3 plaati
Laura Veirs
“Saltbreakers”
(Nonesuch)
Indimuinasjutud folkbändi saatel... Või vastupidi?
Prillidega indisireeni Laura Veirsi viies plaat sisaldab tervet
pärlikeed ilusaid väikesi indimuinasjutte, mis räägivad
merineitsidest, piraatidest ja muudest vee-elukatest. Ometigi saab varsti
selgeks, et plaat on umbes nagu üks lauanurgale “unustatud”
salmik: lood selles on armsad, ilusad ja püütult luulelised, aga
sügavamat sisu (allegooriat nagu Joanna Newsomil või
olustikukirjeldust nagu Sufjan Stevensil) siit otsida ei maksa. Lugudes pole
midagi temast endast. Vaid paaris loos mainitakse poole sõnaga mingeid
lörri läinud suhteid, aga samas kui Veirs laulab “we made love
on the rising tide”, kõlab see kõik pigem avaliku
näitamise kui tõsise pihtimusena. Sufjanit meenutavad ka mitme loo
orkestratsioonid (“Don’t Lose Yourself”, “Drink
Deep”, “Cast a Little Hook In Me”), aga midagi jääb
ka muusikas värskusest ja uudsusest puudu.
Laura Veirs on sarnaselt
Liz Phairiga ja Juliana Hatfieldiga ennast siin näidanud kui folklauljat,
kellel on indibänd taga. Sõnad on pehmemad, lood ümmargusemad
ja seiklustevaesemad kui kõigil neil tegijatel, kellega
võrdlemisel olen proovinud siia sõnu leida. Eks see näitab
ka midagi, kui plaadi enda kohta on võimalik rääkida vaid
teiste plaatide varal. Mitte halb, aga ka ei midagi uut. 6
Tristan
Priimägi
Erinevad esitajad
“Quentin Tarantino’s “Death
Proof” OST”
(A Band Apart/Maverick/Warner Bros)
Ehk peaks
siiski levitama terminit Tarantino-muusika?
Quentin Tarantino on
nii cool. Ta nägu on cool, tema filmid on nii cool’id, tema filmide
soundtrack’id on sama cool’id. Ausalt öeldes, valusalt ja
tüütult cool’id. Sest nii nagu “Jazzkaare” ajal
saavad muidu rahulikest inimestest korra aastas tublid jazz’ifännid,
nii muutuvad nad Tarantino filmide ja soundtrack’ide ajal suurteks
60ndate ja 70ndate soul- ja surf-, glam- ja rockabilly-, pop- ja B-filmimuusika
sõltlasteks. Kaubamärgil Tarantino on jõudu kanda enda
seljas need antiiksed nišitooted laia publiku jaoks ahvatlevaks ja
usaldusväärseks. Ja kas tõesti soovib keegi tingimata
snoobitseda, et Tarantino teeb laiskade muusikasõprade eest
seedimisprotsessi ära? Okei, äkki ma tõesti, kui purjus olen,
aga... Kui paljud teist siiski teevad palverännakuid tolmustesse
plaadiantikvariaatidesse, et 7tolliste virnadest obskuursemaid pärle
välja sõeluda? Tuima soulseek’imist ma siinkohal ei
arvestaks.
“Death Proofi” soundtrack on klassikaline Tarantino
filmimusa – õrnad naishääled, traadised kitarrid,
gaasipedaali surumise rütmid, keelega põleva sigareti kustutamise
hoiak. Täpselt nii nagu selles seltskonnas harjumuspärane. Ja
vaevalt, et publik sellest tüdinenud on – 60ndate soulil läheb
praegu ka uues vormis (Amy Winehouse, Gnarls Barkley, Pipettes) pagana
hästi. 7
Siim Nestor
Kings of Leon
“Because of the Times”
(RCA)
Külmajudinaid tekitavad kitarrid teispoolsusest ja trummid
pimedusest.
“Because of the Times” on algusest peale
aus ja alasti southern’rock & bop, kus bass müriseb nii mis kole
ja nõelteravad kitarririfid asuvad aplalt kõrva trumminahkade
kallale. Pärast paari kuulamisringi on Caleb Followilli omapärane
vokaaltämber mälusse sööbinud ja seitsmeminutiline avalugu
“Knocked Up” ujub veel nädalaid pärast kuulamist
suvalistel hetkedel teadvusesoppidest pinnale. Kõnnid ümisedes
mööda tänavat ja mõtled, mis pagana bänd see
nüüd oligi. Meenuvad Doors, White Stripes, isegi Zeppelin käib
peast läbi.
Albumi esimene pool on raju ja plahvatusohtlik
(“Charmer”, “Mcfearless”), kuid rahuneb hiljem
tunduvalt, mis on siinkõneleja jaoks selle plaadi ainukeseks
nõrkuseks. Kuningate psühhedeeliat, sügavate basside surinat
ja püssirohutünni otsas istumise tunnet oleks tahtnud enam kuulda ka
albumi teises pooles, sest see sobib neile. Rahuliku kulgemisega üksikute
ratsameeste down-the-road-stiilis gospelballaadide vahele jäänud
“Camaro” suutis vaid hamba enne lõppu taas verele ajada.
“Because of the Times” on Kings of Leoni eneseleidmine.
Nõnda kindlalt ja veenvalt pole nende muusika varem kõlanud. Kui
uskuda bändimeeste (kolm venda ja nõbu) endi sõnu, siis on
see esimene kauamängiv, mille kirjutamise ajal oli neil aega
tõsiselt järele mõelda, milliseid lugusid nad tegelikult
kirjutada ihkavad. Geniaalne! Loodetavasti jätkub selleks ka tulevikus
aega. 8
Bertil Tüvi