Ilmselt ei teadnud ministrihärra, millest ta räägib. Sest "mürgilaevaks" ristitud Probo Koalat Eestis vastu võtnud firmaga on tihedalt seotud väärikad tegelased kohalikust ärieliidist. Teiste hulgas ka Eesti riigi kõige jõukam naine Tiina Mõis, kes kord juhtis isegi Langile hästi tuttava oravapartei fraktsiooni Tallinna linna volikogus.

Paldiskit võib tinglikult nimetada lausa Probo Koala kodusadamaks. Laev külastas seda Põhja-Eesti linnakest esimest korda möödunud aastal. Tänavu on ta käinud viis korda: jaanuaris, märtsis, juulis ning kaks korda septembris.

Paldiskisse toovad tankeri eeskätt omandisuhted.

Probo Koalat prahib (rendib) Madalmaade naftakaubanduskompanii Trafigura Beheer.

Seesama kompanii on Paldiski Lõunasadamas suuri valgeid naftamahuteid omava Alexela Terminali suurim aktsionär. See ongi üks põhjusi, miks Probo Koala tihti Eestis käib. Näiteks suvel viis siit bensiini Nigeeriasse ja viimati tõi Lätist Eestisse.

Alexela Terminali ülejäänud osanike nimekiri näeb välja nagu väljavõte raamatust "Kes on kes Eesti majanduses". Oma firmade kaudu kuuluvad terminali aktsionäride sekka:

  • terminali juhataja ja Alexela tanklaketi üks peremehi Heiti Hääl;
  • tema kauaaegsed kompanjonid, kütuse- ja kasiinoärist tuntud tartlased Juhan Kolk ja Urmas Past;
  • Hansapanga endise suuraktsionärina tänavu Eesti suurimaks maksumaksjaks tõusnud Tiina Mõis;
  • endine kergejõustiklane, mullu Haapsalu Kuurordi ostmisega kuulsust kogunud Veiko Tišler.

Kiire otsustamine

Trafigura Beheer sigines Alexela Terminali omanike sekka kaks sügist tagasi. Hollandi firma maksis 20 protsendi suuruse osaluse eest viis miljonit dollarit.

Heiti Hääl ja tema kompanjonid olid Trafigura tulekust vägagi huvitatud, sest terminalide vahel käib kibe turuvõitlus ning kõik otsivad endale vägevat liitlast. Eestlaste endi tahtest jääb selles äris väheks. "Ma võin Moskvas mööda Sadovoje koltsod käte peal käia, aga see ei aita," ütleb Heiti Hääl.

Alexelal oli raskem turule tulla, sest enamik siinsetest naftapüttide firmadest olid juba seotud Vene poolega. Seetõttu otsis Hääl ostuhuvilisi hoopis läänest ehk nende seast, kes venelastelt naftat ostavad.

Trafigura on toormekaubanduses kogenud tegija. Globaalsele ajastule omaselt ulatuvad tema kombitsad kõikidele kontinentidele peale Antarktika. Kontorid töötavad 36 riigis. Emaettevõte Trafigura Beheer on registreeritud Hollandis ja omab peakontorit Šveitsis, kuid paljuski käib juhtimine hoopis Inglismaalt. Suur osa grupi töötajatest on firma osanikud ja tänu sellele multimiljonärid.

Trafigura on detsentraliseeritud juhtimisega, mis laseb paindlikult äri ajada. Üllatusid ka eestlased, sest Londonis käis otsustamine väga kiiresti: Alexela müügiettepanekust raha laekumiseni kulus vaid kolm kuud.

Hollandlasi abistas aktsiate soetamisel kunagise justiitsmin istri Jüri Raidla advokaadibüroo. Raidla poole pöörduvad paljud Eestisse tulevad välisinvestorid. Pärast Probo Koala Paldiskisse ankurdamist küsitakse sealsetes koridorides: kas saame ka seekord Trafiguralt tööd?

Müüjaid esindas Heiti Hääle lihane vend Marti Hääl. Tema tutvustus advokaadibüroo Luiga Mody Hääl Borenius internetiküljel algab seniajani sõnadega: "Vandeadvokaat Marti Häälel on laialdased kogemused transiidiga seotud valdkondades. Ta osales maailma ühe juhtivaima transiidiettevõtte Trafigura investeeringute kaasamisel kohalikku sadamaterminaali."

Hollandi firma huve esindab terminali nõukogus Espoo mees Ilkka Henrik Kokko. Tema on Soome kütusefirma GT Trading suuromanik. Väiksem osa tollest ettevõttest kuulub Trafigurale.

Rich boy

Trafigura prantslasest asutaja ning peadirektor Claude Dauphin on tänavu käinud Eestis kaks korda. Üks kord selgitas Paldiski näitel Mehhiko riikliku õlikompanii Pemex juhtidele, milline peab välja nägema korralik 21. sajandi terminal. Teine kord käis koos Heiti Häälega siin hobuvõistlusi vaatamas.

Dauphin kuulub seltskonda, keda kutsutakse rich boys - ja sugugi mitte ainult seetõttu, et rich tähendab inglise keeles rikas. Ta töötas enne Trafigura asutamist ühe kõigi aegade legendaarsema ärimehe, miljardär Marc Richi heaks. Richi palgal olid ka mehed, kes omavad Trafigura suurimat konkurenti Glencore.

Hispaania kodakondsust omav Rich on päritolult Belgia juut, kelle pere põgenes natside eest Ühendriikidesse. USAst lahkus Rich 1983. aastal ning taas põgenikuna: teda küttisid politsei ja maksuamet. Ärimeest süüdistati keelatud äris Iraaniga ning maksudest kõrvalehoidmises. Rich kuulus aastaid FBI enim tagaotsitud inimeste sekka, kuigi elas avalikult Šveitsis. Ajalehtede esikülgedele sattus ta aastal 2001, kui president Bill Clinton oma ametisoleku viimasel päeval mehele ootamatult armu andis.

Enne tänavu Côte d'ivoire'il juhtunut oli Trafigura nimel vaid üks suur must plekk: ta jäi kolme aasta eest vahele keelatud naftaostudega Saddam Husseini režiimilt ning maksis mingil kummalisel moel 247 500 dollarit Šveitsi pangaarvele, mida käsutas ÜRO peasekretäri Kofi Annani poeg, kes tegeles ei millegi muu kui Iraagi programmiga "Nafta toidu vastu"! Tänavu mais määras USA kohus Trafigurale selle afääri eest kaheksa miljonit dollarit trahvi.

Ökoterroristide surve all

Kolm nädalat tagasi uskusid Alexela Terminali juhid, et on lahti saanud oma viimasest suurest avalikkust painanud murest - see on haisust, mis tekib naftasaaduste kiirel laadimisel. Ka Ekspress on kirjutanud, kuidas Paldiski mattus terminalist levinud mürgisesse haisu, lapsed oksendasid ja inimesed kaebasid. Keskkonnainspektsioon süüdistas firmat linna kihvtitamises.

15. septembril avas terminal pidulikult ligi 40 miljonit krooni maksma läinud gaasipõletussüsteemi, mis peab haisu lõplikult kõrvaldama. Üritus oli nii tähtis, et hoolimata presidendirallist käis linti läbi lõikamas keskkonnaminister Villu Reiljan isiklikult. Päev hiljem avaldas infoagentuur BNS uudise pealkirjaga "Aafrikasse mürgijäätmeid viinud tanker on Paldiski sadamas". Tookord võis Probo Koala veel rahumeeli minema sõita. "Mingeid jäätmeid laev siin ära ei andnud, kõik jäätmetega seotud dokumendid olid korras ning midagi seadusevastast ei leitud," teatas keskkonnainspektsiooni avalike suhete nõunik Leili Tuul. "Mingit ametlikku kahtlust laeva suhtes pole, kuid kuna laeva vastu tekkis rahvusvaheline huvi, olime valvel ja valmis alust kohe kontrollima."

Jama tekkis alles möödunud nädala esmaspäeval, kui Probo Koala bensiinilastiga Ventspilsist naasis ning Paldiski sadamasse saabusid Greenpeace'i ökoterroristid, kes end tankeri külge aheldasid ja võõpasid pardale suure kollaste tähtedega kirja "EU TOXIC CRIME SCENE".

Laeva Paldiskis hoidmine maksnud
juba kolm miljonit

Ühel hetkel taipasid Eesti poliitikud, et tankeri kinnipidamine annab neile võimaluse üleilmses pressis hiilata. Keskkonnaminister Reiljan säras, kui sai patseerida kiirkorras Paldiskisse saabunud Euroopa Komisjoni keskkonnavoliniku Stavros Dimase kõrval, ning Rein Lang hakkas rääkima rahvusvahelise keti paljastamisest.

Tanker seisis absurdsel moel viis päeva kai ääres - nii et ükski teine laev ei saanud kaid kasutada. Alles reedel lubati tal ankurduda kalda lähedale reidile.

Tallinna Sadama kõnetoru Sven Ratassepp ütles Ekspressile, et Probo Koala pole ametlikult arestitud, vaid kinni peetud asitõendina. "Meie ülesanne on seda asitõendit valvata ja piirivalve ei tohi tal lasta Eesti vetest lahkuda," märkis Ratassepp.

Tegemist on juriidilise nõksuga - arestimiseks on vaja kohtuotsust, aga milline kohus arestiks tankeri jutu põhjal, et mahutite pesuvesi, mida Probo Koala tahtis üle anda Eesti jäätmetöötlejatele, oli mürgine? Selline pesuvesi peabki kihvtine olema, sest naftatooted on olemuselt mürgised.

Põhimõtteliselt tekib Trafigural võimalus nõuda Eesti riigilt kahjutasu laeva kinnihoidmise eest. Sellise tankeri päevaüür on umbes 25 000 dollarit ehk tänaseks on tema kinnipidamine maksnud juba ligi kolm miljonit krooni.

Aga on vähetõenäoline, et Trafigura lõpuks kohtusse pöördub - protsess määriks firma nime rohkem kui seismisest tekkinud kahju.

Mõttetu kokkuhoid

Üks Alexelaga konkureerivasse õliklanni kuuluv ettevõtja imestas Ekspressiga suheldes, kuidas võis üldse Probo Koala afäär tekkida. "Kogu selle tööstusharu ajaloo jooksul on tankide pesuvett lastud ookeani ja ma ei saa aru, miks nad seda ei teinud. See on uskumatu, millist paska on Aafrika rannikul vette lastud ja mida meri on pidanud ära seedima. Aga näe, nemad hakkasid seadusi täitma ja kohe oli jama majas."

Kui Trafigurat saab üldse milleski süüdistada, siis ilmselt mõne laevastikku juhtiva keskastme tegelase mõttetus kokkuhoiusoovis ning selles, et ta ei taibanud, et jäätmete üleandmine aafriklastele võib lõppeda katastroofiga.

Tänavu suvel tegutses Probo Koala Vahemerel ujuva laona - laevad laadisid või tühjendasid tema mahuteid otse merel. Tankeri pardal toimus ka kütusesegamine: eri kütuste paremaks segamiseks pumbati kütust ühest mahutist teise (Probo Koalal on kuus tanki) ning kütusele lisati väävlisisalduse kahandamiseks lisaaineid. Näiteks kütus, mis Euroopa Liitu ei sobi (liiga palju väävlit), võib passida kasutamiseks Aafri k as. Just seetõttu viiakse Eestist bensiini isegi Nigeeriasse.

Juuli alguses teatas Probo Koala, et tahab 250 tonni mahutite pesuvett ära anda Amsterdamis. Kui sealne jäätmefirma hakkas asjaga tegelema, selgus, et pesuvett on 400 tonni kandis, see oli pigimust ja eriti jubeda lehaga. Jäätmefirma keeldus tööst ja nõudis kõrgemat hinda - summa ligines 300 000 dollarile.

Nüüd leidis keegi tegelane Trafigurast, mis ootab tänavu käibeks 45 miljardit dollarit, et tuleb kokku hoida! Probo Koala andis pesuvee ära hoopis vaesuse poolest tuntud Elevandiluurannikul, kus tõenäoliselt küsiti paar korda vähem raha kui Euroopas.

Aafrika Tšernobõl

Jäätmetega tegelemise võttis enda peale kohalik ettevõte Compagnie Tommy. Kuid reeglites ette nähtud jäätmepuhastamist ei toimunud: firma viis mädamunahaisuga sodi lihtsalt pealinna prügimägedele. Järgnes mürgitus, mida nimetatakse nüüd Aafrika Tšernobõliks: kaheksa Abidjani elanikku surid, sajad sattusid haiglasse, kannatada sai kokku ligi 85 000 inimest.

Côte d'Ivoire'i valitsus astus juhtunu pärast tagasi.

Skandaali kasvades lendas Abidjani Trafigura pealik Claude Dauphin, et organiseerida humanitaarabi. Kui ta 16. septembril kavatses Euroopasse tagasi pöörduda, peeti tema lennuk kinni. Tal paluti abistada kohalikke võime juhtunu uurimisel. Kui Dauphin kaks päeva hiljem vabatahtlikult kohtuniku juurde läks, saadeti ta vangikongi. Mees sitsib Aafrika türmis seniajani. Tal on nüüd aega mõelda, kes käskis pesuvee pealt kokku hoida.

Mis puutub seekord Eestis kontollitud mahutite pesuveesse (seda on laeval 517 kuupmeetrit), siis Probo Koalat teenindava agentfirma juht Nikolai Küün ütleb, et Eesti firma Eco keeldus selle vastuvõtmisest, samuti soomlased, sest kõik on ära hirmutatud. Võib-olla õnnestub veed anda üle ühele Poola ettevõttele. Heiti Hääl kasutab aga pesuvee puhtusastme kirjeldamiseks lauset: "Võiksin seda isegi klaasitäie ära juua, piltlikult muidugi."

Alexela Terminali omanikud

 firma  esindaja  aktsiaid  protsenti
 Trafigura Beheer  Ilkka Kokko 1 733 334  20,0
 Barrington Veiko Tischler 1 560 000  18,0
 Renum Invest  Juhan Kolk 1 430 000 16,5
 Kadaka Varahaldus Heiti Hääl 1 430 000  16,5
 Genteel  Tiina Mõis  1 300 000 15,0
 Terminali Partnerid Heiti Hääl 1 083 333 12,5 
 Westrex Trade Aarto Eipre 130 000 1,5