01.08.2008, 00:00
Vabariik võõrsil
Ligi pool sajandit oli ka Eesti Vabariik maapaos. Augustis meenutatakse EV 90. juubeli tähistamise raames vabadusvõitlust eksiilis.
Traagilisel 1944. aasta sügisel oma kodumaa maha jätnud kümneid
tuhandeid eestlasi on õigem nimetada pagulasteks kui
väliseestlasteks. Maapakku minek tähendab põgenemist millegi
eest, väliseestlus aga hõlmab ka neid, kes läksid mujale
paremat elu otsima. Tol sügisel just nimelt põgeneti, venelaste
eest. Maha jäid talud ja majad, suurem osa varast, mindi isegi, käed
taskus. Perekonnadki ei jäänud selles segadikus ühte, kellel
jäi Eestisse mees, kellel naine ja lapsed. Põgenemine oli ohtlik
– paatidega üle tormise Läänemere minejaist osa ei
jõudnud iial pärale, laevadega Saksamaale pagejaid aga hukkus
venelaste terrorirünnakuis. Umbes 70 000 eestlast astus
võõrale pinnale.
Kui Rootsis oleks
päästeaktsioone korraldatud tõhusamalt, oleks põgenikke
olnud ilmselt palju rohkem. Aktsioone juhtinud tuntud Tallinna ärimehel ja
pankuril Klaus Scheelil jäi üle vaid kibedusega tõdeda:
“Ajal, mil meie kõigi pingutused peaksid olema suunatud meie
kodumaa õnnetute päästmiseks, arvati aega olevat
lõpmatuteks koosolekuteks, kauplemiseks ja viljatuiks targutamisteks.
Vähemalt mina olen selleks pidanud kulutama kümneid ja kümneid
tunde.” See kriitika ei olnud mitte rootslaste, vaid eestlaste endi
aadressil.
Enamasti põgenikelaagritesse nii Rootsis kui
Saksamaal paigutatud eestlased uskusid, et kõik on ajutine, Eesti saab
peagi vabaks ja nad pöörduvad tagasi koju. Aga päevadest said
kuud, kuudest aastad. Lõpuks sai selgeks, et mingit vabanemist niipea ei
tasu loota. Tuli võõrast teed minna. Paljudel elu
lõpuni.
Algas oma elu sisse seadmine välismaal, suuremad
eestlaste kogukonnad kujunesid välja Rootsis, USAs ja Kanadas.
Kõigis loodi poliitilisi organisatsioone, kus ei saadud läbi oma
tülide ja intriigideta. Ometi ühendas neid üks eesmärk
– see oli Eesti iseseisvuse taastamine. Mitmed riigid, nende seas ka USA,
ei olnud tunnustanud Eesti okupeerimist de jure. Seega sai
ülitähtsaks Eesti riikliku järjepidevuse hoidmine – kuigi
Eesti Vabariik oli okupeeritud, eksisteeris ta juriidiliselt edasi. Ja seda
kandis Vabariigi Valitsus eksiilis kuni 8. oktoobrini 1992. Asja muutis
lihtsamaks see, et 1944 saabus Rootsi ka viimane Eesti peaminister Jüri
Uluots, kes põhiseaduse järgi ühtlasi täitis presidendi
kohuseid.
Väga kitsarinnaline oleks piirduda selle
vabadusvõitluse käsitlemisel vaid poliitiliste organisatsioonide
tegevusega. Neil poleks ealeski olnud mõju, kui puudunuks tugev
eestlaskond. Eestlaskond, kes oli kultuuriliselt väga aktiivne.
Pagulaskeskustes tegutsesid kõikvõimalikud ringid ja
organisatsioonid, loodi teatreid, vändati filme, korraldati laulupidusid,
salvestati muusikat, tehti kunstinäitusi, kirjastati arvukalt raamatuid,
anti välja ajalehti, ja palju muud. Rääkimata nii olulistest
asjadest nagu eestikeelsed koolid – Eesti Vabariik eksisteeris
kõige kiuste edasi.
Kõik see oli ühelt poolt
vajalik eestluse püsimiseks võõrsil, samas kinnitas see ka
veenvalt: riikliku järjepidevuse hoidmine ei ole käputäie
pagulaste soov. Kogu pagulaseestlaskond nõudis jõuliselt vabadust
oma kodumaale, ja osalt just selle deklareerimiseks korraldati maailma eri
paigus ESTO päevi. Eestlaste rongkäigud suurlinnades nagu Toronto
või New York sinimustvalgete lehvides kahtlemata andsid sellest selge
sõnumi, mille vastu oli jõuetu ka Moskva propaganda.
Kuidas suhtuti väliseestlastesse kodumaal? Nende tegevuse kohta Eesti
riikluse järjepidevuse säilitamisel sai lugeda ajalehest Kodumaa.
Terane lugeja v&
amp;
otilde;is järeldada: mida räigemaks muutus sõim ühe
või teise Välis-Eesti organisatsiooni või väliseestlase
aadressil, seda tõhusam ilmselt oli nende tegevus. Välismaal
ilmunud eestikeelseid ajalehti-raamatuid sattus siia ka, kuigi tollis need
tavaliselt konfiskeeriti. Sama juhtus postisaadetistega, mida kontrolliti
hoolsalt. Osa ilukirjandusest, mida nõukogude tsensorid kahjutuks
pidasid, lubati siiski Eestisse.
Märksa tihedamad sidemed olid
perekondlikul tasemel, sest 1960. aastatel hakkas üha rohkem eestlasi oma
sugulastel Eestis külas käima. Omada sugulasi välismaal oli
Nõukogude ajal ka prestiižne, kuna nad tõid kaasa riideid ja muud
moekaupa, mida siin üldse polnud.
Suhtumine
väliseestlastesse muutus kardinaalselt pärast Eesti
taasiseseisvumist. Nagu seeni pärast vihma ilmus siia kõiksugu
tegelasi, kes tulid õpetama, kuidas elada – “Meil Rootsis
käivad asjad nii”. Sekka sattus neidki, kes rahvuskaaslastel naha
suuremal või väiksemal määral üle kõrvade
tõmbasid. Nii omandaski sõna “väliseestlane”
siin halva maigu. Kahjuks.
Nende ahnitsejate ja sekeldajate tegevus
ei vähenda kuidagi tänu eestlastele, kes väsimatult teavitasid
aastakümneid maailma oma okupeeritud kodumaa olukorrast. Kes võtsid
erinevast olukorrast hoolimata Eesti rahvast ühtsena ja ei halvustanud
kodueestlasi ega kippunud neid igal sammul õpetama. Paremini kui keegi
teine sõnastas selle Vabariigi Valitsuse eksiilis viimane peaminister
presidendi ülesannetes Heinrich Mark, kui ta oktoobris 1992 oma volitused
Toompeal pidulikult üle andis. “Eesti rahva vabadusvõitlus
kestis kogu okupatsiooniaja. Eesti mehed ja naised, pojad ja tütred
jätkasid vabadusvõitlust igaüks oma võimete ja
võimaluste kohaselt.” Eesti iseseisvuse eest võideldi
küll eri kohtades, aga see oli üks võitlus.