Järeldused on kohati üsna huvitavad.

Esiteks selgus, nagu kõik niigi teavad, et mingit kartelli pole olemas: odavaima ja kalleima bensiini liitrihinna vahe küündis 6,5 sendini (umbes viis protsenti). Tõsi, 47s tanklas vaadeldud 80st oli liitrihind kümnendiksendi pealt sama ehk 1,344 eurot (see oli ka kõrgeim nähtud hind üldse). Aga ju siis objektiivsed majandusseadused toimivad vabas turukonkurentsis nii hästi, et hinnad kujunevadki ühesuguseks, tahad või ei taha. Kõigi 80 tankla keskmine liitrihind oli 1,335 eurot.

Samas võis märgata mõningad anomaaliaid. Kuues (5 Circle K ja 1 Neste) tanklas oli liitrihind vaid 1,314 eurot ehk kõvasti alla keskmise. Neist kuuest hinnaoaasist neli asusid Lasnamäel, mis tundub ka igati loogiline – on see ju suurima elanike arvuga piirkond ja madalama hinnaga käivet genereerida tundub igati loogiline samm. Ent miks sel juhul müüdi odavat bensiini ka Tööstuse tänava Nestes ja – mis veelgi veidram – Kristiine keskuse Circle K-s?

Samas leidsime ka loogilisi seaduspärasusi. Keskmise Lasnamäe ja keskmise Viimsi elaniku sissetulekuid võrreldes võiks eeldada, et bensiin eest küsitakse viimases rohkem. Nii oligi. Viimsis (õieti Miidurannas), kus Circle K ja Olerex lausa kõrvu seisavad, maksis bensiiniliiter 1,344 eurot. Aga miks oli Raudalu Alexelas, mis paikneb peamiselt eramutest koosnevas asumis ja kus elanikud peaks olema suhteliselt jõukad, hind vaid 1,319 eurot liitrist?

Kui aga erinevaid hindu väljendavad tähised paigutada linnaplaanile erinevate värvidega (vt juuresolevat kaarti), tekivad seda pilti vaadates päris huvitavad mõtted. Kas tõesti on nii, et odavamat autokütust saab osta seal, kus valimiste ajal asuvad keskerakonna põhilised tsitadellid?

Ekspressi hinnavaatluse põhjal otsustades said 16. novembril karistada kõik need, kes tühja paagiga autol võtsid ette teekonna Tartu maanteed mööda linnast välja ja otsustasid tankimismure varakult murda. Kui Sikupilli ja Ülemiste tanklates küsiti standardhinda ehk 1,344 eurot, siis linnapiiril Peetri kaubanduskeskuse Nestes ja Circle K-s oli liiter poolteist senti odavam. Pärnu maanteel sellist diskrimineerimist aga ei harrastatud ja küsiti igal pool raha täie rauaga. Pääskülas asub 300 meetri raadiuses neli eri kettide tanklat ning kõigil tabloodel hiilgasid ühesugused liitrihinda väljendavad numbrid: 1,344.

Mõned ülelinnalise kuulsusega tanklad, kus pidevalt on hinnad ümbruskonnas valitsevatest märksa madalamad, valmistasid seekord pettumuse. Näiteks Õismäel Harku järve ääres on ühel pool teed suur Olerexi, teisel pool aga väike Krooningu tankla. Viimases on vahetevahel saanud nautida korralikku hinnavõitu, seekord oli bensiin ületeenaabritega võrreldes aga vaid naeruväärsed pool senti liitrilt odavam. Muide, Olerexile kuulub 20protsendiline osalus Krooningus.

Teine kuulus kauaaegne hinnaoaas on Vana-Lõuna tänaval Hendriksoni küüru ja trammipargi vahel trooniv Alexela tankla. Seal oli bensiin küll odavam (1,330 eurot) kui mujal ümbruskonnas üldiselt, aga vahe standardhinnaga (1,344) pettumustvalmistavalt väike. Vaid kiviviske kaugusel Veerenni asumis paikneb ka hiljuti kõvasti furoori tekitanud Taxify (ehk Olerexi) tankla. Taxify küsis seekord liitri eest 1,34 eurot ja ju oleks küsinud ka 1,344 nagu mujal, kui vaid sealne hinnatabloo suudaks kuvada kolme kohta pärast koma.

Kaks legendaarset kohta aga õigustasid neile pandud lootusi. Mustamäe teel Porsche esinduse ees platsil asub väike tankla tagasihoidliku kirjaga eco (kuulub firmale Jetoil). Mitu aastat on see pinnuks silmas sisuliselt kohe nurga taga paiknevatele Neste ja Alexela jaamadele, pakkudes neist mitu senti odavamat liitrihinda. Seekord küsiti ecos bensiiniliitri eest 1,299 eurot, Marja tänava ketijaamades aga 1,344. 4,5 senti liitrilt on selline hinnavõit, mis muudab enamiku suurfirmade kliendikaardisoodustusi mõttetuks (Alexela pakub mingitel tingimustel siiski ka 5-sendilist võitu). Ent Porsche kuulsa märgi paistel peesitav väiketankla pole siiski linna odavaim.

See au läks meie eksperimendi tulemusena hoopis Paljassaare tanklale, mis asub loomulikult Paljassaares, otse sealse sadama haldushoone vastas. 1,279 eurot liitrist paneb lähimale konkurendile ära tervelt kahe sendiga. Aga eks sel ole ka objektiivseid põhjusi. Esiteks asub Paljassaare põhilistest linnasisestest marsruutidest kõrval, juhuslikult satuvad sinna vähesed. Teiseks näeb tankla välja selline, et rakutuumadeni euroheaoluga harjunud elustiiliinimene ei julge sinna platsile sissegi sõita, saati siis jõuvett oma autosse valada. Eks igaüks ise tea, aga Ekspressi mitmete aastate pikkused kogemused Paljassaares tankimisel pole kunagi andnud põhjust kahetseda.

Muide, bensiinihindu tuleb vaadelda mitte kui suurusi, vaid kui protsesse. Seda kinnitab kasvõi tõik, et neli tundi pärast meie vaatlusretke lõppu võis Tallinnas leida juba mitmeid tanklaid, kus 95oktaanilise bensiini liitrihind jäi 1,3 eurost allapoole.