Popp sport kahel rattal
Päikeselisel laupäeval saab Pirita tee ja Tallinna lahe vahele jääval
promenaadil kohe selgeks, et jalgrattasõit on popp. Kümned, võib olla
isegi sajad inimesed vuhisevad kahel rattal mööda.
Maastikurattad,
maanteesõidurattad, trikirattad ning tavalised “meestekad” ja “naistekad”.
Ratastel on välja tulnud perekond - isa, ema ja laps - igaühel sõiduriist
istumise all.
Kaks sportlikku venelast nõjatuvad ratastele ning vestlevad
piigadega. Üks vanur loksub mööda ammuunustatud veneaegse “kokukaga”. Isa veab
pakiraamil pisipoega ning üks neiu veeretab elegantselt vanamoodsa disainiga
“naistekat” lihtsalt käekõrval…
Eesti jalgratturite liidu peasekretär Urmas
Karlson on veendunud, et rattaspordist saab juba sel aastal populaarseim ala
Eestis. “Aastas ostetaks umbes 60-65 000 uut ratast,” toob ta välja kõneka
fakti ning lisab: “Võistlustel, rattamaratonidel ja -matkadel oli mullu kokku
umbes 19 000 osalejat. ”See on tema sõnul arvestatav kandepind, mille järgi ala
populaarsust võib hinnata. Kindel on see, et tänavu kasvab aktiivsete
rattahuviliste arv veelgi.
Esiteks on jalgrattasõit Eestis väga pikkade
traditsioonidega – 116 aastat. Meil on läbi aegade olnud piisavalt säravaid
tippe – näiteks Ants Väravas, Avo Pikkuus ja Jaan Kirsipuu. Igal aastal
kasvatavad siinsed treenerid vähemalt 1-2 perspektiivikat juuniorit.
Teisalt on inimesed üha rohkem hakanud hoolitsema oma kehalise vormi eest.
Tegeldakse varasemast enam tervisespordiga. Jalgrattasõit on Karlsoni
hinnangul selleks mugavaim viis. “Kui oled pisut ülekaaluline, on raske
kohe sörkjooksuga asja parandama asuda – põlved ei pruugi koormusele vastu
pidada ja hakkavad valutama. Jalgrattaga on lihtne, istud sadulasse ja sõidad.
Üks tund rattasõitu päevas on tervisesportlasele täiesti piisav koormus.”
Mölakad autojuhid
Russalka ja TOP-i vahelisel
promenaadil on mõnus. “Jah, siin ja Meriväljale ning Kakumäele viivatel teedel
on ohutu. Mujal mitte. Kesklinnas on sisuliselt võimatu sõita,” tunnistab
noorhärra, kes oma ratta umbes kaks nädalat tagasi välja ajas ja paaril korral
nädalas vähemalt 50 kilomeetrise ringi teeb.
“Kesklinnas on põhimõtteliselt
võimatu normaalselt rattaga sõita,” ütleb ta.
Pärast Prantsusmaal raskesse
avariisse sattumist Eestisse taastuma tulnud profirattur Jaan Kirsipuu märgib
siinsete autojuhtide jalgratturitesse suhtumisest rääkides, et Eestis pole
liikluskultuuri ollagi. “Autojuhid on äärmiselt häbematud,” ütles Eesti edukaim
rattur hiljutises intervjuus SL Õhtulehele. Paljud juhid ei viitsi tema sõnul
ratturit nähes trajektoori muuta ka siis, kui teist autot vastu tulemas pole.
Fotograaf Vallo räägib, et hiljuti rammiti teetammist alla tema sõber. BMW
juht, kes selle sigadusega hakkama sai, näitas kraavisõidetud ratturile läbi
katuseluugi ühemõtteliselt ülbet žesti ja kadus.
Ilusate kevadilmade
saabudes on vähe päevi, mil politseikroonika ei teata järjekordsest ratturiga
juhtunud õnnetusest.
Noormees, kes kahel korral nädalas sõitu teeb, ütleb,
et sõidab ohutuse pärast omad kilomeetrid üldjuhul Meriväljale või Kakumäele
viival teel. Seal on rahulik liiklus ning maha joonistatud korralik jalgratturi
jaoks eraldatud teeriba.
Urmas Karlson möönab, et selliseid spetsiaalselt
ratturitele ettenähtud teid on Tallinnas vähe. Kes vähegi tõsisemalt tahab
treenida, peab paratamatult tavalistel tänavatel ja suurtel maanteedel sõitma.
Aga seal on autojuhtide ja jalgratturite konflikt paratamatu.
Panna
autojuhti jalgratturisse viisakamalt suhtuma on pikem protsess. “Lahendus oleks
siin vaid see, kui autojuht vahel ise rattaga sõitu teeb ja autodest tulenevat
ohtu tunnetab,” usub Karlson.
Ligi 70 võistlust
Kahel korral nädalas rattasadulas
pikemaid otsi sõitev noormees ütleb, et käib aeg-ajalt ka võistlemas. Rohkem
vahelduse pärast, mitte kõrget kohta püüdmas.
Karlsoni sõnul toimub
tänavusel rattahooajal Eestis umbes 67-68 võistlust maastiku- ja maanteesõidu
rataste klassis.
Peaaegu kõik need võistlused on avatud ka harrastajatele.
“Varem korraldati meil millegipärast võistlusi vaid tippudele. See oli
nõukogude ajast pärinev komme ja mõttelaad. Nüüd on võistluste korraldajad üha
rohkem mõistnud, et pole mõtet piiranguid seada. "Üldjuhul, välja arvatud mõned
tippvõistlused, lubatakse starti kõik soovijad,” ütleb Karlson.