7 plaati
Rufus Wainwright
“Release The Stars”
(Geffen)
Pihtimuslik ja intensiivne ooper-pop.
Rufus
Wainwrightil on nii palju emotsioone, et need ei kipu ära mahtuma ei tema
sisse ega ka siia plaadi peale. Tema häälel tundub olevat imetabane
omadus – mõjuda crescendolt ka siis kui tegemist on rahuliku
ballaadiga. Isegi vaiksetesse lugudesse suudab ta panna sellise intensiivsuse,
mis sunnib kuulama. Efektile aitavad loomulikult kaasa tema kaubamärgiks
kujunenud eriti lopsakad ja baroksed orkestratsioonid, kus ei ole raha kokku
hoitud ei gongide, vilede ega kellade pealt. Probleemiks kujunebki aga see
ülekülluslikkus, sest kui osuti on kogu aeg punase peal ja gaas
põhjas, siis mingist hetkest enam ei jõua kuulata neid
enesepaljastuslikke pihtimusi lapsepõlvest, emast, narkootikumidest,
homoseksualismist ja traagilisest armastusest. Iseenesest hea, et sisu pole
mingi suvaline radio ga-ga, aga siiski on see plaat minu jaoks tervikuna pisut
liiga pealetükkiv.
Tundub täiesti loomulikuna, et plaadi
produtseerimisel on kaasa aidanud Neil Tennant, sest Wainwrighti muusikast
jookseb mõistetav punktiirjoon Pet Shop Boysi selle näo juurde, mis
mulle küll kõige vähem meeldib – muusikalide kaverid,
“Go West” ja Liza Minelli kuldse sauaga gay pride’i
juhatamas. Samas näiteks “Going To a Town” kõlab
vägagi ajatult – nagu lahutuse läbi elanud Burt Bacharach.
6
Tristan Priimägi
Poisikõsõ
“Tii päält
iist!”
(Eurorecords)
Rahvamuusika, tümps,
huumor.
Alati on tervitatav, kui Eesti ahtale muusikamaastikule
ilmub uus koosseis, mis komplitseeritud kooslust rahvalaul pluss kaasaegne
levimuusika uutmoodi vaatab ja kuulab. Tartu ansambel Poisikõsõ
(Venno, Pikne, Põuvat, Ülo, Tõivelemb) on plaadi kaane pealt
näha tahtmist väga täis ning ega nende välimuski
jää palju maha žanri vanameistrite ühendusele Oort. Samas plaati
kuulates tuleb mõnevõrra pettuda. Tõsi, intro on
võimas, meenutab vanu häid Pantokratori aegu. Kuid edaspidi kipub
asi veidi kiiva.
Elukutselise setu Merca luuletatud tekstid
kõlavad üpris autentselt, samas muusikaliselt on liigutud hoopis
Eestist välja, iidsete umppaa juurte mano, seega kõlab ansambel
vägagi meie hõimuvellede keskpärasemate poegade moodi.
Instrumentaalselt on enamik lugusid üpris ebahuvitavad, rahvapille ei
kasutata peaaegu üldse. Ka pole eriti tunda jõudu ja energiat.
Plaadil on siiski üks tipphetk, vana hea Tuljaku uustöötlus, mis
kannatab võrdlusi isegi Collage’i endaga! Laulus on kasutatud
elemente nii Aafrika kui ka Balkani rahvamuusikast, seade on erandlikult
nüansirikas. Kuid kahjuks ei suuda üks laul kogu plaati
päästa. Selle tõttu tuleb hinne samuti keskpärane
4.
Margus Kiis
Mice Parade
“Mice Parade”
(Fat Cat)
New Yorgi post-rock legendi
singer-songwriter plaat?
New Yorgi multiinstrumentalist ja
leibeli Bubblecore asutaja Adam Pierce on seekord seitsmenda Mice
Parade’i plaadini jõudnud. 1998. loodud Mice Parade alustas
ühemehebändina, arenedes hiljem täismahuliseks koosseisuks (kaks
trummarit, vibrafon, erinevad keel- ja klahvpillid). Muutunud on ka repertuaar,
kus pikkade instrumentaalide asemel on lühemad laulud. Eelmisel albumil
figureeris Mùm’i Kristin Valtysdóttir, keda kuuleb ka siin
ühes loos. Enamasti laulab aga Pierce ise. Tema jäme hääl
on meeldivalt omapärane ja sobib kompositsioonidega ilusti. Palas
“Tales of Las Negras” laulab ta koos ei kel
legi muu kui Stereolabi Laetitia Sadier endaga. Võrreldes eelmise
plaadiga on siin vähem bossa mõjutusi ja rohkem rokielemente.
Kärisevad elektrikitarrid on kõrvuti akustiliste pillidega ning
trummid on valjemad kui varem. Kiusatus on seda eponüümset
üheksa looga 35-minutilist plaati pidada Pierce’i singer-songwriter
albumiks. Tema lauldud ja kirjutatud laulud on selleks siiski mitmekihilisemad
ja nüansirikkamad, kui võiks eeldada. Igatahes on see plaat
järjekordselt huvitav sooritus eklektilise lähenemisega Mice
Parade’ilt. 8
Erki Hõbe
John Martyn
“BBC Live In Concert”
(Island/Universal)
Folk, džäss, bluus ja soul tema kitarril,
laivis märksa pöörasem kui stuudios.
Ma
tõesti tahan, et ostaksite selle plaadi, kuid ma pean siinkohal
tavapärasest hoolikamalt sõnu valima. Universal nimelt on asjad
formaatinud nii, et siinsed 78 minutit on hinnatundliku kodaniku
meelehärmiks jaotatud kahele ja mitte ühele plaadile. Pealegi
küsite nüüd umbusklikult, et kes see John Martyn üldse
selline on? Šoti päritolu kitarrist ja laulja, sulam folkist,
bluusist, džässist ja soulist – nii ütlevad teatmeteosed.
Kindlasti ehk ka Nick Drake’i mõõtu kultusartist, kui ta
vaid oleks noorelt surnud selle asemel, et olla hetkel – kurb küll
– 60 eluaasta ligi alkohoolik. Aga päris tõde on selles, et
selline John Martyn on midagi uut mulle endalegi – mitte tubane ja kauni,
vaata et trip hop’i-eelse läikega nagu stuudioplaatidel, vaid
pöörane, jumalik säde sütitamas lausa saatanlikku transsi.
Kõnealune valik esitleb lõike kolmelt kontserdilt aastaist
1971, 1977 ja 1981. Varased akustilise kitarriga lood nagu hipilik armuunelm
“Head And Heart” või mõrase tundlikkusega
“Bless The Weather” on tuttavalt teretulnud, kohe seejärel aga
kõlab kajadest-pedaalidest kallutatud “Outside In” oma eri
versioonides juba kui puhas science fiction. Ja isegi Martyni haaret aimates on
teisele CD-le paigutatud psühhofunk – “Big Muff”,
“Johnny Too Bad” – ikkagi pigem šokk kui lihtsalt
sürpriis. Kui otsite võrdlusalust, siis laske peast läbi kogu
70ndate kosmilise popmuusika eliit – Sun Ra, Stevie Wonder, Miles Davis,
Sly Stone, Tim Buckley, Pink Floyd, Mahavishnu Orhestra... Jah, just nii hea
see ongi – sõnu valides või mitte. 9
Tõnis Kahu
Feedle
“Leave Now for Adventure”
(Illicit)
Eemale
linnakärast.
“Leave Now for Adventure” algab
peataoleku, peksleva staatikaga, mis pikkamööda lahustub
unistav-sõbralikku ambientelektroonikasse. Album avab laiade
pintslitõmmetega maalitud sooje helimaastikke, igasse suunda ja
kanalisse visklevaid biite, kohatisi lauluüminaid ja vileviise,
näpuotsaga süngemaid sünte ja karmimaid kitarririffe. Muusikas
domineerivad muinasjutulis-naivistlikud toonid, sõbralik ja unistav
atmosfäär, mida läbib otsekui lapselikult suuresilmne imestus
kõige maailmas leiduva üle.
Meid kutsutakse eemale linnast ja
töökohustustest; sinna, kus samaaegselt kõlavad 8-bitiste
videomängude ja odavate Casio süntide helid ning kohavad
kõrged puud ja laotub sinitaevas. Jah, Feedle’i muusika kulgeb
lisaks ajale ka ruumis, kuid see ruum on piiratud ja kodune nagu lapse tuba.
See ei tähenda, et albumil puuduks teatud sügavam kihistus,
midagi ääretult melanhoolset ja igatsevat. Lisaks Lemon Jellyle
(ilmselge paralleel) aimub Feedle’i muusikas tüpoloogilist sugulust
Reagani ajastu Ameerika kurva ja eskapistliku elektroga ning ka näiteks
Biitpiraatide kogumikel ilmunud loodustigatsevate lauludega. Ajatu temaatika.
9
Mart Kuldkepp
Michael
Andrews
“Hand On String”
(Elgin Park / PIAS)
Unelev
ja kerge kidramuusika.
Varem peamiselt filmidele (nt
“Donnie Darko”, “Me and You and Everyone We Know”)
heliribasid tootnud ja produtsendina (nt Brendan Benson) tegutsenud California
mitmepillioskaja on võltshäbist üle saanud ja üllitanud
esimese nn pärisplaadi. Plaadil kõlav tasane, mitmekihiline ja
jazz’ilik popmuusika meenutab siin-seal kiiksuga secondhand-bossat
à la Ar
to Lindsay, tihti hakkab taustal mängima Badly Drawn Boy ja rohkem kui
kord sarnaneb Andrewsi intiimne bariton Stuart A. Staplesiga
(Tindersticks). Pole kahtlust, et mees on jupi aega veetnud ka varase Pink
Floydi ja Syd Barrettiga (“See Me Plain”, “Sweeping,
Cleaning, Organising”).
Niivõrd tihedat võrdluste
sadu tuleb sedapuhku siiski meelitusena võtta – oma
väärt mõjutajate vääriliselt on plaadil unelev,
kergelt psühhedeelne atmosfäär, mis nõuab saatjaks
järjekordset filmi. Keeruliste harmooniate ja loostruktuuride kiuste
mõjub Andrewsi muusika lihtsa ja õdusana, justkui oleks mees
muusikasse üle kandnud ühe õppejõu soovituse noortele
juristidele – “mõelda kui filosoof, rääkida kui
talupoeg”. 7
Tauno Maarpuu
Korpi Ensemble
“Trails”
(Jupiter)
Soomlaslikku akustilist meeleolupopjazzi.
Plaat on
läbinisti ingliskeelne ja nagu õpikumaterjal sellest, kuidas
kirjutada vormilt klassikaliseks jäävat, väikese
nüüdisajavihjega popmuusikat, kuid midagi soomelikku on selles
kitarri, akordioni, kontrabassi ja klaveri saatel rahulikult lohisevas
materjalis siiski. Valged ööd? Põhjamaine kevad? Tango vaimu
kohalolek?
Lauljatar Johanna Iivanainenil on sümpaatselt õrn
ja samas erilise ulatusega hääl, midagi sinna Stina Nordenstami
kanti. Isegi Scorpionsi “Still Loving You” bossanovastamine ei
tundu tema poolt liiga totaka teona... 6
Tõnu Kaalep