4 plaati
Dååth
“The Hinderers”
(Roadrunner)
Kliiniliselt täpne surmakaif otse Ameerikast.
Euroopa
intellektuaalide seas palavalt põlatud Miki-Hiire-maa geneerilises
globaal-kultuurimannas leidub vahel tähelepanuväärseid
moodustisi, mida eelistame nende täpset päritolu teadmata nimetada
rosinateks. Lähemal mekkimisel osutuvad paljud neist pärinevaks
metafoorsete rottide seedekulgla päramisest otsast; mitte aga Georgia
kabalistliku death-metal’i eesrindlased ansamblist Dååth.
Heas mõttes ameerikalik kohanemisvõime ilmneb ansambli
suutlikkuses omavahel edukalt segada žanre ja kõlasid, mille
“ristsolkimine” Euroopa puristlikele äärmushevi-kollidele
enamasti pähegi ei tulekski (sest nii ju lihtsalt ei tehta!). Eks
süntesaatori ja klaveri pruukimine ülikiire ja -tehnilise
death’i kontekstis olegi üsna libedale jääle minek;
õnneks on Dååthi poistel mänguoskuse ja katsetuslusti
kujul sellel liiklemiseks vajalikud uisud olemas (pisukeseks krammiks muidu
laitmatus terases ehk vaid Sean Farberi muidu veenev lõrinavokaal, mis
meloodilistes kohtades hõredaks kipub jääma). Nii
õnnestub neil ootamatud kõrvalekalded valitud keskteest
(industriaaliga flirtivad, tantsusämplite-küllased “Who Will
Take the Blame?” ja “Dead On the Dance Floor”) osavalt
maskeerida üllatuslikeks piruettideks-aksliteks-spinnideks. Kui leiate, et
agressiivsetel blastbeat-sportlastel ei tohiks nii gay-sensibiilsest alast nagu
iluuisutamine aimugi olla, pole see plaat teile; kui aga otsite
ebatraditsioonilisi lahendusi klassikalisele metal-võrrandile, soovitan
Dååthi musta alternatiivmatemaatikat lähemalt uurida.
7
Mart Kalvet
Noisettes
“What’s The Time Mr Wolf?”
(Universal)
Rock päevamenüüst, aga
värskendavalt rõkkkavana.
Mida ma arvan tendentsist, et
punk-disko-indibändide mikrofoni taha jõuavad sageli
souljõuga lauljatarid? Näidete The Gossip ja Spektrum najal
päris hästi. Trio Noisettes on Londoni asi ning nende mikrisse
huilgab mustanahaline kaunitar Shingai Shoniwa, kelle kõrist ei pursku
just ekstraoriginaalne hääl, ulatudes Cerys Matthewsist Macy Grayni,
ja et bänd mässab garage-rock’n’rolloha bluusi ja pungi
vahel laveerides, siis... nagu polekski millestki enam rääkida? Et
üks moe-rock’i bänd jällegi? Seda kindlasti. Aga
Noisettesi võimlemine on lõtv ja täpselt dünaamiline
üheskoos. Nende laulud ei püsi otsast lõpuni ühes
meeleolus ega ühes žanriski, Noisettes tuiskab muusikas ringi. Ja nad ei
ole selle juures krambis, vaid tõepoolest – väga heas tujus.
8
Siim Nestor
Van Morrison
“At the Movies”
(EMI)
Iirlane pani kokku plaaditäie filmilaule.
Kui omal ajal Van
Morrisoni kelgule peale ei jõudnud hüpata, siis nüüd on
seda tagantjärele natuke raske teha. Mina ei jõudnud. Morrisongi
tegeleb nüüd rohkem suurte kultuurrahvaste minevikus tuhnimisega
– eelmisel plaadil lõbutses oma noorusest meeldejäänud
kantrilaulude kallal, nüüd pani kokku filmimuusika albumi. Pole ta
enam inglinäoline nooruk, vaid ajahambast puretud onkel.
Aga
tegelikult on see täiesti üllatav plaat. Näiteks on tema muusika
kõlanud järgmistes (väga kuulsates) filmides: “Bridget
Jones’ Diary”, “Thelma & Louise”, “As
Good As It Gets” jt. Reneé Zellweger, Susan Sarandon, Jack
Nicholson – äge ju, eks! Ja need meeldekulunud lood isegi:
“Brown Eyed Girl”, “Have I Told You Lately?”,
“Moondance”.
Kui filmimuusika plaadid on viimasel ajal nagu
režissööri nooruspõlve lugude kogumikud, millega tiritakse
vaatajal seljast veel üks nahk, siis heliloojapõhine plaat on palju
inimsõbralikum nähtus. Nagu eri aegadest kokku monteeritud
kogumikud ikka, on seegi plaat paratamatult mõnevõrra
ebaühtlane. Hea kuulamine siiski. 5
Priit
Hõbemägi
The Young Gods
“Super Ready / Fragmenté”
(Play It Again, Sam)
Lõhnab kohati ultratehnoloogiliselt
nagu vanasti, aga ka eurokabaree järele.
80ndate lõpul olin ma
kuude kaupa kannatamatu ja elevil. Ma tahtsin ära kuulda tolle
Šveitsi trio nimega The Young Gods, millest Melody Maker
säärase õhinaga kirjutas. Aga see polnud nõnda lihtne
ja sestap tuli esialgu tarbida epiteete endid. Neist selgus, et bänd on
kehastunud elekter ise, rock’i ultratehnoloogiline ja samas paganlik
puhastustuli, kus Iggy Pop sulab metal-rock’ist ja sümfoonilisest
muusikast laenatud sämplite kuumuses Stockhauseni endaga känkraks
kokku.
Siis lõpuks kuulsin ma nad ära ning uskumatu, aga The
Young Gods kõlas just nii hästi, nagu nood kirjeldused sisendanud
olid. Nagu oleks kriitiline mõtlemine ise tolle bändi oma utoopiate
toeks välja mõelnud. Ja alles hiljem muutusin umbusklikuks –
kui sõnad tabavad nõnda hästi helide loomuse, kui nood
nõnda kenasti adjektiividesse ära mahuvad, kas pole see tegelikult
surmakell muusika ainulaadsusele? Ja tegelikult tegeleb bänd oma
karjääri uuemas otsas sellesama küsimusega – sirutab end
kunagisest kestast väljapoole, vahelduva eduga, läbi eneseotsingu ja
enesesalgamise.
Uuel plaadil on ka vana The Young Gods olemas –
“Everythere” näiteks või The Doorsi hiilgeaegade
cyber-update “About Time”. Veel enamgi sobivad mulle “El
Magnifico” kitarrideformatsioonid ning lopsakas, valdavalt
instrumentaalne tehnotranss “The Colour Code”. Kuid samas kiusas
mind kogu plaadi vältel üks probleem – vokaal oli miksitud
liiga esile, nõnda et kogu instrumentaalkarkass kestis tihti vaid
saatefunktsioonis. Muidugi, lauljana väldib Franz Treichler mõndagi
klišeed – siin pole macho-meelset bluus-rock’i ega
industriaalmuusika monotoonset kollitamist – aga minu jaoks sai tulemus
liiga tihti õõnsavõitu eurokabaree mõõtmed.
Ent ikkagi on see The Young Gods. Ja nad võitsid tasapisi ka minu
kahtlused ja pidurdused. Olgugi et napilt ja pärast toimetajalt
arvustuseks juurde küsitud lisaaega. 7
Tõnis Kahu