12.09.2008, 00:00
Treffneri kood: kaader otsustab kõik
Hugo Treffneri gümnaasiumi direktor Ott Ojaveer soovitab õpilasel teretada ning kingapaelad kinni siduda.
Kell heliseb tundi. Treffneris on see hoopis küll Antonio Vivaldi
mandoliinikontsert C-duur, mis läbi krappide koridoridesse ja klassidesse
kostab. Direktor juhtub sel hommikul seisma kooli uksel.
Saabub
õpilane, hilineb. Nii. Miks?
“Tulin kaugelt,”
ütleb õpilane.
“Kas sa tulid Narvast?”
küsib direktor külma hääle, ent aimatava sisemise
soojusega.
“Ei, Aardlast,” kostab vastus. (Aardla on
Emajõe Heidelbergi üks linnajagu.)
Mhm!
“Isa ei ärganud üles,” täiendab õpilane
porise saapaninaga koridori kivipõrandasse auku uuristades.
“Mhm! (paus) Kumb koolis käib, isa või sina?” raputab
direktor soola värskele haavale. “See mind väga ei huvita, mis
su isa teeb. Tema on oma kooliskäimised juba ära
käinud.”
Järgmisel hommikul saabub õpilane
õigel ajal. (Muide: vahetusjalatsid ei ole Treffneris mitte
kohustuslikud, vaid soovitatavad.)
Kui Sauel elav Ott Ojaveer
Tallinna 1. keskkoolis käis, hilines ta kolme aasta jooksul kolm korda.
Ühel korral väljus rong varem. Ülejäänud kahel korral
“ei olnud rongile joostes nii väledad jalad kui
vaja”.
Vaata silma ja tereta
On
september. Direktor Ott Ojaveer jalutab vahetunni ajal koridoris edasi-tagasi.
Koolipere on tervelt kolmandiku võrra uuenenud.
“Tere!” “Tere!” “Tere!” kuuldub
ühest ja teisest koridoriotsast. Direktor õpetab rebastele
traditsioone. Kui õpilane teda kohates pilgu tummalt maha
lööb, järgneb nõudlik õlalekoputus. Muidu
sõbralik koolijuht vaatab siis uustulnukale kaunis tõsise
näoga otsa ning kõlab nõudlik “Tere!”
Vastu-tere ja naeratus ei saa vaka alla jääda. Kuu ajaga saab
teretamine kõigile selgeks.
Saab selgeks muudki, abituriendid
hoiatavad nooremaid. Eesti vabariigi aastapäevaaktusele ei ilmu ükski
kümnendik botastes või teksastes.
“Rõhutame
rahvuslikke väärtusi,” märgib direktor.
“Teetähised peavad olema nähtavad ja tunnetatavad, aga nad ei
tohi tee peal ees olla. Muidu juhtub nagu jalgpallis, et liialt dikteeriv
kohtunik rikub mängu ära.”
Tuleb hästi
süüa anda
Miks mõni kool on riigieksamite
sooritamise edetabelis 150, aga Hugo Treffneri gümnaasium (HTG) püsib
igal aastal pjedestaalil?
Direktor tõmbab läbi nina
õhku, nagu nuusutades oma vanemate aia ploome, mida ta kolleegidele
maiustamiseks kaasa tõi (need ootavad kabineti aknalaual), ja
ütleb: “Riigieksamite tulemused ei ole mitte tegevuse eesmärk,
vaid tagajärg.”
Kujutage ette HTG lõpuaktust
Vanemuise kontserdisaalis – milliste hiiglaslike
lillesülemitega lahkuvad õpetajad! Ega õpilased niisama
lilli too.
“Muidugi on üks suur eelis perioodõpe
ja see, et meil on ainult gümnaasium. Koostöö
ülikooliga.” Direktor pühib laualt küpsisepuru.
“Arvestusperioodil tuleb lastele hästi süüa anda ja kui
laps õpib, siis kikivarvul kõndida.”
Arvestusperioodid tähendavad perioodõpet, ühtlasi tavalisest
paksemat kohvipaksukihti kohvi joovate treffneristide
pealesüdaöistes kohvikruusides.
Miks ikkagi
püsib aastaid ühel koolil riigieksamite keskmine tulemus 80 sajast ja
teisel 60 sajast? (Vana koolimaja seinad kuulevad nüüd midagi, mida
nad enda teada hoiavad. Kui ajakirjanik jälle pastaka kä
tte võtab, arendab direktor teemat ettevaatlikult edasi: “Lapse
arenemisel on kodul väga suur roll. Meie õpilaskond on
motiveeritud, valmis pingutama.”
Mille nimel?
“Et elus ise hästi toime tulla.”
“Täpne, põhjalik, loogiline. Kui Ott Ojaveer ei oleks
koolidirektor, siis oleks ta ilmselt Eesti vabariigi parim advokaat,” on
öelnud Aime Punga, HTG õppealajuhataja.
“Kaadrid
otsustavad kõik,” jätkab Ott Ojaveer tsitaadiga Vladimir
Iljitš Leninilt. “See ütelus on ikka väga sügava
sisuga. Traditsioonide ja vaimsuse kandjad saavad olla ainult
inimesed.”
Ega igale inimesele pole õpetajakutse otsa
ette kirjutatud?
“Kellegi me ikka leiame…”
Direktor toob näha arenduskonsultandi Martti Tiidelepa loodud
õpetaja kompetentsimudeli, kust võib muu hulgas lugeda, et
“ideaalne õpetaja on oma ala meister”.
Täiskohaga õpetaja ei saa mitte 10 000 krooni ka kätte,
riigikoguja paneb tasku 40 000. Korralikku matemaatikaõpetajat otsi kui
elu kosmosest! Mida see Eesti riik üldse väärtustab?
Direktor: “Jah, me peame küsima, kas Eesti õpetaja
pensionipõlve ka näeb.
Aga Saaremaa
ühisgümnaasiumi direktor Viljar Aro ütleb, et koolis ei
jää ükski asi raha pärast tegemata.”
Voolava vee efekt
Mis juhtub õpilasega kolme aasta
jooksul Treffneri koolis lisaks sellele, et ta hakkab saapapaelu kinni siduma?
“Voolava vee efekt: kui suur mass liigub, haarab see kaasa
kõik. Põhikooli lõpus oli ta oma koolis esimene, siin on
ta alguses tihtipeale keskmik ja hakkab otsima väljundeid, et teiste seas
silma paista.”
Kümne aasta pärast õpitu
ununeb. Mis jääb?
“Ülesandest arusaamine,
loogiline mõtlemine. Mina sain seda kõige rohkem oma
matemaatikaõpetajalt Helgi Uudelepalt. Lahendasime tekstülesandeid.
Milliseid, ei mäleta, kuid neid oli palju. Jääb ka otsustamise
ja vastutuse seos. Kui otsustad, siis ka vastutad selle eest. Minul kujunes see
tänu kodule, eelkõige tänu isale; väga paljude aspektide
arvestamine mingite otsuste tegemisel.”
Kõlab taas
optimistlik ja ergas Vivaldi. (“Ei ole vahet, kas õpilane magab
tunnis või vahetunnis – ta ärkab selle peale
üles,” ütleb muusikaõpetaja Ülle Keerberg).
Direktor siirdub sööklasse. “Meil on sööklas
130 kohta ja vähem kui poole tunni jooksul sööb 200 last –
kümnendad klassid, tuleb aidata. Kuidas? Räägin seal, et istute
kõigepealt viimasest saalist alates kohad täis…”
“Meie direktor võib tunduda küll omamehelik, aga
tegelikult on tal nii õpilaste kui ka kogu muu elu suhtes väga
kindlad põhimõtted ning kõigutada neid ei ole
võimalik.” (Teosest: “Algaja treffneristi käsiraamat
2”.)
Koolipapa Ott Ojaveer
- Kasvas üles Sauel, kooli sõitis rongiga. Kuni rong sõitis (pool tundi), poiss õppis.
- Lõpetas aastal 1983 Tallinna Gustav Adolfi gümnaasiumi (toonase Tallinna 1. keskkooli) füüsika-matemaatika eriklassi.
- Tudeeris Tartu ülikoolis füüsikat, tegi diplomitöö uurimislaeval Arnold Veimer toimepandud aktinomeetriliste mõõtmiste põhjal. Loobus suunamisest mereinstituuti. Läks Võru Kreutzwaldi kooli füüsikaõpetajaks, oli seal kümme aastat direktor. Alates 2001. aastast juhib Hugo Treffneri gümnaasiumi.
- Isa Evald, rahvusvahelise tuntusega kalateadlane. Ema Helle-Maire, termofüüsik. Abikaasa Katrin, Treffneri kooli inglise keele õpetaja.