Kapten esitas sadamale lasti kohta valeandmeid. Rohkem kui 500 kuupmeetri veomahuti pesuvee (slop) asemel oli laeval hoopis bensiini segamise käigus tekkinud mürgiseid jääke.

Riigiprokuratuur peab kapteni käitumist keskkonnakuriteo ettevalmistamiseks, mis ei ole kriminaalkorras karistatav. Seoses sellega lõpetas juhtiv riigiprokurör Alar Kirs rohkem kui kolm aastat kestnud Probo Koala uurimise mullu detsembris.

Ekspressi käsutuses olev kriminaalmenetluse lõpetamise määrus paljastab rahvusvahelist naftaäri, kus raha nimel riskitakse armutult inimeste tervisega.

Probo Koala kapteni tegevust juhtis maailma suurimaid sõltumatuid naftakauplejaid Trafigura, mis on ühtlasi Paldiskis asuva Alexela Terminali omanik.

Üks Trafigura äriideid on tankeritel odava ja viletsa kvaliteediga autokütuse kokkusegamine ehk krakkimine. Selline valmistoodang müüakse maha Lääne-Aafrikas vaesemates riikides.

Panama lipu all sõitev Probo Koala oli sisuliselt Trafigura ujuv keemiakombinaat.

Riigiprokurör Kirs kirjeldab laeva pardal toimunut järgmiselt: “Töötlemise tulemusena tekkinud mürgine jääk­aine pumbati ümber slop’i tankidesse. Kuna mürgine jääkaine muutis oluliselt tavatingimustes tekkiva slop-vee koostist, siis püüti segatud slop-vett sadamates ära anda tavalise slop-vee pähe.”

“Tavalise slop-vee ja krakkimisel tekkinud jäätmetega segatud slop-vee utiliseerimise maksumus erineb kümneid kordi.”

“See selgitab, miks teostatakse bensiini töötlemist laeval, mitte spetsiaalses naftakäitlusettevõttes maismaal.”

Eesti seadused keelavad sadamas seisvatel laevadel niimoodi bensiini kokku segada. Avamerele see keeld ei laiene.

Samuti ei rikkunud Trafigura ujuvad naftakombinaadid rahvusvahelisi merendusalaseid lepinguid. Nimelt on Kirsi hinnangul leppinud riigid omavahel kokku, kuidas tohib maailma meredel ohtlikke jäätmeid vedada.

Laevadel uute ohtlike jäätmete tekitamise kohta ei ütle seadused aga mitte midagi.

Kaldal on kütuse kokkusegamiseks tarvis igasugu keskkonnalubasid ja tuleb kasutada parimat võimalikku tehnikat. Kui seda teha aga laevas, siis need nõuded ei kehti. Trafigura kütusesegajad teadsid täpselt, kuidas raha teha.


Mis juhtus 2006. aastal tanker Probo Koala pardal?

Juuli
Probo Koala jääb Amsterdami sadamas vahele katsega anda mürgised jäätmed ära veomahutite pesuvee nime all. ­Tanker keeldub maksmast mürgi käitlemise eest 20 korda kallimat tasu ja solk pumbatakse laevale tagasi.

August
Probo Koala võtab Paldiskist peale täiendava laadungi bensiini ja suundub Aafrikasse. Elevandi­luurannikul annab laev mürgised jäätmed kohalikule firmale, mis viib need pealinna prügimäele. Kahjulike ainete levik ­põhjustab 15 inimese surma ja 100 000 inimese haigestumise.

September
Probo Koala jääb Paldiski sadamas vahele katsega anda mürgised jäätmed ära veomahutite pesuvee nime all. Ligi 600 tonni solki viiakse lõpuks spetskäitlusele Sillamäele.

Allikas: Riigiprokuratuur