Naasmine uude tegelikkusse?
Slawomir Mrožek.
”Tango revisited”.
Mati Undi lavaversioon
Aleksander Kurtna tõlke järgi.
Lavastaja ja muusikaline kujundaja Mati
Unt.
Kunstnik Ene-Liis Semper.
Tango koreograaf Teet Kask (Norra
Rahvusballett).
Esietendus Eesti Draamateatris
31. jaanuaril.
Stiil
on sõnum. Undi lavakeelde on ilmunud iseäralikku agressiivsust.
Kui eelmine
kord nelja aasta jooksul sada korda Mrožeki “Tangot” (Noorsooteatris 1989
jaanuarist kuni 1993 märtsini) ja 1990 Pinteri “Sünnipäevapidu” (Lavakunsti XIV
lennuga) mängiti, oli Unt diskreetselt realistlik. Lava haldas suhete lummav
sudu, mäss mässu vastu ja inimene silmitsi paratamatusega. Poliitiline teater
oli just hingusele läinud, mille üle olid kõik õnnelikud.
Parimad, kõige
meeldejäävamad rollid tegid tugeva absurditajuga näitlejad Helene Vannari
“Tangos” ja Maria Avdjuško “Sünnipäevapeos”. Andrus Vaariku naiivne ideesõdur
Artur murdus jalapealt ja “armsast süütust gigolost” (Hans H. Luik), Rein Oja
Edekist arenes uus Võim. Keskmise generatsiooni hedonistliku vabaduse ja
laostumuse hõngu oli Andres Otsa Stomili kootud mütsikese alt otse meeleliselt
tunda.
Uude aastatuhandesse tuli Unt tankiga (“Laulatus”). Oma kerge,
peenelt iroonilise mängu juurde jääb ta vaid intelligendist ajaväliselt ja
nostalgiaga mõeldes (“Kirsiaed”, “Vaimude tund Kadrioru lossis”). Võimu ja
ellujäämise motiivid kõlavad üha raskemalt. Mõnusast absurdist on liigutud
tragifarssi, milles ei otsita tragöödia ülevust ega farsi vabastavat koomikat.
“Tango” on selle, karmima laadi puhtaim esindaja.
“Kadunud pojas” oli palju
parodeerimislõbu, Rakvere teatri “Majahoidjas” dramaatilist eluraevu, “Tangos”
kehastub näitlejas inerts, entroopia ja anarhia, ideede ja väärtuste kriis,
pilt igavesti taastuvast võimust. Tegelikult on see Hamleti ja tema perekonna
kurb lugu, kus füüsilisi laipu on vähem kui Shakespeare’il, ent Fortinbras
võidutseb seda jultunumalt. Õigemini on see tolle lugude loo tänapäevaselt
kalgim variant, nagu on öelnud “Tango” kohta Mait Malmsten.
Unt teeskleb
endiselt esteeti ja mängumeest, tsiteerib klassikuid ja iseennast, parodeerib
ja ironiseerib, hoidub sotsiaalsest ja poliitilisest päevakajast. Mis ei
takista seoste tekkimist vaataja peas.
Ehkki katarsist ei pakuta, mängib
trupp tragöödia mastaabis. Tragöödia simuleerimisele viitab ka kujundus:
kuninglik kuld ja kard poleeritud palktares. Pole asja, millele Undi ajavaimu
suhtes tundlik nina ei reageeriks. Seekord olevat “Tango” taaslavastamise
tõukeks meil taas toimuvad “suured sotsiaalsed ja poliitilised muutused” (vt
Eesti Päevaleht, 30. jaan). Kavalehele valitud tekstide järgi küll paistab, et
Unt ei proovigi “Tangot” ühendada lähema ümbruse ajaloo- ja ühiseluga.
Totalitaarses ühiskonnas elamise kogemus mingeid üldisemaid nähtusi
tõenäoliselt võimendab.
Ida-Euroopa minevikukontekstist viib uus “Tango”
välja juba muudetud tegelasnimedega. Stomilist on saanud Tommy, Edekist Eddy
jne. Undi seekordse Spiel’i lugemise võtmeks tundus käepäraseim Andrus Vaariku
Tommy värske teatrieksperiment.
Mrožeki Aadama-Eeva nukumäng on asendatud
Niina monoloogiga “Kajakast” (olulistena hakkavad selles kõrva mõned sõnad:
vaikivad, kalad, külm, kole, mina, saatan...), mille lõpetab suur pauk.
Tommy etteaste tagaseina lõigatud augus, kus asub ka katafalk, loob
omakorda nägemuse hangunud, surnud elust. Seda tunnet süvendab blankvärss, mis
“tuleb enamasti ilmsiks siis, kui keegi tahab teistele oma ideid peale suruda,
aga ka siis, kui mitmekesi tõustakse üldisemalt “ideede
riiki” /.../” (kavalehelt). Et Mait Malmsteni korda loov ja konventsioone
taastav idealist Artur kaine peaga peaaegu ainult värsis kõnelebki, mõjub
ideedele hävitavalt. “Autori surmale” lisandub “ideede surm”. Surm ongi Arturi
parim idee. (Muuseas, “Tango” esietenduse päeva ajalehed vahendasid ka Tallinna
mainekujundaja Linnar Priimäe sellekohase projekti.)
Mait Malmsteni
lavarolli ja Arturi elu parimad hetked on seal, kus ta purjus peaga proosasse
langeb. Oma idee- ja normiotsingutes ehk surmtõsise värsisepana mõjub ta
algusest peale luuserina. Võib-olla on Arturi ülesandeks murda lobeda lavakeele
traditsioon. Esietendusel ootasin küll kannatamatult, millal Artur inimese
moodi kõnelema hakkab. Ehk oli sellise ootuse sündimine ette nähtud?
“Tango
revisited” mõtleb sündinud poliitikutele, konformistidele, vanadele ja noortele
kaunitaridele ja keskikka jõudnud mässajatele. (Taavi Eelmaa Eddys on algusest
peale duce-kompleksi, Rein Oja vanaonu Eugenis noorte tegijate agarat
kaasajooksikut; nii surema hakkavas vanaemas, Viire Valdma Eugenias kui ka
Maria Avdjuško Allys näeb ajuti väsinud modelli. Andrus Vaariku Tommy ja Kersti
Kreismanni Nora taasloovad oma kadunud epohhi volüümi ja elegantsiga. Kõik koos
kujutavad raputuse ootuses iseendasse tardunud seltskonda.
Uues “Tangos”
leidub Gombrowiczi mõjusid. Unt avalikustab need seinale riputatud “Laulatuse”
plakatiga. Aga seda oleks niigi tunda sellest, kuidas tegelased suhtlevad –
vähem või pikemalt distantsilt kui vanas “Tangos”, väljendades end vähem
vahetult, näideldes ja nautides oma mängu mõistuspära.
Unt võib ju oma
noorusaja üle ironiseerida, ent see ergutab teda ennast ja aitab inspireerida
näitlejat. Seda kinnitavad renessansliku lopsakuse ja uue aastatuhande
intellektuaalsusega loodud vanade hipide rollid. Kreismanni ja Vaariku
professionaalne vereküllus ei lõhu lavastuse üldmuljet, milles valitseb “siin
ja praegu” uuel, karmilt ebatõelisel, “klaasi-tagusel” kujul.
Võimu ja selle
lootusrikka toetaja, Eelmaa Eddy ja Oja Eugeni efektne jõuline tango üle
viimase idealisti laiba kinnitab uue aja saabumist.