2010. aasta oktoobris tegi Toivo Tänavsuu loo Cherry.ee ühe käivitaja Priit Tombiga. Cherry oli tegutsenud vaid viis kuud, kuid näitas end e-ostlemise harus kõva tegijana. Taasavaldame siinkohal toonase loo.

Tänavu jaanuarini Siemensi heaks töötanud Priit Tomp (24) räägib, kuidas suurfirmast sule sappa saamine aitas tal käivitada Eesti ühe popima interneti­keskkonna Cherry.ee.

“Eestist pakutakse soome keeles IT-tuge Soome Nokia Siemens Networksile. Jõudsin selles ametis töötada umbes aastakese, istudes arvuti ja telefoni taga ning reageerides klientide muredele. Probleemid olid seinast seina: ei saa softi käima, netti pole, e-mail ei tööta.

Kõige nõmedam oli selle töö puhul see, et minu aega planeeriti minu eest. Töögraafikud pandi paika Iirimaal, tundsin end väikese mutrikesena suures masinas. Tööpostil pidin olema täpselt kell kaheksa, pausid olid ette nähtud täpselt veerandtunnised, päev lõppes täpselt kell pool viis.

Majanduslanguse tõttu kärbiti firmas kulusid. Soomes vähenes töötajate arv, ei olnud siia ka nii palju enam tuge vaja. Poolesajast inimesest jäid tiimi alles umbes pooled. Ülejäänud koondati.

Tegelikult lasin ise end koondada. Mul oli kaks varianti, kas astuda sammu võrra tagasi ehk minna väiksema palgaga tööle või lahkuda.

Nii sain graafikus tiksumisest välja. Nüüd on mul oma aeg, tulen kaheksa või üheksa vahel tööle ning võin lõunatada, millal isu tuleb.

SOODSATE DIILIDE MEES: Cherry kiire kasvu eest võlgneb Tomp tänu Facebookile, kus häid pakkumisi ootab iga päev üle 18 000 fänni. Foto: Terje Lepp

Ma tahtsin pääseda sellest suurest masinast! Olla iseenda peremees! Raha teenimine polnud eesmärk omaette, pigem paelus mind ettevõtja elustiil. Tööpäevad on nüüd isegi pikemad – ei ole nii, et kell 17 tõmban juhtme seinast – nüüd võtan Cherry voodisse kaissu, elan ja hingan seda, mõtlen, kuidas asju paremini teha.

Tegelikult hakkasin ma Cherryga tegelema juba palgatöö kõrvalt. Cherry üllatab iga päev ühe uue spaa, restorani, ürituse või muu huvitava pakkumisega, rõhudes eriti magusale hinnale (isegi kuni miinus 70 protsenti). Sõber Andres Susi (Allan Martinsoni riskikapitalifirmast MTVP) ütles, et vaata, selline huvitav asi on USAs nagu Groupon.com – soodsad päevapakkumised. Nad olid ostnud mitme miljoni dollari eest ühe konkurendi. Mõtlesime, et hea kiire kontseptsioon, teeme siin sama asja ära!

Detsembris võtsime asja tõsisemalt käsile. Vaatasime, mida USAs ja Venemaal sel turul tehakse. Alles pärast koondamist läks õigeks tööks, hakkasime Cherry loogikat paika panema ja tekste koostama. Ometi kulus scratch’ist asja tööle saamiseks viis kuud. Esimese diili pakkus Cherry klientidele välja 12.mail.

Mingil hetkel küll veel mõtlesin, et äkki oleks lihtsam ikkagi palgatöö. Sest ettevõtjal on vaimne pinge. Kui pead päeva jooksul mitu väga tähtsat otsust tegema, kukud õhtul nagu kott voodisse.

Cherrysse on investeeritud tänaseks umbes 200 000 krooni. Avakampaaniale, mis kestis viis päeva, kulus 30 000 krooni. Sellega saime Facebooki 5400 fänni! Nüüd on meil neid üle 18 000! Facebookis “rebime” Estraveli ja Coca-Cola Plazaga, mis on mõlemad turul olnud umbes 20 aastat. Meie oleme kõigest viis kuud vana! Võibolla räägib meie kasuks see, et keskmine eestlasest Facebooki kasutaja on naine. Cherry on pisut rohkem suunatud naistele kui meestele.

Iga ettevõttega, kes meie kaudu end reklaamib, teeme eraldi diili. Nad ei riski millegagi, kuid saavad meie kaudu uue kliendi uksest sisse. Meie teenime 50–100 krooni iga müüdud vautšeri (kupongi) eest. Arvestades, et päevas võiks müüa paar tuhat vautšerit, võiksime teoreetiliselt päevas teenida 100 000 krooni, aga ei ole veel teeninud.

Populaarsemad pakkumised on restoranidelt, näiteks New York Pizza vautšeri ostis 1410 inimest. Viie kuuga oleme müünud üle 28 000 vautšeri, praegu müüme keskmiselt ühe igas minutis, ning klientidel oleme aidanud sellega kokku hoida ligi kuus miljonit krooni! Euro tulekuks tahame kokkuhoiunumbri kergitada miljoni euroni.

Enne meid tuli turule konkurent Seller.ee, kusjuures selle üks omanikest, Silver Hage on mu hea tuttav. Ju nad siis teadsid, et olime turule tulemas. Meile tuli igatahes Selleri tulek jahmatusena. Meil oli vesi ahjus, tuli kiiresti tegutseda.

Eelmisel reedel ostsime Seller.ee ära!

Etevõtluses olen õppinud väga palju. Kuu ajaga rohkem kui Siemensis terve aastaga!”