Tookord läks kleebiste kogumise maania nii hulluks, et ühe Rimi kassast haaras pätt kleebiserulli ja jooksis sellega minema. Turvamees teda kätte ei saanud. “Panime siis kauplustesse sildid välja, et need kleebised pole kehtivad, aga ikkagi tuli üks inimene nendega poodi. Kuna ta oli kleepsud voldikusse kleepinud numbrilises järjestuses, tõmbas see kassapidaja tähelepanu ning turvaosakond lahendas olukorra,“ toob Rimi turundusjuht Evelin Mägioja näite, kuivõrd ihaldusväärseks kleebiseid peeti. Nendega kaubitseti koguni internetis.    

Rimi kampaania seisneb selles, et iga sajakroonise ostu puhul saab klient ühe kleebitava märgi. Kui neid on kogutud 25 või 50, saab poekülastaja nende eest tasuta või madala hinnaga köögitarbe. 

Selle lojaalsusprogrammi ostis Rimi sisse Hollandi agentuurilt Continuity Company. Firma nimetab end maailma suurimaks jaemüügi kliendiprogramme (4000 erisugust) pakkuvaks marketingifirmaks, mis võidab poekettidele püsikliente 50 riigis üle maailma. Muu hulgas näiteks ka sellisele suurpoele nagu Tesco. 

Et Hollandi firma on väga suur, siis saab ta teha eriti soodsaid hankeid toidunõude tootjatega ja hangib need Rimi eest. 

“Vahendaja on meil seepärast, et neil jooksevad sarnased programmid sarnaste toodetega ka mujal Euroopas ja nende mahud on veel suuremad – sealt tuleb hinnavõit,” selgitab Mägi­oja. “Kui kauplus ise sellist programmi teeks, peaks ta prognoosima välja antavate toodete koguseid. Nüüd võtab vahendaja riskid endale.” 

Rimi kleebisekampaaniad algasid Eestis kaks aastat tagasi. Esimese, säilituskarpide programmiga, mis käivitus Leedus ja Lätis, Eestis kaasa ei mindud. “Alguses olime skeptilised, et kas see toimib. Aga neil läks väga hästi, ja nõude kogumisega läksime kaasa. Leidsime, et tulemused olid väga head. Villeroy & Bochi tulemused olid lausa üle kõikide ootuste – väga suur positiivne mõju käibele ja kliendikasvule,” kõneleb viis aastat Rimis töötanud Mägioja. 

Tallinna Ülikoolis psühholoogia eriala lõpetanud naine oli kleebiseprogrammi tuleku juures juba siis, kui sellesama programmi teostas Rimi eelkäijas Citymarketis seesama Hollandi firma. Siis koostöö katkes, sest tasuta jagatavate ja raha eest ostetavate nõude osakaal oli paigast ära ning kliendid olid loiud asju välja ostma. 

Paari aasta eest pöördus Continuity Company uuesti Rimi poole ning suhtele puhuti taas elu sisse. Nüüd käivad kampaaniad sünkroonis Eestis, Lätis ja Leedus. 

Poolaastate kaupa jooksvat programmi kopeeris ka leedulaste Maxima, mis korraldas oma pannihanke Itaaliast aga ise. Ja tulemused olid samuti müstilised – kevadest suveni kestnud kampaania ajal anti välja 170 000 komplekti küpsetusnõusid. “Me ei oodanud sellist asja. See on megatulemus,” oli Maxima avalike suhete juht Erkki Erilaid juhtunuga ülirahul.    

Mida aeg edasi, seda usinamalt võtavad inimesed kassas kleebiseid vastu. Tänaseks on Rimi kassadest väljastatud kleebiste tagasitoomise osakaal ligi 70 protsenti. 

Kui arvestada, et poti-panni kampaaniaks toodeti ligi 13 miljonit kleebist, siis pidid eestlased tookord voldikutesse kleepima neid 9 miljonit. 

“Näha on, et inimeste huvi on väga suur. Kuna oleme toidukaupu müüv ettevõte, siis on ju väga tore, et kui teed niikuinii oma igapäevaseid toidukaupade oste, saad seejuures mingi lisaväärtuse,” tõdeb Mägioja. 

Jaekaubandusturu kampaaniatega pikka aega tegelenud Kristjan Kaleviste, promotsiooniagentuuri Momentum juht, rõhutab Rimi edu juures rahvusvahelise kogemuse tähtsust ja strateegilist lähenemist. “Rimi kleebisekampaania on edukas, kuna esimesena Eestis on Rimi poolt korralikult analüüsitud esmalt ettevõtte majanduseesmärke (keskmise ostu ning kliendilojaalsuse kasvatamine) ning teiselt poolt tarbija vajadusi,” nendib ta.

Kuidas poeketid lojaalsust tekitavad?

Teised suuremad poed jagavad püsiklientidele plastkaarte. 

Mida nende eest saab? 

Partnerkaart

Toimib: Kaubamajas, Selveris, ABC Kingas, I.L.U-s, Neros, Suurtüki kingapoes ja KIA Ülemiste autokeskuses.

Kasutajaid: üle 380 000. Partneri krediitkaarti (aastaintress 18%) omab 10 000 inimest. 

Selveris saab Partnerkaardiga sooduspunkte: 15.6 krooni = 1 punkt. Kui oled aasta algusest kokku kogunud 300 punkti ehk sooritad oste 4680 krooni eest, osaled ühe häälega Selveri kinkekaartide loosimises.  

Maxima Aitäh-kaart

Toimib: Maxima poodides; partnerid mööbel.zip, Idakeskuse spordiklubi, Krabi Bowling, Ehituse ABC, SOLi pesula, Rahva Raamat ja Travel iN. 

Kasutajaid: üle 200 000.  

Sooritatud ostudelt koguneb Aitäh-kaardile igal ostukorral sellest ühe protsendi jagu nn Maxima raha, mis on võrdne eesti krooniga (1 Maxima raha = 1 kroon). Kogunenud Maxima rahaga saab Maxima poodides tasaarveldada 30 protsendi ulatuses. 

Säästukaart

Toimib: Eesti Tarbijate Keskühistule kuuluvates poodides Maksimarket, Konsum, Alati ja Odavalt, Ehituskeskus. Partnerid Edelaraudtee, Apotheka, Alexela Oil, Tallinna Optika, AS Salva Kindlustus.   

Kasutajaid: üle 318 000 kaardi. 

Tänavu juulist asendati boonuspunktide süsteem allahindluste ja sooduskampaaniatega.  

Stockmanni MasterCard

Toimib: Stockmanni kaubamajades ja üle maailma krediitkaardina, mille intress neljandas kvartalis oli 14,58 protsenti.

Kasutajaid: Mitmesuguseid Stockmanni kliendikaarte on 

üle 150 000 inimesel.

Nagu talongikaup rubla ajal

Rimi kleepsud meenutavad mulle rubla aja lõpu talongimajandust. Tookord leidus meil kodus seepi ja pesupulbrit kohe mitme aasta jagu.

Nüüd seisavad mu lauasahtlis paar Villeroy & ­Bochi kaubamärgiga nuga. Ilusasti kilepakendis, sest neid pole mul vaja läinud. Noad sain Rimi talongide eest. 

Samuti pole ma avanud vist ühte šampanjaklaaside karpi. 

Teine komplekt on küll kasutuses. Samuti paar panni. Ilmselt üht-teist veel.

Algul tundus kleepsude kogumine nõmedavõitu. Jätsin nad rahumeeli kassasse. Kuni ükskord mõistsin, et nende eest antakse tasuta kaupa. 

Samamoodi käisin varem aeg-ajalt pangakontoris ­Rothschildi veinimaja toodangu järel, mida jagati krediitkaardi-punktide eest.

Muidugi pole Rimi kingid päris tasuta – eks ma oma ostude kaudu maksan kogu selle lõbu rõõmsalt kinni. Ma ei usu ka, et päris õiged on need n-ö tavahinnad, mida poekett kleepsukauba juures näitab – 549 krooni ahjuplaat ja 599 krooni koogivorm ja nii edasi. 

Aga mulle tarbijana on siiski nii meeldiv saada mõni 300 või 500 krooni maksev “kingitus”.

Kusjuures seda kinki ei suru pood jõuga peale – kleepsude kogumine ja kauba väljavõtmine on täiesti vabatahtlik.

Naine muidugi küsib, et milleks meile seda kraami vaja on. Põhjendan siis, et Villeroy & Boch on ju tuntud kaubamärk, täiesti kvaliteetne toodang (hetkel jagatavate Pyrexi klaasnõude kohta mul küll teadmised puuduvad, kuid usun, et saasta nad ei paku).

Ma pole mingi eriline Rimi-sõber. Kuid olen tähele pannud, et kui kleepsuvihikusse on jäänud vaid mõned tühjad ruudud, satun Rimisse tavapärasest tihedamalt.

Kui arve jääb alla saja krooni, siis võtan sageli lisaks paki Tic-Taci või Mynthonit lisaks, et ikka kleepsu kätte saaksin. 

Mõned tuttavad on meil riiuli peal kleepsuvihikut nähes oma rahakotist kleepsud välja otsinud ja mulle andnud: “Sa ju kogud neid!”

Selveris või Prismas makstes olen tabanud end isegi mõttelt, et selle arve eest saanuksin ju kolm või neli või viis kleepsu... Kleepsukampaania on end vaikselt mulle ajudesse sisse söönud.

Sulev Vedler