On sümboolne, et oma esimese etapivõidu pärast
võitlevad Markko Märtin ja Petter
Solberg
olid hooaja viimasel MM-rallil peategelased. Autoralli eliidis
on lähitulevikus ette näha põlvkonnavahetust. Mitmed senised
staarid on kiivrit varna riputamas ja nende kohad lähevad uutele
tippupürgijatele. Kes need võiksid olla?






  src="http://www.ekspress.ee/ITF/EE/EEFoto.nsf/$All/83D224DF2194F58FC2256C770041B
A29/$file/tn_martin.jpg">

Markko Märtin

(Eesti/Ford)

vanus: 27
esimene ralli: 1993
esimene MM-ralli: 1997
MM-starte: 42

parim koht: 2.


Märtinile oli tänavune alles esimene täishooaeg. Autoga
kohanemine võttis aega, kuid hooaja teisel poolel lõpetas ta
järjest punktikohtadel. Et Ford ei pikendanud tulevaks aastaks lepingut
eksmaailmameistrite McRae ja Sainziga ning nende asemele palgati alles
üsna kogenematu Francois Duval, langevad Märtini õlule
esisõitja kohustused.


Tegelikult on Märtin Fordi mootorispordihierarhias kõige
olulisem sõitja. Enamgi veel. Ford on suuruselt maailma teine autofirma,
suurim – General Motors – aga globaalses autospordis kaasa ei löö.
Ford osaleb tehasetasemel kahes MM-sarjas – rallis ja vormel-1s. Mitu tiimi
kasutab tuleval aastal Fordi (Cosworthi) F1-mootoreid, pole veel teada. Kuid
parimal juhul võivad need loota kohtadele esikolmikus. Rallis sihib Ford
etapivõite ja püüab kaasa rääkida ka tiimide
konkurentsis. Nii vaadatuna on Markko Märtini vastutus suurem kui
ühelgi teisel võidusõitjal maailmas. Lisaks
võistlemisele tuleb tegeleda ka auto arendamisega.






  src="http://www.ekspress.ee/ITF/EE/EEFoto.nsf/$All/C1AA8436573A75B4C2256C7700419
CC7/$file/tn_solberg1.jpg">

Petter Solberg

(Norra/Subaru)

www.pettersolberg.com


vanus: 28
esimene ralli: 1996
esimene MM-ralli: 1998
MM-starte:
47
parim koht: 1.


Petter Solberg on “uue laine” sõitjatest kogenuim. Alustas
autokrossi, rallikrossi ja mäkketõusuga, võites hulga Norra
meistritiitleid. Esimesel rallil 1996. aasta septembris sõitis puruks
vennalt laenatud Toyota Celica. Kaks aastat hiljem tuli Norra rallimeistriks
ning jäi kahel MM-rallil silma Fordi tehasemeeskonna bossidele.


1999. aasta algas talle Rootsi ralli 11. kohaga tehasetiimi Escort WRC
roolis (Markko Märtin oli samasugusel autol 8.). Tiimikaaslase Thomas
Radströmi vigastus andis Solbergile võimaluse startida Safari
rallil Focus WRCga, tulemuseks viies koht.


2000. aastal jõudis Solberg kolmel korral punktikohale, kuid
lõhkus avariides mitu autot. Tüli tiimipealik Malcolm Wilsoniga
lõppes sellega, et augustis siirdus Solberg Subarusse. Mullu oli Solberg
Subaru tiimis Ricahrd Burnsi kõrval teine põhisõitja.
Tänavu tõusis ta juba sisuliselt esinumbriks ning esimene
etapivõit ja punktiarvestuse teine koht olid igati loogilised.


Potentsiaalne tiitlipretendent juba tuleval aastal.
Sõidab ühtviisi hästi kõigil teekatetel.
Avariimeistri kuulsus on külge jäänud mõneti teenimatult.
Tasub meenutada, et oma esimesel Fordi-hooajal ei katkestanud
Solberg ainsatki võistlust. Probleemiks võib saada Subaru
töökindlus, ka Pirelli rehvid jäid tänavu mõnedes
oludes Michelinidele alla. 






  src="http://www.ekspress.ee/ITF/EE/EEFoto.nsf/$All/23831224DC8CE493C2256C7700416
E3D/$file/tn_loeb.jpg">

Sebastien Loeb

(Prantsusmaa/Citroen)

target=_blank>www.fanloeb.com


vanus: 28
esimene ralli: 1996
esimene MM-ralli: 1999
MM-starte: 22
(12 WRC-autol)
parim koht: 1.


Loeb on noorematest pilootidest esimene, kes MM-etapilt võidu
pälvis. Lapsepõlves tegeles tosin aastat edukalt
võimlemisega. Rallikarjääri algus oli vaevaline, elektrikuna
leiba teeninud Loebil jätkus raha ainult üksikuteks startideks. Kuid
tema anne jäi rahastajatele silma ja 1999. aastal pääses Loeb
Prantsuse autospordliidu toetusel tegutsevasse järelkasvumeeskonda. Kui
üksikud võistlused välja arvata, on ta sestpeale
võistelnud ainult Citroenidel. Mullu võeti Loeb Citroeni
tehasemeeskonda ja kohe sai ta ka laiemalt tuntuks, võites masendava
ülekaaluga Super 1600 MM-sarja – viiest stardist viis esikohta. San Remo
rallil usaldati talle juba Xsara WRC, Loeb võitis neli kiiruskatset ja
kaotas rallivõitjale Gilles Panizzile lõpuks vaid 11
sekundiga.


Loeb on erakordselt tugev asfaldil, kuid WRC-autoga pole kruusarallidel seni
hiilanud. Loebi meeskonnakaaslaseks saab Colin McRae, kuid see vabastab noore
prantslase esisõitjale langevast survest. Probleeme võib tekitada
see, et Citroen osaleb tuleval aastal esmakordselt kogu MM-sarjas. 






  src="http://www.ekspress.ee/ITF/EE/EEFoto.nsf/$All/6FB42545B99D4ABDC2256C7700414
D05/$file/tn_duval.jpg">

Francois Duval

(Belgia/Ford)

www.euroautoduval.com/fduval


vanus: 22
esimene ralli: 1999
esimene MM-ralli: 2001
MM-starte:
21 (5 WRC-autol)
parim koht: 10.


Markko Märtini meeskonnakaaslane Francois Duval on “uue laine”
pilootidest noorim. Esimese stardi MM-etapil tegi alles mullu. Arengut on
kiirendanud Fordi toetus: 21 MM-etapist 18 on ta sõitnud tehasemeeskonna
autol. Viimasel kahel aastal oli Duvali põhiklass Super 1600 ja auto
Ford Puma, parim tulemus tänavune klassivõit Monte Carlos.


Viiel MM-etapil sai Duval proovida ka WRC-klassi Focust. Avastardil Rootsi
talveralli harjumatutes oludes jõudis ta ettevaatliku sõidu
järel finišisse 10. kohal. Ülejäänud rallidel katkestas,
kuid Küprosel läks kirja esimene kiiruskatse võit.


Nõrk külg on vähene kogemus tippkonkurentsis. Austraalias
püsis Duval kuuendana, kuid viimasel päeval hakkas Markko Märtin
tema kohta ohustama. Surve alla sattunult tegi Duval eelviimasel kiiruskatsel
avarii ja katkestas. Probleeme võib tekitada ka vähene inglise
keele oskus.






  src="http://www.ekspress.ee/ITF/EE/EEFoto.nsf/$All/EB2038F5FEA8C81DC2256C77003FF
F9E/$file/tn_janipaasonen.jpg">

Jani Paasonen

(Soome/Mitsubishi)

vanus: 27
esimene ralli: 1995
esimene MM-ralli: 1997
MM-starte: 15
(8 WRC-autol)
parim koht: 8.


Pääses Uus-Meremaa ralliks Mitsubishi rooli tänu Alister
McRae vigastusele. Seal sattus huvi keskpunkti pärast kiiruskatse
võitu. Enne teda polnud ükski Mitsubishi piloot rohkem kui aasta
jooksul nii kõrgele küündinud. Jõhkra
sõidustiili poolest meenutab Tommi Mäkineni. Tuntud  kui
“käsi kullas või p... mullas” sõidumaneeri väljapaistev
esindaja. WRC-autoga jõudnud finišisse vaid kahel korral kaheksast,
enamasti auto katusele keeranud. Mullu Soome rallil õnnestus see
tal koguni kahel korral.


Paasoneni lepingus Mitsubishiga olevat lahtine veel vaid küsimus,
mitmel rallil ta starti pääseb. Probleeme aga jagub: liigne kehakaal,
kehvavõitu auto. Ja peamine – kas ja kuidas suudab ta oma
ebasoomlaslikult tulist temperamenti taltsutada. Kaks N-rühma võitu
MM-etappidelt kinnitavad, et varem on ta seda suutnud.

  

Sõitjate vanus (tõenäolised tehasetiimide koosseisud 2003)

 Didier Auriol  44
 Juha Kankkunen  43
 Francois Delecour 40
 Carlos Sainz 40
 Armin Schwarz 39
 Tommi Mäkinen 38
 Gilles Panizzi  37
 Harri Rovanperä   36
 Marcus Grönholm 34
 Colin McRae 34
 Freddy Loix   32
 Alister McRae 32
 Richard Burns  31
 Toni Gardemeister  27
 Roman Kresta  26