Innovaatiliste ideede ajujaht
Ajakirjas HEI avaldatud uudsete maailma, Ränioru või Eesti
ettevõtete edulood on arvatavasti paljusid lugejaid mõtlema
pannud. Ühed ohkavad väikesest kadedustundest ja soovist samuti
midagi suurt korda saata ning teised, kes on juba üht-teist saavutanud,
sooviksid teravat vaistu ja võimalust olla õigel hetkel
õiges kohas, et tuleviku tegijaid ära tunda ning sellistesse
edulugudesse investeerida.
Äriplaanide konkurss
“Ajujaht”
Käesolevast aastast on
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse eestvedamisel äriplaanide
konkursi “Ajujaht” kujul avatud uued võimalused
mõlemale mainitud sihtrühmale. “Ajujaht” on
üle-eestiline äriplaanide võistlus, mille eesmärgiks
edendada teadmistel põhinevat ettevõtlust ja toetada uue
innovaatiliste ettevõtjate põlvkonna kujunemist. Konkursi
ülesehitusse on põimitud mitmeid tõmbetegureid, millega
loodetakse leida ja kiirendada väärt ideede jõudmist
avalikkuse ette.
Näiteks Eestis hästi tuntud ettevõte
Mobi on alguse saanud Tartu Ülikooli kursuse raames 2000. aastal. Mobi
partneri Rain Rannu sõnul sarnanes kursus “Ajujahi”
konkursiga, kuna kursuse eesmärk oli kokku tuua eri teaduskondade erineva
taustaga tudengid ja moodustada nende põhjal projektimeeskonnad, mis
hakkaksid ühte ideed ellu viima. Parimaid lubati premeerida kahe
ainepunktiga.
Mobi alustas mobiiltelefoni reklaammängudega.
Ülejäänud osalevate võistkondade ideed olid Rannu
hinnangul veidi lennukamad. Mobi idee aga viidi sellest kursusest ainsana ellu.
Mobi idee ei olnud kogu maailma muutev, vaid pigem selline, mille puhul
meeskond teadis, et nad suudavad selle oma jõududega teostada,
ütleb Rannu.
Kursuse lõppedes, pärast kahe ainepunkti
kättesaamist, leidis meeskond, et nad klapivad hästi ning miks mitte
edasi midagi koos teha. Ettevõte oli sündinud.
Äri alustajatele võimalus alustada edumaaga
Nii mõnelgi meist tuleb üpris tihti ideid, millest võiks
saada edukas äri. Ideest teostuseni suurem osa neist ei jõua, sest
tavaliselt kerkivad teele mitmed takistused – idee autor ei tule selle
pealegi, et ideest äri teha, või puudub teadmine, kuidas ideed ellu
viia, või puudub raha või napib mõtte toetajaid.
“Ajujaht” alustab sellest, et kutsub osalema kõiki, kel on
hea idee; eelnevad teadmised ärist ei ole kohustuslikud. Julgustame looma
meeskondi, kus teadmiste hulk oleks suurem kui üksiküritajal –
et majandusinimesed saaks kokku teadlastega, et kohtuksid inimesed, kes
ühiselt ideesse usuvad ning kes üksteist toetaksid. Konkursi
tingimused julgustavad meeskondadesse kaasa haarama ka juba tegutsevaid
ärimehi ja samuti näiteks ülikoolide professoreid. Oluline on,
et kokku saaks meeskond, mis on idee arendamiseks ja teostamiseks piisavalt
tugev.
“Ajujaht” kogub kuni 30. juunini kokku umbes ühe
lehekülje pikkusel etteantud vormil (www.ajujaht.ee ) äriideed. Äriidee võib
olla ükskõik millisest eluvaldkonnast, peamine, et see on
originaalne ja uudne. Äriidee esitamisel tuleb meeskonnal läbi
mõelda oma idee uudsus, rakendatavus ning sihtturu võimalused
ning neid veenvalt argumenteerida. Laekunud äriideid hindavad Eestis
respekteeritud äriringkondade tegijad, kellelt ka juba tagasiside saamine
oma ideele on suur väärtus. Žürii heakskiidu saanud ideede
hulgast valitakse parimad meeskonnad, millele avaneb juurdepääs
professionaalide toele, ehk võrreldes tavapärase äri
alustajaga on v&o
tilde;imalik saada teadmiste kujul väike konkurentsieelis.
Konkurentsieelis seisneb selles, et pakume meeskondadele tasuta koolituse
vahendusel ligipääsu tipptasemel tegijate teadmistele, kogemustele ja
kontaktidele. Oktoobris on võimalik osaleda rahvusvaheliselt tunnustatud
INSEADi ärikooli professori nädalasel äriplaneerimise koolitusel
ja osa saada ka individuaalsest nõustamisest. Eesti ja rahvusvaheliselt
tipptasemel ärivaldkonna esindajad jagavad seitsmel päeval praktilisi
oskusi ja kogemusi äri käivitamise ning tegutsemise kohta, mille abil
meeskondadel on harukordne võimalus oma äriga kaasnevaid riske
ennetada ning potentsiaalseid vigu vältida. Vahest isegi olulisem on iga
meeskonna individuaalne nõustamine meeskonnale määratud
mentori poolt. Mentorid on nii Eestist kui välismaalt ning nad valitakse
vastavalt äriidee valdkonnale.
“Ajujahi” üheks
eesmärgiks on avada võistlusel osalevatele meeskondadele ka uks
kontaktvõrgustikku ehk viia nad kokku potentsiaalsete investoritega ning
rahvusvaheliste koostöö- ja äripartneritega. Konkursi
korraldusmeeskond loob võimalused osalevatele meeskondadele tutvustada
oma äri eri äriringkondades, kust on hea esitluse ja sobiva juhuse
korral võimalus leida omale algatuseks kas esimene klient, kellele
eksportida, tooraine tarnija või lihtsalt rahastaja.
Peale
kõrgtasemel praktilise koolituse ning mentorite ja
suhetevõrgustiku tuleb mainida ka mahukat auhinnafondi –
minimaalselt 500 000 krooni, mis võib saada Eesti uute edulugude
stardikapitaliks.
Mark Kofman ja tema partner Anton Litvinenko osalesid
2005. ja 2006. aastal NETSi äriplaanivõistlusel. Mullusel konkursil
osalenud äriideest on kasvanud tänaseks ettevõte
SourceKibitzer OÜ. Kofmani hinnangul oleksid nad oma ettevõtte
loomisega hakkama saanud ka äriplaanide konkursil osalemata, aga ilmselt
mitte nii kiiresti kui võistluse toel.
Äriplaanide
võistlus andis tema sõnul mitmekülgset kasu. “Koolitus
andis esmajärjekorras juurde julgust, et oma ettevõttega kohe pihta
hakata,” räägib ta, lisades, et ta sai ka huvitavaid ja
väärtuslikke kontakte äri alustamiseks.
Kofman küll
tõdeb, et konkursil kirjutatud äriplaanist pole tänaseks enam
midagi alles, kuid sellest hoolimata aitas äriplaan äri kavandada ja
alustada.
Kofman soovitab uutele äriplaanivõistlusel
osalejatele alustada äri enne plaani kirjutamist, sest
psühholoogiliselt on palju lihtsam tegutseda, kui oled idee staadiumi
kiirelt läbinud ning omad midagi käegakatsutavat.
Investeerijatele võimalus leida tegijad juba
algusfaasis
Eestis toimuvad küll mitmesugused konkursid
üliõpilastele ja õpilastele, kuid “Ajujahi”
kujul on tegu kõrgtasemel võistlusega, mille raames ootame
maailmatasemel ideede realiseerumist, kuna teadmiste, kontaktide ja rahalise
toetuse tugivõrgustik loob pinnase heade äriplaanide tekkimiseks.
“Ajujaht” pakub kindlasti huvi ettevõtjatele ja
organisatsioonidele, kes tahavad arendada Eestis ettevõtlust või
soovivad olla uute innovaatiliste ettevõtete loomise juures
eesmärgiga neisse investeerida.
“Ajujaht” pakub ka
osalemisvõimalust juba toimivatele äriinimestele, äriinglitele
ja riskikapitalistidele mitmel tasandil. Uute potentsiaalsete
eduettevõtete omanikega saab mõtteid vahetada, kui jagada oma
kogemusi seminaridel või hakata mentoriks mõnele meeskonnale.
Konkursi žürii tööst osa võtmine nii äriideede kui
ka hilisemas äriplaanide hindamise etapis pakub hea võimalus
e anda tagasisidet uutele edukatele äridele ja panustada sel moel uute
ettevõtete tekkesse. Lisaks sellele on võimalik panustada
auhinnafondi, andes välja näiteks mingi valdkonna eriauhinna.
“Ajuinfo” konkursi tingimused
www.ajujaht.ee
Äriidee võib olla igast eluvaldkonnast, peamine, et idee on originaalne ja uudne. Äriidee esitamisel tuleb meeskonnal läbi mõelda oma idee uudsus, rakendatavus ning sihtturu saavutamise võimalused ning neid veenvalt argumenteerida.
Konkursi ajagraafik
>>> mai-juuni 2007 – ideede esitamine
>>> september 2007 – 25 edasipääseja valik
>>> oktoober 2007 – koolitused, ideede täiendamine
>>> detsember 2007 – äriplaanide valmimine
>>> september 2007 – jaanuar 2008 – üritused
>>> veebruar 2008 – auhinnagala, võitjate selgumine
>>> märts 2008 – võitjaideede käivitustoe algus
Nõuanne konkursil osalejale
Toomas Neumann
Protobios, FibroTx
Ettevõtete ning eriti tehnoloogiafirmade loomisel on paar olulist komponenti, millega tuleb alati arvestada:
>>> Innovatsioon – korralikku tehnoloogiafirmat vanade ideedega püsti panna ei saa. Vaja on täiesti uut lähenemist või täiesti uut, teadussaavutustel põhinevat tehnoloogiat. Innovatsiooni sünonüüm ongi uus: lootus edule on kõige suurem, kui tulete välja millegi uuega.
>>> Äriidee – kui teil on idee olemas, siis kindla peale tuleb iga firmaga alustades tõsiselt suhtuda sellisesse asja nagu äriplaan. Tegelikult äriplaan on see, mille järgi sa hakkad oma mõtet ja ideed ning firmat arendama. Äriplaan peab seletama, milles seisneb äri erilisus ja uudsus, mis on selle firma aluseks. Üks on idee ja tehnoloogia uudsus – neid sa eriti ei müü. Olulisem on ehitada üles toode – olgu see tootmisprotess või pakendatav asi.
>>> Turg – sa pead mõistma, milline on sinu arendatava toote tulevane turg.
>>> Meeskond – üksinda ei tee suurt midagi, eriti tehnoloogiavaldkonnas. Kokku on vaja panna meeskond, kuhu on haaratud kõik eri kompetentsid. Meeskonda peab kuuluma häid teadlasi, häid suhtlejaid ja häid tehnikuid.
Nõuded osalejatele
Ideekonkurss on suunatud 1–7-liikmelistele meeskondadele, kellest vähemalt 50% vastab alljärgnevatele kriteeriumidele:
>>> Eesti resident ning
>>> ülikoolis või rakenduskõrgkoolis kõrgharidust omandav tudeng, magistrant või doktorant või keskeriharidust omandav tudeng või
>>> lõpetanud ülikooli, rakenduskõrgkooli või keskeriharidust andva kooli mitte varem kui 2004. aastal või
>>> kuni 40aastane ülikooli, rakenduskõrgkooli või muu teadusasutuse töötaja.
Nõuded meeskondadele
Osalejad moodustavad ideede ja äriplaanide esitamiseks meeskonnad järgmiselt:
>>> Meeskonnas võib olla 1–7 liiget.
>>> Meeskonna liikmetest vähemalt 50% peavad vastama konkursi osaleja kriteeriumidele.
>>> Meeskonnas võib olla osalejaid eri ülikoolidest ja eri teaduskondadest.
>>> Iga idee esitamiseks tuleb moodustada üks meeskond.
>>> Osaleja võib olla samal ajal mitme meeskonna liige.
>>> Meeskond peab olema registreeritud konkursi töökeskkonnas. Meeskonnaliikmeid võib lisada meeskonda kogu konkursi jooksul.
>>> Meeskondadel on õigus kaasata juhendajaks või meeskonna liikmeks näiteks oma ülikooli professor või mõni eraettevõtja.