05.06.2009, 00:00
"'Miljonid kulutati valimiskampaaniale ja ei midagi. Oleks endale kuuli pähe lasknud."'
Eelmistel eurovalimistel kulus Res Publica kandidaatide Urmas Reinsalu ja Carmen Kassi maine tõstmisele 8 miljonit krooni. Läbikukkumine viis poliitilise välireklaami keelamiseni.
Res Publica tippnimena kandideeris 2004. aasta eurovalimistel Riigikogu
põhiseaduskomisjoni esimees Urmas Reinsalu. Tõelise
pintsaklipslasena oli ta jõudnud oma napi 28 eluaasta jooksul
töötada president Lennart Meri kantselei direktorina.
Nüüd kuulus noor jurist nelja Äraostmatu ehk Eesti riigi
tegelike juhtide hulka.
2003. aasta parlamendivalimiste
võitmise järel oleks võinud Reinsalust saada uus riigikogu
esimees. Kuid oma noorust häbenevad Äraostmatud ei julgenud teda
sinna panna ja lükkasid pukki poliitikas kogenematu akadeemik Ene
Ergma.
Reinsalu nägi võimalust eneseteostuseks
Brüsselis europarlamendis. Ta alustas kampaaniat 24. veebruaril 2004,
ilmudes presidendi vastuvõtule koos helesinises kleidis Carmen
Kassiga.
Järgmise päeva Õhtuleht küsis:
“Carmen ja Urmas – uus kuum paar?”. Isegi tuntud politoloog
Rein Toomla Tartu ülikoolist imestas: “Äkki nad abielluvad?
Järsku nad käivad?”
Et Toomla eksis, selgus paari
päeva pärast. Res Publica noorteorganisatsioon avaldas soovi
näha 25aastast miljonärist modelli europarlamendis. Peagi ilmus Res
Publica siselisti Kassi allkirja kandev läkitus.
“Astun
poliitikasse, sest tahan, et Eesti saaks suurriigiks,” kirjutas Kass
või kes iganes selle teksti tema eest koostas.
“Kui see
pole ka võimalik territooriumi ega rahvaarvu poolest, siis vaimult
ikkagi. Tähtis on uskuda, et iga eestlane võib tõusta
maailma tippu. Ajagem oma asja maailmas sama väärikalt kui
vägevaimad suurrahvad.”
Kass hüppas poliitikasse Res
Publicale kriitilisel ajal. Aasta eest riigis võimu haaranud partei
vaevles mitmendat kuud kriisis ning kaotas toetuse poolest juba
Keskerakonnale.
Väljapääsuks pidi saama
ülivõimas esinemine eurovalimistel, mis oleks andnud Brüsselis
kolm kohta.
Kampaania “Murrame läbi!” kuulutati
välja Tallinna sadama D-terminalis toimunud galal, kuhu Tartust ja
Pärnust veeti parteilasi kohale eribussidega.
Esikandidaat
Reinsalu lubas kaitsta Brüsselis kartmatult Eesti huvisid: “Me
kehtestame ennast riigina, kelle sõnal on kaalu.”
Pärast kõnesid mindi üle tee Poseidoni pubisse. Partei tegi
välja suupisteid ja õlut. Muide, veidi hiljem korraldas Pes Publica
Pärnus alkoholismivastase luulevõistluse “Kärakale
vemmalt”.
Algas pöörane valimiskampaania.
Tallinnas katsid majade seinu tohutu suured Reinsalu plakatid.
Tema
peamise konkurendi Toomas Hendrik Ilvese kohta levitas Res Publica fotot, kus
tulevane president kandis kaabut ja pahvis sigarit nagu mafiooso.
Keskerakondlane Mart Viisitamm aga avas oma veebiküljel
arvutimängu, kus sai tappa Reinsalu peaga putukaid. Kui leiva poole
jooksvale sitikale pihta said, pritsis ekraanil verd.
Tekkis ka
ootamatuid tõrkeid. Järva Teataja paljastas, et hoolimata
Kassi jutust pole tal keskharidust. Res Publica keskkontor koostas
seepeale juhendi, mida vastata inimestele, kes räägivad, et
“mis erakond te olete, kui teie nimekirjas kandideerib keskhariduseta
Carmen Kass”.
Pirtsutajatel soovitati valida teaduskraadiga
inimest, nagu Ene Ergmat.
Brüsselist tuli Res Publica
kandidaate üle vaatama Europarlamendi parempoolsete fraktsiooni juht
Hans-Gert Pöttering. Tallinnast lahkudes vangutasid sakslased pead.
“Jumal, ma ei kujuta ette, kuidas te hakkate Brüsselis
läbi murdma, kui Eestile kuulub Europarlamendi saadikukohtadest 0,8
protsenti!” imestas üks Pötteringi saatja.
Valimispäeva, 13
. juuni hommikul käis Reinsalu Kaarli kirikus pühapäevasel
jumalateenistusel.
Seejärel poseeris ta fotograafi
lõbustamiseks Rahva Raamatu kauplustes selliste teostega nagu
“Munatoite”, “Loomade käitumine” ja
“Läinuks ajalugu teisiti”.
Õhtul kogunesid
respublikaanid Viru tänava McDonald’si peal Kolumbus
Krisostomuse pubis. Raha oli läbi, enam midagi tasuta ei jagatud.
50kroonise pileti eest sai natuke süüa ja klaasi veini või
toobi õlut.
Kavas oli “kandidaatide patsutamine”
ja laul “Lõpupidu”, kuhu kuulusid read:
“Et
üheskoos hüüda saaks “murdsime läbi”,
Et
sotse saaks kiruda, olgu neil häbi!”
Valimistulemused
venitasid peaminister Juhan Partsi näo pikaks. Hääletamas
käis vähem kui 27 protsenti valijatest.
Reinsalu sai ligi
5000 häält. Tema poolt pidevalt rünnatud Toomas Hendrik
Ilves seevastu üle 76 000 hääle, tuues sotsidele Brüsselis
kolm kohta.
Ülejäänud saadikukohad jagasid
omavahel Keskerakond, Reform ja Isamaaliit. Res Publica ei saanud midagi,
jäädes häälte arvult alla isegi Rahvaliidule.
Reinsalu talus lüüasaamist mehiselt, öeldes: “Üks
on selge – rahva hääl on jumala hääl.”
Res Publica listis puhkes järgnevatel päevadel äge
arutelu. Paljude parteilaste jaoks saabus suu puhtaks rääkimise aeg.
Väikeettevõtja Karoli Hinriks: “Ma olen pahane.
Mulle ei meeldinud meie erakonna kampaania. See oli agressiivne, vastikust ja
vastumeelsust tekitav.”
Ene Künnap Lastevanemate liidust
arvas, et äkki oli reklaam tehtud meelega Res Publica põhja
laskmiseks: “See oli tõepoolest jõle.”
Lõuna-Eesti kooliõpetaja Kristo Hainsoo pidas Carmen Kassi
kaasamist veaks: “Ehk oleks tunduvalt parema tulemuse andnud Juhan Partsi
kassi kaasamine mõnes humoorikas klipis.”
Noorliige
Mihhail Solovjov Narvast: “Kõik raha läks reklaami peale ja
see tüüdas ära! Võiks raha otstarbekalt
raisata!”
Rootsieestlasest füüsik Tõive
Kivikas: “Sõnumid “Vali kord”, “Võta
võim” ja “Meie murrame läbi” tuleb kiires korras
välja vahetada. Sõnumid on toored, teravad ja paljastavad poliitiku
oma isiklikku agendat. Kui need sõnumid on tõepoolest Res Publica
visioon, siis ei ole Res Publical mingit kohta Eesti poliitilises
maastikus.”
Olev Tähiste: “Kassi lülitamine
nimekirja oli täislollus, nagu ei teataks, kuidas eestlased hindavad
harimatuid juhurikkaid. Miljonid kulutati valimiskampaaniale ja ei midagi.
Mina, kui ma olnuks organisaatori rollis, oleks endale kuuli pähe
lasknud.”
Eva Nõulik: “Asi ei ole ju ainult
ebaõnnestunud valimiskampaanias ja nutuses tulemuses. Kogu süsteem
on ehitatud üles valedel eesmärkidel.”
Kanada
väliseestlane Veljo Kalep soovitas moodustada ainult üle 50aastastest
inimestest koosneva Päästekomitee.
Sotsioloog Ülo
Vooglaid: “Arvan, et poistel on vesi ahjus. Nüüd oleks vaja
täispööretel edasi liikuda.
Ei mingit allaandmist!
Ei mingeid kompromisse Äraostmatutega! Erakonna säilimise eelduseks
on usalduse taastamine. Seoses sellega on vajalik Äraostmatute lahkumine
aktiivsest poliitikast ja vabandamine rahva ees.”
Reinsalu loobus kaks nädalat pärast eurovalimisi Res Publica
volikogu esimehe ameti
st. Partsi valitsus lagunes vähem kui aasta pärast.
Partei maksis tulemuseta kampaania eest 6,4 miljonit krooni. Sellele lisandus
Carmen Kassi 1,3 miljoni kroonine isikukampaania.
Kokku ligi
kaheksa miljonit krooni maha visatud raha tekitas ühiskonnas tugeva
mürgituse. Pärast tuliseid vaidlusi keelas riigikogu 2005. aastal
valimiste eel igasuguse poliitilise välireklaami.
Keelu autor
oli Urmas Reinsalu. Nurjunud valimiskampaania kiuste saavutas ta tulemuse,
mis dikteerib tänaseni Eesti poliitikat.
2004: Mida Urmas Reinsalu lubas?
“Murrame läbi!” tähendab, et me ei kuula alandlikult suurriikide käske nagu sotsid. Me rajame endale tee kõigi otsustajate juurde, me sunnime endaga arvestama.
Me julgeme valjusti öelda, et Euroopa jäägu eurooplastele, ning nõuame väga konservatiivset sisserännupoliitikat. Me murrame Euroopa sinisilmsuse Venemaa suhtes.
Me tõkestame massikultuuri pealetungi, Hollywoodi diktaat massimeedias peab lõppema.
“Murrame läbi!” tähendab, et me ei kuula alandlikult suurriikide käske nagu sotsid. Me rajame endale tee kõigi otsustajate juurde, me sunnime endaga arvestama.
Me julgeme valjusti öelda, et Euroopa jäägu eurooplastele, ning nõuame väga konservatiivset sisserännupoliitikat. Me murrame Euroopa sinisilmsuse Venemaa suhtes.
Me tõkestame massikultuuri pealetungi, Hollywoodi diktaat massimeedias peab lõppema.
2009: Mida UrmasReinsalu nüüd arvab?
;Miks Res Publica kampaania 2004 läbi kukkus?
;Tagasi vaadates oli kampaanias palju nooruslikku bravuuri. Ju see;ehmatas. Inimesed ei saanud meist enam aru. Jäi mulje, et me kujutame;Eestit ette konflikte otsiva riigina.
Kas kulutatud 8 miljonist kroonist kahju ei ole?
;See oli Res Publica kooliraha, et liiga enesekindel ei tohi olla.;Tasakaalukust ja küpsust hindavad eesti inimesed rohkem. See võib;korduda mõne parteiga ka nendel eurovalimistel.
;Miks Res Publica kampaania 2004 läbi kukkus?
;Tagasi vaadates oli kampaanias palju nooruslikku bravuuri. Ju see;ehmatas. Inimesed ei saanud meist enam aru. Jäi mulje, et me kujutame;Eestit ette konflikte otsiva riigina.
Kas kulutatud 8 miljonist kroonist kahju ei ole?
;See oli Res Publica kooliraha, et liiga enesekindel ei tohi olla.;Tasakaalukust ja küpsust hindavad eesti inimesed rohkem. See võib;korduda mõne parteiga ka nendel eurovalimistel.