Santo Versace
armastusega moeimpeeriumist, mille rajas tema vend
Gianni
. Tema silmad säravad nagu prožektorid Milaano moelaval. Järgmisel hetkel hoovab silmist nukrust ja nende sära kustub. Surm, mõrvast rääkimata, on äriteemalises usutluses alati raske teema.

Kuid värvika ja avangardistliku moelooja Gianni Versace tulistamine viis aastat tagasi on Itaalia moemaja igapäevaelu mõistmiseks nii oluline, et on vaid aja küsimus, millal vestlus kaldub sellele traagilisele sündmusele.

Mõrv paiskas Santo (57), anonüümse tegevdirektori ja firma aju, ning tema noorema õe Donatella, kes on avalikkusele rohkem tuntud samuti moekujundajana, juhikohtadele. Kuid röövis neilt venna.

Vestlusse tekib piinlik paus. Uurin Versace nägu. Tal on tugev roomlasenina ja jõuline lõug, mis sobiks filmi "Ristiisa". Mõne hetke pärast on ta end kogunud.

"Gianni ei sure kunagi – ta on surematu," ütleb vanem vend kaitsvalt. "See oli säärane mõttetu kaotus. Meil kulus tema surmast üle saamiseks kaks aastat ja paljud inimesed arvasid tõega, et firma ei suuda edasi tegutseda."

Küsin, kas ta vajas psühholoogi abi. Kuid tõlk keeldub küsimust edastamast. Tekib elav itaaliakeelne arutelu ja Versace naerab: "Ma suudan ise enda eest hoolt kanda."

Majanduslangus mõjutab moeilma

"Hoopis mina olen see, kes ravib arste. Kui Gianni suri, tekkis mõte, et firma peab edasi tegutsema, sest Gianni oleks seda tahtnud. Firma on endiselt sama tugev kui siis, kui ta elas, ehkki iga firma koos Gianniga oleks tugevam kui ilma temata." Ent nagu LVMH, Gucci, Prada ja enamik juhtivaid luksuskaupade tootjaid, on Versace kahe viimase aasta jooksul kannatanud majanduslanguse ja nõudluse vähenemise all. Eriti turistide poolt.

Firma kujundab, turundab ja levitab luksusrõivaid Versace, Versuse, Versace Jeans Couture'i ja Versace Youngi kaubamärkide all. Lisaks kujundatakse aksessuaare, parfüüme, kosmeetikat, kodusisustust, kelli ja ehteid. Austraalias asub koguni hotell Palazzo Versace.

Perefirma teatas mullu 28protsendilisest kasumilangusest, kusjuures 46 miljoni dollarilise käibe juures ulatus kasum 16,5 miljoni dollarini. Sellegipoolest on Versaced ohjeldamatult raha kulutanud.

Nad on alustanud restruktureerimist, mida nende vend olevat kogu aeg teha tahtnud, ning ostavad frantsiisiomanikelt tagasi litsentse ja kauplusi, et tugevdada kontrolli imago üle. Firma muutus enamusosanikuks ühisettevõttes Jaapani partneri Mitsuiga ja kontrollib nüüd 20 kauplust Jaapanis. Samuti omandas täieliku kontrolli oma jaetehingute üle Hongkongis ja Hiinas, kus tal on 11 kauplust. Veel umbes 90 miljonit dollarit kulutatakse ülejäänud täielikult firmale kuuluva 120 kaupluse uuendamiseks.

Versace on määranud Credit Suisse First Bostoni (CSFB) uurima oma firmade rohkeid finantsriske. Vaid mõni päev enne Gianni mõrva oli algatatud plaan börsile minekuks. Ettevõte peab aktsiate emiteerimist endiselt võimaluseks, ehkki mitte praeguses turukliimas.

Käivad jutud, et Versaced vajavad rahasüsti. Moeilmale lähedal seisvad isikud väidavad, et kui Donatella teismeline tütar Allegra pärib 50 protsenti ärist, tuleb tasuda hiigelsuur maksuarve. Santole kuulub 30 protsenti ja Donatellale 20 protsenti impeeriumist. Firma on muidugi pidanud läbirääkimisi võimalike partneritega. Gucci ja LVMH olid tugevad pretendendid, kuid kumbi ei soovinud omandada vähemusosalust.

Äri ja perekonna kokkusulamine

On mõnusalt soe esmaspäev Milaanos. Kohtun Donatellaga peakontoris, kus töötab kujundusmeeskond. Mind juhatatakse koridori lõppu, kus üks ooteruumiga ühendatud mahe kontoriruum asendub teisega.

Ja siin see ongi – viimane uks, mis viib kiilukujulisse kabinetti. Vasaku seina ääres kõrguvad laeni raamaturiiulid. Rööbastel redel võimaldab kätte saada kõige kõrgemal paiknevaid raamatuid. Parempoolne sein on üleni klaasist. Sealt avaneb vaade siseõuele.

Blond juuksepahmakas heidetakse kõrvale, et paljastada naeratust ühel moemaailma kõige kuulsamal näol. Astun alla kolmest trepiastmest, mis kahtlemata on muutnud nii mõnegi õnnetu külastaja sisenemise üpriski moekaugeks.

Donatella (43) räägib Giannist, kelle pildid on tema kunagisse kabinetti laiali pillutatud. "Sõltun suuresti sellest, mida mu vend mulle õpetas," ütleb Donatella. "Aga püüan edasi minna, et olla kursis praegu toimuvaga. Mul on väga vedanud, et mul on sellised vennad nagu Gianni, kes oli mu mentor, ja Santo, kes on firmaga imesid korda saatnud.

Ta kavandas tulevikku ja sundis meid investeerima tõelisesse. Seepärast ongi Versace viimase 25 aastaga nii suureks paisunud – kõik tänu Santole. Tegelik elu tähendab äri ja perekonda. Nende kahe kokkusulamine on eduka äri alus."

Donatella sõnul aitab Santo tal kahe jalaga maas seista. "Selles erilises maailmas võib hõlpsasti jalgealuse kaotada," lausub ta. "Santo aitab mul iga päev säilitada sidet tegelikkusega. Ta tagab distsipliini, koordineerituse ja reaalsustunde."

Santo võib küll olla Versace vaikiv osaline, kui ta on moemaailmas väga tuntud. Giorgio Armani ütles hiljaaegu, et talle on alati muljet avaldanud kergus, millega Santo oskas oma venna Gianni loovust kasutada firma vajaduste rahuldamiseks.

Kohtumine Santoga toimub kõigest mõne sammu kaugusel – Versace administratiivhoones, mis on tagasihoidlik nagu selle peremeeski. Valgeks lubjatud seinad. Põrandat katab pruun kivimosaiik,. Firma juht näeb veelgi lihtsam välja. Vaid Versace kell, prillid ja kingad annavad aimu tema taustast. Ta võtab kaasa rahandusdirektori, et end "mugavamalt" tunda.

"Oleme taas saavutanud kontrolli kaubamärgi üle," nendib ta. "Kontrollime nüüd ka jaekaubandust ja oleme tühistanud edasimüügilitsentsid, mis tähendab, et oleme suurendanud omaenda kaupluste arvu 40lt 1995. aastal rohkem kui 120 kaupluseni. Tegemist on keerukama äriga, kuid sellele vaatamata tugevneb firma endiselt. Nõudlus toodete järele on endiselt väga kõrge ja vahel peame pingutama, et sellega sammu pidada. Turutingimused pole kahtlemata enam säärased nagu varem, aga majanduslangus pole meid kuigi tugevasti mõjutanud."

Versace läheb arengumaadesse

Ta möönab, et lähemal ajal jõuab äri arvatavasti seisakuperioodi: "Seega ei saa me loota hiiglaslikule tõusule. Kuid pikema aja peale on potentsiaal endiselt väga suur, sest avame uusi turge arengumaades, kus majanduskasv on kahekordistumas."

Versace pole kuigi varmas paljastama üksikasju kõnelustest võimalike partneritega.  Ta ütleb, et CSFB on ametisse määratud, kuid – lai naeratus näol – keeldub selgitamast üksikasju nende võimupiiride või soovituste kohta.

"Perekond on valmis edasi liikuma, kas üksi või koos partneriga," kinnitab ta. "Oleme avatud kõikvõimalikele lahendustele. Midagi pole kohe-kohe juhtumas, midagi pole käima lükatud ja me oleme saanud pakkumisi kõikmõeldavatelt inimestelt ning veel paljudelt teistelt.

Endiselt valitseb suur lõhe praeguse ja selle vahel, kus me enda arvates võiksime olla, kuid õigete investeeringute korral võiksime eesmärkide saavutamiseks vajalikku aega vähendada mitme aasta võrra. Tahame tagada Versacele maksimaalse väärtuse ja teha tuleviku seisukohalt õigeid valikuid, et kindlustada firma olemasolu ka saja aasta pärast. Selle saavutamiseks oleme valmis sõlmima partnerlussidemeid inimestega, kes on meiega samal lainepikkusel."

Santo Versace sündis Reggios Calabria maakonnas 1944. aasta detsembris söekaupmehe ja kindaõmbleja perekonnas. Ta oli neljast lapsest teine ja nad elasid vanematele kuulunud kahe poe kohal. Tema vanem õde Fortunata suri 10aastaselt teetanusse. Õed-vennad olid juba kuueaastaselt sunnitud koduses majapidamises ja kauplustes abitöid tegema.

Santo oli väga terane, ta õppis Messina ülikoolis majandust. Pärast kooli lõpetamist raamatupidaja erialal töötas ta Credito Italiano pangas, keskkooliõpetajana ja seejärel ärikonsultandina.

Ent 1976. aastal märkas ta, kui edukaks oli Gianni oma rõivakujundusega saanud, ja kaks venda moodustasid firma Gianni Versace.

"Mul oli tunne, et see läheb korda," räägib ta. "Kui Gianni otsustas asutada firma, siis ma lihtsalt teadsin, et selles mehes on midagi. Giannis oli midagi, mis oleks firma kahtlemata suureks teinud, aga ma ei teadnud, et ta saab nii suureks. Ma lihtsalt uskusin temasse."

Santo sõnul saavutas ettevõte kiiresti edu, sest vennad järgisid nelja põhimõtet: suhtlemine, organiseerimine, tootlikkus ja kvaliteet. Kuid just viimast omadust pidas Gianni kõige tähtsamaks.

Versace sõnul sõltub tulevik keskendumisest ja konsolideerumisest. "Põhimõtteks on keskenduda tootesarjadele, mida me juba toodame," lausub ta, tuhisedes ringi mööda kontorit, et oma mõtte illustreerimiseks näidiseid leida. "Tugevdame oma tõhusust ja efektiivsust ning jälgime hoolikalt oma struktuuri, kindlustamaks, et kõik õiged protsessid on paigas. Parim moodus konkurentsivõitluses võitjaks tulla on olla efektiivsem ja tegusam."

Tal pole auahnet soovi seista rambivalguses – ta tunneb ennast paremini varjus seistes. Mis puutub töö jätkajatesse, siis säilitab ta positiivse suhtumise.

"See küsimus on veel kaugel," kinnitab ta. "Me oleme noored ja peale selle olen sõlminud erilepingu, mis tagab mulle surematuse."