12.12.2008, 00:00
XX sajandi klassikuid: Romantiline silmamoondaja Fornasetti
Huvi Itaalia disaineri Piero Fornasetti loomingu vastu on viimastel kümnenditel järjest kasvanud. Küllap seepärast, et ta oli eelmise sajandi suurimaid fantasööre – ta üksnes ei dekoreerinud, vaid lausa illustreeris mööblit, nõusid, peegleid, valgusteid jm tarbeesemeid. Seda ikka elegantselt, natuke salapäraselt ja peene huumoriga. Seda ikka elegantselt, natuke salapäraselt ja peene huumoriga, leiab Mirjam Peil.
Piero Fornasetti (1913–1988) sündis, õppis, töötas
ja suri Milanos. Nagu itaallasele kohane, austas ja armastas ta oma kodumaa
hiilgavat kunstiminevikku. Sellele oli võimatu modernismi nimel selga
keerata. Nii nagu ta kaasmaalane Gianni Versace, armastas ka tema ohjeldamatult
ornamentikat, kuid omaloomingu isikupäraseimas osas tõestas ta
mustvalge võimsat kujunduslikku jõudu. Koostöös
arhitekti ja disaineri Gio Pontiga paiskas ta 1950. aastail rahvusvahelistele
messidele arhitektuurselt ülemaalitud mööblit: kummutite ja
kappide ustele mahtusid Itaalia linnade ajaloolised hooned oma kaaristute ja
sammastega. Kavalalt kombineeritud perspektiivid petavad ja peibutavad vaataja
pilku, näides aga lummavalt tõepärased.
Mööbliesemete kõrval kujundas Fornasetti ka terviklikke
interjööre: kasiinosid, paleesid jm. Suurima kuulsuse tõi
aga maalitud portselan (unikaalesemete kõrval jõudsid
turule ka Rosenthali firmas toodetud eksklusiivsed väikeseeriad).
Taldrikutele ja serviisidele lisaks kujundas Fornasetti – ikka sama
fantaasiarikkalt – peegleid, valgusteid, seinaplaate, tekstiili,
kardinaid jm. Tema kõige laiemalt tuntud kujundusmotiiv ja
kaubamärk on salapärane ja kaunis naisenägu, mis pärit
vanalt gravüürilt – see kaunistab lugematuis variatsioonides
tema ehistaldrikute seeriaid. Kodulinna firmapoele lisaks asutas disainer 1980.
aastal just nende taldrikute müümiseks Londonis salongi Themes &
Variations, mis äratas rahvusvahelist huvi tema loomingu vastu. Teine
meelismotiiv oli leegitseva kiirtepärjaga päike, mida meister
kasutab eeskätt valgustite ja peeglite kujundamiseks. Kõikide
esemete puhul võlub aga nostalgiline ja romantiline tundelaad, mis
on tembitud peene irooniaga ja edasi antud silmamoondajaliku illusionismiga.
Fornasetti loomingu kõrgtaset ei mõjustanud ka
meistri erakordne viljakus (11 000 erinevat kujundust, lisaks n-ö
sahtlisse jäänud kavandid). Stiililiselt alustas ülimalt
sõltumatu vaimuga Fornasetti ajal, mil art déco püüdis
“ajaloo ilu” lepitada modernismi kaine otstarbekusega – ja
kahtlemata oligi ta üks paremaid lepitajaid. Muidugi pakkusid talle hiljem
huvi ka opkunsti silmapettemängud ja virvendused. Teisalt aga on just
Fornasetti olnud postmodernismi “sillapeaks” Itaalia
disainis, tõestades, et ajalugu pole ainult läinud, vaid ka
jäänud.
Piero Fornasetti kuulsus on
postuumselt kasvanud: 1990. aastail on tema loomingut tutvustanud
suurnäitused Londonis (Victoria & Albert), Los Angeleses, Chicagos,
San Franciscos, Pariisis, Washingtonis, Torontos jm, temast on huvitunud
kuulsad oksjonifirmad.
Piero ainus järeltulija, poeg Barnaba
Fornasetti on äri laiendanud, taastootes väikeseeriais peegleid,
mööblit, lampe, vaipu ja portselani isa kavandite järgi, ja on
võtnud kasutusele ka nn sahtlikavandid (eri toodetega tegelevad eri
litsentsiga firmad). Rosenthalilt võttis Barnaba
tootmisõigused tagasi, sest portselanimüük osutus kõige
tulutoovamaks. Fornasetti müügisalongid paiknevad Milanos
esinduslikul Via Manzonil. Pärija on välja ehitanud ja
külalistele avanud ka perekonna elamu Villa Fornasetti.
Eestis on 1990. aastate lõpul müüdud Fornasetti
valgusteid ja Inspira salongis ka tema Rosenthali firmas toodetud portselani.
MK