Ei ole. Olen elus nii palju pabistanud, et aitab küll juba. Püüan olukorda niimoodi käsitleda, et kõige lihtsam on see ralli võita.

Siis ei sõltu midagi teistest?

Just. Loomulikult üritavad teised ka võita. Ma väga ei mõtle selle peale, proovin omad asjad lihtsalt hästi teha. Kui ma hakkaksin praegu mõtlema, et jõledalt on vaja see mailmameistritiitel saada, siis ma kindlasti ei võida. Punkte tahaks esimest korda kokku lugeda pühapäeval pärast rallit.

Oled hooaja viimasele rallile vastu minnes MMi liider. Kas sa valmistudes midagi teisiti ka tegid?

Mõned asjad pean enda jaoks paremini läbi mõtlema. Ma arvan, et sellest kujuneb päris raske ralli. Öökülma võib olla, lund võib tulla.

Käed värisema ei hakka, kui enne viimast katset 10 sekundiga liider oled?

Kui võit tuleb, tuleb ta niikuinii, võib ka värisevate kätega sõita.

Sõidu ajal sa ei pea muretsema selle pärast, kui masina üle katuse koogiks keerad?

See on kõige kehvem juhtum - palju punkte läheb kaotsi.

Aga auto lõhkumine?

Ei-ei, selle pärast ei pea me muretsema, lepingud on niimoodi tehtud. Loomulikult ei saa ma igal võistlusel autot üle katuse keerata ja rõõmsa näoga metsast välja astuda. Aga sel aastal pole ma ühtegi autot lõhkunud.

Kas sa eraldi vaimu ka treenid?

Üht-teist ma loen ja harin ennast selles vallas. Painutustrenn on kah kergelt mediteeriva loomuga. Psühholoogiga kohtun vahel, kui tunnen, et mul midagi rääkida on.

Tegelikult sõltub palju taustast. 2003. aastal saime võimaluse sõita MMil, aga hooaja lõpus kukkus kõik kokku. Aasta hiljem tegime hulga raskeid, kuid õigeid otsuseid, mis nüüd vilja kannavad. Kui need viljad tulevad, annab see psühholoogiliselt hea baasi. Päris kõik ei õnnestu kunagi - tahaks WRCga sõita, aga näe, raha pole. Üldiselt liigume siiski õiges suunas ja sellises olukorras füüsisega tegeldes läheb vaimne pool iseenesest korda.

Tänavu olid sa esimest korda kõigil rallidel küsija. Kas see on samuti varasema töö vili?

Möödunud aastal üritasime minevikukohustustest lahti saada ja kuidagi JWRC kohustusliku programmi ära sõita. Saime hakkama, eelarvet ületasime vaid viie protsendiga. Rallispordis on see päris hea näitaja. Tänavu teadsin ma hooaja eel täpselt oma soove ja need õnnestus kõik täita. Mul on tippauto, MMile lisaks osalesin ka teistel rallidel ja testida sain samuti rohkem. Kohe paranesid ka tulemused.

Mis sa teed, kui maailmameistriks tuled?

See oleks preemia tehtud töö eest. Tiimis on peale minu ja Kuldari veel väga palju inimesi, kellele see annaks jõudu edasi tegutseda. Kindlasti paraneks partnerite suhtumine ja võimalus kuskile edasi pääseda.

Keegi kuskil pole lubanud, et kui meistriks tuled, siis...

Ei-ei. See tähendab lihtsalt üht ilusat saavutust, mille võib oma CVsse kirjutada. Üks asi on nüüd tehtud, tulevikule saab rõõmsama meelega vastu minna.

Aga kui ei tule meistr iks?

Kui ise ära muneme, tekitab see kindlasti inimestes pettumust. Aga ma ei mõtle sellele. Mulle meeldib võidu sõita ja sõidan alati nii kiiresti, kui oskan.

Juunioride tipus on tase väga kõva?

On. Miks meil rehvid nii palju purunevad? Sõidame ainult kiiruse peale, aga ralli on 360 kilomeetrit, auto ja rehvid ei pea lihtsalt vastu. Kuskil miski rebeneb ja keegi taganttulija nopib viljad. Sandell võitis Itaalias just niimoodi.

Mis sai Anderssoni protestist Türgis?

Esmaspäeval selgub, aga minu teada ei saa rallilt eemaldamist protestida.

Ma ise nägin, kuidas mehaanik toimetas Anderssoni auto mootoriruumis. Loomulikult nägid ka kohtunikud ja väidetavalt keegi tegi piltigi. Kui pildid olemas on, siis ma ei usu, et FIA laseb otsuse ringi teha. Kui aga asi ikka ümber keeratakse, siis peame tõdema, et suurematel on õigus. Mina sinna midagi parata ei saa ja tegelen ikka oma asjadega edasi.

Kummaline oli pärast Türgi rallit lugeda Suzuki mokaotsast kiitust sulle kui võitjale ja hirmsat hala Anderssoni mahavõtmise pärast.

Suzuki tiim on jagatud kaheks. Inglise poolel sõidavad Wilks ja Andersson täielikult tehase toel. Ma ei tea, kas nad palka saavad, aga raha tooma nad ei pea. Mina sõidan Ungari poolel, kus kõik muu on sama, lihtsalt me peame ise maksma. Kuna Suzuki Motor Corporation rahastab Inglise tiimi täies mahus, siis nad käsitlevad seda nagu number ühte.

Eks me ole nende elu raskemaks teinud ja kogu asja pisut p...sse keeranud. Võeti kaks proffi, siis tulid mingid eestlased, maksid peale ja sõitsid ikka sama kiiresti, kohati isegi kiiremini. Mille kuradi pärast siis neid proffe veel vaja on? Võtaks parem kõigilt raha.

Mis tuleval aastal saab? JWRCs jätkata pole vist mõtet?

On ikka, aga mitte sama programmiga. Pingutame selle nimel, et sõita mõnes tipptiimis suhteliselt odavalt juunioride sarja ja hea WRC-autoga mõned sõidud.

WRCga sõitmiseks peavad kõik maksma. Isegi selline mees nagu Dani Sordo - minu teada poolteist miljonit eurot hooaja eest. Seda raha on ebareaalne Eestist leida. Oma eelarvega saaksime maksimaalselt sõita kolm võistlust pluss testid. See poleks just väga tõsine hooaeg.

Citroënil, Fordil või märksa kehvemal Subarul suurt vahet pole, isegi Škoda hind ei erine oluliselt. Kõik on üle mõistuse kallis. Raha on nii suur, et siis tasub juba valida parimat.

Eks kõik peavad kulud tagasi teenima ja maksejõulistest sõitjatest puudust pole.

Kahe miljoni euroga taskus võib vabalt tiimi valida. Maailmas on väga palju kerget raha liikumas, aga igaüks ei pääse sinna ligilähedalegi. Endal saab enne tahtmine otsa, kui raha kokku korjad.

Kui palju sinu eelarve kasvab?

Kasv on peaaegu kahekordne. Tänavune eelarve oli 6 miljonit krooni, tulevaks aastaks prognoositav 11,5 miljonit.

Kuidas on sul mõistlikum WRCga sõita: kas püüda finišisse jõuda või panna nii, et pilpapuru taga?

Sõita nii kiiresti, kui oskan. Meil pole aega ega raha vaikselt õppimiseks.

Kust tuli see kõlakas kaks aastat tagasi, et Subaru tahab sind testida teise piloodi kohale?

Ma üritasin ise ka seda skeemi lahti harutada. Ilmselt püüdsid JW RC korraldajad jätta muljet, et sari toimib väga hästi ja toodab järelkasvu. Lasti lendu kuuldus, et kiired JWRC-sõitjad pääsevad Subarut testima, järelikult pakub sari võimalusi edasiliikumiseks. Tegelikult ajavad kõik oma asju ikka ise, oma tutvuste ja rahaga.

JWRC on liiga kallis, ainuüksi stardimaksuks küsitakse 55 000 eurot. Meid aitaks kõvasti, kui saaksime TV-ülekande Eestisse, aga seda hinda ei kannata ükski meie kanal välja.

Mis sa ütleksid Egon Kaurile, kes teeb Walesis esimese MM-stardi? Mida ta peaks tegema ja mida ei tohiks teha?

Kõige kehvem, mis saab juhtuda, on katkestamine esimesel katsel. Võtku rahulikult tempo üles, unustagu kõik ümberringi toimuv. Kuskil ralli keskel võib üritada oma kiirust proovida. Kindlasti ei tohi seda algul teha, siis ei jää ruumi vigade paranduseks. Kiiret pole kuhugi, see on lihtsalt üks ralli aasta lõpus, mis mitte midagi ei muuda. Kui lõpuni sõita, saab 350 rallikilomeetriga mitu korda targemaks.

Kui autorallis oleks samasugune tabel nagu tennises, mis arvestab eri tasemega võistlustel saadud tulemusi, siis kuhu sa ennast seal paigutaksid?

Ma arvan, et olen kuskil 20 piirimail, kindlasti ei ole ma tagapool kui 30. WRCs on viis-kuus kiiret sõitjat, teist sama palju üsna kiireid.

Mustmiljon võimalust

Viimase etapi eel on JWRC esikohale veel kuus pretendenti (tiitel antakse ametlikult ainult juhile). Tabeliseis näeb välja järgmine:

1. Urmo Aava 30

2. Per-Gunnar Andersson 29

3. Patrick Sandell 28

4. Guy Wilks 26

5. Conrad Rautenbach 25

6. Josef Bereš 22

7. Kris Meeke 20

...

14. Jaan Mölder 8

Punkte annavad kaheksa esimest kohta süsteemis 10-8-6-5-4-3-2-1. Rautenbach Walesi rallil ei osale. Maailmameitriks tulekuks ei tohi Aava kindlasti Anderssonile kaotada, kui mõlemad jõuavad esikolmikusse, allpool võib lubada ühe koha võrra allajäämist. Sandellile tohib kaotada ühe või kahe kohaga, kuid võita ei tohi tal lubada - siis annab rootslasele tiitli suurem etapivõitude arv. Wilksile võib kaotada ühe koha võrra, kui too võidab. Kui ei võida, siis isegi kaks või kolm kohta.

Kõige hullemad variandid annaksid Urmole viienda koha. Seda juhul, kui Bereš või Meeke võidab, Wilks, Sandell ja Andersson hõivavad suvalises järjekorras kohad teisest neljandani ning Urmo jääb punktita.

 

Esmakordselt kolm Eesti ekipaaži

Walesi rallil läheb JWRC-arvestuses starti kolm eestlasest piloodiga autot. Urmo Aava ja Kuldar Sikk (Suzuki Swift) võistlevad rallivõidu ja MM-tiitli pärast. Jaan Mölder koos sakslanna Katrin Beckeriga stardivad esimest korda samuti Suzuki Swiftiga (varem Ford Fiesta ja Suzuki Ignis). MM-debüüdi teevad Cardiffis Egon Kaur ja Avo Kristov, kellel sõiduriistaks Renault Clio.

1.- 3. detsembril toimuval rallil ootab võistlejaid ees 17 kiiruskatset kogupikkusega 355,92 km.