Asja lõppes teles populaarne sari „Kallis, sa oled kosunud", kus kaalukaid nõustasid personaaltreener Erik Orgu ja toitumisspetsialist Angelica Udeküll. Erinevalt sarjast „Kaalul on rohkem kui elu" ei aetud seekord taga äärmuslikku kaalukaotust, vaid sihiks oli mõnusas tempos kulgev teekond uue ja tervisliku eluviisi poole.

Ekstreemdieedid pole kasulikud
„Mina pooldan tasa ja targu meetodeid," ütleb Angelica Udeküll. „Kõige tähtsam pole kaalunumber, vaid suhtumine ja esimene elukvaliteedi parandamise poole tehtud samm," teab Angelica. „See, kuidas saates osalejatel eneseväärikus kasvas, avaldas muljet. Sära ja kümme-aastat-nooremaks-efekt tuli juba ainult kümnekilose kaalukaotusega"
Kas sind üllatas, et inimesed nii ebatervislikult söövad? „Teadsin, et olukord on hull," ütleb restorani Wicca peakokk, kes igapäevaselt Laulasmaa spaa külastajaid toidab. „See on uskumatu, milliseid koguseid ollakse võimelised sisse sööma. Tundub, et toitumise põhireegel „Söö vähem kui kulutad" ei ole paljude inimesteni jõudnud."
Saatest jäi mulje, et meestel on kaalulangetamine lihtsam. Kas tõesti? „Meestel koguneb rasv rohkem kõhule, naistel puusadele. Kui mees tahab kaalu langetada, peab ta esmajärgus üle vaatama oma toitumise, seevastu naise esimene ülesanne on rohkem liikuda," teab Angelica.
Üldise reegli järgi moodustab kaalu langetamise tõhususest 80% söömine ja 20% treening. „Kontrollitud söömine ja mõõdukas liikumine annavad igal juhul parema tulemuse kui ainult liikumine," rõhutab Angelica tervislikus eluviisis toitumist.

Söö hommikul, mitte õhtul
„Kõige suurem viga on tavaliselt see, et hommikuti ei sööda. Hommikul tuleb just süüa, soovitatavalt sooja toitu, mis peaks moodustama 25% kogu päeva toidust," õpetab Angelica. „Kui on tahtmine süüa šokolaadi või jäätist, tuleks seda teha hommikul, mitte õhtul, sest siis jõuab päeva jooksul saadud kalorid ka ära kulutada."
„Suur viga on seegi, et süüakse harva. Tavaliselt on päevas ainult kaks söögikorda ja neist kõige suurem õhtul, mis on ilmselgelt vale," lisab tervisliku toitumise ekspert. „Loomulikult on kurja juureks hilisõhtused teleka ees tarbitavad suupisted ja karastusjoogid ning seejärel otse täis kõhuga voodisse minek."
Saates osalejaid piitsutasid isiklik treener ja toidunõustaja, mis on päris kulukas ettevõtmine. „Tegelikult saab kaalu kontrolli alla ka iseseisvalt. Toitumispäevikut on võimalik pidada NutriData leheküljel, kus arvutatakse välja päevane kalorite hulk, soovitatakse menüüsid ja jagatakse nõuandeid. Seda kõike tasuta," tutvustab Angelica Tervise Arengu Instituudi toitumisprogrammi.
„Valmista toidud ise, siis näed, mida ja kui palju reaalselt sööd," ütleb kokk lihtsa vihje. „Praegune 20-30aastaste põlvkond on üles kasvanud poolfabrikaatide ja krõpsude peal. See on ka põhjus, miks ülekaalulisi noori nii palju on. Nüüd on kodus kokkamine taas populaarsust kogumas. Toidust ja õigest toitumisest räägitakse järjest rohkem ning tõenäoliselt pole järgmine põlvkond enam nii ülekaaluline," loodab Angelica.
Kas tuvastasid saate jooksul mingi edu garantii? „Suurima edu kaalulangetamisel tagab tahtejõud," on Angelica veendunud.

Angelica Udekülli soovitused

  1. Alusta päeva korraliku hommikusöögiga, soovitatavalt sooja toiduga. Eriti hästi sobivad munaroad või täisterahelvestest valmistatud pudrud.
  2. Päeva peab mahtuma vähemalt kolm sooja toiduga söögikorda, millest 25-30% on hommikusöök, 40-45% lõunasöök, 15-20% õhtusöök. Suurema nälja ärahoidmiseks võib söögikordade vahel süüa mõne väiksema näksi ja puuvilja või juua mahla.
  3. Õhtusöök olgu kergesti seeditav ja väherasvane. Suurepäraselt sobivad köögiviljad ning kala- ja linnuliha, kuid söömise ja magamamineku vahele peaks jääma vähemalt paar tundi.
  4. Menüü olgu mitmekesine ja täisväärtuslik, sisaldades kõiki vikerkaarevärvi köögivilju ning liha ja teravilja.
  5. Asenda nisujahust ja peeneks jahvatatud püülijahust tooted täisterajahust toodetega.
  6. Jäta menüüst välja magustatud karastusjoogid, mahlajoogid ja alkohol ning tarbi nende asemel puhast vett, taimeteesid ja värskelt pressitud mahlu.
  7. Krõpsude, küpsiste ja kommide asemel söö toorest köögivilja või puuvilju.
  8. Söögi valmistamisel eelista tervislikumaid toiduvalmistamise tehnoloogiaid. Praadimise, frittimise ja keetmise asemel vali aurutamine, ahjus küpsetamine ja moorimine.
  9. Liikumine värskes õhus ja mõõdukas tervisesport on kindlaks abiliseks.
  10. Kuula oma keha ja ela loodusega tasakaalus, toitudes vastavalt hooajale.