Põhja-Eesti Päästekeskuse avalike suhete spetsialist Kirill Teiter, miks reklaamitakse hädaabinumbrina 112, kui tegelikult sealt paljudes küsimustes abi ei saa?

Plaanis on need numbrid kokku ühendada, aga seni ei ole asi teoks saanud. Esiteks ühendati paar aastat tagasi kiirabi ja tuletõrje, elektriabi ja gaasiavarii puhul saab samuti abi numbrilt 112. Politsei pidi ka samasse keskusesse tulema, aga ei ole veel jõudnud. Politsei number on jätkuvalt 110 ja keskkonnaabi puhul tuleb helistada 1313, juhul kui märkate näiteks reostust.

Aga igal pool reklaamitakse hädaabinumbrina 112. Tavaline inimene arvab, et kui pätt tuleb kallale, siis ongi vaja hädaabi.

Alguses räägiti, et kõik numbrid pannakse kokku, aga millegipärast jäi see asi pooleli. Selle eest ei saa päästekeskus vastutada, see on ministeeriumi tasemel pooleli.

Miks ei ole 112 telefonil vastajatele tutvustatud kõne edasisuunamise funktsiooni? Kui keegi juba hädanumbri valib, siis ilmselt on tal vaja väga kiiresti ühendust saada. Aga praegu imestab vastaja, et kuidas te ometi politsei numbrit ei mäleta...

Minu teada suunatakse. Asi on selles, et päästekeskuse numbril 112 tuleb helistada asjus, mis ei ole seotud õiguskorra rikkumisega. 112-l on uus võimas dispetšerkeskus Tallinnas Erika tänaval, mis on normaalselt varustatud nii tehnika kui ka inimestega. Aga politseikeskus on üsna üle koormatud, väikese võimsusega. Seal sageli lastakse inimesele muusikat esialgu.

Politsei ja päästeamet on praegu täiesti eraldi ja meie ei saa nende eest vastutada ega nemad meie eest.

***

Siseministeeriumi avalike suhete spetsialist Kaja Kukk, miks on politsei number endiselt hädaabinumbrist lahus? Reklaamitakse ju igal pool numbrit 112.

No siis on küsimus selles, miks numbrit 110 vähe tutvustatakse. Ühendatakse ju ikka.

Ei ühendata. Mul endal ja kolleegidel on olnud juhuseid, kus hädaabi dispetšer ironiseerib helistaja mälu üle, kui ta 112 pealt politseid otsib.

Mulle on see mõistetamatu, eeldan et hädaabinumbrile helistaja saab alati professionaalset abi. Aga seda usun küll, et politsei numbril võib kõnejärjekord tekkida. Siis on vaja kannatlikku meelt.

Ka siis, kui pätid taga ajavad?

Järjekord kestab vaid mõni hetk, aktiivselt ei saa kohe keegi iga kõnega tegelda.

Kas kunagi ühendatakse ka politsei samasse kõnekeskusesse, nagu algne kava ette nägi?

Seda ma pean järele uurima, ühekuise siin töötamise jooksul ei ole olnud võimalust end nii täpselt kurssi viia.

Tund aega hiljem.

Just sain tagasiside selles küsimuses. Mõtet pole maha maetud. Aga üleminek nõuab tehnilisi lahendusi. 112 peab aga olema number, kust igal juhul abi saab, nad peavad ka abivajaja suunama edasi politseile. Teie ja teie kolleegid sattusid ilmselt halva klienditeenindaja peale, sellistel puhkudel võiks hiljem juhtumist häirekeskuse juhatajale teada anda.