15.02.2008, 00:00
Ühe stiilse mehe loft
Koplis, Bekkeri sadama kunagises administratiivhoones valmis korteriperemehe Toomas Prangli ning disainerite Kaido Kivi ja Igor Volkovi ühisest loomingust tulevikukodu meenutav stiilne stuudio. Toomase lennukatele ideedele suutis kujundustandem lahendused leida. Et järeleandmisi naljalt ei tehtud, osutus võetud ülesanne – luua sellesse keskkonda mõlema poole nõudmisi rahuldav eluase – tõsiseks väljakutseks. Avarat kodu käis imetlemas Margit Kirsipuu.
Tulemuseks on valutult vanasse keskkonda sulanduv avatud planeeringuga ruum,
kus industriaalesteetika seguneb glamuuriga.
Hea tulemus saavutati
Toomase sõnul seetõttu, et töö käigus tekkis
tiimil väga hea klapp. Disainerid olid selgete visioonidega ja üsna
sirgjoonelised, kuigi jah, kaks ühe vastu, muigab Toomas.
Samas nendib ta, et võrreldes igapäevatöö, suurte
finantsprojektide juhtimisega, osutus see pooleteiseaastane koduprojekt
keerukamaks. Raskused ilmnesid alles siis, kui projekteerimisstaadium
läbitud, kuid tüüpilise aja märgina teostamisturg kokku
hakkas kuivama.
“Siseviimistlusega poole peale jõudes
tekkis küll tunne, et kui keegi nüüd ostusooviga tuleks,
jätaks asja sinnapaika. Aga enam muidugi mitte,” on Prangli
kindel. Tema jutust kumab läbi selge rahulolu tehtu üle.
Miljonivaade tööstusmaastikul
Kolmanda
korruse loftist avaneb vaade merele, mida ääristab
tööstusmaastik. Valgusküllase olemise tagavad algses suuruses
aknad, mis asetsevad täpselt nõnda, et päikest saab nautida
peaaegu kogu päeva. Täna veel üsna trööstitus
ümbruses elamine nõuab teatavat julgust (kuigi mitte just
kriminogeenses mõttes), aga peremees loodab, et peatselt muutub see kant
kõrgelt hinnatud piirkonnaks. Toomas peab Bekkeri sadama
miljööd väga väärtuslikuks, ka seda tuulist
atmosfääri, mis kaldaäärse elukohaga paratamatult kaasneb.
“Koplist saab kümne aasta pärast uus Kadriorg,” ennustab
ta, “ja akna all sadamas seisavad ainult jahid...”
Hoones tervikuna on suudetud säilitada ajalooline ja esinduslik
üldmulje, kuigi kõrge ruum on tulnud osaliselt kaheks jagada.
Paksud, tolle aja moe kohaselt kitsaste ja kõrgete akendega tellisseinad
kõrguvad enam kui viie meetrini. “Kõrged laed ja avarus
olid korteriostul minu valikukriteeriumiks,” teatab Toomas. “Olen
kogu elu elanud just kõrgete lagedega korterites. Avarus paneb
mõtted lendama.”
Detailid piinlikkuseni
paigas
Kuigi ehituse käik polnud ülearu roosiline,
leidis Toomas lõpuks suurepäraseid teostajaid.
Lõpptulemus sai kuldsete käte ja lahtise peaga
töömehe Ken Tarmase abiga tublisti väärtust juurde.
Kergelt sinakasroheka varjundiga monokroomne foto keset
korterit trepitõusu-seinal oli olnud just tema idee. Nii
saigi elutoa dominandiks unenäoline foto räämas ja
paljukihilisest endisest tööstuskeskkonnast, milles
praegune korrastatud kodu asub.
Panipaiku on korteris piisavalt,
nii et hoolikalt valitud detailide kõrval ruumides midagi ülearust
silma ei hakka. Peremees tunnistas, et see oli kodukujunduses lausa üks
eesmärke.
Põrandaparkett tuli asendada. Uus tammeparkett
(NFS) laoti kalasabasse, kuid endisega võrreldes hoopis laiematest
liistudest, et laomuster suures ruumis liiga kribuks ei läheks.
Jõuline nüanss.
Kaua otsis Toomas kõikjalt
sobivat vaipa eluoa põrandale. Punastest ristkülikutest koosneva
vaiba (Squares, disain Marc Kruisin) tellis salong House of Design
Hispaania firmast Gandia Blasco, kus käsitöömeistrid seda
silmatorkava disainiga eritellimusvaipa pool aastat valmistasid. Tulemus oli
ootamist väärt.
Köögi, elutoa ja magamistoa
tellimusmööbel valmistati Sauel asuvas firmas Mööbliabi
OÜ, kelle töö kvaliteeti ja paindlikkust lahenduste leidmisel
Toomas jutu käigus korduvalt kiidab. Kesk tuba laiutav tohutu suur ja mug
av dii
van telliti samuti Eesti firmast – selle valmistas Borg.
Söögilaua toolid plaanis Toomas algul osta Armani
mööblikollektsioonist, hind pani aga mõtlema. Kombineerides ja
kattes Ikeast ostetud toolid ülejäänud mööbli
toonidega harmoneeruvate katetega, oli tulemus peaaegu identne.
Nupuvajutuse peale rullub elutoa laest alla seinale suur ekraan. Juhtpuldist
saab kustutada söögilaua kohal rippuvad Moooi
nöörikera-lambid (Random Light, disain Bertjan Pot, 2001), teise
liigutusega suriseb ette kardinarivi ja kodukino võib alata. Stiilipidu
ootab sulnis 50ndate mikrofon…
Kõrval
hõõgub vaikse leegiga delikaatne kamin, mille kujundus on eriti
minimalistlik. Tumedas avas on heledate merekivikeste rida, mille vahelt
väljub leek. Muide – gaasitrass toodi korterisse vaid kamina
tarbeks.
Osa ruumist kahel tasandil
Nagu
öeldud, on osa korteri pinnast kahekorruseline. Suurem osa korterist
otsustati siiski kõrgeks jätta ning aknaavasid vahelaega mitte
poolitada. Tasand lõpeb enne akendeni jõudmist, mistõttu
ei häiri see fassaadijaotust ega takista päevavalguse
sissepääsu.
Õhuküllane elutuba kasutab ruumi
terves kõrguses. Kahekorruselise osa alumisel tasandil asuvad esik,
tualettruumid koos aurusaunaga ja köök. Tualettruumides on
saavutatud ootamatu avarus ja pidulikkus, võtmesõnaks tume
marmor, mis saab alguse juba esikupõrandast. Peene graafikaga
jõuline kivi annab ruumile vanaroomalikku massiivsust, suured
peegelpinnad paljundavad kivipinna võlu. Muljet tasakaalustab valge sile
pind ning kapiuste rida on kaetud tumeda spooniga.
Köök on
helevalge, tööpind mustast kivist, millesse on süvistatud ka
valamu. Kivitööde eest seisis hea Kivi Projekt. Metalldetailid
lisavad valgete läikpindade ja tumeda tööpinna kontrastile
industriaalsust. Lisaks ehivad seda omanäolised metallesemed
Lõuna-Aafrika disainerilt Carrol Boyesilt.
Interjööris on eriline koht valgusel. Avaras elutoas on palju
loomulikku valgust. Lisaks päevavalgusele ja üldvalgustusele kohtab
nii seintel kui ka põrandas dekoratiivvalgusteid.
Erilist tähelepanu on pööratud süvenditele
akendevahelises seinaosas. Endised keskküttetorušahtid jäeti
avatuks, neis paljastub seinamaterjal. Telliselao robustsust süvendis
rõhutab altvalgus, lisaks on mõlemal pool seinavalgusti,
ühtlasi liigendavad need pikka seinavertikaali.
Hapra jala
küljes kummardub istumisnurga kohale suur must abažuur – kuulsa
modelli Twiggy järgi nime saanud Foscarini põrandalamp. Selle pisem
koopia on magamistoas lugemislambiks. Need sai Toomas töökaaslastelt
advokaadibüroost Sorainen kingituseks, kui tal seal kümme
tööaastat täis sai.
Minimalism rõhuga
materjalil
Teisele korrusele viib trepp, mille visuaalse
mõju üle võimutseb fotosuurendus. Ülal avaneb vaade
Toomase üleni valgesse töökabinetti. Töönurgake, mille
valgeid pindu ehib efektsete kõlarite ja ainuomase subwoofer’iga
läbipaistev Maci-kollektsioon, meenutab tulevikubürood –
lakooniline, sisaldades samas kõike vajalikku.
Ülakorruse esimeses kahes ruumis on sisalpõrandakate, servas
liistude asemel köied. Läbi magamistoa pääseb vannituppa,
mis on taas poeem kirjule marmorile, nagu ka alumise korruse marmorruum. Sealt
avaneb suur klaasitud ava elutoa kohale õhuruumi, et vältida
suletust. Teise valgusava kaudu pääseb päevavalgus läbi
töötoa magamistuppa
.
Ka m
agamistoa seinas püüab pilku foto. Sellelgi on massiivset rauda,
pildistatud ikka sealsamas Koplis asuva Balti Laevaremonditehase
territooriumil. Kõigi selles kodus kasutatud kunstfotode autoriks on
omaniku hea tuttav, Eestis resideeruv Austraalia fotograaf Graham Mitchell.
Pikka seina integreeritud riidekapis on reas triiksärgid ja kogu
võimalikus värviskaalas lipsud. Tavaliselt Toomas
firmamärkidele tähelepanu ei pööra, kuid tal on üks
lemmik – inglise disainer Paul Smith, kelle loomingut ta endale Londonis
käies soetab. Isegi hambaharjad on Toomasel Paul Smithi märgiga.
Magamistuba on ühendatud vannitoaga nii, et televiisorit saab
niisama hästi vaadata vannist kui voodist. “Magamistuba on
magamiseks,” ütleb Toomas selgituseks, miks ta on selle kavandanud
minimaalse, aga väga õdusa. Selle kokkuhoiu arvelt on elutoa-osa
suure aula mõõtmetes.
Toomase loodud erilise näo
ja sisuga kodu on justkui värske tuulepuhang ajaloolises hoones, mis
ettevaatlikult flirdib tulevikuteemadega.
8 olulist
- Elutuba kasutab ruumi täiskõrgust.
- Akende vahel on dekoratiivselt valgustatud orvad, kus paljastub tellis.
- Elutoas on kaks dominanti: fotosuurendus ja põneva disainiga suur vaip.
- Muud ruumid on jagatud kahele tasandile.
- Vahetasand ei ulatu akendeni, et muinsust mitte häirida.
- All on esik, aurusaunaga tualettruum, selle nurga taga köök ning ülal reas töönurk, magamis- ja vannituba.
- Töönurk on tulvil päevavalgust, magamistuba aga meeldivalt hämar ja detailivaba.
- Väärikates pesuruumides kumab jõuline marmor.