Miljard autode alla
Liiklusregistri andmetel võeti mullu Eestis arvele ligi 20 000 uut sõiduautot, täpsemalt 19 643. Võtsin selle statistika ette ja lahkasin natuke täpsemalt. Eesmärgiks sõeluda välja luksus- ja sportautod ning suured maasturid ehk niiöelda rikkuriautod. Kuna ARK arvelevõetud sõidukeid ametlikult klassidesse ei liigita (erinevalt näiteks Saksamaa samalaadsest asutusest), tuli see töö endal teha.
Kui suur on suur?
Luksusautodega oli asi suhteliselt lihtne, neid leidsin vaid 11 mudelit kümnelt tootjalt. Sportautodeks liigitasin harjumuspärastele kupeedele-rotsteritele lisaks ka tavalistel sõiduautodel baseeruvad “raketid” nagu BMW M5 või Mitsubishi Lancer Evo, mis muidu poleks valituks osutunudki.
Kõige segasem oli lugu maasturitega: kust algab “suur” ja kus lõpeb “väike”? Või peaks vahet tegema luksus- ja tavasõidukitel? Aga ehk on hoopis hind hea kriteerium?
Piir saigi pigem tunnetuslik. Suurte maasturite hulka mahtusid nii Suzuki Grand Vitara XL-7 ja Kia Sorento (mis hinna poolest üsna tavalised) kui ka BMW X3 (mõõdukad gabariidid, soolane hind).
Kuna konkreetseid ostuhindu pole võimalik teada saada, võtsin aluseks odavaima versiooni miinimumhinna. Tegelikult ostetakse sellise hinna ja varustusega sõidukeid imevähe (kui üldse), paraku oli see ainus võimalik pidepunkt. Hinnanguliselt võib keskmine hind olla oma viiendiku võrra kõrgem.
Neil autodel, mida Eestis ametlikult ei müüda (näiteks Ferrari), võtsin aluseks hinna Saksamaal. USA päritolu sõidukite puhul lisasin dollarihinnale veel tolli- ja käibemaksu ning 50 000 krooni transpordi ja tüübikinnituse kulusid.
Nii või teisiti, järeldused on siin.
Land Cruiser ruulib
“Rikkuriautosid” leidsin kõigi arvelevõetute hulgas 1631, mis teeb nende osakaaluks 8,3 protsenti. Liigisisene jaotus kujunes aga äärmiselt ebaühtlaseks. Väide, et Eestis müüakse-ostetakse tohutul hulgal luksusautosid, ei leidnud taas kinnitust. 92 ehtsat luksussõidukit moodustavad alla poole protsendi kõigist arvelevõetutest (Saksamaal on luksusautode osakaal 1,1 protsenti). Isegi sportautod on popimad, neid lisandus registrisse 121. Küll aga kinnitavad arvud eestlaste maasturiusku – 1418 uut suurt maastikuautot pakuvad selleks piisavalt tõestusmaterjali. “Suur maa, vähe teid,” nagu üks kolleeg väljendus.
Kalleimate sõidukite pingerea tipu vallutavad põhiliselt sportautod, esikoha hõivab 3,7miljonilise hinnaga Aston Martin. Kõik on suhteline – “Pealtnägijast” tuttava Mercedes SLRi kõrval näib see lausa ökoauto. Tõsi aga on, et kõige kallimaid sõidukeid (Maybach, Rolls-Royce, supersportautod) Eestist ei leia.
Võib tunduda üllatav, ent ka odavaimad väljavalitute hulgas on just sportautod. Kaks Estfieldi läksid kirja omaehitatud sõidukitena, nende hinnaks kujuneb laias laastus 200 000 krooni tükk.
Maasturid on luksus- ja sportsõidukite kõrval märksa “odavamad”. Kalleim -- Hummer H2 -- maksab hinnakirja järgi 1 350 000 krooni, neid lisandus mullu registrisse kümme eksemplari.
Kõige rohkem raha kulutati Toyota Land Cruiserite ostmiseks. Kõigi “rikkuriautode” eest kokku maksti laias laastus miljard krooni, üle viiendiku sellest läks 360 Land Cruiseri arvele. Ka Volkswageni, Kia ja Volvo džiipide müüjad ei peaks sissetuleku üle nurisema.
Rahul peaks olema ka Eesti riik. Rikkuriautode eest makstud miljardist kroonist ümmarguselt 150 miljonit läks käibemaksuna riigikassasse ja tulevikus võib loota rasvast lisa. Kuna sõidukid ise on enamjaolt suured, võimsad ja janused, tagab nende põletatav kütus aktsiisi kujul riigile priske sissetuleku. Ning mida rohkem aktsiisi laekub, seda rohkem raha jätkub - peaks jätkuma - ka tee-ehituseks.
Arvelevõetud “rikkuriautod”
Arvele- | Kogu- | Keskmine | |
Suured | 1 418 | 858 677 000 | 605 555 |
Sport- | 121 | 106 313 000 | 878 620 |
Luksus- | 92 | 101 703 000 | 1 105 467 |
Kokku | 1 631 | 1 066 693 000 | 654 012 |
Kallite autode Top 10
Mudel | Arvele-võetud | Liik | Hind |
ASTON MARTIN V12 VANQUISH S | 1 | Sport | 3 701 000 |
FERRARI 612 | 1 | Sport | 3 287 000 |
BENTLEY CONTINENTAL FLYING SPUR | 2 | Luksus | 2 645 000 |
BENTLEY CONTINENTAL GT | 4 | Sport | 2 598 000 |
MERCEDES-BENZ S 600 | 1 | Luksus | 2 288 020 |
ASTON MARTIN DB9 | 1 | Sport | 2 254 000 |
LAMBORGHINI 140 GALLARDO | 1 | Sport | 2 224 000 |
MERCEDES-BENZ SL 55 AMG | 1 | Sport | 2 119 280 |
FERRARI F360 | 1 | Sport | 2 006 000 |
BMW Z8 | 1 | Sport | 1 940 000 |
Rahakulutamise Top 10
Mudel | Arvele-võetud | Hind | Kogu-maksumus |
TOYOTA LAND CRUISER 120 | 337 | 604 300 | 203 649 100 |
VOLKSWAGEN TOUAREG | 153 | 589 900 | 90 254 700 |
KIA SORENTO | 147 | 319 900 | 47 025 300 |
VOLVO XC90 | 67 | 668 000 | 44 756 000 |
VOLVO XC70 | 50 | 667 000 | 33 350 000 |
NISSAN PATHFINDER | 61 | 509 900 | 31 103 900 |
TOYOTA LAND CRUISER 100 | 23 | 973 100 | 22 381 300 |
LAND ROVER DISCOVERY 3 | 27 | 625 100 | 16 877 700 |
HYUNDAI TERRACAN | 35 | 418 690 | 14 654 150 |
SSANGYONG REXTON | 36 | 378 300 | 13 618 800 |