Olga Tšernõševa „Algunas Calciones Lindas“

24.8–28.10.2017

Temnikova & Kasela galerii, Lastekodu 1

K–L 15.00–19.00

Punaselt veiklevate lihalettide ja turuputkade vahel mõjuvad Jaan Toomiku videod ühtaegu loomulikult ja ebatavaliselt. Justkui eksklusiivne turukaup, kontrastiks igapäevasele ja esmavajalikule toidu- ja riidekraamile. Toomiku näitusel „Kuidas lääs oli vasak“ turu peahoone 2. korrusel on kolm kunstniku enda välja valitud tööd, millest vanim on aastast 1996 – „Bells“, teised kaks aga 2000ndatest – „Jaanika“ (2007) ja „Untitled Action“ (2013).

Vana kooli hõnguga turg haakub väljapandud töödega oma eksistentsiaalsuse poolest. „Inimestel on vaja turul käia. Nagu nad lähevad kirikusse lõputus reas, nii käivad nad ka siin. See on nagu pihtimine. Natuke religioosne ja samas igapäevane,“ ütles Toomik. Tema sõnul annavad väljavalitud lühivideod just turul vaatajatele uue rakursi ja mõjuvad vahetumalt kui mõnes galeriis. Näituse pealkiri „Kuidas lääs oli vasak“ (ingl „How the West Was Left“) on luuleline ja paradoksaalne kujund, mille lahti mõtestamise jätab kunstnik vaatajatele.

Toomiku Keskturu näitus on osa „kaksikseansist“, mis avab Temnikova & Kasela galerii sügishooaja. Galerii ruumides Lastekodu tänaval, üsna turu lähedal, on avatud tunnustatud vene tänapäeva kunstniku Olga Tšernõševa fotonäitus hispaaniakeelse pealkirjaga „Algunas Canciones Lindas“ („Mõned kaunid laulud“). Näituse pealkiri on laenatud ühelt vanalt Kuuba heliplaadilt, mida mõlema näituse kuraator Anders Kreuger Antwerpeni Kaasaegse Kunsti Muuseumist kuulas varastel 90ndatel Vilniuse ja Tallinna vahet sõites.

Nii kodumaal kui ka rahvusvaheliselt tuntud Toomiku ja Tšernõševa töid seob olemise talumatu raskus. Kreugeri sõnul tajuvad kunstnikud elu ühtaegu teravalt ja vaevuhoomatavalt. Nad on omal moel täiesti ettearvamatud ja väga võimsad. „Nii Olga kui Jaan on kunstnike põlvkonnast, kes pärast Nõukogude Liidu lagunemist pidid tallama endale ise tee, mida mööda minna. Ja seda teed on mõlemad väga edukalt käinud,“ ütles Kreuger.