Varrak, 2008. 640 lk.


See teos aitab eesti filmisõpra integreerida filmistaaride tänasesse hierarhiasse vaadatuna Hollywoodi kinosaalist. See tähendab, et siit ei leia ühtki poola ega vene näitlejat, kes meie kultuuriruumis vanasti ilma tegid, loomulikult ei maksa otsida Leni Riefenstahli, Lida Baarovat või mõnd teist Kolmanda Riigiga liiga intiimselt seotud staari. Prantslastest, itaallastest ja sakslastest on esitatud suurimad, Skandinaaviast Greta Garbo, Ingrid Bergman, Max von Sydow ja Liv Ullmann.


Raamat kuulub kokku teosega “1001 filmi, mida peab elu jooksul nägema”, on samade autorite vaade samale ainele.


Koguteos on väga huvitav ja informatiivne. Tuuakse ära staaride sünninimed, mis ameeriklaste puhul viitavad sageli juudi päritolule (Douglas – Demski, Allen – Konigsberg, Brooks – Kaminski ), prantsuse staaridel aga hispaania päritolule (Louis de Funes, Jean Réno). Ikka on põnev teada, kust anne tuleb.


Loomulikult pole siinkohal mõtet targutada, miks mõni on sees ja teine väljas, see peegeldab nii autori subjektiivsust kui tänaste kriitikute antud hetkereitingut. Meie jaoks suhteliselt uued tegelased on India, Jaapani ja Hiina staarid.


Sünnikohtade märkimisel on pisut huumoritki, kui näiteks Rooma puhul viidatakse Lazio maakonnale, justkui poleks linn piisavalt tuttav. Järgneb staaritunnuste loend, kus kirjeldatakse nii isiku väliseid iseärasusi (pikk, seksikas, volüümikas, kähisev hääl, pudistav hääldus, karismaatiline, loomalik külgetõmbevõime), loodud karakterite eripära (avameelne mässaja, neurootiline, intelligentne) kui isiku muid kvaliteete (kirjanik, laulja, lavastaja, produtsent, maalikunstnik). Isegi kui kvalteetide tiraad kõlab pisut koomiliselt, saab ikkagi teada, mida temas leitakse. Lisandub ka olulisemate filmide loend, millest šedöövrid eraldi esile tõstetud.


Artikli (pikkus 1-4 leheklülge, suurima formaadi täidavad näiteks Marlon Brando ja Paul Newman) ülesehitus on subjektiivne, aga just seetõttu infotihe, autor kirjutab kohe enda jaoks kõige tähtsamast. Käsitlemata ei jää ka isiku ühiskondlikud vaated (abordivastasus) või delikaatsed medisiinilised isikuandmed (“...enne kui eesnäärmevähk ja algav Alzheimeri tõbi ta [Charlton Heston] avalikkusest eraldas”).


James Stewarti puhul lisatakse komprat, et ta olnud Hooveri salaagent Hollywoodis ning nii äge antikommunist, et läinud kord käsipidi kokku liberaalist sõbra Henry Fondaga ning ei toetanud algul Reagani presidendikampaaniat tolle demokraatliku mineviku pärast. Ja kas saab olla veel teabetihedamat elu kokkuvõtet: “Eluaegne konservatiiv ja suitsetaja (John) Wayne suri kopsu- ja maovähki.” Milline hoiatus järelpõlvedele!