06.02.2009, 00:00
Valitsus tahab oma laenupatud nuhelda pealinna kaela
Tasakaalus või ülejäägiga riigieelarve on pikka aega
olnud üheks Eesti fiskaalpoliitika pühitsetud eesmärgiks. Me
kõik oleme aga kuulnud ka jutte Eesti valitsussektori defitsiidist ja
riigi püüdlustest seda defitsiiti katta riigi kulude kokkuhoiuga.
Selles valguses on näidatud ka kohalikele omavalitsustele, kelle
laenutegevus olevat peamine defitsiidi põhjus. On isegi väidetud,
et olukorras, kus riik hoiab kokku, kirjutavad omavalitsused oma
vastutustundetute otsustega korstnasse hulgaliselt vahendeid, raiskavad ja
võtavad selle raiskamise katteks ka laenu.
Näiteks Eesti
Ekspressi 29. jaanuari numbris leidsin isegi kaks artiklit (“Valitsuse
salaplaan”; “Püütoni stsenaarium”), kus
nõutakse omavalitsuste taltsutamist ja “ohtralt harrastatud”
laenupoliitikast loobumist. Suur osa valitsuse poolt osavalt manipuleeritud
meediast ajab sama juttu.
Kui analüüsida aga lähemalt
valitsussektori defitsiiti, siis näeme, et ka riik on võtnud
laenusid, mis samamoodi põhjustavad defitsiiti. Riik teeb seda ainult
mööda “kõrvalteed”, asutades mitmeid
avalikõiguslikke juriidilisi isikuid ja sihtasutusi, kelle laenud
otseselt ei kajastugi riigieelarves, aga jäävad ikkagi riigi
kohustusteks.
Mille poolest on riigi sihtasutus parem linna
omast? Riigi asutatud avalik-õiguslike juriidiliste isikute, RKASi ja
sihtasutuste laenukohustuste maht oli tänavu aasta alguse seisuga
kokku üle kolme miljardi krooni. Võrdluseks võib tuua,
et Eesti pealinna laenukoormus on kokku 2,8 miljardit krooni.
Samas
– kui Tallinnal tuleb oma laenud endal tagasi maksta, siis
avalik-õiguslike juriidiliste isikute ja riigi asutatud sihtasutuste
laenud makstakse tagasi riigieelarve eraldiste arvelt. Just nii on
valminud uued vangimajad Tartus ja Jõhvis ning kavandati ka
Rahvusringhäälingu ja Kunstiakadeemia uute hoonete rajamist. Suurimad
laenajad on RKASi järel olnud SA Tartu Ülikooli Kliinikum, Tartu
Ülikool, Muuseumiehituse SA (s.o Eesti Rahva Muuseum), SA
Põhja-Eesti Regionaalhaigla. Erinevalt omavalitsustest ei ole neile
suurlaenajatele kehtestatud mingeid laenulimiite ega hoiatata nende
ületamise eest. Tekib küsimus, miks riigifirmade ja -sihtasutuste
laenusid püütakse mitte näha, aga pealinna sihtasutuste ja linna
osalusega firmade laenud kirjutatakse meie laenu- või
võlakoormusesse rangelt sisse. Mille poolest erinevad Lääne-
ja Ida-Tallinna haiglate võetud laenud Põhja-Eesti
Regionaalhaigla laenukoormusest, et ühtesid tahetakse piirata, aga teisi
mitte?
Veelgi enam: omavalitsus ei saa anda garantiisid firmade
laenudele, riik aga on neid ohtralt jaganud ja selle kaudu ka endale
täiendavaid kohustusi võtnud, mis ühel päeval halva
üllatusena võivad ka täitmisele kuuluda. See puudutab ka
paljusid KIK ja Kredexi projekte, millel on samuti riigi garantii ja mida
võib käsitleda riigi potentsiaalsete kohustustena. Väga
imelik, et riigi antud garantiisid ei arvestata selle riigi
võlakohustustes. See võimaldabki pilti ilustada ja esitada seda
kallutatult.
Tõe huvides pean lisama, et
“kõverteed” laenude võtmisel on kasutanud ka
mõned linnad ja vallad.
Omavalitsuste selliste kohustuste
maht oli möödunud aasta lõpu seisuga kokku 380 miljonit
krooni.
Eriti paistavad sellise tegevusega silma Võru ja
Kuressaare linn. Mõlemal on muide linnapeaks reformierakondlased, kes
muidugi on olnud varmad riigilt igasuguseid nippe õppima.
Palju räägitud laenukoormusest on vähemalt üks kolmandik
tekitatud keskvalitsuse enda poolt
ning omavalitsuste vastu suunatud rünnak on pigem oma tegude varjamiseks
ja selle kinnimätsimiseks, et Tallinna laenud on siiski tagasihoidlikud
Ansipi valitsuse tegelike laenukohustuste kõrval.
Tallinna finantstervis parem kui riigil.Laenusid ei võeta
igapäevaste kulutuste katmiseks, vaid seda teevad omavalitsused ikkagi
pikaajaliste investeeringute elluviimiseks, mis on praeguses
majandussituatsioonis üliolulised. Seetõttu suhtun ma kriitiliselt
rahandusministeeriumi kavatsustesse keelata omavalitsustel üldse
laenamine, välja arvatud europrojektide kaasfinantseerimiseks. Majanduse
seisukohalt ei ole olulised üksnes europrojektid, vaid ka need kohaliku
elu ja arengu seisukohalt tähtsad investeeringud, mis võimaldavad
luua uusi töökohti, arendada ettevõtlust ning parandada
inimeste elukvaliteeti. Ma ei taha õhutada oma poliitilistes oponentides
lootust, et nad võivad selliste piirangutega Tallinna elu seisma panna.
Segadust aga võivad nad tekitada parasjagu. Tallinn on alati
järginud oma tegevuses seadustega ette antud raame, neis püsinud ja
püsib ka edaspidi.
2008. aasta lõpuks ulatus Tallinna
laenukoormus 36,7 protsendini eelarvetuludest ja käeoleva aasta
lõpuks jääb laenukoormus 39,8 protsendile (seadusega lubatud
60 protsenti) ning ka reitinguagentuur Moody’s tõdes, et linna
laenukoormus on “pigem mõõdukas”.
Tallinna
linna rahaline seis on siiani olnud suhteliselt hea. 2008. aastal laekus
linnakassasse tulusid kokku 7,7 miljardit krooni, mis oli sada
protsenti aastaks kavandatust. Väljamakseid tehti aasta vältel
7,9 miljardit krooni ehk 98,2 protsenti planeeritust. Aasta lõpu
seisuga oli linnal vaba raha 463,4 miljonit krooni, olgugi et eelarves oli
kavandatud aasta lõpu jäägiks 302 mln krooni.
Tulenevalt linna heast rahaseisust arvelduskrediiti aasta jooksul ei
kasutatud ning linna eelarves investeeringute katteks ette nähtud
eelarvelaen kogusummas 500 miljonit võeti välja alles detsembri
keskel.
Seega võib öelda, et Tallinn majandas
kokkuhoidlikult ning heaperemehelikult ega teinud aasta viimastel kuudel
hoogsalt kulutusi, nagu on teinud riigiasutused.