Suurettevõtja Jüri Käo ennustab, et sügisel satuvad kodulaenuvõtjad raskustesse ja kinnisvarahinnad kukuvad kohati kümneid protsente.
Vallo Toomet, Toivo Tänavsuu, Tuuli Koch
Jüri Käo ütleb, et toidu- ja esmatarbekaupade hinnalangusest ei maksa unistada. Veiko Tõkman / Äripäev
NG Investeeringute kaudu Tallinna Kaubamaja, Liviko ja Balbiino
suuromanike ringi kuuluv Jüri Käo ei näe Eesti majanduses
hüsteerilist kriisi, vaid kasvu jõulist aeglustumist.
Kuidas hindad Eesti majanduse seisu – kas
põhi on käes?
Suvel paistab päike ja
inimestel on parem tuju. Põhi tuleb sügisel. Depressioon saabub udu
ja vihmaga. Majanduslikus mõttes saavad tänavad olema verd
täis. Mida kiiremini selle üle elame, seda parem.
Millised saavad olema kurjad
sügisekuulutajad?
Kõige traagilisemad
sündmused arenevad kinnisvarasektoris. Paljudel inimestel on raskusi
kinnisvara finantseerimisega. Suve venitavad nad suures lootuses veel üle,
kuid kui sügiseks pole olukord paranenud, läheb asi tõsiseks.
Pangad hakkavad ka reageerima.
Millised
tagajärjed saavad “verevalamisel” olema?
Eelkõige kannatavad need inimesed, kes ei suuda laene teenindada.
Pankadel lähevad suured laenud hapuks, nad karmistavad veelgi
laenutingimusi, pannes majanduse arengule täiendava piduri. Juba täna
on äriettevõttel pangast laenu saada märksa raskem: laen on
kallim, intressid on kõrgemad ja tingimused tõsisemad.
Pangad elavad “verevalamise”
üle?
Neil ei lähe asjad kriitiliseks. Küll
aga näeme osturallisid ja hullusid päevi kinnisvarasektoris –
kel on sügisel raha kinnisvara ostmiseks, saab selle päris soodsa
hinnaga kätte. Õhk läheb kinnisvara hindadest välja.
Kui palju seda õhku on?
Kehvema asukoha ja kvaliteediga objektides olulisel määral –
langus tuleb kümnetes protsentides.
Oled
rääkinud kahest erinevast maailmast – erasektorist ja
valitsussektorist. Kui esimene juba nutab, siis teine veel naerab. Ja kui
teine juba naerab, siis esimene veel nutab. Kes praegu nutab, kes
naerab?
Varsti jõuame sinna, kus erasektor hakkab
tundma, et majandus kasvab tasapisi taas. Aga valitsus vajutab pidurit: oot,
oot, meil on siin kriis! Valitsus võiks ettevõtjaid kuulata,
mitte teha tulevikuotsuseid kuivade analüütikute baasilt!
Ütlesime mullu, et tänavuse eelarve prognoos ei pea paika, kuid meid
ei kuulanud keegi.
Kas Eesti majanduse jaoks paistab
tunneli lõpust ka valgust?
Seda valgust oleks
hädasti vaja, kuid täna ma optimismiks põhjuseid ei näe.
Tugeva majanduse nurgakivi – eksport – on liiga väike.
Majanduses on praegu hapukurgihooaeg, olukord võib hakata paranema
järgmise aasta esimesest poolest.
Kas
tarbimisralli on läbi?
Nii ja naa. Müük on
enam-vähem eelmise aasta tasemel. Aga tarbimisel on hoog maas. Sellist
kasvu, nagu näitas Selveri ostukorv mullu, täna me enam ei näe.
Kaupmehed peaks mõne arvates hindu langetama,
et tarbijad poodi tagasi tuleksid.
Hindadega suurt
mänguruumi pole, sisendid on jõuliselt kallinenud, pigem kuivavad
kaupmeeste marginaalid. Hinnalangust toidu- ja esmatarbekauba osas kindlasti ei
tule.
Inflatsioon kepsleb tempokalt. Valitsus
räägib defitsiidiga eelarve võimalikkusest. Millised signaalid
me sellega välja saadame?
Investorid jälgivad
meid väga tõsiselt. Kui valitsus suudaks vastu võtta
tasakaalus 2009. aasta eelarve, oleks see näitaja! Negatiivne eelarve
oleks ka näitaja, aga väga kehv näitaja. Eriti kui oleme pikka
aega hoidnud eelarvet tasakaa
lus ja see on olnud Eesti krooni üks nurgakivisid.
Defitsiidiga eelarve ütleks, et riigi majanduses on asjad väga
halvad. Järgnevatel valitsustel oleks lihtne öelda: teeme seda veel!
Eesti imago nõrgeneks oluliselt.
Kas Eesti
majanduse mainel on veel kukkumisruumi?
Kindlasti on.
Peaasi, et mullu kõvasti mööda pannud
analüütikud sügiseks teise äärmusesse ei langeks ja
liiga ülikonservatiivset majandusprognoosi ei koostaks.
Mida arvad ideest tõsta makse?
Lihtne talupojaloogika ütleb, et kulutada saab nii palju, kui on
tulusid. Kui valitsus suudaks selle loogika juurde jääda, oleks
kõik väga hea. Nagu erasektoris, nii ka valitsussektoris on alati
võimalik kulusid kärpida. Jah, nõuab poliitikutelt
ebapopulaarseid otsuseid, mis nende valimistulemust mõjutavad, kuid olen
kindel, et riigimehelikult asjasse suhtudes saaks eelarve tasakaalu.
Kust on riigil võimalik kokku hoida?
Riigiaparaati tuleks koomale tõmmata. Vaadata, mis funktsioonid
saaks erasektorile üle anda – selliseid asju leiab igast
ministeeriumist.
Oled öelnud, et poliitikud on
populistid. Kas see on paratamatus?
Poliitika on kunst,
mida kõrvalt on kerge kritiseerida. Ei tea, kas ise suudaks paremini.
Üks on siiski selge: ebapopulaarseid otsuseid ei saa teha see
valitsus, kes ülepaisutatud eelarve vastu võttis, vaid
järgmine valitsus. Valitsusremont tooks uue koalitsiooni, kes võib
asjad hooga ja kiiresti korda teha.
Kes oleks selle
uue koalitsiooni eesotsas?
Mart Laar on täna ainuke
mees, kes on varem ebapopulaarseid otsuseid langetanud.
Paljud ettevõtjad nutavad taga Vene turgu. Kas sina ka?
Ma olen Vene turu avanemise suhtes suur pessimist. Eesti poliitikutest
ei sõltu siin midagi, kõik on Vene poolel kinni. Aga seal on
poliitiliselt kasulik Eestiga jageleda.
Venemaa – Euroopa
Liidu viisavabaduse temaatika on vähendanud siin elava ligi 100 000
mittekodaniku huvi Eesti kodakondsuse vastu. Sellise hulga mittekodanike puhul
jääb äri Venemaaga meie jaoks alati suureks riskibisniseks.
Ja Eesti-Vene suhted ei saa kunagi selliseks nagu Soome-Vene suhted.
Kuidas muutub lähiaastail Eesti majanduse
struktuur?
Loodan, et eksportiv tööstus kasvab.
Aga loomulikult on tulevikku ka kõigel, mis IT-valdkonda puudutab. See
sektor on Eestis küll väike, kuid äri saab seal teha üle
riigipiiride. Arvan, et valitsus ei peaks kartma soodustuste tegemist sellele
sektorile, näiteks sotsiaalmaksu ülempiiri kehtestamist.
Millise pilguga vaatad tagasi Eesti Raudtee enamusosaluse
müügile (Käo oli üks raudtee omanikfirma BRS
aktsionäridest – TT). Kas see oli elu tehing?
Ei
tea, kas nüüd just elu tehing, aga jah, sellises mahus transiidi
hääbumist ei osanud keegi toona (2007. aasta alguses – TT) ette
näha.
Kui täna oleks BRS endiselt raudtee omanik,
siis tuju poleks kindlasti hea. Võib-olla tegutseksime natuke
agressiivsemalt kui riik omanikuna, kuid ega palju paremini majandada ei saaks:
transiit on Venemaalt blokeeritud asi.
Mida soovitad
raskustes Tallinna Sadamale ja Eesti Raudteele?
Imerohtu
pole. Venemaa kiusab praegu nii palju kui vähegi võimalik.
Mõistlik oleks kulud jõuliselt kokku tõmmata
ja personali vähendada, et seejärel kasvuvõimalusi
otsida.
Ei ole
mõtet suurt struktuuri üleval hoida, et äkki tuleb
konteineribisnis. Võibolla tulebki, sest tegu on tulevikubisnisega, aga
alles kümne aasta pärast.
Hullemaks transiidisektoris
olukord ei lähe. Gennadi Timtšenkol (E.O.S-i suuromanik – TT)
on Muugal suur mahutipark, mille kaudu ta eriloa alusel kütust veab. Seda
hoitakse ilmselt töös.
Kuidas hindad Eesti
Energia nõukogu esimehena firma konkurentsivõimet elektrituru
avanemise ootel?
Positsioon on hea. Eesti Energia on tugeva
rahavooga hästi juhitud ettevõte, mis vääriks kindlasti
ka börsiettevõtte tiitlit.
Kas Narva
Elektrijaamad pannakse kinni, kui Euroopa Liit ei suuda takistada odavama Vene
elektri importi?
Küllap suudab takistada. Vastasel
juhul hakkaks Venemaa otseselt Eesti riiki kontrollima.
Läti ostab elektrit sisse, Leedu hakkab ka ostma. Kas Eestil tuleb
järgmisel kümnendil elektrit importida?
Eesti
Energia arenduskava näeb ette, et meil on oma võimsused, mis
vajaduse ära katavad. Eesti on elektriga kindlustatud.
Millest tuleb Eesti majanduses uus kasv?
Ma arvan, et jõulist kasvu lähiajal ei tule. Kui 2009.
aastal suudaksime kasvada Euroopa Liidu keskmisel tasemel, oleks see superhea.
Majanduses ei tohi alahinnata emotsioone:
majanduslanguse korral
inimesed kapselduvad, ei osta kaupu ega teenuseid, kardavad ja on stressis.
Nii et Eestist saabki igav Põhjala riik, mis aga
majanduslikult vindub nagu Portugal?
Portugali stsenaarium
on väga hirmuäratav ja see oleks kõige kehvem.
Loodan, et asjad nii siiski ei lähe, sest Eesti inimestel
on pealehakkamist.
Peame ära kasutama oma eeliseid: meil
on väike riik, reformid on lihtsamad ja kiiremad. Kui oleks ainult
valitsus, kellel jätkuks riigimehelikkust ja kes hädavajalikud
reformid ellu viiks...
Aga praegu on Suur Pohmakas,
isegi ideid pole...
Midagi võiks ju teha. Kes segab
meil näiteks haldusreformi tegemast? Kui poliitikud jäävad
ootama, et vallad tulevad ja tahavad liituda, siis ei juhtu midagi.
Ratsionaalsed otsused tuleks jõuliselt riigi tasandil ära teha.
Praegu ei räägi keegi euro kasutuselevõtust. Samas on
see Eesti majanduse tuleviku vaatevinklist kõige olulisem küsimus.
Eesti on suur luuser Läti järel
Majanduskasvu aeglustumine Euroopa riikides
Läti
-6,5
Eesti
-4,4
Slovakkia
-3,4
Iirimaa
-3
Leedu
-2,7
Sloveenia
-1,9
Tšehhi
-1,8
Soome
-1,7
Poola
-1,2
Saksamaa
-0,7
Prantsusmaa
-0,6
Taani
-0,5
Rootsi
-0,5
Bulgaaria
-0,4
Rumeenia
+0,2
Allikas: Eurostat
2008 prognoos, võrreldes 2007. aasta reaalse kasvunumbriga, protsendipunktides