Vaadata, näha ja uuesti vaadata
“Kopenhaagenit” mängides olete publikule äärmiselt lähedal. Kas see
ei sega, eriti kui on nii palju pingelist teksti?
Kui tunned, et
on õige asi ajada, siis publiku lähedus ei sega. Vastupidi, on lootus, et
saadakse paremini aru, eriti kui tajud publiku heatahtlikkust. Kuigi lavastus
on küllalt pingeline. Kogu aeg tuleb neil meestel teha valikuid, raskeid
valikuid pealegi – aga neil on olemas sõprus, see, mis elus kipub tihtilugu ära
ununema. Sest lõpuks – kellega saab inimene rääkida, kui ta raskete valikute
ette satub? Sõbraga. Kui üks on ühel poolel, teine teisel – mõista on siis
raskem, aga on vähemalt võimalik rääkida, arutada.
Selliseid asju nagu Bohr
ja Heisenberg “Kopenhaagenis” saavad rääkida ainult inimesed, kes usaldavad
teineteist. Mõistmine on tähtis. Inimesed räägivad tihti, et koos jõutakse
mõtteni. See mõte võib olla varem sõnastatud, isegi loosungina olemas, aga minu
arust on kõige olulisem protsess, kuidas mõtteni jõutakse. Mis sest, et keegi
on seda enne öelnud. Aga kui jõuad olulise mõtteni ja see sõnastub sinu suus,
siis taipad – on ühinetud millegi rohkemaga. Ja ei pea mõtlema, kas see on sinu
oma või mitte, vaid oled õnnelik, et protsess töötab, mõte liigub ja jõuab
sõnastuseni.
Ja publikuni.
Kui publikuni jõuab, on
veel kõige parem. Siis tuleb hinge rahu. Sest sa oled midagi jaganud. Teatri
puhul ei saa unustada ka harivat momenti – minu arvates on see väga tähtis.
Mitte sedasi näpuga näitav, vaid natuke õpetuslik alge. Seda ei maksa
alahinnata, see kuulub teatri juurde. Heas etenduses sünnib see ikka.
“Kopenhaagenist” jäi tegijatele rahu hinge?
Mul on hea meel, et me
tegime. Ma ei taha öelda, et me tingimata ära tegime – latid võib paigutada
erinevale kõrgusele ja võibolla on mõned nii kõrgel, et sa ei ole aimanudki
nende olemasolu. Aga näitemängu ruumis ja ajas liikuda – seda me siiski
saavutasime. Üritasime, ja hea tahe, üksteist arvestav koostöö on juba ise üks
kõige paremaid üritusi. Kui veel välja ka tuleb, siis peab rõõmu
tundma.
“Kopenhaageni” teksti esialgse lugemise järel ütlesite,
et hämmastav, kuidas suured kirjanikud mõtlevad samadest asjadest – mis mõttes
õieti?
Esimest korda loen ma näidendit kui kirjandust,
teist-kolmandat korda lugedes hakkab see kõlama kui näitemängu tekst, tekivad
teised, juba rolli seosed – mina ja mu roll, suhe teiste rollidega, teiste
osatäitjatega, et suhted hakkaksid elama. Läheme üksikasjadesse sisse, peame
saavutama, et tekst laval tööle hakkab.
Praegu olen liiga ligi sellele
üksikasjade faasile, läheb natuke aega, et uuesti eemalduda. Aga küllap
tundsin, et suured mehed jõuavad tihtilugu erinevaid teid pidi, rääkimata et
juhuste läbi, samade asjadeni. Ütleme: olemise jaatuseni. Kuidas see oligi – et
elu lühike, aga kunst pikk. Et vaatamata kõigile raskustele, mis takistavad
sõbralikke, inimlikke suhteid, on ühel hetkel otsustavad just need. Kui sul on,
kelle käest küsida – pole üldse oluline, kas vastused sulle meeldivad või ei –
aga tähtis on, et tekib protsess, mõtlemine, tegutsemine. Teise poole
valmisolek dialoogiks on oluline.
On teil endal elus vaja olnud
sellist avatud kuulajat, protsessi käivitajat?
Ei ole mõtet raisata
sõprade aega oma väga isiklike muredega. Pealegi, kui me räägime kõigest
sellest, mis meid seob ja huvitab, tuleb ka isiklik nagunii välja, ega ennast
ei saa ära peita. Oluline, et on, kellega jagada. Ja jagada saab ikka koos
elatud elu, koos tehtud tegemisi. Kolleeg, partner, teine näitleja su kõrval –
nendega tekib näitlejal üks usalduslik, väga tundlik suhe. See on küll
töövahekord, aga samas ka palju enamat.
Aga olen ka kogemustest õppinud, et
tööasjades võib teise näitleja maale minna ainult nii palju, kui palju sa oled
kindel, et ei eksita tema põhilist enesetunnet. Solvumine on siin väga ligi. Me
oleme teistmoodi, kui me teeme oma tööd. Osa, mida sa ise parajasti teed, on
sulle väga lähedal, ja sellest lähtudes võid teisele näitlejale märkust tehes
tema maa peale minna, teda eksitada ja solvata. Tahtmatult. Keegi kolmas peab
vahel olema – lavastaja, kes kõigist asjadest peaks näitlejaga rääkima.
P>
Sel juhul peab lavastaja olema näitlejale väga tõsiselt
võetav.
Minu jaoks on esimene eeldus igasuguses töös, et me
arvestame üksteist kui võrdväärseid. Kui mul on nii tugev eelhinnang, siis ma
ei tee seda tööd, loobun. Saan aru, et räägin ideaalist, aga ei saa niimoodi
poole hambaga, et ah, teeme kah. Kuigi – on ka seda olnud. Aga need korrad
tuleb ära unustada ja edasi töötada.
Eesti oludes on mingi
eelhoiak vist vältimatu, kõik tegijad on ju teada.
Me töötame
üksteisega väga tihti koos, alateadvuses salvestub, mida keegi sinult
konkreetselt ootab. Tahtmatult arvestame, milleks sind truppi võeti, mis ootusi
peaksid täitma. Pikaajalistes kooslustes on kvalitatiivne hüpe hulga
keerulisem. Arenguks tuleb astuda väiksem samm, aga seda teha on tunduvalt
raskem kui astuda üks suur samm alguses. See nõuab teistsugust tööd, pingutust.
Olete Eesti Draamateatris töötanud 22 aastat, kus endast poole
nooremate suhtes olete juba vana olija ja Meister. Kuidas algajatele abi ja oma
kogemusi edasi anda?
Veidral kombel märkan aja möödumist väga
hilja. Järsku avastan, et kuulun hoopis teise põlvkonda. Ülimalt küsitav,
millist abi saab üldse anda. Kui ma Draamateatrisse tulin, töötas siin veel
mitme vanema generatsiooni suuri meistreid. Kõigil oli midagi, milles ta oli
ületamatu. Tuleb lihtsalt silm lahti hoida, vaadata, ja kui vaja, siis
küsida. Hea meelega vastan, kui oskan.
Muidugi on näitlejatel auahnus ja
edevus ja muu, mis on selle elukutse juures ja on kogu aeg olnud. Aga üldine
soovitus oleks, et on vaja teada, mida sa teatris teha tahad. Silma paista? Või
huvitavad sind tunnetuslikud mängud laval, et tekiks elavad olukorrad, mäng
toimiks? Tuleb näha, vaadata ja mõista – või kuidas oleks õige järjekord.
Vaadata, näha, ja siis uuesti vaadata, et mõista.
Arvan, et mind on kõige
enam mõjutanud eeskuju. Mitte et tahtsin kellegi sarnane olla, vaid kuidas
keegi on jõudnud nii kaugele, kuidas ta mõtleb, millest ta räägib. Vahel piisab
ka sellest, kui vanem näitleja näitab välja oma… poolehoidu. Minul on selline
õnnelik võimalus olnud, et mind õpetas Jüri Järvet, aga ma ei saa rääkida,
kuidas.
Ma ei ole kunagi mõelnud, et peaksin kellelegi ütlema, tehku nii
või naa. Kardan hoopis, et sekkumine eksitab, igal inimesel on mingi väga hell
hingemaa ja olen ise kogenud valesti sekkumist. Kui näitleja oma loomingulise
ülesandega töötab ja vahele tuleb kas või pisike vale krõks, võib ta täielikult
pideme kaotada.
Krõks võib tulla ka suuremas mõõdus kui vaid
rolliga toimetulek. Teie kursuselt (lõpetas 1980) läheb paljudel
professionaalses mõttes väga hästi, aga on ka lootusrikkalt alustanud, kuid
kõrvale pudenenud, läbi põlenud inimesi.
Läbipõlemine on olnud
äärmiselt ligi ka neil, kes püsivad. Minagi küsin endalt tihti, kas ma ei ole
üks kopitis, kas aeg ei ole minust mööda läinud, kas mul on midagi jagada! Aga
siiski tunnen mõne kordamineku puhul, et on.
Ebaõnnestumist tajun muide
väga täpselt, keegi ei pea seda mulle ütlema. Tajun varakult, proovide alguses.
Kõik, mida võib lugeda õnnestunuks, on tulnud kergelt. Ja kõik, millega on
ülimat vaeva nähtud, on kinni jooksnud. Täidad ainult kohust ja taod endale
meelde, et tekst peab kuuldav olema. Aga ma loodan alati lõpuni, isegi kui
tean, et sellest tööst midagi ei tule.
Heas etenduses astud lavale, kuuled
esimese repliigi – ja äkki muutub kogu närv selleks, et oled etenduses sees ja
teed, sul ei ole enam pistmist oma hädadega, tajud, kuidas sõna jõuab
partnerini, publikuni, kuidas tuleb vastus… Lihtsalt oled kohal. Aga neil
teistel etendustel… sa ei ole kohal, isegi kui skeem töötab.
Kui
kellelgi on kriitiline hetk ligi, kas saab kõrvalt teine inimene midagi öelda
ja välja aidata?
Öelda võib alati, aga aidata vist siiski ei saa.
Kõige hullem, kui inimesel on seesmine tõetunne ja talle valetatakse
positiivselt. See on topelt valus. Kui vaatame “Kevade” filmi, siis kõigis neis
lastes on veel kõik võimalused olemas. Kõik. Ka lavakooli noortes lõpetajates.
Aga kui mõtlen, milline on “Kevade” inimeste saatus, siis… Ma ei tea, miks
mõnel tee kinni jookseb. On see lootuse kadumine, eksimine, liiga suured
tahtmised, alkohol – mis on enamasti tagajärg, mitte põhjus –, vaimne
murdumine?
Tean, et õnne peab olema. Ja sellesse peab uskuma. Ja väikestest
asjadest rõõmu tundma. Olin kooli lõpetades 26aastane ja raudselt veendunud, et
kui ma kolme või viie aastaga midagi ei ära tee, on mul veel võimalus
näitlejatööst loobuda. Kui meie teatrisse tulime, oli meil aega küll. Minu
arvates on praegustel noortel vähem aega, tähtajalised lepingud, nad peavad
ennast rutem tõestama.
Sain aru, et mul tuleb ühte konkreetset tööd teha,
ja et seda hästi teha, pean enne õppima seda, seda, seda. Treenisin, mõtlesin.
Näitemänge lugedes kirjutasin neid käsitsi ringi – püüdsin peast teksti
kirjutada, et analüüsida repliikide seoseid. Teine oli füüsiline treening,
jooksmine ja muu. Lihtsalt, et jõuaks kõike, sest näitlejatöö nõuab tohutult
energiat. Ma ei mõelnud, et see annab kohest tulemust, aga mitme aasta pärast
järsku tajusin, et sellest oli kasu.
Millest te praegu, oma
kogemuse ja staatuse juures, leiate motivatsiooni pingutada? Eriti suures
repertuaariteatris, kus rutiin on paratamatu?
Kuulen, et räägitakse
mingist staatusest. Ma ei ole kunagi osanud endast nii mõelda. Lähen koju, toon
puid, teen igapäevaseid olmeaskeldusi, korraldan ja muretsen, et see osa elust
funktsioneeriks – mingisuguse staatuse küsimusega ei ole mul enda jaoks küll
tegemist.
Aga küsimuse teine pool – mille najal edasi – on see, millega sa
teatris kokku puutud. Näidend, mis innustab, lavastus, mis töötab, looming, mis
sünnib. Teatrist saab rääkida väga erinevalt, aga ma ütleksin: see, kui tekib
mäng. Selles mängus ei mõelda enam, et mina või sina – aitab jutust ja nüüd
oleme sees. Aga seismajäämist kardan küll.
Jüri Järvet ütles kunagi, et
mida vanemaks saad, seda raskem on teha. Kui rääkida väga karmilt, siis tuleks
enese laadimiseks ennast mõneks ajaks teatrist päris lahti võtta. Etendusi
peaks edasi mängima, muidu tunnetus kaob. Peaks õppima, ka teatriga mitte
seotud asju. Vaatama palju häid etendusi. Võimalik, et paari-kolme-nelja aasta
pärast tekiks uus energia. Pauguga ei käi siin midagi.
Kas
üheaastane “Ela ja sära” stipendium ei võimalda ajutist kõrvaleastumist?
Miks ei, see on olnud suur kergendus. Aga kuidas kellelegi – minu
meelest toob see ka kohustuse kaasa. Kuigi sellele ei saa kogu aeg mõelda.
Eesti Draamateatri majja on ladestunud lugematud kogemused,
mälestused, traditsioonid – on see ühtpidi väärtus, aga teistpidi koorem?
Kriitikas kõlab ju hääli, et traditsioonid ahistavad, vaja oleks midagi
uut.
Mind ei sega selle maja vaimud – need on head, kaitsevaimud,
las nad olla. Kui sa tahad puksida, siis vaimudega on lootusetu seda teha. Meie
oleme lihtsalt järg sellele, mis siin enne on olnud. Kui ilmub keegi, kes on
lõpuni uus ja samas teab, mis on vana, siis lõhkugu. Aga ehitagu ka
uuesti üles!
Mis puutub eesti ühiskonda üldse, siis me ei saa kõike maailma
paska enda peal ära proovida ühel lihtsal põhjusel – meil ei jätku energiat.
Eitus neelab väga palju energiat. Konservatiivsus on vahel äärmiselt positiivne
– mitte säilitamine hapendamise mõttes, vaid millegi olulise alles hoidmine.
Näeksin hea meelega, et vanem ja noorem generatsioon teeksid rohkem koos. Küpse
ea kogemust meie ühiskond pelgab, inimesed üldiselt ka kuluvad, kustuvad liiga
vara. Vanu näitlejaid on vähe, ja selliseid kooslusi suudavad luua väga vähesed
lavastajad.
Mida teha, et Eestis teatripublik ei väheneks?
Ma ei oska muud öelda, kui et peame teatris puutuma asju, mis
inimesi huvitavad. Mitte et oleks põnev, vaid mis on oluline. Ja kui me suudame
seda hästi teha – ma ei usu, et me võõraks jääme. Tähtis on hästi teha. Ja et
tekiks valik erinevate teatrite, teemade, käsitluste vahel. Tuleb otsida
ideaalseid koosseise, et ansambel töötaks. Koostöö, koostöö, veel kord koostöö.
Olen idealist: kõige olulisem ei ole vaatajate hulk, vaid näidatava kvaliteet.
Peame hoolivamad olema, et mida, kellele ja milleks. Ja ikka mõtlema, et meie
tegemistes oleks natuke tervendavat.
Ain Lutsepp
Eesti Draamateatri
näitleja
Sündinud: 6. mail 1954
Lõpetanud:
1972 Tallinna 10.
keskkool
1980 TRK lavakunstikateeder
Preemiaid:
Voldemar Panso
preemia 1979
Ants Lauteri preemia 1987
Parim meesnäitleja 1989,
1994
EV kultuuripreemia 1995
Alates 1998 Albert Üksipi ja Rudolf Nuude
mälestustaskukella hoidja
Eesti Kultuurkapitali “Ela ja sära” stipendium
2001
Teatrirolle:
Joosep (Raudsepa Vedelvorst, 1981)
Tom
(Ayckbourne’i Norman Vallutaja 1985)
Kapten Keeney (O’Neilli Õli,
1985)
Pozzo (Becketti Oodates Godot’d, 1986)
XX (Mrozheki Emigrandid,
1989)
Juudas (Kalmuse ja Hermaküla Juudas, 1990)
Mees (Kõivu
Kokkusaamine, 1991)
Isa (Kõivu Tagasitulek isa juurde, 1993)
Martin Lampe
(Kõivu Filosoofipäev, 1994)
Valentin (Puigi Ämbliknaise suudlus,
1994)
Philipp Karell (Krossi Doktor Karelli raske öö, 1994)
Antonio
Salieri (Shafferi Amadeus, 1995)
Henry Finnegan (Sabathi Poisid sügisel,
1996)
Ralph Nickleby (Dickensi ja Edgari Nicholas Nickleby elu ja seiklused,
1997)
Serge (Reza Kunst, 1998)
Moondsundi Vassel (Kõivu Kui me Moondsundi
Vasseliga kreeka pähkleid kauplesime, siis ükski ei tahtnud osta, 1999)
Karl
Orsa (Lindgreni ja Pedajase Mao tee kalju peal, 1998)
Sganarelle (Moli`ere’i
Don Juan ehk Sevilla pilkaja, 2000)
Onu George (Frieli Aristokraadid,
2000)
Kenti krahv (Shakespeare’i Kuningas Lear, 2001)
Andres (Tammsaare
ja Mikiveri Tagasi Vargamäel, 2001)
Werner Heisenberg (Frayni Kopenhaagen,
2002)
Mänginud kuuldemängudes, telelavastustes (Majesteet seriaalis “M
Klubi”), filmides (“Kevade”, “Suvi”, “Sügis”, “Doktor Stockmann”, “Luukas”,
“Tulivesi” jt)
Jan Uuspõld
Eesti Draamateatri
näitleja:
“Mouhh… Ja ma olin vait ja vaatasin seda võimsat meest
laval ja oleksin tahtnud ka nii teha. See oli “Mao tee kalju peal” proovides,
kui Ain tõstis voodilina üles ja lõi alla sellise lajatusega, et sekund vaikust
tundus tunni pikkusena. “Nii peaks mõjuma küll,” ütles Ain, ja istus muigvel
sui toolile. Kui Ain kord juba naerab, siis on see nii lai, et peaks ulatuma ka
minuni, kes ma elan temast kahe kvartali kaugusel. Sellest jätkub siis kõigile.
Aini eripära on see, et ta ei anna seda kunagi ära.”
Anu
Lamp
Tallinna Linnateatri näitleja:
“Ain on raudselt
üks kõige põhjalikumaid, tööd teha oskavamaid eesti näitlejaid, kelle puhul
imetled rolli sisse minemise võimet. Selline sammas, kelle olemasolu on teiste
jaoks oluline. Ka tema loomingulised kahtlused on oma äärmises kapitaalsuses
natuke armsalt naljakad. Ükskord kohtasin Aini ühel kevadhommikul Valdeku poe
trepil. Kell oli kuskil 10 kandis. Ja Ain rääkis mulle, mis ta hommikul teinud
oli. Ta oli käinud metsa vahel jooksmas, lugenud üht filosoofilist teksti ja
töötanud ühe oma poolelioleva teatriteksti kallal. Ja ma mõtlesin, kes eesti
näitlejaist hommikul kell 10 millegi võrdväärsega suudaks talle vastata. Meenus
Kaarel Karmi kuulus lause: “Kes Karmi tahab üle mängida, peab väga vara
tõusma!””
Priit Pedajas
Eesti Draamateatri
peanäitejuht:
“Lutsepp on erakordne näitleja. Ta on üks neist, kel
pole ampluaad ja kes on eatu. See tähendab, et ta võib mängida kõike. Ta on
väga tõsine inimene ja suhtub näitleja kutsesse suure respektiga. Ta loeb
palju, ta süveneb igasse materjali väga põhjalikult. Ta on üks neid näitlejaid,
keda ma alati imetlenud olen – ta võib mõne repliigi öelda sellise tooniga, et
võtab seest õõnsaks. Vaatad teda ja mõtled – kust ta küll selle võtab?”
P>
Roman Baskin
kursusekaaslane, Vanalinnastuudio
kunstiline juht:
“Ta on olnud vist mu parim lavapartner. Selles
mõttes, et ta võtab vaevaks teist näitlejat kuulata ja arvestada, ja samas ei
unusta kunagi kindlalt oma joru ajamast. Ühesõnaga: ta on näitemängus väga
sees. Oleme koos mänginud Mrozheki “Emigrantides” ja Kõivu “Filosoofipäevas”.
Ta on näitlejana mänginud ka minu lavastustes, teatris ja televisioonis,
näiteks “M-klubis”. Ta sobib väga hästi kampa, truppi, sest ta ei karda
konkurentsi – vastupidi, talle teeb loominguline pinge heameelt, tema
näitlejaenergia läheb siis hoogsalt tööle.”