02.01.2009, 00:00
Lehepeks ja meediakoristus
Margit Tõnson ei näe kasumimeedia kolletumisele muud ravi kui targa ja nõudliku tarbija kasvatamine.
Mõni aeg tagasi leidis NO99-nimelises pealinna teatris aset üks
teistmoodi aktsioon, mis muu hulgas tõestas, kui vajalikud on teatris
need inimesed, kes kunagi publiku ette kummardama ei tule. Aktsiooni sisu oli
järgmine: kõik teatri töötajad loosisid endale kolmeks
päevaks uue ameti, ning nii tuli dramaturgil ja tõlkijal,
turundusjuhil ja korraldusjuhil näiteks näitleja rolli täita, ja
mõnd armastatud näitlejat nägi publik lavamehena rassimas.
Niisiis, julgetele kohaletulijatele esitati lühikesi
etüüde, ning ühes neist hüppab äkki keegi helkurvestis
mees ühe teise mehe kujuteldava auto kapotile. Saalitäis rahvast
vappub naerust, ja mina ei saa mitte millestki aru. Olin just välismaalt
tagasi jõudnud ning mõistagi eelmise päeva meedia pommuudise
ning tippsündmuse – Kapoti-Arvo ja Kartmatu Kalevi lustisõidu
maha maganud. Ise veel töötab meedias!
Olgu, eks ma pisut
liialdan, ega sellest kurioossest “uudisest” vist
rahvusringhääling pikka reportaaži ei teinud, niisuguste
“sündmuste” peale lendavad ikka Õhtulehe ajakirjanikud,
“Reporteri”-magasini poisid ja Võsa Pets oma kaamerate ja
mikrofonidega kohale, kuid ometi oli sel õhtul, seal saalis, teadmatuses
inimeste hulk hämmastavas vähemuses. Jah, tunnistan, et hiljem
internetist “Reporteri” arhiivist Kalev Rebase kaitsekõnet
kuulates naersin minagi silmad märjaks.
Mis viib meid
lõppeva meedia-aasta väga oluliste märksõnadeni.
Mobiilsus ja portabiilsus. Ega ma hästi ei kippunud uskuma, et on inimesi,
kes läptopiga kempsus istuvad ja kehakergendamise kõrval end
uudisvoogudega laevad. (Kusjuures läptoppe müüdi tänavu
esimest korda rohkem kui PCsid). Aga miks ei peaks moodne inimene ajalehte
sülearvuti või veelgi lihtsam – nutitelefoni vastu
vahetama?
Ning kuna nii palju tasuta informatsiooni on võrgus
saadaval, siis raske on leida mõjuvat põhjust, miks peaks keegi
ajalehe postkasti jõudmist ootama või ennast mõne saate
ajaks televiisori taha lohistama. Loen, millal tahan ja kus tahan,
vaatan-kuulan saadet meediakanali digiarhiivist, millal ja kus aga soovin.
Kirjutan oma blogisse, mida ma sellest kõigest arvan, ning
saadan sõpradele mõne sotsiaalse võrgustiku kaudu teate,
et nemadki midagi arvaksid. Meie mõnusas e-Eestis, kus internet wifi
kujul bussis ja rongis ja pargis ja rannas, seda enam. Pealegi, telekast ei
saagi ju tegelikult filme vaadata, sest reklaamipausi ajal läheb meelest
ära, millega kurjam parajasti tegeles, enne kui Dosia ja Espumisan
sekkusid. Järelikult vaatan siis, kui ise tahan. Internetis õpiti
vabavara abil igasuguste tilbendavate, vilkuvate, roomavate, hüppavate jne
reklaamibännerite ignoreerimine õige kiiresti ära.
Teisest küljest tahavad kommertskanalid ja erakapitalil põhinev
trükimeedia ju kuidagi ellu jääda – kui inimene enam
teleka ees ei istu ja vahib saateid arhiivist, lehti ei telli, vaid sirvib
mobiilist, siis tuleb reklaamidega talle sinna järele minna. Muidu pole
muud kui pood kinni. Interneti reklaamimüük kasvas alles hiljuti
paberlehega võrreldes kosmilise kiirusega, paberlehed känguvad,
kärbivad kulusid, vähendavad mahtu, muudavad formaati – see on
kogu maailma ajakirjanduse tänane olukord. Prantsusmaal, Inglismaal,
Itaalias, Ameerikas, Soomes lähevad peatoimetajad peast halliks ja
omanikud tõstavad häält.
On veel mõni
üksik dinosaurus, kes keeldub investeerimast veebikeskkonda. Neile
ennustatakse üksmeelselt hukku. Ja teisel pool lauda istuvad noored
nohikud, kes m&otild
e;ne uue enneolematu keskkonna väljamõtlemisega teenivad
miljardeid. Google ostis Youtube’i, mis on reklaami ääreni
täis. Google ostis ka osa Facebookist, populaarsest sotsiaalsest
võrgustikust, millel on üle 140 miljoni kasutaja.
Facebook omakorda sõlmis liidu Twitteri ja Flickriga – et saaks
vaid ühe Facebooki kasutajanimega neis kahes võrgus samuti
tegutseda ja end identifitseerida. Kõik need kasutajad liiguvad
nüüd edasi ja tagasi ning liiklus aina kasvab ning
reklaamimüük käib just selle liiklustiheduse pealt.
Üks uus alternatiivne trend paistab reklaamivõidujooksu keskelt
ka – too aktiivne Facebooki kasutaja, kes korraldab vahetevahel
mõne ürituse või kontserdi, annab välja raamatu
või on mis tahes PR-valdkonnas vastutav, otsustab juba praegu oma infot
otsepostitada sealsetele tuhandetele sõpradele ja nende
sõpradele, kommuunidele ja fänniklubidele. Nii hakkab lagunema ka
seni kehtinud reklaamihierarhia.
*
Seda, kas paberlehe kadumise
pärast kurvastavad vaid koerte ja kasside varjupaigad, kus vanapaberit
loomadele alla pannakse, näeme kauges tulevikus. Sest lehetoimetus, kui ta
talitab targalt, ei seisa tegelikult totaalse kolletumise alternatiivi ees,
vaid ta peab loobuma võidujooksust veebiga ning ära otsustama, mis
on ühe ja mis teise meediumi parimad küljed.
Kõik,
mis kiiresti rikneb, aktuaalsuse kaotab jne, läheb veebi, aktiivsemaks ja
emotsionaalsemaks saab loo videopildi lisamisega, külastajate kaasa
meelitamisega panuse andmiseks jne. Paberväljaandele jääb
kvaliteetne ja esteetiline foto ja teksti kokkukujundamine, süvitsi
minevate lugude, pikaajaliste põhjalike reportaažide pakkumine.
Piltlikult öeldes – veebis on Youtube’i esikümme ja
paberis on arutlus sellest, millised on veebiekshibitsionismi võimalikud
tagajärjed ja kus on sellise fenomeni juured.
Kui lehe veeb ja
paber diferentseeruvad sisuliselt, siis on ka lugejaskond paremas seisus
– piirid on nähtavad ning üht ei saa enam teise pattudes
süüdistada. Veeb ongi koht, kus võidumees on see, kes
tähelepanu kiiremini endale saab – ja tähelepanu
tõmbamiseks pole paremat kollasest teabeesitusest: suur karjuv pealkiri
(Katastroof! Kriis! Pankrot!), suur pilt, skandaal, mõrv,
pettus, paljastus, enesepaljastus jne.
Praegu on aga olukord segane
– õpivõimelisel tarbijal on tänavu juba tulnud selgeks
saada, et näiteks tissi- ja missi- ja liislassiuudiseid kuvav portaal
Elu24.ee lihtsalt ripub seal Postimehe veebiküljel, aga ta “ei
määri Postimeest kollaseks”. Või et Ekspress.ee ei ole
identne Ekspressi paberväljaandega – sest too asub hoopis
paber.ekspress.ee külje peal.
Ma pole veendunud, et
klikimeedia ongi onlain-evolutsiooni tipp. Või et “lugeja
soovidele vastutulek” peaks viima onlaini sisu tervenisti samale
pealiskaudsuse tasemele, mida viljeleb keskmine kommentaator “enne
kirjutan ja postitan, siis mõtlen” praktika abil. See on lihtsalt
laisk ajakirjandus – kui 400 kommentaari koguneb loetud tundidega olematu
homouudise halva tõlke peale, siis milleks pingutada?
Veeb ei
saa korrastuda ühepoolselt. Harjumuspärane hierarhia, et keegi kuskil
üleval otsustab, et nii tohib ja nii ei tohi – see lihtsalt uue
meedia tingimustes ei tööta. Kohus keelas ära
“Magnuse” filmi näitamise, aga ta ei saa ära keelata
selle vaatamist, kui see on kuskil internetis saadaval. Veeb saab korrastuda ja
puhastuda vaid selle meeletult, tuhandeid kordi suurema aktiivse kasutajaskonna
tahtel ja soovil. Aga selleks on vaja teadmisi, ja ennekõike hu
vi. Paar aastat tagasi ütles Marju Lauristin Areenile, et inimesele, kes
tahab vähe teada, on iga info adekvaatne. Inimesele, kes tahab palju
teada, pole ükski info adekvaatne.
Tume tarbija allub
igasugustele provokatsioonidele, ajab segamini lehe- või saatetoimetuse
seisukohad saatejuhi-ajakirjaniku seisukohtadega, ei oska eristada
meelelahutusliku saate formaati ajakirjanduslikust, mõõtes
kõike ühe puuga.
Samuti nägime sel aastal tohutut
enesepeegeldusuudiste kasvu – mis juhtus järjekordses
“Tõehetke” saates ja mida ütles Füürer-Rutt,
millest jahvatasid Gräžin ja Riisalu “Seitsmestes uudistes”
või mida ütles Kilk Luigele Kuku raadios. Seesugune parasiitmeedia
teenib täiesti õigustatult ära etteheited, et pilt, mida
meedia meile maailmast pakub, on ikka õige kitsas ning maailm sealjuures
õige tilluke. Vähegi suuremate nõudmistega tarbija ei saa
sellise killukesega leppida ning on sunnitud otsima infot mujalt,
mitte-eestikeelsest uudisruumist.
*
Sellest kõigest tulenevalt
on aasta möödunud meediapeksu tähe all. Varakevadel
manifesteeris Kaarel Tarand Sirbis, lehes, mis kommentaare ei avalda ja kasumit
ei teeni: “Ajakirjandus on probleem (siin ja edaspidi mahutan selle
nimetuse alla kasumit taotlevad meediaorganisatsioonid ning jätan
välja kasumit mittetaotleva kultuuriajakirjanduse,
rahvusringhäälingu ja ehk mõne kontsernivälise
nišiväljaande). Võib-olla suurim probleem, mis meil
üldse on. Ta kultiveerib kultuuritust ning õõnestab
riiklust.” Juubeliaasta kõnes jõudis president Ilves kurta,
et kui ta loeb eestikeelset ajakirjandust, siis ta ei tunne ära seda
maailma, millest ta näiteks inglise keeles loeb.
Mille peale
Tiit Hennoste Areenis kolletuva ajakirjaniku ohu ühiskonnale umber
lükkas, kuid kolletuv valge ajakirjandus, mis flirdib teadlikult kasumi
nimel piirialadega, olla oht küll. “Kas valgete lehtede muutumine
üha kollasemaks on oht Eesti ühiskonnale? Veel ei ole, sest veel on
uurivat ajakirjandust ja analüüsi. Aga kui sama suund jätkub,
siis tuleb siit väga suur oht.
Sest klassikaline kollane
ajaleht ei ole mõeldud olema neljas võim. Kui aga valged lehed
loobuvad võimust, siis on see suur oht.”
Hapukurgihooajal algas Kulka paberites tuhninud suvereporterite uljaste
sõnade ja süüdistustega tõeline verbaalne
raketirünnak küündimatute leheneegrite ja lollakate
lapsajakirjanike pihta. Kakofoonias kõlasid sellised teemad nagu
üleüldine kolletumine, neljanda võimu positsiooni
kuritarvitamine, ülbus, kallutatus, ebaprofessionaalsus, valetamine,
ringkaitse jne.
Hetkeks, mil arvamusliidrite abiga Kulka tulekahju
sealsamal meediaareenil lõpuks kustutatud sai, järgnes Gruusia
konflikt ning presidendilt uued süüdistused meedia ja arvamusliidrite
leigusele antud olukorras. Ja siis hakkas juba üleilmseks kriisiks kiskuma
ning meedia panustas paanikanupule. Ning kui lõpuks veel ootamatult tali
tuli, ei olnud eriolukorra väljakuulutamine enam kaugel.
Ülereageerimine on stressi sümptom.
Naer leevendaks
stressi – aga võta näpust, vähe sellest, et meedia on
täis paanikasõnumeid ja positiivsest tuntakse puudust, ripub ka
kogu emakeelne huumor nabanööriga meedia küljes – vilgas
järelnoppimine käib nii raadios, teles kui ka ajalehe
huumorikülgedel. “Teletaip”, “Ärapanija”,
“Erisaade” jms – kõik nad lehitsevad lehti ja vahivad
uudiseid, sirvivad portaale ja tsiteerivad Kroonikat. Elust, sellest
vahendamata elust, mis pole veel kellegi
poolt kokku kirjutatud või monteeritud, saadakse või
võetakse inspiratsiooni haruharva.
Jah, tahaks tarka
tarbijat, mitte kõigesööjat ja kõigeklikkijat, amneesia
käes kannatavat ühepäevaliblikat. Kooli rohkem meediaharidust,
et õpitaks lausvale kõrval ka muid retoorikavõtteid
ära tundma, nagu demagoogiat ja populismi ja propagandat... Kulkasse
ajakirjanduse sihtkapital! Rohkem süvenemist! Rohkem aega. Targemaid
valikuid. Kõigile.