7 plaati
Bonde Do Role
“With Lasers”
(Domino)
Hõiskav ja lapsikult ropp brasiilia peomuusika
baile-funk.
Tantsulkagrupp Bonde Do Role on alustanud
maailmavallutamist. Lühike bravuurikas kultuurikokteil “With
Lasers” pakatab energiast ja peegeldab Pedro, Marina ning Gorky
siiruviirulist ööelu. Album on pilgeni laetud varajase elektrobiidi,
Van Halenilt sämplitud kitarrikärina ja portugalikeelse kiljumisega,
lisaks muidugi ohtralt seksi. Elu sellel plaadil keerleb nagu karussellil,
tehes iga takti järel täispöördeid. Laseritega kohtuvad
ühtaegu nii Beastie Boys, Missy Elliot, Bujeria kui ka Diplo.
Mikroorgastiline, acid’i pirinast piinatud “Devine Gosa” ja
juustune suvehitt “Geremia” on ilmselt need kõige
tüütumad rajad ning sobivad ideaalselt hitiraadiote päevasesse
mängukavva. Viimasena kriibib metallsaagidega trumminahku vihaleajavalt
lühike, absurdne ja üliraju energiapomm “Bondallica”, mis
on kindlasti üks selle aastanumbri ägedamatest ja rokkivamatest
tantsuradadest. Ülejäänud lood jäävad aga
siinkõneleja jaoks suhteliselt üheülbalisteks ja sisututeks
baile-funk stiilis peolaksudeks või ehk ka läbulauludeks Brasiilia
moodi. Kuigi Bonde Do Role väärtus ilmneb
tõenäoliselt kõige paremini klubipõrandal,
võiks tõelist peovunki otsida siiski mujalt. 5
Bertil Tüvi
Smashing Pumpkins
“Zeitgeist”
(Martha’s Music/Reprise)
Pool
bändi on tagasi, kahjuks oma rokkivaima albumiga.
Kõik algab – ning minu jaoks tihti ka lõpeb – Billy
Corgani vokaaliga. Ma ei talu selle tämbrit, aga see pole veel
kõik. Paueriga rock laseb end laulda laias laastus kahel moel. Esimesel
juhul on solist uhke selle üle, kuidas ta muusikat valitseb, kuidas
meloodiat ohjeldab ja rütmi taltsutab. Teine on vastupidine, kontrolli
kaotamise tee – laulja laseb teadlikult ja dramaatiliselt muusikal ennast
üle mängida ning hoiab alal romantilist ideaali kaose kaisutusse
kistud loovvaimust. Corgan võiks olla näide tollest viimasest, kuid
päriselt on see keerulisem. Kui Pumpkins rokib, siis ei haara ta oma
vokalisti tegelikult kunagi päriselt kaasa – Corgan esitleb oma
hingepaineid taustariffidest hoolimata, mitte nende toel. Ja kogumulje on
ülearu forsseeritud, õõnes ja kramplik. Rokkivat Pumpkinsit
on mul lihtsalt raske uskuda ja tõsiselt võtta.
Uus plaat
on bändi taastulek, kuigi klassikalisest koosseisust on siin Corganile
lisaks vaid trummar Jimmy Chamberlin. Ja paraku on see ehk rokkivaim album
Pumpkinsi ajaloos. Nii jäidki mulle – iseasi kui kauaks, muidugi
– meelde paraku hoopis teised asjad. Säärased veidrad, ei
hoopiski mitte sujuvad kõrvalekalded nagu Jethro Tulli
mõjutustega “Starz”, Zeppelini-Sabbathi päritoluga
mahukas bluff-paatos “United States” (just algus- ja
lõpuosa) ning ballaad “Pomp And Circumstances”, mis sobiks
üsna usutavalt näiteks Pink Floydi plaadile “The Wall”.
5
Tõnis Kahu
The Cribs
“Men’s Needs Women’s Needs Whatever”
(Wichita)
Briti poiste kolledžirokk.
The Cribsil on
kõva seljatagune – tuuritamine Kaiser Chiefsi ja Maximo Parkiga,
Franz Ferdinandi Alex Kapranos pakkus ennast ise plaadi produtsendiks ning
“Be Safe’is” ei tee häält keegi muu kui Sonic
Youthi legend Lee Ranaldo isiklikult. See kõik panebki mind imestama, et
miks pagana pärast see plaat nii kohutavalt igav on. Võib-olla ma
kuulen
midagi valesti, aga minu jaoks kõlab The Cribs nagu kõige
halvemat sorti Ameerika säästupunkrokk. Mitte ühtegi hetke, mis
sunniks kõrvu kikitama. Naiivsed, igavad meloodiad, millest ükski
ei suuda end meeldejäävaks teha, tuhat korda kuuldud kitarririfid,
kohitsetud saundid ja biidid, mis panevad tantsukingad haigutama. Kõik
see kokku kukub välja nagu eriti halb pubekate kolledžifilm, mille
kõrghetkeks on pahadele rikkurite võsukestest fraternity-poistele
buldogi spermaga “vürtsitatud” hot-dogide sisse
söötmine. Üheplaaniline ja ilma igasuguse kandva, originaalse
ideeta taies, mille lõpuni kuulamiseks tuleb rakendada kogu oma
tahtejõud. 3
Lauri Tikerpe
Dylan Donkin
“Food for
Thoughtlessness”
(Wall of Sound/PIAS)
Paras annus head
amerikaanat.
Varem rock-bändis EchoBrain Metallica bassisti
Jason Newsteadiga semminud ja kontsertidel Neil Youngi soojendanud Donkin on
oma uuel soolo-EP-l lähemal akustilisele Neil Youngile kui oma bändi
alt-rock’ile, Metallicast rääkimata. Donkini folgilikud ja
nukrad priimaballadid võiks parematel hetkedel kuuluda nii Jeff Buckley,
Elliot Smithi kui Pink Floydi repertuaari. Lõpulugu “Yolk”
meenutab aga sedavõrd Nirvana unplugged’i, et tekkis kahtlus, kas
tegu ikka on originaaliga. Selgus, et oli küll, ju siis pelgalt väike
nali. Parim kandidaat raadiohitile, “Depression Yesterdays”, manab
vaimusilma ette keskeakriisist võitjana väljunud kauboi, kes
muretult vilet lastes loojangusse ratsutab. 7
Tauno Maarpuu
Dream Theater
“Systematic
Chaos”
(Roadrunner Records)
Proge-mõõdukus viib
sihile.
Dream Theateri esimene Roadrunneri all tehtud album on
bändi selle sajandi üllitistest kõige ühtlasem ja
väljapeetum. Pärast rohkem või vähem eksperimentaalseid
ning liialt eneseteadlikke “Six Degrees of Inner
Turbulence’i”, “Train of Thoughti” ja
“Octavariumi” on DT ilmselt loobunud asjatute riskide
võtmisest ja jäänud pidama oma 90ndatele omase
tasakaalustatuma muusika juurde. Tehniliselt on bändimehed maailmamainet
väärt tasemel ning isegi uuema Dream Theateri nõrk lüli,
laulja James LaBrie, on lõpuks stiili leidnud, mis kuulamisel
piinlikkust ei tekita. Muusikaliselt on plaat mitmekesine, liueldes kurjemast
hevist (“The Dark Eternal Night”) lausa pinkfloydliku pehmuseni
(“Repentence”). Sekka, nagu oodatagi, paar veerandtunnilist
progeoopust ja kurba ballaadi.
Uus algus on tehtud, bänd ennast
(taas)leidnud. Nüüd edasi! 6
Mart Kuldkepp
Suzanne Vega
“Beauty and
Crime”
(Blue Note)
Tuntud headus. Kahjuks.
Sulav, selge, klassikaline, elegantne, voolav, paari looga isegi
meeldejääv. Just see, mida me vahepeal vaikinud Suzanne Vegalt
ootame. See plaat, mida võiks unes näha. Ideaalne uus plaat.
Aga siit algab ka kogu probleem. Kõik on liiga sile, jookseb
mööda kuulaja külgi maha. Alati võib mõista
artisti motiive millegi salvestamiseks ja väljaandmiseks,
eneseväljendusvajadust. Alati võib mõista fänni lootust
kunagise hitikujulise ja kohe meeldejääva ime (siinkohal sobiks
näiteks “Luka” või “Tom’s Diner”)
kordumisest.
Aga kuidagi tapeetjaks jääb, kuigi on elegantne ja
emotsionaalne. 5
Tõnu Kaalep
The Beach Boys
“The Warmth Of The
Sun”
(Capitol)
Kummalise valikuga kogumik.g>
Tabagu mind päikesepiste, kui ma aru saan, mis nimelt Capitoli
kompileerijatel tolle kogumiku moodustamise aegu meeles mõlkus. Sest
siinses valikus on nõnda mitu väga erinevat Beach Boysi –
kõlalt, meeleolult ja tasemeltki –, et lihtsalt ühe
järjekordse retrovaimulise suvepromo alla ei taha see nagu hästi
mahtuda.
Pärast oma tippteost “Pet Sounds” ja umbejooksu
eksperimentaalprojektiga “Smile” – pluss mahukad
LSD-kogemused sinna juurde – sai Beach Boysist sisemiselt üpris
räsitud ansambel, kohati pigem pilvine kui päikseline. Selle peale on
raske tulla, kui piirduda ainult nende purjelaua- ja autosõidulauludega
(“Catch A Wave”, “Little Honda”) või kui kuulata
bändi Ameerika hilisema nostalgiatööstuse kujundatud helistikus
(siia valitud 1986. aasta nigel cover laulust “California
Dreamin’” näiteks). Kuid vastukaaluks on plaadilt leida mitu
bändi absoluutset tipplugu – majesteetlike klaveriakordidega
“Surf’s Up”, minuti ja poole pikkuse uskumatu
instrumentaalosaga “Feel Flows” ning Wilsoni üks kaunemaid
igavikumõtisklusi “‘Til I Die”.
Brian Wilson ja
tema bänd kõlasid mõnede jaoks memmekate moodi isegi
võrreldes biitlitega, Rolling Stonesist rääkimata. Ja
tõesti – nende muusika “tõde” pole kunagi olnud
bluusist laenatud rämeduses. Pigem oli neis midagi ajatult-kehatult
metafüüsilist. Ja nõnda saabuski kusagil 60ndate teisel poolel
hetk, kus päike, rannaliiv ja merelained polnud Beach Boysi jaoks enam
lihtsalt Ameerika teismeliste lustikultuuri teetähised, vaid omandasid
kõrgelennuliselt panteistliku paradiisi kaalukuse.
See plaat,
ehkki veider oma koostiselt, annab aimu, mis ja kuidas. 7
Tõnis Kahu