Sirje Potisepp: “Nõukogude Liidu ajal oli meil suur toiduainete defitsiit. Toitu toodeti kolhoosides, eraomandit olla ei tohtinud. Söödi seda, mida saada oli, ning valikuvõimalused olid piiratud. Kõike pidi ise kodus valmistama, käidi marjul ja seenel ning valmistati hoidiseid.

Turumajanduse tekkimisega tuli juurde väga palju toidutootjaid. Hakati tootma valmistoitu, populaarseks said margariinid ja vähese rasvasisaldusega tooted. Oluline oli toidu hind ning mõeldi välja üha uusi viise, kuidas tarbijatele taskukohaseid tooteid valmistada.

Tänapäeval liigume tagasi juurte juurde. Au sees on väiketalud ja -tootjad, keda tuleb iga aastaga üha juurde. Inimeste teadlikkus sellest, mida nad tarbivad, on tõusuteel ning populaarsed märksõnad on mahepõllumajandus ja öko. Madala rasvasisaldusega toodetele eelistatakse üha enam naturaalseid, töötlemata toiduaineid – margariini asemel tarbitakse jälle rohkem võid, vorstide puhul jälgitakse lihasisaldust ning eraldi müügiargumendiks on e-ainevabadus. Inimesed pöörduvad tagasi maalähedasemate, ehedate maitsete ja ökoloogilise tootmise juurde.

Suurenenud teadlikkuse kõrval levib palju müüte ja moedieetide mõjul piiravad inimesed ise oma toiduvalikut. Nendele nõudmistele vastu tulles toodetakse nii gluteeni- kui ka laktoosivabu, lisatud vitamiinide, mineraalainete või proteiiniga tooteid.

Poodides on meeletu valik kaupa ning igaüks leiab oma soovidele ja vajadustele vastava. Sellises valikute külluses muutub probleemiks hoopis õigete otsuste tegemine – mida tarbida, et saada kätte maitseelamus, toetada tervist ja kohalikku tootmist? Märksõna peaks olema tasakaal – meie keha vajab heaks toimimiseks erinevaid toitaineid. Kindlasti tasub eelistada siinsamas kasvatatud ja toodetud asju, millega meie organism on aastasadade jooksul kohanenud ning mis on valmistatud just meie vajadusi silmas pidades.

Tootjad peavad silmapaistmiseks üha enam konkureerima mitte ainult toote kvaliteedi ja hinna, vaid ka turunduse ja disaini vallas. Kasutusele võetakse uusi tehnoloogiaid ja püütakse tarbijale pidevalt midagi uut ja põnevat pakkuda. Tänapäeval kaupluste riiuleid vaadates võime olla uhked – eestimaised tooted on nii sisult kui ka vormilt võrdväärsed kaugetel maadel tehtuga, sageli isegi paremad. Kui tarbime eestimaist toitu, saame ka järgmise saja aasta pärast tunda uhkust kohaliku toidutööstuse arengu üle. Kõik algab meie enda valikutest!

Jaga
Kommentaarid