7 plaati
Phlox
“Rebimine + voltimine”
(MKDK)
Vaba
improvisatsioon kohtub hoolikalt konstrueeritud kaosega; tagajärjed on
plahvatuslikud.
Moodsalt žanritu, ehkki mitme stiiliga viljakalt
flirtiv Phlox on viimaks valmis küpsenud ja tähistab sündmust
vääriliselt – igati kobeda kauamängivaga. (Žanri)piiridel
kõõlumine, tähiste eiramine ja nende nihutamine (või
miks mitte rebimine ja voltimine) ongi albumi kandvaks teemaks. Kui
üldiselt on progeroki ja jazz-muusika juures teemalt teemale
hüplemine ning süüvimatus enamasti see tüütum pale,
siis Phlox voldib sealt laenatud kärsituse hoopis elegantseteks
üllatusteks, mis paiguti lõbustavad, paiguti ehmatavad, kuid
külmaks ei jäta ka parima pingutamise juures. Vaevalt jõuab
kuulaja harjuda mõttega, et pillid teevad talle pai, kui järsku on
platsis hard-rock-kiskja (“Hunt”, “Habe”), kes
lambalikule määgimisele karmi fuzz-möiratusega kiire lõpu
teeb... vaid selleks, et taanduda täpselt kõige ootamatumal hetkel
taustale ja teha ruumi tantsumängudele ja peomeeleolule
(“Kaavjas”) või psühhedeelsele efektitsemisele
(“Kraap”).
“Rebimine + voltimine” on kindel
märk sellest, et kollektiivne alateadvus pole lihtsalt Jungi jutust
valesti aru saanud new-age-müstikute vaht, vaid tegelik ja ajatu ideede ja
inspiratsiooni hoovus. Phlox ammutab sealt pajatusi ning räägib neid
ühtegi sõna kasutamata ümber selgemas keeles kui enamik
vokaal-instrumentaalesitajaid. Palade pealkirjad võiksid sama hästi
olla lihtsalt numbrid, kui nad poleks nii lõbusalt krutskilised –
“Kurehirm”, “Ühe poja toit” ja
“Sõjajalgne” ei ütle suurt midagi muusika kohta, aga
pakuvad oma olemasoluga vastuvõtlikule kuulajale siiski värvikamaid
illu- ja allusioone kui tavaline vaba improvisatsioon. 9
Mart
Kalvet
The Bees
“Octopus”
(EMI)
Afrone ning
loomulik kantri-rock.
Isle of Wighti olulisim bänd
pärast Level 42, The Bees, salvestas oma eelmise albumi legendaarses Abbey
Roadi stuudios, mille kuulsamad kliendid on The Beatles, Pink Floyd ja Koit
Toome, ning kuna plaadifirma polnud piisavalt pappi eraldanud, oli bänd
tulemuse üle rohkem kui õnnetu. Nördimuse leevendamiseks
ehitati oma kodusaarele isiklik stuudio, kus sündiski
“Octopus”.
Kuigi The Beesi poisid on tantsumuusika taustaga,
ei kõla siin plaadil obligatoorne diskorokk, nagu võiks eeldada,
vaid hoopis psühhedeelse lähenemisega country, afro-rock ja
rhythm’n’blues.
Mingit tulevärki siit plaadilt ei leia,
pigem on meeleolu küps, täiskasvanulik ja rahulik – sisemise
veendumusega tehtud loomulik muusika. Eraldi tasub mainida puhkpille, mille
seaded oleks kui Fela ise teinud. Abbey Roadi vaim on ka man – “Who
Cares What The Question Is?” võiks vabalt The Beatlesi repertuaari
kuuluda. The Beesi meloodiad ei jää karvavõrdki alla oma
eeskujude Crosby, Stills and Nashi omadele.
Siin-seal on
räägitud, et tegemist on aasta 2007 ühe parima albumiga. Nii on.
9
Raul Saaremets
Feist
“The Reminder”
(Polydor)
Päevafolgi sugemetega alternatiiv-popp.
Feist võib
jätta endast sellise ohutu mulje, aga samas jäävad tema plaadid
(nüüd juba järjekorras teine) miskipärast kauemaks ja
paremini meelde, kui arvata võiks. Eelmisest plaadist “Let It
Die” see suurt ei erine – ka siin on musa põhiliselt
hõre ja habras akustilise folgi mõjudega alternatiivpopp
– aga samas on siin sarnaselt debüüdiga piisavalt neid lugusid,
mis lihtsalt on nii head, et veavad plaadi selgelt võitjate hulka.
Võrdluseks on Feistiga ehk kõige sarnasem Cat Power, aga viimase
feministlik joon Feisti ei tundu huvitavat. Ilmne etteheide oleks sellele
plaadile see, et Feist pole justkui piisavalt uuenenud, aga samas vaadates tema
muusika häbelikku iseloomu, toimub ka areng tasa ja targu, mitte suurte
hüpetega – “Honey Honey” sukeldub alt.country tumedasse
allhoovusse, “Sealion” pakub oma (kas meelega kirjavigase?)
nägemuse Nina Simone’i “See-Line Womanist” ja
mitmes-mitmes loos võtab üle klassikaline Skandinaavia akustiline
nostalgia à la José González või Kings Of
Convenience (ma tegelikult alguses arvasingi, et Feist on norrakas, tundus nii
hästi sobivat talle) – “The Limit To Your Love”
või “My Moon My Man” ei jää alla neile kummalegi.
8
Tristan Priimägi
Led R
“Led the R Out”
(hyper.records)
Eesti päris oma tribuut Led Zeppelinile
Üksteist
Led Zeppelini lugu ja üks Jaanus Nõgisto pala akustilisele
kitarrile koos Narva linna sümfooniaorkestriga moodustavad komplekti, mida
kuulates peab tegelikult mõtlema mitte muusikast, vaid
interpretatsioonist.
Sest eks Led Zeppelini ole ju kuulatud ka nii palju,
et iga sõna, kõla, soolo, trummimüdin ja plaadikrõps
on igaveseks isiklikule mälukettale põletatud. Led R on
kontsertesinejana vajalik mängijatele endile ja publikule. Kuidas muidu
saaks kuulata elavas esituses midagi, mida ei saa enam kunagi elavas esituses
kuulata? Aga kas see on vajalik ka plaadil? Tegijatele kindlasti, aga kas ka
kuulajatele? Tegu ei ole ju antud juhul töötluste, vaid
originaalilähedase tribuudi ehk austusavaldusega. Kui käepärast
on nii originaal kui tribuut, siis kumb pista CD-mängijasse? Aga
jäägu see igaühe enda otsustada. Ma kuulasin seda plaati huviga
ning mõnda pala originaaliga võrreldes ei olnud põhjust
nuriseda. Need lood on tunnetuse ja hingega sisse mängitud.
Jaanus
Nõgisto akustiline kitarripala “Fairy Tale to little Roosi”
on plaadi kõige huvitavam lugu ja natuke kummastav. See koosneks nagu
tervenisti vinjettidest ja ornamentidest, sisse- ja väljajuhatustest ning
lugu ennast, seda õpetuse iva, just nagu polekski. Samas on lugu
virtuoosne ja meeleolukas, üles ehitatud pedaaltoonidele,
ülemhelidele ja zeppelinlikele kooskõladele, mida aeg-ajalt
soojendab mõni väga eestilik džässiakord. Väike ja
ergastav elamus! 5
Priit Hõbemägi
Erinevad esitajad
“Muusika filmile “Jan
Uuspõld läheb Tartusse””
(Mortimer Snerd)
Epliku kollektsionääridele, osa 2.
Korralikke
soundtrack-plaate juhtub Eestis veel harvemini kui korralikke filme. “Jan
Uuspõld läheb Tartusse” on mõlemad tiitlid kuldselt
karmanisse naelutanud. Käesolev nn heliriba ei ole juhuslikest pudemetest
või tellitud palukestest kokkuklopsitud kino-äri
kõrvalprojekt, vaid kindla iseloomu ja auraga soundtrack. Nagu
päris.
Filmist on tiritud plaadile dialoogijuppe, kodumaist
kergemuusikaklassikat (Fixi “Tsirkus”, Väntoreli
“Julgus”, Vitamiini “Sein on ees”) ning spetsiaalselt
filmile valmistatud kompositsioone Vaiko Eplikult ja Sten Šeripovilt.
Eplik läheb road-movie-teemadel metsikuks – hullab vastutustundetult
süntesaatoriga (“Transs 1–5”), tilgutab osavalt
spageti-filmide motiive (“Üksildane rändur”,
“Voiteckite perekonna langus 1”, “Hiidkoerte elud”) ja
laulab uperpallitavat poppi (“Teen, mis suudan”, kaver
“Julgusest”). Šeripovi käes on hetked loodusvaadeteks
ja heldimuspisaraks: Sääsed ja “Soo folk” on
tõepoolest aurava mullaga filosoofifolk ja Hannaliisa Uusma vokaaliga
“Tagasiarmumine” on žanritu iludus. Vaid südamedoonor
võib sellest laulust puudutamata jääda. Lugu, mis
käesolevast aastast tuleb kaasa võtta. 9
Siim
Nestor
Mikk Saar
“See on see”
(Mayor Arts
Organization)
Epliku kollektsionääridele, osa 1.
Lauri Laubre kompaniile Mayor Arts Organization valmistas superstaari ette ja
kätte üleliia populaarne teleshow “Tantsud
tähtedega”. Muusikat Miku esimese albumi tarvis on ostetud
Skandinaavia viisimeistritelt, kuid enamasti kasutab “See on see”
muusikaärimees Laubre valdusse jäänud Vaiko Epliku kirjutatud
muusikat tema Claire’s Birthday aegadest (12 loost 7, täpsemalt).
Need Epliku vanad laulud on eesti keelde tõlgitud ja
tõtt-öelda sedasi veel linti võetud, nagu oleks Eplik ise
produtsent (kusagil siin plaadil on kasutatud ka vanu Epliku sisse
mängitud kitarripartiisid). Vapustav. Ja nõnda pakubki “See
on see” huvi ennekõike Epliku pärast. Nimelt osutavad lood
“Elamise rõõm”, “See Pole See” ja
“Hommik”, et muusika, mida tänapäeval
Eplik-rock’iks nimetatakse, võttis kuju juba tükk aega
tagasi. Samasugused lõdva randme ja hõiskava olekuga
pop-pärlid nagu Epliku viimased raadiohitid.
Kuluaarides
kõneldakse, et “See on see” promokampaania peale kulutatud
raha poole miljoni kanti. Võrreldes hiljutiste plaatidega, mille promoks
on kulunud null krooni, on Saare debüüdi müügiedu muidugi
kehvake. Korralik kodumaine pop-rock ikkagi. 7
Siim Nestor
Mark Ronson
“Versions”
(Sony)
Indie- ja
pophitid funk-versioonis.
Linnalegend räägib, et kui Mr
Lawrence tegi oma Morrissey kaveri “Everyday Is Like Sunday”, siis
olevat ühel ilusal päeval ilmunud Mihkel Raua töölauale
vihane anonüümkiri, kus tema kohta üteldi tongue või
miskit muud sarnast. Täpsemalt kahjuks ei mäleta ja ei tea, kas
kõik ka tegelikult aset leidis, aga see on küll tõsi, et
indifännid kipuvad oma lemmikute loomingulisse pärandisse eriti
kaitsvalt ja kiivalt suhtuma. Seepärast võib ka hip-hop-DJ Mark
Ronsoni plaati pidada omalaadseks julgustükiks – paljud vanad ja
uued indie- ja niisama pophitid on uuesti ette mängitud lihtsas (aga
löövas) peo-funk’i ja -souli võtmes, mis võiks
vabalt pärineda Daptonesi või Tru Thoughtsi kataloogist. Kaiser
Chiefs, Coldplay, Britney Spears, Radiohead, Kasabian, Maximo Park, The
Charlatans ja loomulikult Daniel Merriweatheri häälega ette
kantud The Smithsi “Stop Me...”, mis on kõiksugu Morrissey
boordidel toonud Ronsonile hulganisti needmisi ja sajatusi. Aga no ma ei tea.
Kui sõber Madis Nestor seda mulle esimest korda lasi, jäi mul
küll suu lahti, sest see on ikka päris vinge kaver, kus Ronson on
suutnud Johnny Marri harmooniad eriliselt särama panna, ning oma
mõnusalt tuksuva breikbiidiga mõjub see töötlus
vähemalt mulle nagu väike “Unfinished Sympathy”. Maximo
Parki hitti “Apply Some Pressure” laulab Paul Smith ise, aga
Ronsoni lisatud pompöösne Motowni orkestratsioon teeb sellest isegi
võimsama peolooma, kui originaal seda on. Ja siis muidugi tõeline
“pühaduseteotus”, Charlatansi “The Only One I
Know”, milles teeb häält ei keegi muu kui Robbie Williams!
Aga pole üldse kõige hullem, ausalt. Robbie suudab küll, kui
ta tahab. Ja nii läheb edasi. Normaalne gruuv, mis ei püüagi
olla liiga diip või muidu pretensioonikas. Pealegi. Mõnede
toredate lugude olemasolu kippuski juba meelest kaduma. 7
Lauri
Tikerpe