01.11.2007, 00:00
Moemaailma DJ-d
Moeäris on üks elukutse, mis on viimase
kahekümne aasta jooksul tundmatuseni muutunud. 1980ndate aastate alguses
oli ennekuulmatu, et moedisainer töötaks koos stilistiga ja mis veel
hullem – usaldaks teda pimesi. Tänaseks ei leidu aga disainerit,
kelle kõrval poleks stilisti, või peenema nimega –
kunstilist juhti.
Hoolimata lakkamatust melust, mis selle uue ajastu ameti ümber käib, on stilisti elukutse siiski väga hägune. Mida üks stilist päevast päeva teeb? Lucinda Chambers, Vogue moetoimetaja ning stilist ütleb, et tema ema sõbrad arvavad siiani, et ta töötab juuksuritöökojas. Ta alustas Vogue’i juures tööd 1980ndate alguses ning siis ei osanud ta kunagi kellelegi seletada, mida ta tööl olles täpselt teeb.
Mõned ütlevad, et stilist otsustab, mida me igal hooajal ostma hakkame. Nojah, ilmselt on selles mõned grammid tõtt. Tema ju valib riided, mis lähevad ajakirja moeseeriasse Kate Mossi või Nicole Kidmani selga. Teised vaidlevad vastu, arvates, et stilistid defineerivad üldisemalt, mis asi see mood üldse on. Kõige selgema pildi stilisti ameti iseloomust saab seda disaineri omaga võrreldes. Paljud stilistid ütlevad, et nad ei ole tahtnud saada moedisaineriks, sest viimastel on peal pidev nõue rohkem müüa. Stilistid aga saavad nautida loomingulist vabadust, püüdes vahepeal ka disainerit tagasi inspiratsioonilaineharjale tõmmata. Moemaja juures töötav stilist otsib enne kollektsiooni tegema hakkamist disaineri jaoks inspireerivat materjali – näiteks turgudelt, vintaažipoodidest ja teistest võimalikult ettearvamatutest kohtadest.
Mõnikord viibib ta ka disainiprotsessi juures. Enne kollektsiooni esitlust jookseb disainer taas stilisti juurde – 120 imelist riietuseset tuleb omavahel sobitada nii, et moetoimetajad ja staarikesed moeshow esiridades vaimustunult käsi plaksutama hakkaks. Pole haruldane juhus, kui pärast hea disaineri halba show’d küsivad ajakirjanikud kahtlustaval pilgul “Aga kes stilist oli?” Ning pärast keskpärase disaineri suurepärast show’d tõtatakse tihti hoopis stilisti õnnitlema.
Teie ees on selle beebipapudes ameti säravaimad esindajad.
Carine Roitfeld
Roitfeld alustas oma karjääri stilistina, töötades eelkõige koos Tom Fordiga Gucci moemaja heaks. Täna on see maailma parimaks riietujaks tunnistatud moekuninganna Prantsuse Vogue’i toimetaja. Räägitakse, et Roitfeld teeb stilistitööd otse tugitoolist. Ta stiliseerib inimesi väikeste peanoogutuste ja nappide sõnade saatel ise kordagi püsti tõusmata. Kahjuks ei meeldi talle endale rääkida sellest, kuidas ta riideid valib.
Lucinda Chambers
Briti Vogue’i moetoimetajana on ta püsinud maailma tunnustatumate stilistide seas juba paarkümmend aastat. Kunagi on ta nõustanud Miuccia Pradat tema esimeste kollektsioonide juures, hiljem on ta aidanud Jil Sanderit ja Marnit. Viimane ongi tema lemmikstilistitöö, sest Marni moemajas ei seata talle mitte mingeid loomingulisi piiranguid. Chambers on korduvalt rõhutanud, et ta ei ole eriti hea ärinaine, talle on tähtis vaid täielik vabadus. Chambers saab inspiratsiooni ükskõik millest. Ta hoiab alles isegi oma vanad seebid, sest „nende värvid on koos nii ilusad”.
Alister Mackie
Hariduselt on Mackie tekstiilikunstnik. Ta on töötanud Sophia Kokosolaki, Marc Jacobsi ja Martine Stiboni, Ghosti, Olivier Theyskensi ja Roland Mouret’ga. 1990ndate keskel tegi ta stilistitööd ajakirjale Dazed & Confused. Praegu töötab Mackie Another Magazine’i moetoimetajana. Ta on öelnud, et loodetavasti jõuab tema töö inimesteni tänavatelt, sest vastasel juhul ei ole sellel mingit mõtet.
Katy England
Aastaid Alexander McQueeni moemaja kunstilise juhina töötanud England võrdleb nende töösuhet õnneliku abieluga. McQueen hakkas Katy töö vastu esmakordselt huvi tundma tema välimuse põhjal. Katyl oli seljas kaunistatud õlgadega medõe mantel. Stilisti välimusest saab McQueen inspiratsiooni tänaseni, heaks näiteks on ühes kollektsioonis üllitatud Katy-nimeline jakk. McQueeni kõrvalt teeb England koostööd ajakirjadele Another Magazine ja Dazed & Confused. Ta on öelnud, et enim inspiratsiooni saab ta raamatustest, filmidest, tänaval kõndides ja unenägudest.
Katie Grand
Grand on üks mõjuvõimsamaid naisi moetööstuses. Tema algatatud on ajakiri Pop, milles ta viib ellu enda ja lugejate moefantaasiaid. Kuid kõige olulisem Grandi portfoolios on kindlasti pikaajaline koostöö Prada moemajaga. 2000ndate alguses tehti talle ja Giles Deaconile ülesandeks teha uuesti trendikaks Bottega Veneta moemaja kraam.
Charlotte Stockdale
Enne stilistööd õppis Stockdale ooperilaulu, näitlemist ja töötas isegi modellina. Ta on oma abistava käe ulatanud nii Paul Smithi, Dolce & Gabbana kui ka Patrick Coxi moemajadele. Teistest ametikaaslastest eristab teda see, et ta liitub alati tööprotsessiga alles viimasel hetkel – siis, kui riided juba valmis ning vajavad omavahel kombineerimist.
Venetia Scott
Scott on olnud aastaid Marc Jacobsi parem käsi. Tema on peaasjalikult süüdi meid iga natukese aja tagant kummitavast vintaaživaimustusest. Esimest korda tõi Scott retro ja vanaaegse esteetika moemaailma 90ndate alguses The Face’ile ja ID’le tehtud moeseeriates. Scotti kohati juhuslik ja kummaline moevastane stilistika mõjutas heroin chic’i väljakujunemist. Ta hoolitseb alati selle eest, et esmajärjekorras märgataks tüdrukut ja siis alles riideid. Sellest tulenevalt on Scottil uute tüdrukute hulgast tulevaste staaride väljavalimise anne. Ta oli esimene, kes hakkas tööd tegema Nadja Auermanni, Angela Lindvalli ja Lily Cole’iga.
Edward Enninful
Kui keegi mainib ajakirja ID, tuleb automaatselt ära mainida ka Enninful. Oma parimad tööd on ta teinud just selle ajakirja kunstilise juhina. Tal on hea nina uue stilisti- ja modellimaterjali peale ja ta annab hea meelega võimaluse uutel talentidel ID’s kätt proovida. Naomi Campbell on öelnud, et Edward on talle lausa venna eest. Lisaks ID’le on Enninful teinud koostööd Itaalia ning Jaapani Vogue’ile.
Melanie Ward
Ward on poliitika- ja ajalooharidusega stilist ja Harpers Bazaari moetoimetaja. Tal on olnud au olla Helmut Langi muusa, seda lausa 13 aastat järjest! Ward on teinud koostööd ka Calvin Kleini, Karl Lagerfeldi ja Jil Sanderiga. Mõned aastad tagasi süüdistati Calvin Kleini selles, et tema tagasipöördumine minimalismi oli puhtalt Helmut Langi mõjutus. Ühise stilisti kasutamine valas tookord veelgi rohkem õli tulle.
Veel: Brana Wolf, Carlyne Cerf de Dudzeele, Grace Coddington, Karl Templer, Monica Dolfini, Patricia Field.
Hoolimata lakkamatust melust, mis selle uue ajastu ameti ümber käib, on stilisti elukutse siiski väga hägune. Mida üks stilist päevast päeva teeb? Lucinda Chambers, Vogue moetoimetaja ning stilist ütleb, et tema ema sõbrad arvavad siiani, et ta töötab juuksuritöökojas. Ta alustas Vogue’i juures tööd 1980ndate alguses ning siis ei osanud ta kunagi kellelegi seletada, mida ta tööl olles täpselt teeb.
Mõned ütlevad, et stilist otsustab, mida me igal hooajal ostma hakkame. Nojah, ilmselt on selles mõned grammid tõtt. Tema ju valib riided, mis lähevad ajakirja moeseeriasse Kate Mossi või Nicole Kidmani selga. Teised vaidlevad vastu, arvates, et stilistid defineerivad üldisemalt, mis asi see mood üldse on. Kõige selgema pildi stilisti ameti iseloomust saab seda disaineri omaga võrreldes. Paljud stilistid ütlevad, et nad ei ole tahtnud saada moedisaineriks, sest viimastel on peal pidev nõue rohkem müüa. Stilistid aga saavad nautida loomingulist vabadust, püüdes vahepeal ka disainerit tagasi inspiratsioonilaineharjale tõmmata. Moemaja juures töötav stilist otsib enne kollektsiooni tegema hakkamist disaineri jaoks inspireerivat materjali – näiteks turgudelt, vintaažipoodidest ja teistest võimalikult ettearvamatutest kohtadest.
Mõnikord viibib ta ka disainiprotsessi juures. Enne kollektsiooni esitlust jookseb disainer taas stilisti juurde – 120 imelist riietuseset tuleb omavahel sobitada nii, et moetoimetajad ja staarikesed moeshow esiridades vaimustunult käsi plaksutama hakkaks. Pole haruldane juhus, kui pärast hea disaineri halba show’d küsivad ajakirjanikud kahtlustaval pilgul “Aga kes stilist oli?” Ning pärast keskpärase disaineri suurepärast show’d tõtatakse tihti hoopis stilisti õnnitlema.
Teie ees on selle beebipapudes ameti säravaimad esindajad.
Carine Roitfeld
Roitfeld alustas oma karjääri stilistina, töötades eelkõige koos Tom Fordiga Gucci moemaja heaks. Täna on see maailma parimaks riietujaks tunnistatud moekuninganna Prantsuse Vogue’i toimetaja. Räägitakse, et Roitfeld teeb stilistitööd otse tugitoolist. Ta stiliseerib inimesi väikeste peanoogutuste ja nappide sõnade saatel ise kordagi püsti tõusmata. Kahjuks ei meeldi talle endale rääkida sellest, kuidas ta riideid valib.
Lucinda Chambers
Briti Vogue’i moetoimetajana on ta püsinud maailma tunnustatumate stilistide seas juba paarkümmend aastat. Kunagi on ta nõustanud Miuccia Pradat tema esimeste kollektsioonide juures, hiljem on ta aidanud Jil Sanderit ja Marnit. Viimane ongi tema lemmikstilistitöö, sest Marni moemajas ei seata talle mitte mingeid loomingulisi piiranguid. Chambers on korduvalt rõhutanud, et ta ei ole eriti hea ärinaine, talle on tähtis vaid täielik vabadus. Chambers saab inspiratsiooni ükskõik millest. Ta hoiab alles isegi oma vanad seebid, sest „nende värvid on koos nii ilusad”.
Alister Mackie
Hariduselt on Mackie tekstiilikunstnik. Ta on töötanud Sophia Kokosolaki, Marc Jacobsi ja Martine Stiboni, Ghosti, Olivier Theyskensi ja Roland Mouret’ga. 1990ndate keskel tegi ta stilistitööd ajakirjale Dazed & Confused. Praegu töötab Mackie Another Magazine’i moetoimetajana. Ta on öelnud, et loodetavasti jõuab tema töö inimesteni tänavatelt, sest vastasel juhul ei ole sellel mingit mõtet.
Katy England
Aastaid Alexander McQueeni moemaja kunstilise juhina töötanud England võrdleb nende töösuhet õnneliku abieluga. McQueen hakkas Katy töö vastu esmakordselt huvi tundma tema välimuse põhjal. Katyl oli seljas kaunistatud õlgadega medõe mantel. Stilisti välimusest saab McQueen inspiratsiooni tänaseni, heaks näiteks on ühes kollektsioonis üllitatud Katy-nimeline jakk. McQueeni kõrvalt teeb England koostööd ajakirjadele Another Magazine ja Dazed & Confused. Ta on öelnud, et enim inspiratsiooni saab ta raamatustest, filmidest, tänaval kõndides ja unenägudest.
Katie Grand
Grand on üks mõjuvõimsamaid naisi moetööstuses. Tema algatatud on ajakiri Pop, milles ta viib ellu enda ja lugejate moefantaasiaid. Kuid kõige olulisem Grandi portfoolios on kindlasti pikaajaline koostöö Prada moemajaga. 2000ndate alguses tehti talle ja Giles Deaconile ülesandeks teha uuesti trendikaks Bottega Veneta moemaja kraam.
Charlotte Stockdale
Enne stilistööd õppis Stockdale ooperilaulu, näitlemist ja töötas isegi modellina. Ta on oma abistava käe ulatanud nii Paul Smithi, Dolce & Gabbana kui ka Patrick Coxi moemajadele. Teistest ametikaaslastest eristab teda see, et ta liitub alati tööprotsessiga alles viimasel hetkel – siis, kui riided juba valmis ning vajavad omavahel kombineerimist.
Venetia Scott
Scott on olnud aastaid Marc Jacobsi parem käsi. Tema on peaasjalikult süüdi meid iga natukese aja tagant kummitavast vintaaživaimustusest. Esimest korda tõi Scott retro ja vanaaegse esteetika moemaailma 90ndate alguses The Face’ile ja ID’le tehtud moeseeriates. Scotti kohati juhuslik ja kummaline moevastane stilistika mõjutas heroin chic’i väljakujunemist. Ta hoolitseb alati selle eest, et esmajärjekorras märgataks tüdrukut ja siis alles riideid. Sellest tulenevalt on Scottil uute tüdrukute hulgast tulevaste staaride väljavalimise anne. Ta oli esimene, kes hakkas tööd tegema Nadja Auermanni, Angela Lindvalli ja Lily Cole’iga.
Edward Enninful
Kui keegi mainib ajakirja ID, tuleb automaatselt ära mainida ka Enninful. Oma parimad tööd on ta teinud just selle ajakirja kunstilise juhina. Tal on hea nina uue stilisti- ja modellimaterjali peale ja ta annab hea meelega võimaluse uutel talentidel ID’s kätt proovida. Naomi Campbell on öelnud, et Edward on talle lausa venna eest. Lisaks ID’le on Enninful teinud koostööd Itaalia ning Jaapani Vogue’ile.
Melanie Ward
Ward on poliitika- ja ajalooharidusega stilist ja Harpers Bazaari moetoimetaja. Tal on olnud au olla Helmut Langi muusa, seda lausa 13 aastat järjest! Ward on teinud koostööd ka Calvin Kleini, Karl Lagerfeldi ja Jil Sanderiga. Mõned aastad tagasi süüdistati Calvin Kleini selles, et tema tagasipöördumine minimalismi oli puhtalt Helmut Langi mõjutus. Ühise stilisti kasutamine valas tookord veelgi rohkem õli tulle.
Veel: Brana Wolf, Carlyne Cerf de Dudzeele, Grace Coddington, Karl Templer, Monica Dolfini, Patricia Field.