Veinirõõmud hansa-aegses õllelinnas
Balthasar Russow meenutab “Liivi head vana aega”
enne moskoviidi Iivan Julma suurt sõdimahakkamist ühe mehise ja
üleüldise õllejoomaajastuna. “Liivimaalased vägevad
joojad on, nagu seda mõnes histoorias kinnitatakse,” väidab
kroonik ja toob omalt poolt rohkesti eksempleid histooriates väidetavale.
Nagu meie võiksime nüüdki tuua, mil näituseks Riigikogu
öist napsimüügikeeldu inimeselooma õiguste kisendavaks
rikkumiseks peab.
Pulmapidudel olla Suurgildi pidusaali
kivipõrandki mahaloksutatud märjukesest sedavõrd ohtralt osa
saanud, et libeduse vältimiseks käimisel ja tantsimisel tulnud heinu
peale raputada. Kogunisti rõhutud mittesaksa talupoegade seas olnud
kombeks, et suureks häbiks peetud, kui suviste kirmeste ja apostlite
päevade puhuks kõige vaesemgi talupoeg õlut pruulida ei
võtnud. Jaa, õlut jõid kõik ja igaüks.
Auväärt Tallinna sadama- ja kaubalinna juhutöölistest
heinalistelegi olid tööandja poolt priske kostikott ja mitu toopi
õlut päevas ette nähtud. Koguni pidalitõbised Jaani
seegis ja “prantsuse rõugetes” vaevlejad “Gertrudi
armetute vennaskonna” varjupaigas Suure Rannavärava ees pidid linna
kulul iga päev õlletatud saama.
Õllepruulimine
oli igameheõigus, ent õlle moodupärane käimapanemine
allutatud õllepruulide tsunftile, et asjatundmatut vusserdamist ära
hoida. Takkajärgi ei oska mitte üks hing enam äragi aimata, kui
hullul hulgal pruulikodasid vanalinna õuehoonetes peitus. Kodumaisest
humalast ei jätkunud januste kurguniisutuse tekitamiseks. Sestap toodi
välismailt, Hollandist, Brabandist, Braunschweigist ja Soomestki,
õllemõrustajat juurde. Ja kuna toomakaupu on meie kandis ikka
omatoodangule eelistatud, siis ka märjukest ennast, iseäranis
hääks peetud Hamburgi tumedat porterit ja Einbecki oma, nagu
portooriumiraamatutes üles tähendatud on.
Kõvad
õllesõbrad olid Püha Mauritsa poisid, need va Mustpead.
Nende majas oli sihuke komme, mida krossijootudeks nimetati. Olid sa siis oma
kaubasell või priid õhtut omav väljamaa kaubasaks,
vennaskonna majja tulles väikest jooduraha andes võisid sa kella
üheteistkümneni jorutada, lauamänge klõbistada, laulda ja
tantsida vaheldumisi hirvejalakujulistest, Tallinnale ainuomastest
kannudest-pokaalidest rüübet võttes.
Aga kohalikud
õllekuningad olid hoopiski Suurgildi kaupmehed, kes moodustasid
Pruulikompanii. Neil oli ainuõigus õlut linnas müügiks
pruulida lasta. Nende armastusest õlle vastu annab eriti kujukalt
tunnistust üks etiketipunkt Suurgildi põhikirjas, mis
ülestõusmispühade tähistamist nõuab:
“Ülestõusmispühadel peavad kõik vennad kokku
tulema, vaadi õlut ära jooma ja laulma “Jeesus Kristus on
üles tõusnud!”.”
Nooblimate pidude puhul
umbes aastat viis-kuussada tagasi moodustasid õllerahad kuni 60
protsenti väljaminekutest.
Lihtrahva toonaste
“õllesummerite” peakangelasi on aga pastorihärra Russow
kangesti sarjata võtnud:
“Siis toodi need suured puukarikad
välja, mida “kaussideks” nimetatakse ja mis nii suured on, et
lapsi sees võib pesta, ja jõid neist kaks meest kahele teisele
ette ja nõnda ikka edasi mitte ainult ühe kausiga, vaid mitme suure
ja väikesega, kuni silmad kirjuks läksid ja üks teist enam
näha ei võinud. Ja kes viimaseks jäi ja kõik teised
maha jõi, see o
li teisel päeval vapper vägimees ja sai au ja kiitust palju, nagu
oleks mõne maa ära võitnud.”
Nagu Tallinna
söömise-joomise eriteadlane Inna Põltsam kokku on arvutanud,
olla päevapikkustel rae vastuvõttudelgi keskeltläbi
kuus-seitse toopi joodavat pro persoon manustatud. Asjaosalistele ei
tarvitsenud joogiküllus siiski päris ohtlikuks osutuda, kuna ka
lihakraami ning muud head-paremat rohkesti juurde haugati, vahepeal lauldi ja
tantsiti ning lõuna paiku paaritunnist piduvahet peeti, et pakilisemad
tööasjad joonde ajada. Neil raevastuvõttudel ja raeliikmete
isekeskis peetud jootudel ei piirdutud õllega, vaid tuli ka nooblimaid
jooke ette. XV sajandil oli vähemasti raepidudel saanud valdavaks vein.
Selle kalliduse tõttu tikkus peo eelarvest poolt neelama vein, nagu
avalike pidude uurija Anu Mänd on kindlaks teinud.
1282: toop veini raehärrale
meeleheaks
Mulle seni vanim silmatorganud veini mainimine
sisaldub Lübecki linnaõiguse Tallinna koodeksis aastast 1282.
Üks paragrahv on pühendatud korruptsioonivastasele võitlusele
linnaisade seas, kinnitades: “Raehärrale meeleheaks ei tohi tuua
midagi muud kui üks toop veini.”
Ei tohiks olla kahtlust,
et kohalikud varakamad kaubahärrad, mitte üksnes raeisandate
seast, olid toona juba veinidega sinasõprust sõlminud. Kuigi
“Tallinna ajalugu” millegipärast kinnitab, et meie linna
põhilised toomakaubad olid sool, kangad ja heeringad, aga veini
sissevedu keskajal olnud tühine. XIII sajandist arvandmed puuduvad, kuid
XIV sajandi lõpust on teada mõnel aastal sisseveetud veini
litraaž (või pigem topaaž), mis jagatuna toonase umbes 3500 elaniku
kohta teeb circa 20 liitrit pro persoon. Seda polegi nii vähe! Hiljem
kogused kasvasid.
Ühtlasi on teada, et meie raekoja kaubasaal
ja kelder olid veinide hoidmiseks ja müügiks.
Nõndasamuti rae “scriverie” – kirjakambri ehk
kantseleihoone Raekoja plats 15 hiigelkelder, mis rajati aastat 600 tagasi just
nimelt veinide hoidmiseks.
Loomulikult polnud vein kui õilis
ja kallis väljamaa jook igaühe kukrule kohane. Vaene, kuid
ettevõtlik kodanik võis seda korvata omatehtud marjaveinidega. On
teada, et koguni Suurgildi heategev Lauagild – toonane rahameeste eliit
– piirdus mõningatel oma jootudel õunaveiniga. Marjaveine
(most) toodi ka sisse. Siiski said kõik, nii rikkad kui vaesed, veini
maitset mekutada vähemasti kirikus, armulauaveini näol.
Mõistagi, kõiki sissetoodud veine ei manustatud kohapeal. Osa,
eriti magusaid veine, viidi edasi Novgorodi Peetriõuele, kust nad
toimetati venelaste endi poolt Moskva suurvürstidele ja bojaaridele
tükkis sakuskaks sobivate heeringatega.
Veinikaubanduse algus
Hansa-ajastul, mil veine veel
pudelitesse ei villitud, vaid aamides, “piipudes”, vaatides ja
härgaamides kohale toimetati, tõid neid meile peamiselt
Lübecki ja hollandi kaupmehed, samuti Baye lahest Brouages’i
prantsuse halli soola Tallinna vedanud kiprid. Otsevedu Pürenee
poolsaarelt polnud, kuigi hispaania veinid ja rasked portugali portveinid olid
Tallinnaski saadaval. Vahendajana ulatas sõbrakäe Danzig, kuhu
vedelaid viinamarjasaadusi kõigist Euroopa veinimaadest kokku veeti.
Sealhulgas kalleid lõunamaa malvasiiri ja romeniid, mis meil üksnes
eriti valitud juhtudel laudadele kanti. Kaugematest vahendajatest ei tohi
unustada ka inglasi, kes meilt laevaehitusmaterjale himustasid ning peale oma
hea terase ning inglise kalevi vahetuseks mõnikord ka veine pakkusid.
Valdavad olid reinveinid (Rhinsches win) Re
ini mõlemalt kaldalt, nii Prantsusmaalt kui Saksamaalt ja Elsassist, nii
punane kui ka valge (blanc). Prantsusmaalt toodust nimetati ühte
tõugu “kõrgmaaveiniks” (Hochlandwin). Liikvel olid ka
Frontiniac, Muscat ja Lagonia vein. Kallimate hulka kuulus Poitou vein. Moselit
tuli harva ette.
Pürenee poolsaarelt saadu osas ei tehtud
otsest vahet hispaania ja portugali veinide vahel. Neid nimetati
üldistavalt hispaania veinideks, muuhulgas Kanaari saarteltki saadut.
Sadama tolliraamatutes, rae ja gildide piduarvetes vilksatavad sellised
jooginimed nagu Alicant, Bastard, Petersimen, Malvasia, Vino Tinto.
Tundmata polnud ka sekt, vermut ning “prantsuse põletatud
viin” – konjak. Viimast, muide, avastas rae kontroll 1524. aastal
koguni kerjusmunkade Püha Katariina kloostri tagavarade hulgas.
Niisiis jõudsid õilisjoogid Tallinna peamiselt
passiivkaubanduse korras – need toodi välismailt kohale. Meie
suurkaupmeeste seas hakkas alles XV sajandil tekkima spetsialiseerumine: kes
keskendus soolale, kes teraviljale, kangastele või veinidele. Valdav oli
siiski universaalsuse püüe: igaüks üritas osta ja
müüa kõike, mis oli tulus. Seetõttu nappis veini
müüjate hulgas sommeljeekoolitusega mehi ning vahel lasti end
väljamaa veinikelmide poolt pettagi, ostes kalli hinnaga viletsat
või lausa võltsitud kaupa. Veel XVII sajandil olevat üks
ülbe hollandlane tallinlaste veiniteadlikkust väga madalalt hinnanud,
öeldes: “Mis mujale müüa ei kõlba, läheb
Tallinna.”
Klarett eliidile
Meie Raeapteegi spetsialiteediks olnud (ja oleva!) klareti leiutamise
põhjuseks oli soov vääristada kehvapoolset reinveini. Kuna
veine veeti aamides, võis neil veel käärimise mekk man olla.
Et seda ja muid ebameeldivaid kõrvalmaitseid summutada, võetigi
kasutusele suhkur ja vürtsid: kaneel, safran, ingver ja
“paradiisiterad” ehk Malegueta pipar. Nii saadigi küllalt
kange ja suud mõnusalt õhetama panev eliksiir, mis meil tohutu
menukuse omandas. Riias, mis oma apteekerliku palsami poolest kuulus on,
seevastu klaretti enne XVI sajandit ei tuntud.
Meie raehärrad
tavatsesid klaretti manustada jõulujootudel, vana-aastaõhtul,
uusaastapäeval ja kolmekuningapäeval. Vahel õilistati
seeläbi ka hingepäeva ja vastlajoote. 1459. aasta lepingu kohaselt
oli Raeapteek kohustatud tarnima auväärt raele aasta vältel
kindlad kogused klaretti ja martsipani, vastavalt asjaosaliste auastmele.
Bürgermeistri normiks oli kuuskümmend toopi, tavalisele
raehärrale pidi piisama kahekümnest. Tallinna toop sisaldas 1,153
liitrit vedelikku.
Nagu teada on, ütles esimene Burchartide
soost raeapteeker Johann aastat nelisada millegagi tagasi: “Tallinlased
on pigem valmis surema kui ravimeid ostma.” Siiski jäi Raeapteek ka
pärast laastavat Liivi sõda püsima. Tänu klaretile, mida
tuli hulgi valmistada nii väljaviimiseks kui kohapeal pruukimiseks. Johann
I pidi magistraadilt luba paluma veel üks poiss apteeki tööle
võtta, kes kundedele klaretti müüks, sest muidu ei saa
apteeker ise joodikute pärast rahu ei päeval ega öösel.
Joomakultuuri tipp – pokaalid ja
pokaalitants
Selleks, et võetaks vaat ja peetaks aru, olid
inimloomuse nõrkusi tundvad raehärrad lasknud kõikide
gildide ja tsunftide põhikirjadesse sisse kanda trahvimäärad,
mis ebasündsate pommispäiste vahejuhtumite puhul tasuda tuli –
rahas, õlles, mees või vahas. Mustpeade vennaskonna peosaali
lage toetanud kivisammastelgi
olid manitsuskirjad igale pidulisele näha.
Üks neist
(“Jesaja raamatust” äratooduna) väitis: “Oh
häda neile, kes varahommikust peale oma aamist kaanivad, nõnda et
pead kuumaks saavad, päevast öö saab ja ööst päev
saab ning mõlemad kasutult raisku lähevad.”
Liialeläinute ohjeldamiseks leidusid isegi raekojas ja Suurgildi keldris
kartserid. Gildimajas täitis selle aset puidust, rautistega puur,
mida “Neitsiks” kutsuti. Lihtrahvale aitas raevanglast ehk
Alevilaudast raekoja taga, peenematele poistele parematest peredest pakkus
kirgedest ja uimast vaibumist Junkrukamber arsenali kõrval Marsi tallis
ehk linna Tööhoovis. Eks jookidega liialdajaid on alati olnud. Juba
XV aastasajal jõudis üks Tallinna kaupmees
ülemäärase veinilembuse tõttu ennetähtaegselt
teispoolsusse.
Ent joojad, kes end eriti oskuslike Bakchose
jüngritena tahtsid näidata, korraldasid gildimajades aeg-ajalt kannu-
või pokaalitantse. Need olid midagi akrobaatilise aeroobika
taolist, kusjuures tantsides-kareldes täidetud joogiriista käes
hoiti, millest ei tohtinud jooki maha läigatada.
Kes jooki
– olgu õlut või veini – lauale ajas, sellele tegi
ametipeo või pulma korrapidaja labakäe proovi: kui loik patuse
käelaba alla ära mahtus, anti andeks; kui mitte, pandi eksimus kirja
ning järgmisel päeval pidi trahv makstud saama. Kolmandik trahvist
läks linnale, teine peo korraldajale ning kolmas korrapidajale.
Sündsat manustamist propageerisid alates Rootsi võimu ajast
ka reljeefid ja puunikerdused, teemaks Temperantia –
Mõõdukus. Tõsi, kui vaadata kannust veini valava
allegooria käes olevat joogikarikat, siis selle kopsakuse põhjal
võiks daami pigem Külluseks nimetada.
Viinamüük kui sotsiaalabi
XVII sajandil
kujunes Tallinnas veinimüügile keskendunud kaupmeestest
Veinikompanii. Neil olid oma “avalikud keldrid ja veinimajad”.
1659. aastal pöördus Veinikompanii rae poole palvega keelata teistel
kaupmeestel veinimüük sootuks ära, et tagada veinikaubanduse
asjatundlikkuse tase. Ent raad keeldus, säilitades kaupmeestele senise
“kõigemüüdavuse vabaduse”.
Ent
märkamatult oldi selleks ajaks jõutud niikaugele, et õlle ja
veini kõrval oli ka “veini hing” ehk spiritus vini apteegi
rariteetravimite hulgast linna peale lahti pääsenud ning pälvis
veega segatuna järjest enam austajaid nende hulgas, kes tahtsid end purju
juua põit vähem koormates, kui see õlle ja veini puhul
vajalik oli. Niisiis –viin-viin-viin!
Üllatav on lugeda
rae korraldust aastast 1641, et Suurgildi leskedele ja teistele vaestele
kodanikele, kel pole kindlat elukutset, lubatakse elatise hankimiseks
müüa mõdu, apelsinijooki, viina ja äädikat. Seega
– viinamüük kui sotsiaalabi vaestele! Kas pole huvitav, et
tänapäeval on napsimüügi ööpäevaringne
õigus saanud sotsiaalabiks rikkamatele – viinavabrikantidele ja
-poodnikele. Ja Riigikogu toetab neid! O tempora, o mores!