Kaubamärk: Ivo Nikkolo

Käive: 23 miljonit krooni (2005)

Turud: Eesti, Soome, Rootsi ja Taani

Kaubamärki disainib 3 moekunstnikku

AS Baltika
Kaubamärgid: Monton, Mosaic, Baltman
Käive: 681 miljonit krooni (2005)
Turud: Eesti, Läti, Leedu, Poola, Ukraina ja Venemaa
Kaubamärke disainib 12 moekunstnikku


90ndate keskpaigas väljajoonistunud ja kümnekonna aastaga paika loksunud kohalik tööstusmoe pilt ei paku just tihti üllatusi. Toimub vähem või rohkem intensiivne laienemine ja uute turgude hõivamine. Üldiselt tüünes moepildis mõjus varasuvine kõlakas, et Baltika ostab ära Ivo Nikkolo (47) kaubamärgi, paraja pommuudisena. Samas ei ole laiemas pildis selline tehing midagi erakordset - kapitalistlik trend, kus hiigelkorporatsioon võtab oma tiiva alla väiksemaid kaubamärke, on jõudmas ka Maarjamaale. Kusjuures moemaailmas ei ole selline nähtus, kus gigant mõne oma väikestest sugulastest alla neelab, üldse negatiivse jumega. Sageli on sellised manöövrid puhunud noorele kasvuruumi otsivale või siis auväärsele, kuid veidi kopitanud märgile sisse uue elu.

Ivo Nikkolo on ise paari aasta eest öelnud: "Tootja koha pealt on Eesti turu märksõnaks see, et Eesti turgu ei ole. Turu edu määrab tarbijahulk. Meil on piiratud võimalustega turg - rahahulk, mis siin liigub, on üsna tühine." Ehk suudab Eesti mõjukaim ja suurim moefirma Baltika tuua Ivo Nikkolo kaubamärgile juurde raha, võimalusi ja tähelepanu, mis suudaks selle märgi head nime levitada ka väljapoole Eestit. Kui tänaseni on Ivo Nikkolo kaubamärk otsinud oma väljundeid peamiselt Skandinaavias, siis Baltika juhatuse esimehel Meelis Milderil terendavad silme ees hoopis äkilisemad idaturud. Meelis Milder nendib ka ausalt, et Ivo Nikkolo kaubamärk on selliste manöövrite jaoks liiga skandinaavialik. Oma olemuselt on Ivo Nikkolo premium-märk - see tähendab klassikalisemat disaini täiskasvanud tarbijale keskmisest kõrgema hinnaga. Idee, et üks premium-märk võiks kuuluda ka Baltikale, tekkis möödunud aasta lõpus. Siis jäi kaks võimalust: kas ehitada see ise nullist üles või osta juba töötav moemärk. 11. juulil sõlmitud eellepingu kohaselt omandas Eesti suurim rõivatootja AS Baltika Ivo Nikkolo moekaubamärgi õigused ning alates 18. septembrist võtab lõplikult üle ka kolme Eestis asuva Nikkolo kaupluse juhtimise.

Kas see on esimene samm, et koondada kõik Eesti moemärgid ühe katuse alla Veerenni tänavas, kus asub Baltika peakontor? Ivo Nikkolo arvab Eesti moe tulevikuvisioonide kohta: "Mood on rahvusvaheline äri, kus märkide taga põimuvad sageli eri rahvused ja riigid. Pean seda trendi loomulikuks ka Eesti moe edaspidises arengus." Kevadel üht Riia suurimat kaubanduskeskust külastades oli uhke näha seal kolme Baltika moepoodi - Monton, Mosaic ja Baltman. Igal juhul usub Meelis Milder, et lähima paari aasta jooksul toob Baltika turule veel ühe uue moemärgi. Ja lubab, et see ei saa olema odav.

Ivo Nikkolo asus 1980. aastal ERKI arhitektuuri. Kuid kaks aastat õpinguid tõid arusaamise, et arhitektuuris nii olulised reaalained ei ole just Ivo tugevaim külg. Järgnesid neli aastat moeõpinguid ja kohe pärast ülikooli lõpetamist jätkas ta ühena kümnest Tallinna Moemaja disainerist. See oli kohalikus moepildis pöörane aeg - tuhanded inimesed käisid vaatamas suurejoonelisi moedemme Kalevi spordihallis, Tallinna moepäevadel või Balti moemessil, Pariisi vahet lehvis kohalik moekuninganna Enelin Meiusi ning modelliagentuure sündis nagu sääski pärast vihma.

Kui valdav osa 90ndate alguses loodud ettevõtmistest on lõpetanud sama hämaralt, kui alustati, siis näiteks 1991. aastal asutatud ajakiri Stiil ilmub tänaseni. Selle lükkas välismaa eeskujudest innustatuna käima Ivo Nikkolo koos Kirke Aroni ja Pille Pihlamäega. Viimane on muide iseloomustanud Ivot nii: "Ivo ei seo oma nime millegi juhuslikuga. Tema tegemistel peab kvaliteedimärk küljes olema." Pärast nelja-aastast töökogemust Baltikas tundus 1994. aastal Ivo Nikkolole aeg küps, et panna alus oma kaubamärgile. Moemaja loomise juures olnud Eesti kunstiakadeemia moeõppejõud Jüri Siim on meenutanud, et ega Ivo tahtnudki uuele brändile oma nime panna. Kuid teiste õhutusel saadi tagasihoidlikkusest võitu. Ja nüüd siis - pärast kaheteistaastast lahusolekut - on taas Ivol põhjust minna tööasjus Baltika majja.

Ivo Nikkolo kui kaubamärk ei ole tekitatud nähtus - tegu on fenomeniga, kus andekas kunstnik on oma tahtejõu ja säästudega üles ehitanud ühe Eesti silmapaistvama disainimärgi. Ilma igasuguste liialdusteta oleks Eesti disainikeskkond palju vaesem, kui ei oleks Ivo Nikkolot, meest, kes ujub omas tempos rahulikult vastuvoolu. Hüsteeriliselt pendeldavas trendimaailmas on tema tundlik ja sordiini all hõõguv disain üha harvaesinevam nähtus. Kuid võib-olla just selles ongi Ivo Nikkolo edu saladus, tung väärikuse ja delikaatsuse poole istub osal meist veel jonnakalt sees.

Moelooja ise usub, et kiirmoe kõrval on tõusmas üha enam ausse kostüüm ja tarbijad oskavad hinnata pigem kvaliteeti. Sellised premium-märgid positsioneerivadki end tihti pigem disainiturule, kus pole enam nii oluline odavus ja päritolumaa, vaid hea müük ja turundus. Kuid kaubamärgi laienemise puhul ei saa me enam rääkida one-man-show'st. Järjest enam on asjamehi - finantsdirektoreid, disainereid, marketingijuhte -, kes annavad oma osa sellesse, millisena me näeme Ivo Nikkolo kaubamärki. Nii loob Ivo Nikkolo kaubamärgi all juba viiendat hooaega kollektsioone hoopis Eve Hanson, kes oma töö eest võitis mullu ka Eesti parima moekunstniku auhinna Kuldnõel. Baltika tiiva all jätkab Ivo Nikkolo omanimelise kaubamärgi konsultandina.

Teades Ivo soovi omada toimuva üle alati kontrolli, huvitas mind, kas pole inimlikult hirmutav kaotada võimu omanimelise kaubamärgi üle. Kuid täna hirmutaks Ivo Nikkolot pigem see, kui kasvavas konkurentsis kaubamärgi maine ja tuntus väheneks. Ühinemine Baltikaga liidab mõlema poole tugevused - Ivo Nikkolo tugeva disaini ja kaubamärgi hea imago väiksel turul ning Baltika kogemused suurtel turgudel opereerimisel ja jaevõrgu arendamisel. Kas te usute, et Ivo Nikkolo viskab nüüd oma jalad seinale ja vaatab, kuidas hakkavad temanimelised tooted tasapisi maailma vallutama? Kas inimene, kes loojaks sündinud, saabki nii väga oma saatuse eest pageda? - tung maailma oma silma ja südame järgi kujundada tõstab kõige kiuste pead.

Ivo on tunnistanud oma nõrkust nii arhitektuuri kui jalanõude disainimise vastu. Talle lähedalseisvad inimesed on pakkunud ka sisustus- või mööblidisaini. Millisena näeb oma tulevikku Ivo Nikkolo ise? "Esialgu kulub arvatavasti palju energiat ühinemisega kaasnevatele tegevustele, aga edaspidi jätkan Ivo Nikkolo kaubamärgi kontseptsiooni arendamist ja tööd rõivakollektsioonidega. Kui see etapp on läbitud, loodan, et tekib rohkem vaba aega, et pühenduda uutele äriideedele." Lootust seega on.

OÜ Zik-Zak
Kaubamärk: Ivo Nikkolo
Käive: 23 miljonit krooni (2005)
Turud: Eesti, Soome, Rootsi ja Taani
Kaubamärki disainib 3 moekunstnikku

 

AS Baltika

Kaubamärgid: Monton, Mosaic, Baltman

Käive: 681 miljonit krooni (2005)

Turud: Eesti, Läti, Leedu, Poola, Ukraina ja Venemaa

Kaubamärke disainib 12 moekunstnikku