18.04.2008, 00:00
Pärlisadu kunstioksjonitel
Galeriid Haus 21/22. aprillil ja Vaal 24. aprillil rõõmustavad
sel kevadel ka kõige nõudlikumat kunstisõpra.
Mõlema galerii oksjonitel on palju taieseid, mis kuuluvad eesti kunsti
varasalve.
Hausi Eesti vanema graafika ja joonistuse valik on
seekord väga mitmekesine. Voldemar Kangro-Pooli koketne “Daam
lillekorviga” (1919) esindab elegantset ja lennukat sulejoonistust.
Oksjonitel lausa kohustuslikult Eduard Wiiraltilt on üheksa
teost, neist huvitavaim pliiatsijoonistus “Aktid” (1938).
Harulduste sekka kuuluvad Aleksander Krimsi kolm alles mullu avastatud
joonistust. Tähtis leid on ka Eerik Haameri söejoonistus “Tants
maipuu all” (1949), millest hoovab samasugust jõudu kui Kristjan
Raua joonistustest. Suurepärane joonistus on samuti Adamson-Ericu
impressionistlik “Palehh” (1943).
Vanema maalikunsti
valikut kroonib Andrus Johani “Pariisi vaade Seine’i sillaga”
(1937, ülemisel reprol). Neid vihmaseid vaateid maalis Johani kolm ning
need kuuluvad tema loomeparemikku – eestlastel näikse olevat lausa
loomuomane oskus vihmast ilma maalida. Välismaine vaade on ka
Adamson-Ericult, ja mitte vähem kuulus – maal tema Kreeka sarjast
aastast 1934. Ka Konrad Mägi on esindatud võõrvaatega,
“Itaalia maastikuga” (1922–23). Mägi alghind on oksjoni
kõrgeim, 920 000 krooni. Avastuslikud on Oskar Kallise küps
kompositsioon “Ussikuningas” (1912), maalitud vaid 20aastaselt,
ning samaväärne haruldus, Villem Ormissoni varane “Neiu
portree” (1914–16).
Eesti tänapäeva kunsti
klassika valikut ehib Aili Vindi suurejooneline “Wenatchee
järv” (1991–92). Teosel on kohane alghindki – 230 000
krooni. 1970ndail lõi Jüri Arrak rea suurepäraseid
sügavtrükilehti, nende seas ka “Mänguri” (1976).
Need toonase graafika paremikku kuuluvad teosed on
tähelepanuväärsed oma mõttesügavuselt ja uudsed
tehniliselt teostuselt. Sama aja graafikast pakub Haus veel ühe leiu
– Ado Lille sügavtrüki “Mälestus” (1977).
Pilku püüavad ka Tõnis Vindi kuulsad joonistused
mõistatuslike aktidega, neid on oksjonil kolm.
Ka Vaala
oksjonivalikus on mitmeid taieseid, mis rõõmustaks iga muuseumi.
Paul Raua “Poolakt” (1911) on tähelepanuväärsemaid
aktimaale 20. sajandi alguse Eesti maalikunstis üldse – sestap ka
oksjoni kõrgeim alghind 295 000 krooni. Geeniuse kätt on aga tunda
Johannes Greenbergi tõenäoliselt Hispaania reisi muljete
põhjal maalitud “Maastikus” (1939), mis väikestele
mõõtmetele vaatamata on väga mõjuv. Põnev leid
on Endel Kõksi Pallase lõputöö erksates toonides
kavand (1940). Tõeline haruldus on Richard Kaljo senitundmatu
puugravüür “Relvavennad” (1944), mis kujutab Saksa
mundris eestlasi ja millest on ilmselt säilinud ainult seesama
proovitrükk. Eerik Haamerilt on oksjonil kaks Rootsi-perioodi maali,
sealhulgas suurepärane “Kalapaadid” (1952). Enampakkumise
üks säravamaid töid on aga Ülo Soosteri picassolik
“Autoportree piibuga” (1959, alumisel reprol), mida on huvitav
võrrelda vaid viis aastat varasema “Autoportreega” selsamal
oksjonil.