Millised on olnud viimase 25 aasta peamised arengud nii ettevõttes kui ka metallitööstuses laiemalt, räägib firma tegevjuht Indrek Orro.

Indrek Orro

Tegutsete peamiselt metallitööstuses. Kuidas on see valdkond viimase 25 aastaga arenenud?

Metallitööstus on teinud läbi märkimisväärse arenguhüppe, ära võiks tuua kolm teemat. Esiteks on meie kliendid liikunud lihtsamatelt allhanketöödelt keerulisematele toodetele, millele on praeguseks lisandunud juba ka tervete toodete või tootesõlmede koostamine. Teisisõnu liigutakse tootmise väärtusahelas ülespoole, keerukamate ja paremini makstud tööde suunas.

Teiseks on terve rida positiivseid näiteid, kus mitmed ettevõtted on läbi eduka allhanke kogemuse jõudnud oma toodete väljatöötamiseni, mida praeguseks edukalt eksporditakse.

Kolmas oluline teema, mille nimel firmad tõsist tööd teevad, on loomulikult tootmise efektiivsuse suurendamine. Näeme suuri investeeringuid, mis on suunatud tootmise automatiseerimiseks. Paljud kliendid töötavad 24/7 kolmes vahetuses ja see nõuab ka teistmoodi lähenemist seadmete hooldusele ja korrashoiule, kus järjest enam pööratakse tähelepanu ennetavale hooldusele.

Lisaks headele koostööpartneritele on kindlasti veel tegureid, mis teie edukust määravad. Kuidas on näiteks majanduskriisid teid mõjutanud?

Nii nagu paljude teistegi ettevõtete puhul on ka meie suurimaks varaks ja edu pandiks hästi toimiv ning oma ala spetsialistidest koosnev meeskond. Mis siin salata, meil on õnnestunud kokku panna suurepärane tiim, kes teeb oma tööd pühendumuse ja innuga.

Kuna Eesti tööstuse suurimad partnerid on Skandinaavia ning Lääne-Euroopa riigid, siis oleme otseselt mõjutatud maailma majanduses toimuvast. Viimane 2008.–2009. aasta majanduskriis tabas meid vägagi valusalt, ettevõtte käive kukkus paari kuuga 45%. Põhjus oli lihtne, meie klientidel, eriti masinaehituse sektoris, kadusid tellimused. Samuti mõjutas meid oluliselt paari aasta tagune suur naftahinna langus, mille tulemusena paar meie suurt klienti, kes olid tihedalt seotud Norra offshore-tööstusega, sattusid löögi alla. Sellises situatsioonis pole meil muud teha, kui kliendiga maha istuda ning rahulikult läbi arutada, mida ja kuidas edasi. Vajadusel näiteks makse-
graafikutes kokku leppida või teisi lahendusi kaaluda. Eks see olegi pikaajalise koostöö võlu, et usaldus on vastastikune.

Tegelete nii tööstusseadmete ja -komponentide müügi kui ka hooldusega. Kas mõlemad suunad on teie jaoks võrdselt perspektiivikad?

Kakskümmend viis aastat tagasi alustasime küll müügiga, kuid praeguseks on seadmete hooldus samavõrd oluliseks kujunenud. Nii et ma ei tõstaks ühte teisest rohkem esile.

Tegelikult näeme potentsiaali mujalgi. Nimelt on uueks tõusvaks trendiks seadmete rentimine, mida oleme viimastel aastatel üha jõudsamalt oma klientidele pakkuma asunud. Eriti mõistlik on see lahendus ettevõtetele, kes seisavad silmitsi toodangu hüppelise kasvuga. Sellises olukorras pole mingit mõtet kallist seadet osta, vaid seda vastavalt vajadusele rentida. Meil on selleks vastav seadmepark välja arendatud, kust saab ka pikemaks perioodiks vajalikke seadmeid rentida.

Teil on päris palju pikaajalisi kliente. Miks nad teile nii lojaalsed on?

Vastab tõele, kusjuures seinast seina valdkondadest, alustades toiduaine- ja meditsiinitööstuse ning lõpetades metallitööstuse ettevõtetega. Laias laastus võiks öelda, et kõik, kes toodavad midagi, on kas meie praegused või siis potentsiaalsed kliendid.

Miks nad meile lojaalsed on? Aga sellepärast, et oleme end aegade jooksul vägagi usaldusväärse partnerina tõestanud. Oleme teadlikult vältinud odavama otsa tooteid, et kvaliteeti hoida. Õnneks on vaikselt läbi saamas need ajad, mil ostuotsus tehti ainult hinna baasilt. Toote efektiivsusele pööratakse üha rohkem tähelepanu, eriti just noorema generatsiooni hulgas, kes mõistavad, et tegelikult tuleb tõhus ja kvaliteetne seade, mis kestab ajas pikalt ning vajab vähest hooldust, märksa soodsamalt kätte.

Kindlasti on meie plussiks ka individuaalne lähenemine. Pole olemas universaalset lahendust, mis sobib absoluutselt kõikidele. Sellepärast panustamegi aktiivsele kliendisuhtlusele, et tegelikud vajadused ja võimalused ära kaardistada ning selle pinnalt lahendusi pakkuda. Meie eesmärgiks pole kunagi olnud konkreetne tehing, vaid ikka pikaajaline koostöö.

Olete suurt rõhku pannud oma e-poe arendusele. On see end ära tasunud?

Tõepoolest, oleme juba mõnda aega ostukeskkonnaga jõudsalt tegelenud. Lisandunud on mitmeid olulisi funktsionaalsusi – näiteks saavad nüüd ka eraisikud e-poes oste sooritada. Kuid ega see arendusprotsess pole veel kaugeltki läbi.

Ära on see projekt end kindlasti tasunud. Seda saab juba üksnes klientide tagasisidest aru. Muudab see ju ostuprotsessi määratult lihtsamaks, kiiremaks, täpsemaks ja mugavamaks. Seda muidugi eeldusel, et kliendil on kindel arusaam, mida ta üldse vajab. Kui seda teadmist pole, on mõistlikum siiski helistada või müügikontorist läbi astuda.

Kuna otsekontakt klientidega on meile jätkuvalt oluline, pole meil kaugeltki plaanis kogu müük veebikeskkonnapõhiseks viia. Nii et ka edaspidi leiab meid Tallinna, Tartu, Pärnu, Viljandi, Rakvere, Narva ja Riia müügikontoritest, et asjalikku nõu ning vajalikku teenust saada. Tõsi, ühe koha, Kuressaare müügipunkti, olime sunnitud siiski sulgema. Seda küll põhjusel, et meil ei õnnestunud sinna kvalifitseeritud tööjõudu leida.

Kas kvalifitseeritud tööjõu nappus, küll klientide poolelt, oli ka üks põhjustest, miks tulite turule laohooldusteenusega?

Selle otsuse taga polnud siiski üha jõudsamalt kasvav tööjõu nappus, vaid soov orgaaniliselt areneda ning suurema automatiseerituse poole liikuda. Süsteem ise on lihtne, kliendi juures asub meie ladu, olgu see siis kapi või laoruumi mõõdus, mis on vastavalt kliendi vajadustele varuosadega komplekteeritud. Kui kliendil peaks mõnd toodet vaja minema, on tal seda hea lihtne sealtsamast haarata, lugejaga üle triipkoodi lasta ning kasutusele võtta. Seejärel liigub kliendi tarbimisinfo automaatselt meie infosüsteemi, et laost võeti maha selline toode, ning meie paneme kliendi poole teele uue toote.

Kuid lisaks kiirusele on siin ka teine oluline kasutegur – nimelt maksab klient toote eest alles siis, kui see kasutusse läheb. Nii jääb kliendil kätte rohkem ressursse, mida oma põhitegevusse investeerida, mitte varuosade all kinni hoida.

Kuna süsteem teeb elu märksa mugavamaks, on üha rohkem kliente selle vastu huvi üles näidanud. Eriti suuremad ettevõtted, sest mida suurem on äri, seda suurem on ka süsteemist saadav kasu. Kliendile igati lihtne, täpne ja kuluefektiivne viis, kuidas tagada, et tema tegevus ei jää toppama üksnes põhjusel, et kriitilist varuosa pole kusagilt võtta.

Alas-Kuul