30.01.2009, 00:00
Kuldmehikeste nominendid tänavu silmi ei pimesta
Margit Tõnson vaatas ära suurema osa Ameerika filmiakadeemia poolt välja sõelutud 2008. aasta paremikust. Oscarid antakse üle 22. veebruaril.
Gus Van Santi “Milk”
(8 nominatsiooni,
sealhulgas parim režissöör, peaosatäitja [Sean Penn],
kõrvalosatäitja [Josh Brolin])
“Milk”
on Van Santile tüüpilise ülesehitusega lugu – ei mingit
võltspõnevuse tekitamist ega vaatajaga manipuleerimist.
Geiaktivisti Harvey Milki (Sean Penn) surmateade jõuab vaatajani
esimeste kaadrite jooksul ja ülejäänud filmi kohal hõljub
frustreeriv fataalsuse vari – nagu oli ka koolitulistamise
tagapõhja avanud “Elevandis” või Kurt Cobaini
õnnetut saatust kujutanud “Viimastes päevades”.
Sean Penn on 70ndate lõpus esimese avalikult kapist välja
tulnud homoseksuaalina linnavolikokku valitud ja seni hääletoruta
olnud ühiskonnagrupi liidriks tõusnud Harvey Milki rollis autentne
ja sümpaatne, ei pinguta üle ega muutu karikatuurseks.
Homoseksuaalse režissööri Gus Van Santi jaoks on “Milk”
vist esimene rõhutatult geiteemaline loominguline manifest ning Harvey
Milki äratatud vaim ühendab nüüd California geikogukonda,
kes 2008. aasta sügisel vastu võetud seadusemuudatuse tõttu
abieluõigusest ilma jäid.
Sam Mendes’i
“Mässajate tänav /Revolutionary Road”
(3
nominatsiooni, sealhulgas parim meeskõrvalosatäitja
[hullupaberitega tõerääkija Michael Shannon])
“Titanicu” slepiga, tänaseks aga tõepoolest
kõrgvormis näitlejad Leonardo DiCaprio ja Kate Winslet saavad
kümmekond aastat hiljem armastajatena kokku Richard Yatesi romaanil
põhinevas lohutus draamas, 1955. aastal, eeslinna perfektselt niidetud
murulapil, kus hommikusöögiks üksteise närvid ning
pealerüüpeks pisarad. Kulm kipras, hambad ristis, vaikus täis
etteheidet, väljaöeldud sõnade taga terve
väljaütlemata maailm.
Idüll, niisiis, on petlik.
30aastaselt on äkki mõlemal selge, et kõik ongi täpselt
nii, nagu ei pidanud minema. Aga kuhu sa põgened valusa tõe eest?
Alkoholi, sigarettide, armukeste juurde. (Liialt ambitsioonikatele
teisitimõtlejatele kirjutatakse välja
elektrišokiteraapia.)
Võrratu on juba Sam Mendesi
lavastatud filmi algus, kus ühe laulu jooksul saavad peategelased
tuttavaks, juba abiellutakse ja juba on käes esimene suurem tüli.
Umbes täpselt kolme minutiga on aluspõhi ameerika unelmale loodud.
Kohe tulevad lapsed, juba kolitaksegi suuremasse majja...
Ja mis
saab edasi? Hall argipäev, kohandumine kogukonna ootustega, lõputu
enesepettus ja silmakirjalikkus ja kõrk üleolek. Enesekaitsena
töötab enese eriliseks pidamine, kuid seegi variseb kokku, kui
teinepool äkki mängu kaasa ei mängi.
Siia kõrvale
vaata kindlasti ka:
Woody Alleni “Vicky Cristina
Barcelonat”...
(parima naiskõrvalosa nominatsioon
[Penelope Cruz])
...mis samuti “kroonilisele
rahulolematusele” retsepti ei paku, kuid mängib elutarga
kõrvalpilgu abil ja kommenteeriva jutustajahääle toel ning
otsekohesuse relva kasutades võrratult lahti erinevate
inimtüüpide poolt esile kutsutud suhtemustreid. Haiget saadakse (ja
tehakse) siingi, kuid pisarate ja naeru balanss on Allenil paremini paigas.
Ning Cruzi ja Javier Bardemi ekraanisuhe on kui äikesetorm.
Danny Boyle’i “Slummi miljonär / Slumdog
Millionaire”
(10 nominatsiooni – kõige enam
väärt lavastaja-Oscarit)
Kolme musketäri ehk kahe
venna ja orvust tüdru
ku sündmusterohke elulugu rullub lahti “Kes tahab saada
miljonäriks” saate küsimuste kaudu. Kuid ka neid küsimusi
meenutatakse, sest peategelane, miljonivõidust vaid ühe õige
vastuse kaugusel olev Jamal (Dev Patel), istub politseijaoskonnas,
kahtlustatuna pettuses, sest üks suvaline agulipoiss ei saa ju ometi
ausalt kõiki vastuseid teada.
Briljantselt komponeeritud
filmilugu viib vaataja iga küsimuse järel vastaja vastuolulisse
minevikku, nokkides sealt välja õige vastuse. Taustaks India
äärmuslik kastiühiskond, religioonide konfliktid, kultuuride
kokkupõrked ja lõputu ellujäämisvõitlus.
“Slumdog Millionaire” on just selline profilt teostatud ja
India-eksootikaga teadlikult flirtiv koguperefilm, mis paneb küll hetkeks
ebaõigluse üle ohkama, aga püsivaid kahjustusi ei järgne.
Nii et Oscari-sadu oleks ootuspärane.
Darren Aronofsky
“Maadleja/Wrestler”
(2 nominatsiooni – parim
meespeaosa ja naiskõrvalosa)
Aasta üllataja. Eriti
režissöör Darren Aronofsky, kellelt ei julenud enam pärast
eelmist “šedöövrit” midagi oodata.
Midagi
väga olemuslikku Ameerika kultuuris on siin tabatud – ühel pool
seisab seksi ja vägivalda armastav ühiskond, teisel pool need, kes
nõudluse rahuldamises on leidnud eri põhjustel oma eneseteostuse.
Ehk siis – üksik tambitud liha, seenior-show-maadleja (Mickey
Rourke), kes armastab publiku armastust, ja üksik striptiisitar (Marisa
Tomei), kes tööd koju kaasa tuua ei taha. Need põgusad
intiimsushetked, mil erinevate rollide ja maskide tagant ilmub välja
räsitud, lähedust igatsev inimene, liigutavad hingepõhjani.
Clint Eastwoodi
“Vahetus/Changeling”
(3 nominatsiooni, sealhulgas
parim naispeaosa [Angelina Jolie])
Clint Eastwoodilt korralik
draama, feministliku refrääniga, kuid nõrgim lüli on siin
just Angelina Jolie elutu, õõnes, ebausutav mäng. Kaamera
armastab teda, ta täidab ekraani sujuvalt oma kurbade silmadega, aga iga
karje ja hüsteeriahoog justkui jälgiks silmanurgast, kuidas see
paistab – teate ju küll, kuidas ilusad inimesed trennis peeglitest
mitte kätekõverduse täisnurka, vaid aerodünaamilise
spordijalatsi ning küünelaki kaunist kokkukõla jälgivad.
Kaunid kostüümid ja ajastuloome ning
operaatoritöö väärivad kiitust, kuid ka sisu poolelt on
päris keeruline omavahel võrdse intensiivsusega klapitada:
a) lugu sellest, kuidas üksikema kaotab lapse, aga ei kaota
lootust
b) kuidas naisterahva sõna ei maksa 30ndate Ameerikas
punast krossigi
c) kuidas politsei ja võimustruktuuride
korrumpeerumine on läinud nii kaugele, et kodaniku kaitsmise asemel
tegeletakse mainekujunduse ja kinnimätsimisega.
NB!
David Fincheri “Benjamin Buttoni uskumatu elu / The Curious Case of Benjamin Button”
(13 nominatsiooni – mille eest ometigi???)
Olen nüüd kohe päris aus. Ma ei maganud öösel silmatäitki, kui see film lõpuks lõppes. Sest ma üritasin välja mõelda, mille kuradi pärast on mult röövitud hea mitu elamiseks antud tundi – ega ometi mitte selleks, et jutustada mulle “elust suurem lugu” sellest, kuidas üks mees sünnib raugana ja sureb titena?
Filmi stsenaariumi on F. Scott Fitzgeraldi koomilise farsi põhjal tõsimeelseks draamaks kirjutanud Eric Roth (“Forrest Gump”) – aga tulemus on viimatimainitu armetu vari. Et päästa, mis päästa annab, ei vii Benjamini erakordne elu teda mitte maailma-ajaloo pöördsündmuste keskele, vaid pigem Hollywoodi filmiajaloo märgiliste kaadrite keskele – üksteise järel aimub kummardusi “Heliseva muusika”, “Põhjuseta mässaja”, “Titanicu” jpt suunas.
Filmiakadeemia liikmeskonna keskmine vanus on küll väga kõrge aga 13 nominatsiooni reedab seniilsust. Uskumatu jamps.
M.T
David Fincheri “Benjamin Buttoni uskumatu elu / The Curious Case of Benjamin Button”
(13 nominatsiooni – mille eest ometigi???)
Olen nüüd kohe päris aus. Ma ei maganud öösel silmatäitki, kui see film lõpuks lõppes. Sest ma üritasin välja mõelda, mille kuradi pärast on mult röövitud hea mitu elamiseks antud tundi – ega ometi mitte selleks, et jutustada mulle “elust suurem lugu” sellest, kuidas üks mees sünnib raugana ja sureb titena?
Filmi stsenaariumi on F. Scott Fitzgeraldi koomilise farsi põhjal tõsimeelseks draamaks kirjutanud Eric Roth (“Forrest Gump”) – aga tulemus on viimatimainitu armetu vari. Et päästa, mis päästa annab, ei vii Benjamini erakordne elu teda mitte maailma-ajaloo pöördsündmuste keskele, vaid pigem Hollywoodi filmiajaloo märgiliste kaadrite keskele – üksteise järel aimub kummardusi “Heliseva muusika”, “Põhjuseta mässaja”, “Titanicu” jpt suunas.
Filmiakadeemia liikmeskonna keskmine vanus on küll väga kõrge aga 13 nominatsiooni reedab seniilsust. Uskumatu jamps.
M.T
Andris Feldmanis lisab:
Ron Howardi “Frost/Nixon”
(5 nominatsiooni, sealhulgas parim lavastaja, parim film ja meesosatäitja [Frank Langella])
“Frost/Nixon” on nagu pornofilm, mille naisosatäitjad on valitud võimalikult väikesemõõtmelised, et meeste nokud suuremad paistaksid. Teisisõnu üritatakse kurikuulus David Frosti intervjuu president Nixoniga pärast Watergate’i afääri labaste vahenditega elust suuremaks mängida, kuigi pinevust on originaalmaterjaliski küllaga. Tulemuseks spordifilmina vaadatav teos, millel sügavust nõnda vähe, et pea ees sisse hüpates nihestab vaataja oma selgroolülid. Oscari-gala püsikülalise Howardi “Frost/Nixon” on oma impotentsuses paremal juhul reklaamikampaania selle aluseks olevale põnevale intervjuule.
Stephen Daldry “Ettelugeja / The Reader”
(5 nominatsiooni, sealhulgas parim naispeaosa ja parim lavastaja)
Hollywood ja holokaust on vanad sõbrad. Koos käivad nad tihti ka Oscari-galal. Stephen Daldry “Ettelugeja” algab sentimentaal-erootilise armastusega teismelise poisi ja 30ndates naise (Kate Winslet) vahel, kes põeb häbenedes düsleksiat. See pole aga kaugeltki tema tumedaim saladus. Aastatekümne jooksul lahti rulluva filmi lõikes tuleb neil mõlemal oma minevikga silmitsi seista. Kuna filmi tegevus leiab aset Saksamaal, siis räägivad kõik näitlejad inglise keelt kerge, ent mitte liiga häiriva saksa aktsendiga, eriti lõbustab sellega vaatajaid Winslet. Absurdimaiguline keeleline järeleaimamine on kogu filmile sümptomaatiline: katse luua emotsionaalset efekti üheülbaliste märkide abil, mitte psühholoogilise ja sotsiaalse pinge kaudu. Aga muidu – kvaliteetne draamafilm.
Ron Howardi “Frost/Nixon”
(5 nominatsiooni, sealhulgas parim lavastaja, parim film ja meesosatäitja [Frank Langella])
“Frost/Nixon” on nagu pornofilm, mille naisosatäitjad on valitud võimalikult väikesemõõtmelised, et meeste nokud suuremad paistaksid. Teisisõnu üritatakse kurikuulus David Frosti intervjuu president Nixoniga pärast Watergate’i afääri labaste vahenditega elust suuremaks mängida, kuigi pinevust on originaalmaterjaliski küllaga. Tulemuseks spordifilmina vaadatav teos, millel sügavust nõnda vähe, et pea ees sisse hüpates nihestab vaataja oma selgroolülid. Oscari-gala püsikülalise Howardi “Frost/Nixon” on oma impotentsuses paremal juhul reklaamikampaania selle aluseks olevale põnevale intervjuule.
Stephen Daldry “Ettelugeja / The Reader”
(5 nominatsiooni, sealhulgas parim naispeaosa ja parim lavastaja)
Hollywood ja holokaust on vanad sõbrad. Koos käivad nad tihti ka Oscari-galal. Stephen Daldry “Ettelugeja” algab sentimentaal-erootilise armastusega teismelise poisi ja 30ndates naise (Kate Winslet) vahel, kes põeb häbenedes düsleksiat. See pole aga kaugeltki tema tumedaim saladus. Aastatekümne jooksul lahti rulluva filmi lõikes tuleb neil mõlemal oma minevikga silmitsi seista. Kuna filmi tegevus leiab aset Saksamaal, siis räägivad kõik näitlejad inglise keelt kerge, ent mitte liiga häiriva saksa aktsendiga, eriti lõbustab sellega vaatajaid Winslet. Absurdimaiguline keeleline järeleaimamine on kogu filmile sümptomaatiline: katse luua emotsionaalset efekti üheülbaliste märkide abil, mitte psühholoogilise ja sotsiaalse pinge kaudu. Aga muidu – kvaliteetne draamafilm.