Aga tülikas tankida, oletan. Ja see gaasihais. Üks taksojuhtidest, kes on eriti äge propageerija, näitab väikest kena tankimisava masina tagaküljel. Ei mingeid probleeme. Ka lõhna pole. Tõsi, gaasitanklaid pole Eestis palju. Kokku 15-18.

Gaasi kulub ju rohkem! "Kui, siis hästi vähe," vastab taksojuht.

Balloon võtab enda alla kogu pagasiruumi! "Ei võta," ütleb mees ja kergitab luuki. Tõepoolest, ei midagi hullu.

Võib-olla on lihtsalt ohtlik? Äkki plahvatab?

Nüüd järgneb pikem loeng, milles tehakse n-ö puust ja punaselt ette, et bensupaak autos pole ohutum kui gaasiballoon. Bensiini hind (95) on praegu tanklates 16.50 krooni, vedelgaasi liitri saab tanklast kätte 9.90 eest.

Praegu, mil kõik on järsult kallimaks läinud, tundub auto seadistamine vedelgaasile vägagi mõistlik.

Vähesed sõidavad gaasiga
Sellest tulenevalt võiks arvata, et Eesti vedelgaasimüüjad elavad - erinevalt paljudest teistest, kes peavad äri koomale tõmbama - nagu või sees.

Võib-olla elavadki, aga Eesti suurima vedelgaasimüüja Reola Gaas müügi- ja turundusdirektori Rainer ­Puusepa sõnul ei pea paraku paika oletus, et kõik Eestimaa autojuhid ja -omanikud oma masinaid odavale vedelgaasikütusele ümber seavad.

Jah, need, kel aastas koguneb väga palju sõidukilomeetreid - näiteks paljud taksojuhid -, sõidavad üha enam vedelgaasiga. "Aga tõsist buumi muidugi pole. Neid, kes sõidavad gaasiga, on meie autode koguhulgast protsent, kui sedagi," teab Puusepp.

Bensiini ja vedelgaasi hinnavahe tundub esmapilgul tõepoolest jumekas. "Aga see vahe peaks olema veelgi suurem," ütleb gaasifirma müügidirektor.

Asi selles, et gaasiseade ja selle paigaldamine maksab samuti. Asjaga tegeleva firma Gaznet juhi Kristjan Relviku sõnul algab tavalisele neljasilindrilisele autole kvaliteetse vedelgaasiseadme paigaldamise hind 15 000 kroonist.

Reola Gaasi koduleheküljel on kalkulaator, mis ütleb, et viieteistkümnetuhandene gaasiseade tasub end aastaga ära juhul, kui autoga sõidetakse aastas rohkem kui 30 000 kilomeetrit. Enamik inimesi sõidab siiski vähem. Pigem 15 000 - 20 000 kilomeetrit.

Tegelikult on see muidugi riigi teha, kas vedelgaas saab meil populaarseks.

Teise siinse suure vedelgaasimüügi firma Propaan juhi Juri Pogiba sõnul kasutatakse näiteks Hollandis ja Itaalias vedelgaasi massiliselt, sest see on riigi keskkonnapoliitika üks osa. Bensiin ja vedelgaas, olgu öeldud, on mõlemad naftaproduktid, millel põhimõtteliselt sarnane hind.

Et inimesed eelistaksid tankida oma autodesse vedelgaasi, kehtestavad riigid sellele teadlikult bensiiniga võrreldes madalama aktsiisimaksu.

Põhjus ja argument, miks seda tehakse, on üks - keskkonnakaitse. Vedelgaas on bensiiniga võrreldes mitu korda puhtam kütus.

Eestiski kehtib bensiinile ja vedelgaasile erinev aktsiisimäär - bensul on see pisut üle 5,5 krooni, vedelgaasil aga vaid krooni ringis liitri kohta. Aga nagu selgub, masside liikuma panekuks sellest ei piisa.

Automüüjad põtkivad gaasi kasutamisele vastu
On veel üks tähelepanuväärne takistus, mis seni vedelgaasiküttele üleminekut pidurdab. Nimelt ei taha meie tublid automüüjad lubada uutele masinatele gaasiseadme paigaldamist. Nad viitavad tehnilistele detailidele, näiteks, et gaasi põlemistemperatuur on kõrgem kui bensiinil. Mis on ju õige. Ning see võtvat uuelt masinalt tehase garantii. Aga kes tahab osta salongist uut autot, kui garantiid pole?

Reola Gaasi müügidirektor Puusepp ütleb lihtsalt, et tegelikult on automüüjatel olnud lihtsalt sedavõrd hiilgavad ajad, et mingi gaasiseadmejamaga ei taha keegi tegelda.

Mujal Euroopas ei ole see mingi probleem.

Seadmepaigaldaja Relvik selgitab, et tegelikult ei tohiks tehnilised nüansid kuigivõrd probleeme tekitada. "Me paigaldame seadmed, tänu millele ei riku gaas mootorit põrmugi rohkem kui bensiin."

Siiski on jää hakanud pisut liikuma. Silberauto (müüb Mercedeseid ja mõningaid Ameerika marke) jätab garantii alles, kui neilt ostetud auto gaasiküttele seadistakse.

Väikestviisi on hakanud asjaga leppima ka teised.

Kui kiiresti tasub ära gaasiauto?

Läbisõit (kilomeetrit aastas)
Bensiin 20 000
Autogaas 20 000

Kütusekulu (liitrit 100 km kohta)
Bensiin 8,0
Autogaas 8,8

Kütusekulu (liitrit aastas)
Bensiin 1600
Autogaas 1760

Kütuse hind (krooni liitri eest)
Bensiin 16,50
Autogaas 9,90

Raha kütusele (krooni aastas)
Bensiin 26 400
Autogaas 17 424

Kokkuhoid (krooni aastas)
Autogaas 8976

Kokkuhoid (krooni kuus)
Autogaas 748

Gaasiseadme paigaldus 15 000 kroon
Tasuvusaeg 20 kuud

Täpselt oma autole sobivate andmetega opereerimiseks kasutage kalkulaatorit veebiaadressil: http://www.reolagaas.ee/?id=63