07.08.2009, 00:00
Merce Cunningham (16.04.1919 – 26.07.2009) in memoriam
Sellele, kes oma keha hinnates ajab Taevaaluse asju, võib Taevaaluse
hoiule anda.
Sellele, kes oma keha armastades ajab Taevaaluse asju,
võib Taevaaluse hoida anda.
Need read Laozi
“Daodejingist” (Jaan Kaplinski tõlkes) kaunistavad Merce
Cunninghami Dance Company ametliku kodulehe esikülge. Kohe selle alla on
suurelt märgitud Ameerika koreograafi sünni- ja surmadaatumid. Juuli
lõpus elavate seast lahkunud tähtis moderntantsutehnika uuendaja
oli elu lõpuni oma alal aktiivselt tegev. Veel kümme aastat enne
oma surma – 80aastasena – esines ta tantsijana laval. Tema 90.
sünnipäevaks valmis suurejooneline tantsulavastus “Nearly
Ninety”, mis jäigi kunstniku viimaseks tööks.
Cunninghami lõpuni aktiivne tantsuelu räägib tõesti
suurest armastusest oma töö vastu. See, kui palju andis koreograaf
oma teadmisi ja kunsti edasi, juhtides oma tantsukompaniid, koostades
tantsuõppeprogramme, tutvustades uusi tehnikaid, näitab armastust
maailma vastu.
Merce Cunningham alustas oma tantsijateed stepp-,
rahva- ja võistlustantsuga. Siit liikus ta peagi moderntantsu juurde ja
sai tööd Martha Grahami tantsutrupis. Ta õppis ka
balletikoolis, et saada erinevaid kogemusi, ja alustas peagi koreograafina.
1944. aastal toimus Cunninghami esimene sooloetendus, mille muusika
kirjutas helilooja John Cage. Mehed jäid partneriteks nii töös
kui eraelus kuni Cage’i surmani aastal 1992. Koos loodi veel näiteks
sellised teosed nagu “Suite for Five” ja “Second Hand”.
Nagu John Cage kasutas muusikas kõiki võimalusi, mida helid
suudavad pakkuda, püüdles Cunningham tantsus täieliku
liikumisvabaduse poole: lubatud on kõiki tantsustiile iseloomustavad
tehnilised võtted, samuti kasutas koreograaf oma seadetes argiliikumise
elemente. Olulised on pigem erinevused, mitte sünkroonsus, pigem liikumine
ise kui seda saatev tähendus. Cunninghami liikumisteooriad on moderntantsu
tugevasti mõjutanud. Juhuse meetod, uutmoodi hajutatud ruumikasutus,
ajaline vabadus (tema teoste pikkus polnud tihtipeale määratud).
Meie tantsumaastikule jõudis Merce Cunninghami tehnika 90ndate
esimesel poolel Karin Jamesoni kaudu, kes ise töötas Rootsis, kuid
andis Eestis moderntantsu kursusi. Sestpeale on Cunningham siin ikka eri
tantsijate kaudu “kohal” viibinud. Näiteks varsti algava
Augusti tantsufestivali raames Raekoja platsil esinev Dominique
Boivin on Cunninghami juures õppinud.
“Et
tantsimisega tegeleda, peab seda armastama. See ei jäta sulle midagi, ei
käsikirja, mida kirjastada, maali, mida seinal eksponeerida ... mitte
midagi peale ühe põgusa hetke, kui sa tunned ennast
elavana.”
Need Merce Cunninghami sõnad võiksid
kõlama jääda. Kui loobuda säilitamisest, on rohkem ruumi
tunnetamiseks. Aitäh, et olemas olid, Merce Cunningham.