” ning kui annad ausa ­vastu­se, öeldes “internetiäri”, ­näidatakse sul­le ust! Nende jaoks on internet kõik üks porno, hasartmängud ja must raha!” kirjel­dab Don.


Kes arvab, et Fotki on rahamasin, eksib. Tänavu ootab Don Fotki käibeks kaks miljonit dollarit (üle 20 miljoni krooni), mis pole tema hinnangul just väga palju. Uue hingamise peaksid ettevõttele andma täiendavad investeeringud.


Fotki omanik on otsinud investoreid Eestist, aga ka näiteks USA idakaldalt, kus ta suhtles kolme aasta jooksul tulutult vähemalt 50 “ennasttäis riskikapitalistiga”, kelle portfellid kubisevad tundmatutest ettevõtetest.


Läänerannikul seevastu elatakse Doni sõnul hoopis teises maailmas. Kliima on ettevõtlussõbralik, väärt kontakte kukub sülle igal sammul, kapitalistid ­mõistavad veebiäri.


Euroopast on Fotkil Doni sõnul koguni paari investoriga käed löödud. “Üks neist on riskikapit alifond, teine suur meediafirma. Aga nimesid ei saa veel öelda,” salapäratseb firmaomanik, lubades uudiseid mõne kuu pärast.