Tuiksoo nõunik: Werol võib pankrotti minna
Millal saite teada aktsiaseltsi Biodiesel 70 miljoni krooni suuruse nõude olemasolust Weroli vastu?
Ministeerium sai ametlikult teada, et nõude aluseks olev leping on üles öeldud, 13. septembril Werol Tehased info põhjal. Asjaolu, et Biodiesel tahab ülesöeldud lepingu alusel veel nõuet esitada, selgus ajakirjanduse vahendusel möödunud nädala lõpul.
Kas Weroli nõukogu liikmete seletused, et see nõue ilmnes alles hiljuti ja varem ei olnud nõukogule teada, on usaldusväärsed?
Nõude esitas Biodiesel 9. septembril 2005 pärast lepingu ülesütlemist. Meie andmetel ei ole Weroli nõukogu ei sel ega eelnevatel majandusaastatel kinnitanud ühtki kava, mis näeks ette õli tootmisvõimsuse laiendamist, ega andnud juhatusele nõusolekut lepingu sõlmimiseks aktsiaseltsiga Biodiesel õli müügiks temale.
Kas ja kuidas võttis valitsus selle nõude olemasolu arvesse, kui otsustas 8. septembril Weroli müüki panna?
Seda ei saanud ministeerium valitsuse materjale ette valmistades arvesse võtta, sest nõue esitati 9. septembril ja jõudis meieni alles 12. septembril.
Kuidas mõjutab nimetatud nõue Weroli müügiprotsessi ja müügitingimuste väljatöötamist?
Werol vaidleb nõudele vastu. Meie arvates on see nõue perspektiivitu ja müügiprotsess kulgeb omasoodu.
Kuivõrd peate võimalikuks Weroli ülevõtmist AS Biodiesel poolt selle nõude katteks?
Ei pea tõenäoliseks.
Arvestades Biodieseli nõude suurust, kui tõenäoliseks peate Weroli omanikuvahetust mitte müügitehingu, vaid pankrotimenetluse kaudu?
Pankroti võimalik algatamine ei sõltu meie arvates AS Biodiesel nõudest. See, kas müük õnnestub läbi viia või läheb Werol Tehased pankrotti, sõltub sellest, kuidas käituvad pangad ja rapsiseemne tarnijad, sealhulgas põllumajandustootjad.
Arvestades müügitingimustega on olukord pankade ja tarnijate seisukohalt soodne, sest ostjal lasub kohustus suurendada AS Werol Tehased kapitali 30 miljoni krooni võrra ja jätkata põhitegevust kolme aasta jooksul. Meie hinnangul suudab AS Werol Tehased põhitegevusele keskenduses kasumit teenida. Valitsuse kinnitatud müügitingimused peavad tagama, et AS Werol Tehased suudab praegusest likviidsuskriisist väljuda ja oma tegevust jätkata.
Kuivõrd vastab Eesti riigi huvidele Weroli minek välisomanike kätte? Kui suureks peate sellisel juhul ohtu, et uueks omanikuks saab senine konkurent, kes ostab ettevõtte selle sulgemise ja turu ning toorainebaasi ülevõtmise eesmärgil, mis tähendaks Eestile kaotust nii töökohtades kui ka maksutulus?
Müügitingimuste kohaselt ei ole võimalik olukord, kus tehase tegevus ei jätku ning ostetaks vaid turgu või toorainebaasi.
Mis on üldisemaks põhjuseks olukorrale, kus põllumajandusministeeriumi haldusala ettevõtted (Eesti Viljasalv, Werol Tehased) vaevlevad suurtes majandusprobleemides, sellal kui majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas olevad ettevõtted (näiteks Eesti Energia, Tallinna Sadam) suudavad töötada kasumlikult?
Esiteks, tegemist ei ole võrreldavate ettevõtetega. Teiseks ei ole võimalik üldist põhjust välja tuua, sest põllumajandusministeeriumi valitsemisala äriühingute probleemid on seotud väga konkreetsete põhjustega. Eesti Viljasalve probleemide taga on riigi vilja vargus ning Werol Tehased probleemide taga endise juhatuse esimehe õigusvastane tegevus.