20.03.2009, 00:00
Sõjavägi otsib ideaalset väejuhti
Sadu tuhandeid kroone maksva psühholoogilise testi tulemusena saavad ajateenijad teada, kas nad sobivad jaoülemaks või autojuhiks. Selle raha eest on tulemust ilmselgelt liiga vähe.
Kaks aastat tagasi töötas rahvusvaheline konsultatsioonifirma Thomas
International Eesti kaitseväe tarbeks välja kaks ideaalprofiili:
jaoülema ja autojuhi oma. Kaitseressursside Amet (KRA), kes tegeleb
ajateenijate väljasõelumisega, ideaalmehe parameetreid avalikustada
ei tohi, küll aga mõõdetakse nende järgi
kõiki noorsõdureid. Kahe aasta jooksul on üle
üheksa tuhande sõduri saanud teada oma sobivusest liidriks
või alluvaks.
Sõjaväe arstlikus komisjonis
pannakse koolipoisi ette roosa paberileht: pane kirja, mis sind enda meelest
rohkem iseloomustab – oled sa pigem teistele alluv või
liidritüüp. Selline lahtrite täitmine võtab umbes
viisteist minutit. Andmed lähevad arvutisse ja paari minuti pärast
tuleb vastuseks tähekaardi moodi skeem, millest selgub, kui autoritaarne,
seltsiv, mõjutatav, korralik või tasakaalukas sa oled.
2005. aastal moodustas toonane kaitseminister Jürgen Ligi
töörühma kutsealuste füüsilise ja psühholoogilise
sobivuse testide leidmiseks. Aasta hiljem jõudis komisjon
tulemuseni, et füüsilisest testimisest loobutakse sootuks, seda
tehakse siis, kui ajateenija on juba kaitseväes. Psühholoogilise
testi aluseks võeti Thomase meetod, millega enamasti testitakse
ettevõtluses vajalikke isiksuseomadusi.
Nii testitulemusi kui
ka teisi kutsealuse näitajaid arvesse võttes määrab KRA
töötaja kutsealuse ajateenistusse kutsumise aja ja
väeosa. Kui nüüd kutsealune alustab ajateenistust, annab
KRA info testitulemustest üle kaitseväele. Otsuse ajateenija
määramisest mis tahes ametikohale teeb ülem, testitulemus on
ülemale abivahend.
Need on delikaatsed
isikuandmed. Testi väljatrükk säilitatakse
kutsealuse tervisekaardil ja elektrooniliselt
kaitseväeteenistuskohustuslike Eesti kodanike riiklikus registris.
Eesti oma test praagiti välja
Kaugeltki mitte kõik psühholoogid pole seda meelt, et sellise
testi peale on mõtet raha raisata.
Tallinna ülikooli
professor Aleksander Pulver: “See on kommertstest,
mitte akadeemiline. Kahtlen, kas juhtimisega seotud omadused, mis on
reeglina võetud majanduskeskkonnast, sobivad sõjaväelisele
organisatsioonile, mis on autoritaarne.”
Ka Eesti
Psühholoogide Liit on testist kõneldes kuri. Liidu liige
militaarpsühholoog Merle Parmak: “Thomas Internationali
kasutamise vastu räägib tõsiasi, et
mõõtmisinstrumendi valiidsust kinnitavad uuringud ei ole
kättesaadavad. Ei ole teada, kas see test hindab seda, mida tahame
hinnata. Lisaks tuleb selles kontekstis tähele panna, et Thomas
International hindab inimese võimekust tema töökeskkonnas,
kuid kutsealuseid testitakse sellega enne, kui neil saab
sõjaväelisest töökeskkonnast ettekujutust olla.
Samuti on testi oluline puudus, et see instrument ei sisalda üht
armeesüsteemides karjääri- ja sooritusedukust ennustavat
isiksuse omadust – emotsionaalset stabiilsust.”
Test
läheb maksma 75 krooni tükk. Kahe aasta jooksul on testimisele
kulutatud vähemalt 700 000 krooni. Sama palju läks riigile maksma
kolm aastat kasutusel olnud (alustati aastal 2000) akadeemiliste
psühholoogide (Aleksander Pulver nende hulgas) koostatud test, millega
testiti ära terve Eesti kaitsevägi. Selle tulemuste põhjal
oleks saanud hinnata meie sõdurite psüühikat palju
põhjalikumalt. Aga kogu see nähtud vaev seisab nüüd
kasutult kellegi seifis.
Millised on siis testi tulemused?
Näiteks 2007. aastal testiti ainult sobivust jaoülemaks, s.t
vaadeldi liidriomadusi. Selgus, et 4302 testitust oli tulevasi kindraleid 387
(“väga hea” üheksal protsendil), pooled poisid sobisid
enam-vähem (“hea” 20 protsenti ja “arendamist
vajav” 29 protsenti). Ülejäänud, rohkem kui kolmandik, on
aga loomult reamehed.
Autojuhiprofiili testimist alustas KRA 2008.
aasta veebruaris. Testiti 3908 poissi. Neist 12,3 protsenti said tulemuse
“väga hea”, 29,5 protsenti tulemuse “hea” ja 24, 6
protsenti tulemuse “arendamist vajav”. Ülejäänud
kolmandikku on parem autorooli mitte lubada.
Kuidas mõistus, nõnda amet
Kaitseressursside Ameti peadirektor Kairi Rikko, miks määratakse just autojuhi ja jaoülema kutsesobivust?
Kaitsevägi soovis just nendele ajateenija erialadele profiilide väljatöötamist, sest jaoülemast juhi vastutus on teenistuses suur ning isikuomadused tähtsad. Autojuhi puhul on olulised ka muud tegurid, eelkõige sõiduoskus ja -kogemus, aga teatud isiksusetüüpe tuleks nendel ametikohtadel siiski välistada, näiteks neid, kes tekitavad kergemini avariiohtlikke olukordi.
Samuti komplekteerib amet mõlemad erialad kaitseväe esitatud jaotuskava alusel juba eelnevalt, s.t amet arvestab muude näitajate hulgas (näiteks keskhariduse nõue jaoülematel) testitulemusi, ning heade ja väga heade tulemustega kutsealused kutsutakse ajateenistusse üldjuhul eelkutses ehk juulis.
Kui kokkuvõttes 40 protsenti testitutest said mitterahuldava tulemuse, siis kelleks nemad sobivad?
Jaoülemateks eelduslikult mittesobivad võivad hästi sobida näiteks autojuhiks, aga siiski mitte kõik. Iga kutsealuse individuaalne profiil on väga erinev. Põhimõtteliselt võivad need ajateenijad teenida sõduritena või teistel erialadel. Jaoülemate puhul eeldatakse lisaks vähemalt keskharidust, autojuhtide puhul B-kategooria autojuhiluba.
Kaitseressursside Ameti peadirektor Kairi Rikko, miks määratakse just autojuhi ja jaoülema kutsesobivust?
Kaitsevägi soovis just nendele ajateenija erialadele profiilide väljatöötamist, sest jaoülemast juhi vastutus on teenistuses suur ning isikuomadused tähtsad. Autojuhi puhul on olulised ka muud tegurid, eelkõige sõiduoskus ja -kogemus, aga teatud isiksusetüüpe tuleks nendel ametikohtadel siiski välistada, näiteks neid, kes tekitavad kergemini avariiohtlikke olukordi.
Samuti komplekteerib amet mõlemad erialad kaitseväe esitatud jaotuskava alusel juba eelnevalt, s.t amet arvestab muude näitajate hulgas (näiteks keskhariduse nõue jaoülematel) testitulemusi, ning heade ja väga heade tulemustega kutsealused kutsutakse ajateenistusse üldjuhul eelkutses ehk juulis.
Kui kokkuvõttes 40 protsenti testitutest said mitterahuldava tulemuse, siis kelleks nemad sobivad?
Jaoülemateks eelduslikult mittesobivad võivad hästi sobida näiteks autojuhiks, aga siiski mitte kõik. Iga kutsealuse individuaalne profiil on väga erinev. Põhimõtteliselt võivad need ajateenijad teenida sõduritena või teistel erialadel. Jaoülemate puhul eeldatakse lisaks vähemalt keskharidust, autojuhtide puhul B-kategooria autojuhiluba.
Juht kui selline:
- Firma SLG Thomas International testis viies väeosas kokku 153 jaoülemat, mille alusel pandi kokku jaoülema ideaalprofiil.
- Hinnatakse viie palli süsteemis, kus “viis” on väga hea, “neli” hea, “kolm” arendamist vajav, “kaks” ei sobi ja “üks” ei ole analüüsitav.