Teate neid kollaseid paberikesi Tallinna taksodes, mis kleebitud armatuurlauale ja tagumisele küljeaknale? Pole juhuslik, et nad kõik näevad – viimse detailini – täpipealt ühesugused välja.

Nende koostamine on peen kunst, ise neid kodus valmis ei nikerda. Riigi Teatajas on isegi näidis üleval. Kalligraafid-taksojuhid, et ükski joon ei lookleks vildakalt!

Kirjatüüp sel paberitükil peab olema Arial Narrow. Taust olgu erkkollane, kiri must. Tähed? Mitte kriipsukestki madalamad kui viis millimeetrit, numbrid olgu seitsmemillimeetrised.

Taksojuhid kuulasid sõna, jooned olid sirged. Aga määrus „Tallinna taksoveonõuded“ saabus eelmisel oktoobril Tallinnasse nagu tume vihmapilv, vaikselt ja märkamatult. See tuli koos uue ühistranspordiseadusega, mis lubab kohalikel omavalitsustel oma hinnakirja kujunduse ja sisu ise luua.

Tallinna transpordiameti ametnikud jätsidki välja teksti sõitjate õigustest, sõna "tariif" asemel läks kirja "tasu" (vaata fotot, kuidas oli enne, kuidas nüüd). Paika pandi ka maksimaalsed tasud, mida taksojuhid küsida tohivad. Mustadest joontest said valged.

LEIA ERINEVUSED: Üleval uute nõuete kohane hinnakiri, all varasem hinnakiri, mis mupole ei sobinud.

Tallinna Linnavolikogu Kantselei komisjoni korraldava nõuniku Erkki-Alo Kirde sõnul väga suuri erinevusi uue ja vana hinnakirja vormi osas pole. Kujundus on sama, kirjatüüp sama, vaid sõnakasutus veidi teine.

Nii ei arvanud taksojuhid. Tulika Takso juhatuse liige Anne Rebane ütles, et kuna hinnakirjad muutusid kolmevärvilisteks (kollane taust, must kiri ja valged jooned), ei saanud nad neid enam ise välja trükkida, vaid pidid 900 hinnakirja mujalt tellima (taksosid on neil 300, igal taksol kolm paberit).

Tallinna taksoveonõuete määrus avaldati 29. oktoobril, kolm päeva hiljem hakkas see kehtima. Kõik Tallinna taksojuhid pidid hinnakirja kiiremas korras välja vahetama. Tõsi, juba 15. oktoobrist alates võisid vedajad otsida uut hinnakirja Tallinna Linnavolikogus arutlusel olevate eelnõude seast, 29. oktoobrist Riigi Teatajast. Aga kõik ei loe iga päev Riigi Teatajat ega sobra volikogu dokumentides.

Ja häda neile, kes hilinesid! 5. novembril võtsid muponaudid vahele Tulika taksojuhi I. Pallo, kelle juhitud takso aknalt vaatas vastu vana hinnakiri. Talle tehti 44 eurot trahvi. Tema kolleeg V. Orman sai 11. novembril sama patu eest 55 eurot trahvi.

Tulika Taksost said trahvi kokku kolm juhti. Nende eest asus võitlusse vandeadvokaat Indrek Sirk, kes kaebas väärteoasjad maakohtusse (kokku on praeguseks neli taksojuhti trahvi saamisega kohtusse pöördunud). Maakohus otsustas, et trahvi ei pea taksojuhid maksma, aga hoiatus jääb. See tähendab, et kaitsja kulud tuleb neil endil kinni maksta.

Mupole sellest ei piisanud. Nad kaebasid otsuse riigikohtusse edasi, et saada „konkreetselt selgitust hinnakirjade eest vastutava isiku osas,“ nagu põhjendas Ekspressile mupo esindaja Meeli Hunt.

Pärast ligi aasta jagu jantimist, jättis riigikohus oktoobri keskpaigas maakohtu otsuse muutmata, kolmas on veel menetluses.

Lõpuks kaotasid kõik. Mupo pidi pikalt pidama kohtuvaidlusi, Tulika peab maksma üle tuhande euro advokaaditasu. Ainult Tallinna linnavolikogu masinavärk töötab vahutades edasi, uusi eelnõusid aina vorbitakse.

Sadama ja lennujaama vahet sõitvad piraattaksojuhid töötavad ka segamatult edasi (mupol ju tähtsam huvi - graafiline disain!).