Mölakad autojuhid
Russalka ja TOP-i vahelisel promenaadil on mõnus. “Jah, siin ja Meriväljale ning Kakumäele viivatel teedel on ohutu. Mujal mitte. Kesklinnas on sisuliselt võimatu sõita,” tunnistab noorhärra, kes oma ratta umbes kaks nädalat tagasi välja ajas ja paaril korral nädalas vähemalt 50 kilomeetrise ringi teeb.
“Kesklinnas on põhimõtteliselt võimatu normaalselt rattaga sõita,” ütleb ta.
Pärast Prantsusmaal raskesse avariisse sattumist Eestisse taastuma tulnud profirattur Jaan Kirsipuu märgib siinsete autojuhtide jalgratturitesse suhtumisest rääkides, et Eestis pole liikluskultuuri ollagi. “Autojuhid on äärmiselt häbematud,” ütles Eesti edukaim rattur hiljutises intervjuus SL Õhtulehele. Paljud juhid ei viitsi tema sõnul ratturit nähes trajektoori muuta ka siis, kui teist autot vastu tulemas pole.
Fotograaf Vallo räägib, et hiljuti rammiti teetammist alla tema sõber. BMW juht, kes selle sigadusega hakkama sai, näitas kraavisõidetud ratturile läbi katuseluugi ühemõtteliselt ülbet žesti ja kadus.
Ilusate kevadilmade saabudes on vähe päevi, mil politseikroonika ei teata järjekordsest ratturiga juhtunud õnnetusest.
Noormees, kes kahel korral nädalas sõitu teeb, ütleb, et sõidab ohutuse pärast omad kilomeetrid üldjuhul Meriväljale või Kakumäele viival teel. Seal on rahulik liiklus ning maha joonistatud korralik jalgratturi jaoks eraldatud teeriba.
Urmas Karlson möönab, et selliseid spetsiaalselt ratturitele ettenähtud teid on Tallinnas vähe. Kes vähegi tõsisemalt tahab treenida, peab paratamatult tavalistel tänavatel ja suurtel maanteedel sõitma. Aga seal on autojuhtide ja jalgratturite konflikt paratamatu.
Panna autojuhti jalgratturisse viisakamalt suhtuma on pikem protsess. “Lahendus oleks siin vaid see, kui autojuht vahel ise rattaga sõitu teeb ja autodest tulenevat ohtu tunnetab,” usub Karlson.

Ligi 70 võistlust
Kahel korral nädalas rattasadulas pikemaid otsi sõitev noormees ütleb, et käib aeg-ajalt ka võistlemas. Rohkem vahelduse pärast, mitte kõrget kohta püüdmas.
Karlsoni sõnul toimub tänavusel rattahooajal Eestis umbes 67-68 võistlust maastiku- ja maanteesõidu rataste klassis.
Peaaegu kõik need võistlused on avatud ka harrastajatele. “Varem korraldati meil millegipärast võistlusi vaid tippudele. See oli nõukogude ajast pärinev komme ja mõttelaad. Nüüd on võistluste korraldajad üha rohkem mõistnud, et pole mõtet piiranguid seada. "Üldjuhul, välja arvatud mõned tippvõistlused, lubatakse starti kõik soovijad,” ütleb Karlson.