Traffic
“Traffic”
(Downtown Records)
Puhta saundiga ja magus kodumaine kidrapop.

Järjekordset heatasemelist Eesti bändi debüüti kuulates meenub millegipärast koolis esimeses pingis istunud viieline Malle, kes ei unustanud iialgi koduülesandeid tegemata, ei saanud ühtegi märkust ning paistis peale selle veel silma aktiivsusega ühiskondlikus töös. Samasugust püüdlikkust ja siirast innukust meeldida õhkub ka Trafficu magusast kitarripopist, mille juurde kuuluvad klaar saund, veatud arranžeeringud ja infantiilsed laulutekstid (braavo, härrased Kender ja Krieger!).
Plaati käiates kisub ikka ja jälle tagasi pala nr 2 (“Kallis ära küsi”) juurde ning mitte sellepärast, et viimase salm on ilmne laen Smilersi kümme aastat vanast laulust “Voodis vedelen üksinda”. Kaardimängus karistatakse kõige kõvema trumbi esimesena lauda löömine tavaliselt ära (tegu on nimelt looga, millega eelmise aasta septembris esimest korda avalikkuse ette ilmuti), aga ma loodan, et kollektiivil on mõni äss veel varrukas peidus.
Aga mis sai Mallest? Läks pärast keskkooli eesti filli õppima ja hiljem tegi talle üks joodik tite. Pisut reaalse elu mõrusoola kuluks ära ka Trafficu helevalgesse muinasjuttu. 5
Andri Riid

The Cinematic Orchestra
“Ma Fleur”
(Ninja Tune)
Tunded ja elegantne sentiment väljamõeldud filmide muusikas.

Algul on see lausa philipglassilik hillitsetud ketramine, tundlik, bluusivihjetega vokaalosas, aga samas kindlasse skeemi surutud, arglik ja unistav. Siis muutub kergelt meeleolu, aga see on ikka olematute filmide muusika, pealetükkimatu ja sõbralik. Ma peaaegu näen neid J. Swinscoe & Co silme ees jooksvaid ja muusika kaudu nähtavaks teha püütud filme, need on euroopalikud kunstfilmid, inimsuhete analüüsid ja maastikupanoraamid, ei mingit Hollywoodi ega paatost. Muidugi, filmiseos lausa sunnib nii kirjutama...
Muidugi võib ka kunagi Tallinnas mänginud The Cinematic Orchestrale ette heita teatud formaalsust, liigset kindla-peale-heakõlalisust, moodsa gillespetersonliku pop-jazz’i klišeede ülekasutust. Aga samas, juba bändinimi tegelikult paneb asjad paika. Taustaheli, kuid ilus intelligentne muusika. 7
Tõnu Kaalep

Static-X
“Cannibal”
(Reprise Recods)
Vanatoidel on ­särtsu küll.

Sajandivahetuse paiku suurt populaarsust nautinud nu-metal bändid on just praegu, kui isegi varased 90ndad juba vaikselt tagasi tulevad, põhjalikult hapuks läinud. Nii ka Static-X. Ehkki “Push It” ja “I’m With Stupid” on head ja tuntud lood, kuuluvad nad hetkel ülikooli lõpetavate alternatiivmuusikahuviliste jaoks mittetõsiseltvõetavate lapsepõlvemälestuste kilda. On siis Wayne Static ja Co nüüd teadlikult otsustanud selle imagoga midagi ette võtta või ei, aga midagi igatahes toimub. Bänd astub üles selle aasta Ozzfesti pealaval, tagasi on algkoosseisu kitarrist Koichi Fukuda jm. Ka puhtmuusikaliselt näib madalseis olevat möödunud: “Cannibal” on klassikaliste “Wisconsin Death Tripi” ja “Machine’i” järel siiamaani parim Staticu album.
Uus plaat on vahepealsetest oluliselt enesekindlam ja sirgjoonelisem. Lood on kiired ja lühikesed (plaadi kogupikkus jääb alla 40 minuti), elektroonika üle domineerivad agressiivsed kitarririfid ja Wayne Static sülitab laulusõnu välja nagu kuulipilduja. Kui hing just proget igatseb, võib “Cannibali” hüpnootiline digitaal-industriaal-metal mõne aja möödudes muidugi üsna üheülbaliseks muutuda; küsitav on ka rohkete kitarrisoolode asjakohasus, mis rõhutatult kurja ja primitiivse muusikaga hästi integreeruda ei taha. Aga üldiselt võib Static-Xile õnne soovida. Nüüd tasuks veel oodata, millal nende Eesti verevennad ansamblist Zorg millegi uuega üles astuvad. 7
Mart Kuldkepp

DJ Kentaro
“Enter”
(Ninja Tune)
Jaapani hip-hop-nori segatäidisega.

Kui Jaapani päritolu DJ Kentaro võitis 2002. aasta DMC/Technic World DJ Championshipi ehk siis, kui ta tunnistati maailma parimaks plaadikeerutajaks, oli see kohtunike sõnul eelkõige seetõttu, et Kentaro ei osanud mitte ainult filigraanselt skrätšida, nuppe keerata ja muid tehnilisi kukerpalle teha, vaid et muusika, mida ta selleks kasutas, oli mitu korda suurema variatsiooniga kui tema konkurentidel – hip-hop, rokk, reggae, drum’n’bass ja mida kõike veel. Kõik see kostab ka Kentaro debüütalbumil. Ma ei ole muidugi väga kursis kõikide suurte turntablist’ide muusikategemistega, aga mulle tundub, et Kentaro laulukirjutamisoskus on selles maailmas pigem meeldiv erand kui reegel. Näiteks kui ma kuulsin Pharcyde’iga tehtud “Keep On’i” esimest korda, jäi mul lihtsalt suu lahti. Nii värsket hip-hoppi pole juba kaua ette tulnud. Sama kompliment kehtib ka superstaar Spank Rocki häälega kaunistatud “Free” kohta, mille biidid kõlavad, nagu oleks nad enne plaadile panekut läbi lõhkiste Radiotehnika kõlarite lastud. Kentaro drum’n’bass’i, breikbiidi ja reggae kompositsioonid pole kindlasti sugugi kehvemad. Nad kõik on löödud sellesama kujutlusvõime, laia silmaringi ja tohutu muusikaarmastuse vitsaga ning maitsestatud vürtsikate, ainult jaapanlastele omaste krutskitega.
Plaadi nauditavaimaks sushiks sai vähemalt minu jaoks Hungeri-nimelise tüübi jaapanikeelne räpietteaste eriti vahetus ja momentaalselt sussi sahistama ajavas “Hatsuyumes”. Ninja Tune rokib nagu alati. 9
Lauri Tikerpe

Erinevad esitajad
“Biitpiraadid 2: Kitarristide ­röövretk”
(Rampade org)
Eesti esimesed rock-lood – stuudio-, kontserdi- ja prooviruumilindistused.

Üks tänuväärt ettevõtmine on saanud jätku. 1960ndate alguse anglo-ameerika beat big bang’i beebibuumerid Eesti NSVs on taas CD-kaante vahel. 24 lugu traadimuusikat, sealhulgas on kümne looga esindatud legendaarne kino Kosmose live, väidetav esimene rock-festival NSVLis. Kui kuskil tosin või enam aastat tagasi olekski ehk see meie biidipuntide kehvade tehnovõimalustega salve saadud vaesteparaad pakkunud rohkem ehk ajaloolist, vahest ka nostalgilist huvi, siis nüüd on ammu juba lo-fi, noise ja saundimoonded trendikad. Või vähemasti normaalsed. Lisaks on juure-musa, bluus etc. taas in. Samad sõnad, kui kuulata ansamblite poeetilisi ponnistusi. Naiivsevõitu sentimentaalsed asjakesed on täna palju enam aksepteeritud, tähistamas vahetust ja loomulikkust. Igatahes on albumi esimesed kolm lugu (Mikronite “Väike peeter”, Koguduse “Ühiselamu” ja Lüürikute instrumentaal) käivitavad ja huvi üles kütvad. Instrumentaalid kõlavadki kuidagi kõige kaasakiskuvamalt. Ja muidugi oma sulega sepistatud asjad. Nagu siin Müstikud, Korallid esitavad.
Väljamaa kaverite läbi võisid küll NSV ajal saada zen’i-välgu, et raisk, nagu päris Lääne värk. Aga tunned, et on imitatsioon, aga pole inspiratsiooni. On muidugi erandeid ka siin, Poissmeeste laulumees Oleg Melnik teeb üsna kreisi Cuare Matto. Jaak Joala on Kristallidega hea.
Olles aga kuulanud mujal maailmas tehtud biitmusa kogumikke, alustades soomlaste rautalanka’ga ja lõpetades india, kambodža ja sellistega, tuleb tõdeda, et jääme alla. Ka teistes idabloki maades tehti palju huvitavamat stuffi. Aga nii oli meil. Kahju ainult, et albumi ümbriselt ei leia zeitgeist’ile vastavat kujundust ja originaalfotosid. 8
Tõnu Pedaru

Kaido Kirikmäe
“Lintprii”
(Kuurort)
Aegluse ­allikail.

Kaido Kirikmäe album ilmus kassetil, seepärast ka “Lintprii”. Kaido astub opositsiooni, võtab ja ilmutab end unustatud formaadis. Astub kastist välja ja teeb romantilise lindprii väljendiga väikese sõnamängu. Tõsi, Kaido muusika on ka eskapistlik, ent rohkem ikka maailmaparanduslik. Ego rattad siin ei ragise, hüüdlauseid ei kuule. Mitte sõda, vaid rahu. Melanhoolia, nostalgia, unustamine – meeleseisundid, mida kunstnikud ikka ja jälle kätte võtavad. Nii tekib kunstnikul rahu iseendaga, ma loodan. Kuid ma olen kindel, et publikule võib sellest väheseks jääda.
Las ma räägin ühe loo. 26. mai lämbel kesklõunal astus Kadriorus mu juurde nahkvestis keskealine mees, käes pudel valget veini. Pikemalt tutvumata lasi ta tulla: “Igasuguse formatsiooni ajal on parim olla kunstnik, võtke Baudelaire, Gauguin, Matisse, Toulouse-Lautrec.” Järgmine hetk kalpsas ta üle rohelise piirdeaia ja kadus Tammsaare majamuuseumisse. Rohkem ta ennast ei põhjendanud. 6
Aleksander T. Yostafa